Formula 1 – kausi 2008

  • 371 772
  • 2 732

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Sen vuoksi tuskin itse jaksan vaivautua leffateatteriin ja muutenkin omasta kotitelkkarista ne voi kattoa 20 eurolla kuussa.

Luitko koko jutun? Lähinnä tarkoitin noita erikoistehosteita mitä tuossa jutussa luvattiin elokuvateatterin katsojille. Mulle on ihan sama katsooko jonossa ajelut kotisohvalta kolmekakkosesta vai leffateatterissa yhdeksänsataakuuskytnelosesta, mutta lähinnä nuo erikoistehosteet mitä luvattiin - ne pisti kiinnostamaan.
 

Pietari02

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viikonloppuna onkin sitten edessä legendaarinen Monacon kilpailu. Toivottavasti luistoneston kieltäminen toisi "hieman" tylsälle katuradallekkin lisää tapahtumia. Etenkin romua olisi kiva nähdä normaalia enemmän. :)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viikonloppuna onkin sitten edessä legendaarinen Monacon kilpailu. Toivottavasti luistoneston kieltäminen toisi "hieman" tylsälle katuradallekkin lisää tapahtumia. Etenkin romua olisi kiva nähdä normaalia enemmän. :)
Nimenomaan. Hiukan ollut pettymys tämä luistoneston poistaminen ja sen takia "lisääntyvät ajovirheet". Luistoneston poistaminen siis tietysti erittäinkin hyvä asia, mutta pettymys on ollut se, että kuljettajat ovat tästä selvästi johtuneita virheitä tehneet yllättävän vähän. Kaikki lähinnä harjoituksissa, jos sielläkään. Muutama ulosajo kisassa tästä johtuen, mutta itse odotin hiukan räväkämpää, mutta parempaan suuntaan menossa ollaan.
Monacossa tosiaan saattaisi sitä romua syntyäkin näillä säännöillä ja toivottavasti, sillä ikävä kyllä se kisa on aina ollut yksi kauden tylsimmistä. Vaikka kuinka on sitä legendaa ja glamouria ympärillä, niin ei todellista perässä ajelua tyyliä Monaco vain jaksa katsella.

Kovat odotukset viikonlopusta kaikin tavoin ja eiköhän sitä tarvittavaa romua (ilman mitään vakavia tapaturmia kellekään) radalle saada. Hiukan, kun taivas repeäisi ja vihmoisi vettä. Monacon rata, ei luistonestoa ja kiva vesisade.
Siinä olisi hieno resepti sunnuntaille.

Kimin täytyy onnistua aika-ajossa ettei vain jää sinne sijalle 3-4 nimittäin ilman hyvää lähtöä ja taktiikkaa sieltä on vaikea/mahdoton tulla ohi. Tosin juuri varikkotaktiikalla ja edellä olevien lähellä pysymisellä voi sijoitustaan nostaa muutaman pykälän.

Kisaa odotellessa !
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuohon yllämainittuun luistoneston puuttuminen ja Monaco -juttuun, että Maikkarin sivuilla oli Massan haastattelu, jonka mukaan viikonlopuksi olisi luvattu sadetta. Jos sataa niin lottoa tiedossa ja oikeastaan kuka vain voi voittaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuohon yllämainittuun luistoneston puuttuminen ja Monaco -juttuun, että Maikkarin sivuilla oli Massan haastattelu, jonka mukaan viikonlopuksi olisi luvattu sadetta. Jos sataa niin lottoa tiedossa ja oikeastaan kuka vain voi voittaa.
Sade olisi kyllä mahtava lisä Monacon kisaan.
Tuota säätilannetta pitää katsoa käytännössä sunnuntaina, koska melkeinpä jokaiseen kisaan povataan maanantaina-keskiviikkona sadetta ja kisa on kuitenkin vasta sunnuntaina. Ja aina on kuitenkin paistanut aurinko pilveettömältä taivaalta kisan aikana järjestäen kuitenkin...
Palataan sään osalta vasta perjantaina tähän aikaisintaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Sade olisi kyllä mahtava lisä Monacon kisaan.

Itse olen täysin eri mieltä. Haluan nähdä vauhdikkaan autokisan enkä mitään tivolihölmöilyyn verrattavaa karusellia. Sade tuo oman jännittävän lisän formuloihin mutta ei saatana Monacossa. Siellä sade tekee kisasta naurettavan yritelmän.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vai on se vesisadetta luvannut viikonlopuksi Monacoon. Kyllä menee kilpailu mielenkiintoiseksi, jos vettä sataa sekä lauantaina että sunnuntaina. Tietysti, jos lauantaina on kuivaa, niin silloin saadaan ns. normaali lähtöjärjestys aikaiseksi. Näin ollen ei mitään tramaattista yllätystä välttämättä olisi luvassa, korkeintaan joitain kolareita, kun ennakkoon tasavahvat selvittelevät välejään sekä kärjessä, että peräpäässä.

Se olisi ainakin selvää, että jos kilpailussa sataa, niin ajettavat kilometrit tulevat tippumaan, koska aikarajat tulevat täyteen ennen täyttä kierrosmäärää. Niin paljon sade tiputtaa keskinopeutta Monacossa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Muistanpa jokunen vuosi sitten Monacosta sellaisen, kun paasin mukavasti viritellylla TDi Golf:llani hyvaan vauhtiin lahtosuoralla, mutta sen puolessa valissa olleet liikennevalot tyssasivat nopean kierrokseni lahes taysin. Ja sitten casinon jalkeisen alamaen vasemmalla puolella olleeseen Fnac-musiikkikauppaan piti pysahtya kuulemma ostamaan uusi cd, joten "se oli siina sitten". Tunnelista paasin hyvin lapi (sen sisareunassa olleet muovitotterot hidastivat kylla hiukan menoani), mutta uima-altaan kohdalla olleet japanilaisturistit veivat sitten ne viimeisetkin mahikset huippuaikaan.

Hieman ehka off-topic, mutta muistui vaan tuo huikea yritelma mieleen nyt kisan alla taas. Sorry.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen täysin eri mieltä. Haluan nähdä vauhdikkaan autokisan enkä mitään tivolihölmöilyyn verrattavaa karusellia. Sade tuo oman jännittävän lisän formuloihin mutta ei saatana Monacossa. Siellä sade tekee kisasta naurettavan yritelmän.

Hirveä tivolihan siitä sateesta tuolla seuraa mutta ikävä kyllä tuo sade taitaa olla ainoa mahdollisuus saada Monacon kisasta edes jollain tavalla mielenkiintoinen. Viime vuosina on ollut aika tylsiä kisoja Monacossa kun ohi ei pääse kuin varikolla.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
sade taitaa olla ainoa mahdollisuus saada Monacon kisasta edes jollain tavalla mielenkiintoinen. Viime vuosina on ollut aika tylsiä kisoja Monacossa kun ohi ei pääse kuin varikolla.
Tämä on varmaan joku käsite Monacon kisasta, mutta minä muistelisin että tässä lähivuosina aina kun olen siinä uskossa ollut kun mediassa on kerrottu, niin Monaco onkin osoittautunut iloiseksi yllätykseksi. Etenkin se tunnelin jälkeinen shikaani jarrutuksineen on ihan käypä ohitusyrityspaikka ollut ja tapahtumia tarjonnut. Myöskin olemattomat turva-alueet ei anna varaa paljoa lipsua radalta.

Näistä Monaco on tylsä jonossa-ajelu -kirjoituksista voisi saada sellaisen kuvan että F1 muissa kilpailuissa tuottaa huomattavasti enemmän tapahtumia ja tilanteita. Just joo.

Itse odotan Monacoa innolla.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tossa kun kattelin vapaita harjoituksia niin pisti silmään sellainen, että Hamilton jatkoi ruutulipun heiluttamisen jälkeen radalla vielä kaksi kierrosta. Mitenköhän säännöt sanoo noista, ku eikö se aikarajoitus ole siellä jotain tarkoitustakin varten. Siis PR-Boylle heilutettiin ruutulippua ja kaiken järjen mukaan sen jälkeen pitäisi seuraavalta kierrokselta tulla varikolle, mutta Hamilton veti vielä uudestaan varikon ohi ja jatkoi ylimääräiselle kierrokselle.

Pieni asia sinällään, mutta erikoiselta vaikutti. En tosin ole hirveesti noita vapaita harjoituksia seurannu, että onko kenties yleistäkin...

Ajoista sen verran, että Mclarenilla näyttää olevan pieni etu Monacossa Ferrariin nähden, ainakin yhdellä kierroksella.Huomioitavaa oli myös se, että Räikkönen oli ainoita kärkikuskeja jolta ei, ainakaan kuvissa, näkynyt peränheittoa ja slaidailua mutkissa ja niistä pois kiihdytettäessä. Eli jo testi kaudelta tulleet tiedot Kimin kyvystä ajaa ilman luiston estoa paremmin ja ennenkaikkea tasaisemmin kuin muut näyttäisi pitävän entistä vahvemmin paikkansa.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Tossa kun kattelin vapaita harjoituksia niin pisti silmään sellainen, että Hamilton jatkoi ruutulipun heiluttamisen jälkeen radalla vielä kaksi kierrosta. Mitenköhän säännöt sanoo noista, ku eikö se aikarajoitus ole siellä jotain tarkoitustakin varten. Siis PR-Boylle heilutettiin ruutulippua ja kaiken järjen mukaan sen jälkeen pitäisi seuraavalta kierrokselta tulla varikolle, mutta Hamilton veti vielä uudestaan varikon ohi ja jatkoi ylimääräiselle kierrokselle.
Monacossa tehdään harjoituksissa ruutulipun heilumisen jälkeen starttiharjoituksia lähtöruudukossa, johon kaikki saavat osallistua. Kun aika on loppu ja kaikilla on aikakierrokset ajettu, ajavat kuskit yhden kierroksen tehdäkseen starttiharjoituksen ja sitten ajavat lähtöruudukosta takaisin varikolle. Muissa kisoissa harjoitusten aikana varikon portilta tehtävät starttiharjoitukset on käsittääkseni Monacossa kiellettyjä varikon ahtauden takia.

McLaren vaikuttaa vahvalta, mutta ei Ferrarikaan huono ole. McLaren on ehkä lievä ennakkosuosikki aika-ajoja varten. Kärkiruudut tullaan luultavasti ratkaisemaan McLarenien ja Ferreiden välillä. Mahdollinen sade, mitä on luvattu lauantaiksi ja sunnuntaiksi, voi muuttaa asetelmia.

Suomalaisittain vaikuttaa siis ihan hyvältä. Kannattaa vielä kuunnella kuskien kommentit, sillä niistä saa hyvin osviittaa, miltä loppuviikonloppu näyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monacossa tehdään harjoituksissa ruutulipun heilumisen jälkeen starttiharjoituksia lähtöruudukossa, johon kaikki saavat osallistua. Kun aika on loppu ja kaikilla on aikakierrokset ajettu, ajavat kuskit yhden kierroksen tehdäkseen starttiharjoituksen ja sitten ajavat lähtöruudukosta takaisin varikolle. Muissa kisoissa harjoitusten aikana varikon portilta tehtävät starttiharjoitukset on käsittääkseni Monacossa kiellettyjä varikon ahtauden takia.

Joo tarkemmin kun muistelee aikaisempia vuosia niin noinhan se taitaakin mennä.

Komenteissa Kimi oli sitä mieltä, että paalusta taistellaan. Pehmeät renkaat ei vielä toiminu ihan parhaalla tavalla yhdellä kierroksella, mutta niinhän se on jo pidemmän aikaa ollu. Eli juuri siinä Mclaren on Ferraria hieman edellä. Itse katselin accuweatherin(on muuten hyvä ja yleensä aika paikkansa pitävä sääsivusto)ennustetta niin kovin epävakaiselta vkonlopun sää vaikuttaa.

Tässä vielä linkki Monacon vkonlopun säätiedotukseen.

http://www.accuweather.com/world-forecast.asp?partner=accuweather&traveler=0&locCode=EUR|MC|MN000|MONACO&metric=
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomioitavaa oli myös se, että Räikkönen oli ainoita kärkikuskeja jolta ei, ainakaan kuvissa, näkynyt peränheittoa ja slaidailua mutkissa ja niistä pois kiihdytettäessä. Eli jo testi kaudelta tulleet tiedot Kimin kyvystä ajaa ilman luiston estoa paremmin ja ennenkaikkea tasaisemmin kuin muut näyttäisi pitävän entistä vahvemmin paikkansa.
Näinhän se on ollut aina. Kimin auto pysyy hyvin hallussa kokoajan ja mitään hätää ei näyttäisi ikinä olevan.
Hamilton on tästä taas aika päinvastainen tapaus. Paljon pyörähtelyjä ja hidastuskuvia näkee, joissa auto karkaa puoliksi lapasesta tai menee nurmikolle. Massa myös tälläinen kaveri.
Mutta eihän sillä ole mitään väliä, jos kerran kisassa vauhtia on ja pääsee maaliin. Tyylistä viis, mutta silti Kimi on Alonson ohella (yllättävä virhe tänään) sarjan taitavin kuljettaja ilman luistonestoa. Ja varmasti sen kanssa myös.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on sitten alkanut liikkua jo huhuja Piquet Jr:n korvaamisesta esim. Takuma Satolla. Eikä mikään ihme ottaen huomioon että Piquet on ollut heikompi kuin Heikki viime kauden alkupuoliskolla ja on kaiken lisäksi hävinnyt Alonsolle ihan satanolla. Samoihin aikoihinhan alkoi viimekin kaudella liikkua huhuja Heikin potkuista mutta Kovalainen pystyi kääntämään ne voitokseen ja ajoi hyvän loppukauden. Saas nähdä riittääkö Piquet'n kantti samanlaiseen täyskäännökseen vai tuleeko kenties kenkää kesken kauden, itse kallistun enemmän jälkimmäisen suuntaan. Tänäänkin taas virhe ja päin rengasvallia, noita on sattunut kyllä miehelle turhan monta jo.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Näinhän se on ollut aina. Kimin auto pysyy hyvin hallussa kokoajan ja mitään hätää ei näyttäisi ikinä olevan.
Hamilton on tästä taas aika päinvastainen tapaus. Paljon pyörähtelyjä ja hidastuskuvia näkee, joissa auto karkaa puoliksi lapasesta tai menee nurmikolle. Massa myös tälläinen kaveri.
Mutta eihän sillä ole mitään väliä, jos kerran kisassa vauhtia on ja pääsee maaliin. Tyylistä viis, mutta silti Kimi on Alonson ohella (yllättävä virhe tänään) sarjan taitavin kuljettaja ilman luistonestoa. Ja varmasti sen kanssa myös.

Totta, mutta Kimin suurin ongelma on se, että yhdellä kieroksella hän ei ole riittävän nopea. Monacossa Kimi vihtyy Massaa paljon paremmin ja olisi ihme, jos Massa olisi Kimin edellä kisan päätyttyä, toki tämä ihme ei vaadi, kuin sitä, että Massan lähtöruutu on 1-3 pykälää korkeampi kuin Räikkösen.

Alonso taas on koko sarjan paras kuljettaja. Harva muistaa sen Unkarin GP:n sotkun, jossa Alonson lähtöruutu tiputettiin 1 --> 6;n ilman tätä Alonso olisi ollut selvä mestari viimevuonna.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alonso taas on koko sarjan paras kuljettaja. Harva muistaa sen Unkarin GP:n sotkun, jossa Alonson lähtöruutu tiputettiin 1 --> 6;n ilman tätä Alonso olisi ollut selvä mestari viimevuonna.

No eipä sitä kyllä voi noin varmaksi sanoa, koska kaikki vaikuttaa aina kaikkeen ja loppukausi ei välttämättä olisi mennyt ihan samalla tavalla kuin se meni tuon Unkarin GP:n jälkeen. Sitä on oikeastaan ihan turha spekuloida miten olisi käynyt jos jossain kauden keskivaiheella ajetussa kilpailussa olisi käynyt niin ja näin. Ja Alonso hävisi siinä ainoastaan muutaman pisteen joten tuskin hänkään nyt niin selvästi olisi mestaruutta voittanut, sen verran tasainen sarja viime kaudella oli. Nyt mestaruuden voitti joka tapauksessa Räikkönen joka on vähintäänkin yhtä hyvä kuljettaja kuin Alonso.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Alonso taas on koko sarjan paras kuljettaja. Harva muistaa sen Unkarin GP:n sotkun, jossa Alonson lähtöruutu tiputettiin 1 --> 6;n ilman tätä Alonso olisi ollut selvä mestari viimevuonna.

Tai jos Alonso olisi ajanut maaliin Japanin(?) kaatosateessa, niin mestaruus olisi tullut myös silloin. Molemmissa jutuissa oli kuskissa myös omaa vikaa, joten eräältä kiekkoilijalta voi kysyä välinettä josta syyllinen löytyy.
 

Meister

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonso taas on koko sarjan paras kuljettaja. Harva muistaa sen Unkarin GP:n sotkun, jossa Alonson lähtöruutu tiputettiin 1 --> 6;n ilman tätä Alonso olisi ollut selvä mestari viimevuonna.

Niin ja jos oikein jaaritellaan niin Kimi oli se, joka mestaruudesta taistelleesta kolmikosta menetti eniten pisteitä teknisiin murheisiin ;) kaksi keskeytystä tekniikan petettyä, Mclaren kuskeille ei tainut tulla yhtään. Tämä huomioden Kimi "olisi ollut" jopa Alonsoa selvempi mestari..... ;)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin ja jos oikein jaaritellaan niin Kimi oli se, joka mestaruudesta taistelleesta kolmikosta menetti eniten pisteitä teknisiin murheisiin ;) kaksi keskeytystä tekniikan petettyä, Mclaren kuskeille ei tainut tulla yhtään. Tämä huomioden Kimi "olisi ollut" jopa Alonsoa selvempi mestari..... ;)

Mutta tuohan johtuu tietenkin vain ja ainoastaan siitä että Kimi "revittää autonsa rikki"...
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Alonso taas on koko sarjan paras kuljettaja. Harva muistaa sen Unkarin GP:n sotkun, jossa Alonson lähtöruutu tiputettiin 1 --> 6;n ilman tätä Alonso olisi ollut selvä mestari viimevuonna.

Ei tätä voi ihan näin mustavalkoisesti ajatella. Jossitella voidaan toki aina.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Alonso taas on koko sarjan paras kuljettaja. Harva muistaa sen Unkarin GP:n sotkun, jossa Alonson lähtöruutu tiputettiin 1 --> 6;n ilman tätä Alonso olisi ollut selvä mestari viimevuonna.
Ja jos jossittelua jatketaan: Jos Kimin alkukausi ei olis mennyt pilalle, niin...?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ja jos jossittelua jatketaan: Jos Kimin alkukausi ei olis mennyt pilalle, niin...?

Turhaa jatkamista, mutta jos Massalle ei olisi tapahtunut niin tiuhaan aika-ajoissa teknisiä ongelmia?

Turha jauhaa Kimi voitti mestaruuden ja johtaa tällä hetkellä sarjaa, tosin Kimille tänä viikonloppuna keskeytys ja Massalle voitto nostaisi MM-sarjan mielenkiintoa huimasti.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Turhaa jatkamista, mutta jos Massalle ei olisi tapahtunut niin tiuhaan aika-ajoissa teknisiä ongelmia?

Puhutko nyt niistä päänsisäisistä teknisistä ongelmista? ;)

Asiaan. Tänä viikonloppuna siis Monaco: glamouria, kaiteita, paljon romua ja turva-auto. Siinäpä se lyhykäisyydessään. Kovasti ovat sadetta ennustaneet, joten melko arpapeliksi voi mennä. Mikäli sadetta tosiaan sunnutaina saataisiin niin pistäisin roponi likoon Alonson voiton puolesta. Ehkä sarjan paras sadekeli kuski kuitenkin. Ja muutenkin pärjännyt hyvin Monacossa.

Kuivalla kelillä kisan suurin voittajasuosikki on mielestäni Lewis Hamilton. Nopein eilen harjoituksissa ja muutenkin Mäcit toimineet viime aikoina hyvin etenkin hitailla radoilla. Ja sellanenhan Monaco juuri on. Ferrarit tulevat totutusti aivan kannassa järjestyksessä Kimi-Massa. Nico voi yllättää "kotiradallaan", etenkin huonossa olosuhteissa.

Mielenkiintoista kisaa odotellessa. Se on varmaa, että romua saadaan radalle luistoneston puuttumisen myötä. Jossei muuten niin maailmanmestarin poika Piquet sitä innokkaimmin katsojille tarjoamassa. Ei mene meinaan hyvin Nelsinholla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös