Football Manager -pelisarja

  • 35 119
  • 216

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Mun pelitahdilla yksi kausi kestää yleensä kauemmin kuin oikean elämän kaudet. Joskus menee tuhottomasti aikaa pelien välissä kaikkeen muuhun säätöön. Ehkä siksi mä en tätä juuri nykyisellä ajankäytöllä pelaakaan. Vaikka mieli tekisi.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Ei pahalla, mutta tämä kohta hymyilytti. Tietenkin ne lähtee pois ilmaiseksi jos sopimus päättyy eikä sitä uusita. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin.

Noin muutoin nostan hattua tuollaiselle ultimaattiselle simulaatiolle kun mukana 160 liigaa ja ilmeisesti useampi joukkue manageroitavana ja silti menee kausi viikossa. Siinä on rauta kovilla.

Tykkään muuten pelata mahdollisimman monella liigalla, 180 on jotakuinkin maksimi sitten alkaa hidastelu, Englannistakin on 9 liigaa, voitin muuten Tottenhamilla valjun mestaruuden ja pääsin sitten PSG:hen. syksyllä aloitin uuden saven johon pikkuhiljaa lisäsin liigoja, sekin oli ihan mukavaa vaihtelua. Kone jaksaa aika paljon, pöytäkoneessa on 16 gigaa muistia mutta se ei juuri vaikuta kauden keston nopeuteen verrattuna läppärillä jolla pelaan jolla on 8 gigaa muistia. Pelaan tällä hetkellä viidellä joukkueella + yhdellä maju jengillä, Suomesta pääsin Belgiaan jossa odotukset ovat korkealla.

Tuohon ilmaissopparilla pois lähtemiseen pitäisi keksiä jotain, laittaa assarin huolehtimaan soppareista vaikka, ei niitä kaikkia kuitenkaan muista katsoa.
 
Tuohon ilmaissopparilla pois lähtemiseen pitäisi keksiä jotain, laittaa assarin huolehtimaan soppareista vaikka, ei niitä kaikkia kuitenkaan muista katsoa.

Eikö tuo nyt ole ihan niitä perusjuttuja koko pelissä? Ja siitä tulee muistutukset vuotta ennen sopimuksen umpeutumista ja sen jälkeenkin.

Nooh, kai se on makuasia mitä pitää tärkeänä.
 

Nerozki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy, Man Utd
Eikö tuo nyt ole ihan niitä perusjuttuja koko pelissä? Ja siitä tulee muistutukset vuotta ennen sopimuksen umpeutumista ja sen jälkeenkin.

Nooh, kai se on makuasia mitä pitää tärkeänä.

Taitaa vuoden kohdalla, puolen vuoden, 3kk ja 1kk kohdalla ainakin tulla muistutukset ja olisko jopa vielä viikonkin.

Jostain FM 12 lähtien tullut ostettua aina uusin FM. Koukkuun jäänyt ja pahasti.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Taitaa vuoden kohdalla, puolen vuoden, 3kk ja 1kk kohdalla ainakin tulla muistutukset ja olisko jopa vielä viikonkin.

Jostain FM 12 lähtien tullut ostettua aina uusin FM. Koukkuun jäänyt ja pahasti.

Juu ja uutisia tulee tasaiseen tahtiin että ”lähteekö pelaaja X kun sopimus on loppumassa.”
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Eikö tuo nyt ole ihan niitä perusjuttuja koko pelissä? Ja siitä tulee muistutukset vuotta ennen sopimuksen umpeutumista ja sen jälkeenkin.

Nooh, kai se on makuasia mitä pitää tärkeänä.


Joo, osa joukkueista on holiday modella niin silloin niitä uutisia ei näe luonnolisesti, löysin kohdan että offer contract tai jotain kolme kohtaa oli valittavana. niin silloin tuo on tärkeä kohta.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Noin muutoin nostan hattua tuollaiselle ultimaattiselle simulaatiolle kun mukana 160 liigaa ja ilmeisesti useampi joukkue manageroitavana ja silti menee kausi viikossa. Siinä on rauta kovilla.
On kyllä kieltämättä kova määrä liigoja. Itselläni on Suomen lisäksi mukana vain Euroopan isoimmat sarjat ja liigoja noin 20. Kone ei kovinta rautaa ole, eikä oma kärsivällisyys kyllä kestä pitkiä latausaikojakaan. Tästä johtuen jätän suosiolla myös harjoittelut yms. muun valmennuksen vastuulle. Ei vain jaksa jokaista yksityiskohtaa ruveta hieromaan. Itse pidän hallinnassa sopimukset, kaupat sisään ja ulos, taktiikat (pl. erikoistilanteet). Tänään laitoin uutta rautaa tilaukseen ja voipi muutaman liigan lisään ottaa. Eipä tuolla hinnalla paljoa tehoa kannettaviin saa verrattuna vastaavan hintaluokan pöytäkoneisiin. Linkissä kyseinen rauta:


Ps. Neljännellä simuloinnilla sain voiton Valenciasta ja kotona tasuri. Eurooppa liigan finaaleissa turpaan Leverkusenilta 2-0. Eipä ole näin nopeasti päässyt näin isoon peliin koskaan aikaisemmin Turun Interillä. Talous kiittää ja prosessi Euroopan huipulle menee ennätysnopeasti.
 

redpecka

Jäsen
Minä kun en ymmärrä tuota simuloinnin ihanuutta. Mulla on yksi jengi jostain päin maailmaa ja pari ruutuvihkoa koko ajan käsillä ja skriivaan esim. aina kauden alussa kellä sopparit loppumassa, kelle tarjotaan jatkoa ja kaikki assistantmanageroinnit on ruksattu pois kun haluan itse pelata enkä katsoa kun kone pelaa.

Ja ylipäätään aina on asetus että käytä generoituja pelaajia oikeiden sijasta ihan siksi ettei tule ennakkoodotuksia messeistä ja toisekseen jotta en mene pelin kymmenennellä kaudella sekaisin missä se levandowski oikeasti siis pelasikaan.

Olen aika mikromanageroija ja näpertelijä.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Minä kun en ymmärrä tuota simuloinnin ihanuutta. Mulla on yksi jengi jostain päin maailmaa ja pari ruutuvihkoa koko ajan käsillä ja skriivaan esim. aina kauden alussa kellä sopparit loppumassa, kelle tarjotaan jatkoa ja kaikki assistantmanageroinnit on ruksattu pois kun haluan itse pelata enkä katsoa kun kone pelaa.

Ja ylipäätään aina on asetus että käytä generoituja pelaajia oikeiden sijasta ihan siksi ettei tule ennakkoodotuksia messeistä ja toisekseen jotta en mene pelin kymmenennellä kaudella sekaisin missä se levandowski oikeasti siis pelasikaan.

Olen aika mikromanageroija ja näpertelijä.
Tässä pelissä on hienoa, että jokainen managerointipeleistä kiinnostunut voi muokata itselleen pelin mieleisekseen ja tehdä niitä asioita jotka itseään kiinnostaa. Täytyy arvostaa harrastamaasi mikromanagerointia.

Sopimukset itse pyrin tekemään tärkeille pelaajille ja superjunnuille ennen viimeistä vuotta. Liian suuri riski varsinkin pienemmälle seuralle isojen kiinnostuessa, että joutuu kiireellä ja halvalla myymään sopimuksen päättyessä. Rotaatiopelaajat yms. jätän viimeiseen vuoteen.
 
Ja ylipäätään aina on asetus että käytä generoituja pelaajia oikeiden sijasta ihan siksi ettei tule ennakkoodotuksia messeistä ja toisekseen jotta en mene pelin kymmenennellä kaudella sekaisin missä se levandowski oikeasti siis pelasikaan.

Tuon mikromanageroinnin ymmärrän oikein hyvin. Itse olen jättänyt treenaamisen apulaisille, mutta muuten pidän hallussa käytännössä kaiken muun, taktiikat, sopimukset, siirtomarkkinat, median jne.

Mutta siis tuohon lainattuun. Pelaat niin, että pelissä on vain generoituja pelaajia? Omaan korvaan tuntuu erikoiselta. Mutta kuten ylempänä todettiin, niin jokainen muokatkoon sellaisen pelikokemuksen kuin haluaa.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Itsellä ei mielenkiinto riittäisi keksityillä pelaajilla. Isoin viehätys pelissä on nimenomaan se, että parhaimmillaan tuntee jollain mielikuvituksen tasolla olevansa oikean futisjengin puikoissa nostamassa seuraa divarista ylös. Mulla lerpahtaa yleensä siinä vaiheessa kun menestystä tulee liikaa tai kausia on takana niin paljon, että iso osaa pelaajista ei enää sano minulle mitään. Iso ongelma tämä ei ole, sillä edellinen ratkeaa olemalla paska pelaaja ja jälkimmäinen kyllästymällä häviämään. Uusi save alkaa yleensä ennenkuin tunnetut pelaajat katoavat pelistä.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Minä tykkään pelata vaikka vuoteen 2100 mutta ei nyt taida pystyä, eilen pelasin puoli kautta yhteensoittoon joka on melkein ennätys omassa pelissä ja mentiin jo vuoteen 2032, 2040-luvulle olen jossain managerissa päässyt jos neljä kautta kuukaudessa niin se tekisi lähemmäs 20 vuotta eteenpäin kunnes FM25 ilmestyy
 

redpecka

Jäsen
Tuon mikromanageroinnin ymmärrän oikein hyvin. Itse olen jättänyt treenaamisen apulaisille, mutta muuten pidän hallussa käytännössä kaiken muun, taktiikat, sopimukset, siirtomarkkinat, median jne.

Mutta siis tuohon lainattuun. Pelaat niin, että pelissä on vain generoituja pelaajia? Omaan korvaan tuntuu erikoiselta. Mutta kuten ylempänä todettiin, niin jokainen muokatkoon sellaisen pelikokemuksen kuin haluaa.
Tai ei ne pelaajat välttämättä ole ihan puhtaasti generoituja, mahdollisesti nimet vain muutettu, sillä kyllä sieltä vaikka Barçasta voi löytää yhden Messin ja Xavin jne. En ole jaksanut kokeilla ja katsoa onko atribuutit identtiset, mutta sinne päin luultavasti.

Onko uusimmissa edes tätä vaihtoehtoa alun säädöissä olemassa, en tiedä kun olen pelannut vain 2011 ja vähän 2018. Itseasiassa nyt vähän pelailen tuota 2011 jotta muistuu mieleen perusasiat ja voisi sitten yrittää päästä sisään tuohon -18:aan, joka aikoinaan ei jostain syystä oikein ikinä lähtenyt. Tarkoituksenani ostaa sitten ehkä seuraava uusin eli onko se nyt sitten 2025.

Siinä voisi kyllä alussa, ehkä yhden kauden ajan kokeilla pelata oikeilla pelaajilla niin oppisi samalla ketä missäkin pelaa. Tosin jos pelaa vaikka jossain kolumbiassa niin se on aika sama onko pelaajat oikeita vai keksittyjä kun kaikki on jotain gutierresejä tai escobareja anyway.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Itsellä ei mielenkiinto riittäisi keksityillä pelaajilla. Isoin viehätys pelissä on nimenomaan se, että parhaimmillaan tuntee jollain mielikuvituksen tasolla olevansa oikean futisjengin puikoissa nostamassa seuraa divarista ylös.
Mua ei häiritse pelin luomat pelaajat lainkaan, itseasiassa intaket ovat ehkä suurin odotettava yksittäinen päivä vuoden aikana. Kaksi eniten nautintoa tuottavaa asiaa on minulla pelissä, vähän hassusti vasta jälkeenpäin selviävät tosielämän tapahtumat, kun jokin pienempi seura hankkii saman "tuntemattoman" pelaajan oikeasti, jonka itse olen samaan seuraan hankkinut. Siirtyy muuten myös liveurheilun seurannassa siten, että kyseistä pelaajaa tulee seurattua oikeissa peleissä.

Toinen minulle iso asia on omien intake-pelaajien vieminen runkopelaajiksi, ehkä jopa johtaviksi pelaajiksi. Osa tulee sitten myytyä isolla rahalla ja osa pelaa koko uran seurassa.

Sivuprojekti minulla on usein nostaa jossakin flopanneita pelaajia kukoistukseen. Yksi mieleenpainuvimmista oli pelaaja nimeltä Oakley, muistaakseni Eric oli etunimi, generoitu pelaaja kuitenkin. Oli käytöshäiriöinen raikulipoika. Oli talentti ja pitkään vapaana pelaajana. Lopulta palkkasin muistaakseni elokuun lopulla. Usein yössä, poissa treeneissä, hölmöili peleissä. Hänestä tuli lopulta seuraikoni. Annoin useammankin second chancen ensimmäisten vuosien aikana ja siitä tuli yksi kauneimmista tarinoista, mitä noin kymmenen vuoden pelisarjahistoriassani on ollut.

Ylipäänsä nuo tarinat ovat jotakin, mitkä luovat pelisarjasta minulle erityisen. Mikään muu peli koskaan ei ole sellaisia pystynyt tuottamaan.
 

redpecka

Jäsen
Kyllähän tuossa käyttää oikeita pelaajia on tietty jännyys kun samalla oikean elämän jalkapallotietämys kasvaa. Mutta mitä kun muutaman vuoden jälkeen menisin ihan sekaisin kun jossain oikeassa CL-finaalissa telkkarissa jengeissä pelaisi ihan väärät tyypit? Hatunnosto niille, jotka muistavat omien ja telkkaripelien erot kymmeniltä kausilta.

Mutta siis kun itsekin olen pelannut oikeilla pelaajilla niin olihan se aika hienoa tietää kuka on Neymar vuotta ennen kuin kansa alkoi siitä kohista. Versio 2011 siis kyseessä ja jos vain pelasi ykkösliigaa jossain Euroopassa niin Neymarin sait 35 miljoonalla. Oikeassa elämässä se tuli Eurooppaan vasta parisen vuotta myöhemmin.

Ärsyttää vaan kun pelaajia ei saa kehittää kuin näennäisesti kun pelifirmalle on tärkeintä kuinka hyvin ovat osanneet simuloida vaikka Neymarin. Tämä pelin kyseinen Neymar saapuu Eurooppaan 17-vuotiaana eikä atribuutit enää kohoa koska ne on lukkoonlyöty. Jos multa kysyttäisiin niin haluaisin enemmän sellaisen pelin johon voisi valinnoillaan vaikuttaa eikä seurata toisten luomaa maailmaa. Tiedän sen tosin olevan mahdotonta näin ison pelisarjan kohdalla. Joskus unelmoin jos joku pieni pelifirma tekisi furismanageripelin. Mulle riittäisi mustavalkoinen 2d-näkymä jos itse vain saisi manageroida.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Aloitin muutama päivä sitten uudenlaisen uran. Halusin nostaa jonkun seuran omilla junnuilla, eli intaken kautta tulevilla pelaajilla. Lisäkannustimeksi siihen seuran iso velka. Hankintasääntönä se, että historiassa ensimmäisenä seurana pitää näkyä kyseinen seura. No, valitsin ManUn, koska ajattelin, että siinä on jo kokoonpanossa muutama nuori pelaaja joiden kanssa voi mennä pitkälle. Ihan ok ensimmäinen kausi toi Champions League paikan, mutta alkoi jo kaduttamaan. En tajunnutkaan kuinka älyttömän vähän aktiivipelaajissa on Valioliigatason pelaajia, jotka ovat ManUsta lähtöisin. No, toinen kausi menee sen verran heikosti, että saan varmaan potkut ja sitten voi valikoida paremmin uuteen yritykseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös