Football Manager 2006

  • 33 780
  • 249

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
MyPalla on nyt tullut kolme kautta pelattua ja neljäs alussa. Harmittaa paljon, että avasin ainoastaan Suomen liigan tuossa alussa, nyt en pysty siirtymään muualle manageroimaan, paitsi tietysti jatkan Skotlannin peräsimessä maajoukkueessa.

Minullakin on tuo Loyality-ongelma, ambition taitaa olla 14, muut arvot 19 tai 20 ja Loyality on alle 5 jatkuvasti. Ei mitään tietoa, miten tuota saisi koroitettua, luulisi kuitenkin, että samassa seurassa pysyminen vaikuttaisi asiaan positiivisesti?

Itse peli MyPalla alkaa käydä tylsäksi. Rosterini on ylivoimainen Suomessa ja mestaruus on tullut liiankin helposti. UEFA-cupissa olen päässyt kahtena vuotena lohkovaiheeseen ja siitä vielä eteenpäin, tänä vuonna ennätyksekseni toiselle knockout-kierrokselle. Sitten St. Etienne tiputti minut ja jatkoi cupin voittoon. Tätä ennen pudotin Marseillen upeasti maalein 4-2.

Yksi vaihtoehto olisi tietysti jättää MyPa tämän sopimuskauden jälkeen ja keskittyä ainoastaan maajoukkueeseen tai sitten ottaa Suomesta joku heikompi joukkue valmennettavaksi. Sekin tuntuu pikkuisen turhalta, kun on tehnyt nyt vuosia töitä MyPan eteen ja saanut sen todellakin huipulle, sekä hankkinut sinne loistavia pelaajia. Katsokaapas muuten sellaista maalivahtia, kuin Líbis Andrés Arenas. Ostin 19-vuotiaana ja hänestä on kehittynyt yksi pelin arvoiltaan parhaista maalivahdeista. Tai, aivan kärkitasoa kuitenkin. Uskomatonta, että Suomeen voi saada tällaisen helmen.

Pelaan 4-4-2:ta ja seuraavat miehet ovat pääosin avauksessa:

GK: Líbis Andrés Arenas DR: Veli Lampi DL: Jukka Lindström DC: Jéròme Bigard DC: Lasse Karjalaienn MR: Jersson Amur González ML: Henri Scheweleff MC: Jakko Wiss MC: Eetu Muinonen FC: Rafael FC: Saku Puhakainen

Vaihtopenkkiä kuluttavat: Janne Korhonen, Toni Järvinen, Toni Huttunen, Tuomas Haapala, Mikko Mäkelä, Adriano, Matti Lähitie, Tuomas Kuparinen, Simo Valakari, Andreas Papanastasiou, Jarkko Okkonen.

Jersson Amur González on toinen uskomattoman kova ulkomaalainen Suomeen, tosin ikää on yli 30-vuotta. Scheweleff pelaa jatkuvasti loistavilla arvosanoilla, tosin taitaa lähteä tämän kauden jälkeen kävelemään.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Mzt_t kirjoitti:
Sieltähän mä sitä yritin tottuneesti etsiskellä, mutta ei löytynyt. No täytyy hoitaa treenien piiskurihommat itse.

Katos perkele eihän se siellä ollutkaan enää, edellisessä oli, täytyykin tsekkailla mistä löytyy. Tottuneesti muistin ulkoa tarkimasta sieltä. ;)
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Nyt menossa on toinen kokonainen kausi Stevenagella. Ensimmäinen kausi päättyi Conference-sarjan voittoon ja nousuun Kakkosliigaan. Kakkosliigaa on nyt pelattu noin 30 kierrosta ja Stevenage johtaa sarjaa neljän pisteen erolla Barnetiin. Ensimmäiseen karsijan paikkaan matkaa on 8 pistettä, joten toinen nousu putkeen on melko lähellä. Ennen sarjan alkua kaikki odottivat putoamistaistelua, mutta uskomattoman tehokas treeniohjelma on kehittänyt pelaajat todella hyvään iskuun.

Taktiikkana on edelleen hyväksi todettu 4-3-1-2. Taloustilanne on pelaajien myyntien ansiosta tälle tasolle uskomattoman hyvä, siirtobudjetti yli 3 miljoonaa euroa. Neljän avainpelaajan myynnistä sain 5 miljoonaa euroa. Peliesityksiin myynneillä ei ollut vaikutusta, sillä nuorista ja muiden joukkueiden reserveistä on löytynyt tähän asti loistavia paikkaajia.

Unelmakokoonpako:

Maalivahti Alan Julian
23-vuotias alkuperäispelaaja, kehittymässä kohti Pohjois-Irlannin maajoukkuetta.

Puolustuslinja vasemmalta Adam Griffin-JC Gnakpa-Kirian-Johnny Mullins
Laitapuolustajat tulivat heti ensimmäisellä kaudella ylemmillä sarjatasoilla pelaavien joukkueiden reserveistä ja ovat pelanneet loistavasti. Topparipari hankittiin sarjanousun jälkeen Espanjan alasarjoista. Varsinkin espanjalainen Kirian ollut loistava, Kakkosliigan paras puolustaja.

Keskikenttä vasemmalta George Boyd-Ronnie Henry-Brian Carrigan
Ensimmäisen kauden jälkeen Aston Villaan yli miljoonalla eurolla myyty laituri Boyd tuli takaisin vuoden lainalla ja on sarjan paras pelaaja. Henry alkuperäinen oma junnu puolustavassa roolissa. Carrigan löytyi Skotlannin alasarjoista ja on ampunut vapareista paljon maaleja.

Piilokärki Curtis Weston
Millwallin reserveistä tullut nuori pelaaja parantaa koko ajan.

Kärkipari Anthony Elding-Danny Reed
Elding on arvoiltaan Championship-tason pelaaja. Reed löytyi M`Boron reserveistä. Paukutti reservipeleissä 25 ottelussa 40 maalia ja tahti on ollut loistava myös Kakkosliigan peleissä.
 

Stounifani

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
FM06 hanskassa ja peliä tarkoitus aloitella nyt viikonloppuna. Viestejä lukiessa saa kuvan, että peli on helppoa kuin heinänteko. Vai eikö heikommin menestyneet viitsi urastaan mitään raapustella? Tässä muutama poiminta:


"Rapid on kulkenut voitosta voittoon käskytyksessäni."

"Ensimmäinen kausi takana Swansealla, divisionan voitto ja suora nousu Englannin mestaruus sarjaan siis taskussa."

"Pientä takapakkia tuli, kun joukkue ajautui taloudelliseen ahdinkoon, josta seurasi liigan määräyksestä 10 pisteen vähennys Hullilta. Menoa se ei hirveästi haitannut ja nousinkin Leedsin jälkeen suoraan Premieriin. Johnson heitti kaudella 39 kaappia."

"Rushdenilla tahkoan ja League Oneen nousin ja luultavasti ensi kaudeksi Championshipiin missä luultavasti tulee noutaja ja kovaa.."

"Itse peli MyPalla alkaa käydä tylsäksi. Rosterini on ylivoimainen Suomessa ja mestaruus on tullut liiankin helposti."

"Ensimmäinen kausi päättyi Conference-sarjan voittoon ja nousuun Kakkosliigaan. Kakkosliigaa on nyt pelattu noin 30 kierrosta ja Stevenage johtaa sarjaa neljän pisteen erolla Barnetiin."



Eli voin olla varma, että kaudella 2008-09 esim. Colchesterilla voitan UCL:n finaalissa Milanin 3-0 Ronaldinhon hattutempulla? ;) Toivottavasti ei kuitenkaan ihan näin helppoa. Jostain luin että olisi vaikeampi kuin aiemmat versiot, miten on? Noh, kohtahan sen näen itsekkin..

Ensin pitäisi kuitenkin keksiä joukkue joka on Englannin Championshipistä tai League Onesta, sarjan keskikastia ja talous ei paras mahdollinen. Onko ideoita?
 

Mzt_t

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, JYP
Stounifani kirjoitti:
Eli voin olla varma, että kaudella 2008-09 esim. Colchesterilla voitan UCL:n finaalissa Milanin 3-0 Ronaldinhon hattutempulla? ;) Toivottavasti ei kuitenkaan ihan näin helppoa. Jostain luin että olisi vaikeampi kuin aiemmat versiot, miten on? Noh, kohtahan sen näen itsekkin..

Ihan 100-varmana en sitä pitäisi, mutta hyvälle managerille kaikki on mahdollista ;) Juu, tuossahan olisi muuten hyvä indikaattori FM:n vaikeustasoon: jos saat Ronaldinhon tai edes jonkun muun superukon Colchesteriin ja voitat Mestareiden liigan parin kolmen kauden jälkeen, niin silloin pelin täytyy olla liian aivan helppo. Muuten sitä ei voi selittää edes extra-maagisilla managerikyvyillä.

Vakavasti ottaen mä olen itse pelännyt vähän samaa, mutta kokemusta on vain vajaan kauden ajalta ja yhdestä joukkueesta, joten pitkälle meneviä johtopäätöksiä on tässä vaiheessa turha tehdä. Täytyy kohta luoda uusi ura siten, että saa käyntiin useita sarjoja, niin eiköhän tuokin juttu ala selviämään.

Ensin pitäisi kuitenkin keksiä joukkue joka on Englannin Championshipistä tai League Onesta, sarjan keskikastia ja talous ei paras mahdollinen. Onko ideoita?

Valitse los guardianes del parque de la reina eli QPR. Täyttää noi sun kriteerit erinomaisesti ainakin todellisuudessa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Stounifani kirjoitti:
FM06 hanskassa ja peliä tarkoitus aloitella nyt viikonloppuna. Viestejä lukiessa saa kuvan, että peli on helppoa kuin heinänteko. Vai eikö heikommin menestyneet viitsi urastaan mitään raapustella? Tässä muutama poiminta:

Kyllähän peli vaatii oikeasti jotain, jos pelaa vähänkin heikommilla tiimeillä ja heikommilla resursseilla. Itsekkin on tullut rämmittyä ihan riittävästi. Hyvänä esimerkkinä nyt vaikka A.Bilbao jolla olen käynyt putoamiskurimuksessakin ja sitten myös päässyt euroopan kentille. Toinen ongelma itselläni on ollut kun harjoitan jengiä todella rankalla kädellä, niin pienemmissä seuroissa ringin ollessa pieni on avainpelaajien loukkaantuessa käynyt kylmät.

Ja ostoista sen verran, että vaikka Rapidilla dominoinkin Romanian liigaa, niin eurokentillä tuli kylmää kyytiä joka kaudella esim. Roma/Interiä vastaan. Samoin ihan turha oli haaveilla yhdestäkään nimekkäästä pelaajasta. Ainoat huiput ketä sain oli jotkut nimettömämmät junnut jotka sitten kasvatin omissa oloissa hyviksi.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Stounifani kirjoitti:
Eli voin olla varma, että kaudella 2008-09 esim. Colchesterilla voitan UCL:n finaalissa Milanin 3-0 Ronaldinhon hattutempulla? ;) Toivottavasti ei kuitenkaan ihan näin helppoa. Jostain luin että olisi vaikeampi kuin aiemmat versiot, miten on? Noh, kohtahan sen näen itsekkin..

Ensin pitäisi kuitenkin keksiä joukkue joka on Englannin Championshipistä tai League Onesta, sarjan keskikastia ja talous ei paras mahdollinen. Onko ideoita?

Itse aloitan AINA pelaamisen Leyton Orientilla, jolla ainakin tässä versiossa oli talous paljon paremmassa kunnossa kuin aiemmissa versioissa. En kylläkään millään usko homman menevän enää niin, että CL ja liigamestaruus tulee näytöstyyliin siellä 2012 tienoilla, johtuen ihan taloudellisista resursseista. Ronaldinhot voit siis unohtaa, jos eivät ilmaiseksi anna irti pitkästä sopimuksesta. Toisaalta tässä uudessa versiossa pelaajien houkutteleminen omaan joukkueeseen tuntuu käyvän aika helposti; kelpo miehiä saa siis alasarjoihinkin pelaamaan. Eli ota ihan rennosti vaan jokin joukkue kakkosliigasta tai vaikka konferenssista, haastetta alkaa olla mukavasti ja joutuu todellakin kamppailemaan pyrkiessään edes eurokentille.

Eniveis, homma sujuu ammattimieheltä ja vuosia pelisarjaa hinkanneelta kuin heinänteko; Valioliiga, here I come! Systeemi on ja pysyy 4-4-2 muodossa.
 

J.Petke

Jäsen
Kyllähän kaikilla on varmaan pieniä hankaluuksia tässä versiossa ollut mutta kun löytää joukkueelle sopivan taktiikan ja pari hyvää pelaajaa niin jo helpottaa. Itse aloitin ensimmäisen kauden Leedsillä mutta ei vaan jotenkin tuntunut omalta joukkueelta. Ja vielä siihen asiaan että pelatako suurella seuralla vai pienellä, niin itse jos pelaan suurella seuralla niin hyvin harvoin menee pelaajaostoksissa 10 miljoona rikki yhden pelaajan kohdalla. Pelin hienoin asia on kuitenkin omasta mielestäni se kun etsii ja löytää jonkun lupaavan juniorin ja saa siitä kehitettyä yhden maailman parhaista. Mieluummin maksan 30 miljoonaa seitsemästä lupaavasta pelaajasta kuin ostan yhden Henryn.

Itse nousin juuri Rushdenilla Championshipiin tosin yhden pisteen erolla mutta suora nousu kuitenkin. Viimeiset 7 peliä joukkue pelasi päin persettä mutta viimeiseen otteluun tuli vastaan Preston ja he olivat 2 pistettä edellä kakkossijalla mutta vaihdoin taktiikan viimeiseen peliin ja onneksi voitin lopulta 3-1. Nyt on Championshipia pelattu 5 ottelua ja 2-1-2 on mennyt pelit. Tosin onhan tässä sarjassa tasokin paljon parempi. Noh jos 2.3 vuoden päästä nousisin Valioliigaan niin olisin tyytyväinen. Taktiikaksi on muodustunut 3-2-3-2, eli dc-dc-dc, mc-mc, amc-amc-amc, st-st. En sit tiedä onko liian hyökkäävä taktiikka mutta saa nyt nähdä kun kausi etenee. Ei ole kausi vaan hirveän hyvin alkanut kun on 6 ykkösjoukkueen miestä kylmänä.

Ainoa huono puoli tässä save:ssa on se että on turhan pieni pelaajatietokanta. Huippupelaajia joukkueessa on Freddy Guarin, Junichi Inamoto, Joseph Job, Greg Halford. Suhteellisen helposti tuntuu saavan ok pelaajia huonoihinkin joukkueisiin.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Skeletor kirjoitti:
Nyt menossa on toinen kokonainen kausi Stevenagella. Ensimmäinen kausi päättyi Conference-sarjan voittoon ja nousuun Kakkosliigaan. Kakkosliigaa on nyt pelattu noin 30 kierrosta ja Stevenage johtaa sarjaa neljän pisteen erolla Barnetiin. Ensimmäiseen karsijan paikkaan matkaa on 8 pistettä, joten toinen nousu putkeen on melko lähellä. Ennen sarjan alkua kaikki odottivat putoamistaistelua, mutta uskomattoman tehokas treeniohjelma on kehittänyt pelaajat todella hyvään iskuun.


Millaista treeniohjelmaa sä käytät?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
J.Petke kirjoitti:
Ainoa huono puoli tässä save:ssa on se että on turhan pieni pelaajatietokanta. Huippupelaajia joukkueessa on Freddy Guarin, Junichi Inamoto, Joseph Job, Greg Halford. Suhteellisen helposti tuntuu saavan ok pelaajia huonoihinkin joukkueisiin.

Juu, välillä tuntuu lohkeavan melko helposti varsinkin lupaavat junnut alempiin sarjoihin. Tosin tuntuu, että tässä uudessa versiossa pelaajien "random" arvot heittelevät enemmän kun aikaisemmissa versioissa. Se on ihan hyvä ominaisuus, rajoittanee jonkun verran "netistä skouttaamista" ja muutenkin ainakin itse tykkään kun tekee ns. tuntemattomampia löytöjä.

Mikä on muuten suhtautumisenne "nettiskouttauksiin"? Ts. pelaajiin, jotka ovat tiedossa lähinnä netin kautta tulleista skreenshoteista ja foorumeilla olleista jutuista. Näitä pelaajia sitten tuntuu aina vilisevän lähes jokaisessa joukkueessa. Pelaajilla siis todella hyvät statsit hintaansa nähden. Viime versiossahan näitä oli mm. Bierofka, Mokoena, Guarin ja Cavenaghi. Eli jos joku heittää jossain skreenshotin tms. hyvästä pelaajasta, niin meneekö sama pelaaja heti omassa urassa skouttaukseen?

Itse en näitä tarkoituksella joukkueeseen hae, mutta jos skoutti sattuu ehdottamaan tuollaista "tunnettua" pelaajaa, niin mikä ettei. Nyt esimerkiksi on Guarin liittymässä joukkueeseen ensi kesänä. Itse en pelaajaa olisi edes muistanut, jollei Etelä-Amerikkaa koluava skoutti olisi vinkannut nuoren herran katkolla olevasta sopimuksesta.

Tästä uudesta versiosta ei ainakaan vielä ole omiin silmiini hirveästi tämmöisiä uusia "Bierofkia" löytynyt. Yksi taitaa olla nuori Sportin CP:n puolustava keskikenttämies, Custódio. Todella hyvät statsit ja pelin alussa lähtee kuulemma alle 50 000 punnalla. Omalle kohdalle pelaaja ei ole sattunut, joten ei voi tietää sitten miten suoriutuu pelaamisesta.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Tpip kirjoitti:
Tosin tuntuu, että tässä uudessa versiossa pelaajien "random" arvot heittelevät enemmän kun aikaisemmissa versioissa. Se on ihan hyvä ominaisuus, rajoittanee jonkun verran "netistä skouttaamista" ja muutenkin ainakin itse tykkään kun tekee ns. tuntemattomampia löytöjä.

Samaa mieltä. Tosin tuntuu myös, että niitä arvoja on muutenkin laitettu miten sattuu. Esimerkiksi Eremenkolla on freekicksit 2.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tpip kirjoitti:
Mikä on muuten suhtautumisenne "nettiskouttauksiin"? Ts. pelaajiin, jotka ovat tiedossa lähinnä netin kautta tulleista skreenshoteista ja foorumeilla olleista jutuista. Näitä pelaajia sitten tuntuu aina vilisevän lähes jokaisessa joukkueessa. Pelaajilla siis todella hyvät statsit hintaansa nähden. Viime versiossahan näitä oli mm. Bierofka, Mokoena, Guarin ja Cavenaghi. Eli jos joku heittää jossain skreenshotin tms. hyvästä pelaajasta, niin meneekö sama pelaaja heti omassa urassa skouttaukseen?

Itse en ole netistä etsinyt koskaan taktiikoita, harjoituksia tai pelaajia. Omien tietojen ja pelin scouttauksen avulla mennään, samoin harjoitukset omien oletusten/mieltymystyn mukaan, jne. Osa koko pelistä on mielestäni juuri sitä että nämä kaikki asiat tekee itse, eikä vain että hakee valmiit jutut ja sitten katsoo miten voittoja satelee.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
eagle kirjoitti:
Itse en ole netistä etsinyt koskaan taktiikoita, harjoituksia tai pelaajia. Omien tietojen ja pelin scouttauksen avulla mennään, samoin harjoitukset omien oletusten/mieltymystyn mukaan, jne. Osa koko pelistä on mielestäni juuri sitä että nämä kaikki asiat tekee itse, eikä vain että hakee valmiit jutut ja sitten katsoo miten voittoja satelee.

Itselläni on tainnut olla yksi ura viime versiossa jossa noita "kuuluisuuksia" kokeilin enemmän, Liverpoolilla pelailin ja taisi joukkueesta löytyä Bierofka ja Cavenaghi. Taktiikat olen tehnyt itse aina, treenejä taisin viimeksi latailla cm 03/04:n aikaan. 05:ssa annoin aina apumanakerin hoidella treenauttamisen. Noilla "valmisskouttauksilla" peli menettää nopeasti miellyttävyyden, ja pelaamisesta tulee pelkkää suorittamista. "Where's the passion lads?" - fiilis siis iskee.

EDIT: Erellä tuo vaparitaito on jätetty randomiksi, arpoo siihen yleensä alle kympin arvon. On tainnut italoskoutit katsella vain Serie A:n pelejä, jossa Ere ei ole tainnut paljoa vapareita pyssytellä?
 

Mzt_t

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, JYP
Tpip kirjoitti:
Mikä on muuten suhtautumisenne "nettiskouttauksiin"? Ts. pelaajiin, jotka ovat tiedossa lähinnä netin kautta tulleista skreenshoteista ja foorumeilla olleista jutuista. Näitä pelaajia sitten tuntuu aina vilisevän lähes jokaisessa joukkueessa. Pelaajilla siis todella hyvät statsit hintaansa nähden.

En käytä nettiä lainkaan apuvälineenä, se tuntuu jotenkin huijaamiselta. Vähän kuin se, että savettaisi ennen tärkeää peliä. No good. Mun suhtautumiseen vaikuttaa luultavasti eniten se, että testasin erästä netistä löytynyttä taktiikkaa taannoisessa versiossa (oisko ollut CM02/03) ja pelistä meni kokonaan maku, kun voitottoja tuli paljon paremmistakin joukkueista. Parilla pelaajalla ei varmasti olisi samanlaista merkitystä menestymiseen, mutta jätänpä kuitenkin väliin.

Täällä on ollut juttua siitä, että pelaajia saa houkuteltua helposti alasarjoihin, mutta omat kokemukset eivät ole samanlaisia. Tarkoittanee sitä, että 06:ssa on painotettu enemmän eri seurojen ja paikkakuntien vetovoimaa. Hyvä homma. Mediakommenteihin voisi lisätä tosi tiukkaa paikkaa varten sellaisen P.Sihvosmaisen kommentin tyyliin: "Mä tiedän jalkapallosta enemmän kuin kukaan muu manageri". Olisi mielenkiintoista nähdä millainen vaikutus moisella kommentilla olisi... :)
 

J.Petke

Jäsen
Tpip kirjoitti:
Mikä on muuten suhtautumisenne "nettiskouttauksiin"?

Kyllä mulla menee aina scouttaukseen jos kuulen jostain hyvästä pelaajasta. En tosin käy millään managerisivuilla kovin usein joten eipä sieltä paljon neuvoa tule. Niin siis scouttaukseen menee mutta jotta minut saa ostamaan pelaajan siihen ei riitä pelkkä maine, pitää olla jotain näyttöjä tai sitten hyvät arvot. Tässä scouttauksessa onkin minun mielestäni yksi pelin huonoja kohtia. Scouttia ei saa tarkkailemaan pelaajaa esim kuukaudeksi vaan he tekevät suositukset aina yhden pelin perusteella. Viime versiossa omat scouttini sanoivat pelaajista jotka ostin että "näistä jampoista ei ole mihinkään" ja lopputulos oli se että Wille niminen kaveri pelasi yli yhdeksän keskiarvolla Bayernissa, taisi olla jokereista lainattu scoutti:)

Nyt tässä äsken löysin Columbiasta pelaajan nimeltä Juan pablo Losano. Kaverilla arvojen keskiarvo noin 16, ikää 20, amlc fc ja viikkopalkka millä suostu tulemaan Rushdeniin on huima 70 taalaa viikossa, siis ei 70k.. Sai jopa valitukseni jälkeen peliluvankin. Suomesta olen hankkinut puolustaja Patrik Turusen joka pelaa perkeleen hyvin ja arvotkin on kehittyneet hirmuisesti. Tälle kaudelle ostin puoliherjalla Hjk:sta Valeri Minkesen. Ajattelin ottaa kaverin kasvamaan mutta nyt takoo jo ykköjoukkueessa 8 pelissä 7+2 eli antaa pojan pelata. Nyt rupee jo vaan runkopelaajien sopimukset loppumaan ja hinku on kova isoihin seuroihin, minkä tosin ymmärrän mutta taas joutuu lähtee etsimään kovia korvaajia.

Yksi asia mikä tästä versiosta puuttuu mikä oli vielä edellisessä on että tehtyjä kauppoja ei enää voi perua. Tosin tämäkin taitaa olla vaan realistisempi vaihtoehto. Tietääkö kukaan muuten kuinka pitkälle tätä kautta voi pelata ennen kun manageri jää eläkkeelle? Voiko rauhassa painella yli 100 vuotiaaksi vai tuleeko seinä 65 kohdalla?
 

Mzt_t

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, JYP
Joo-o, meikä on selvästi parempi manageri FM:ssä kuin hattrickissä. HT:ssa olin onnistunut tumpiloimaan taktiikaksi 3-6-1 yrittäessäni saada tasuria 4-5-1-taktiikalla. Sen sijaan virtuaali-Altassa on parhaillaan helkkarinmoisen bileet käynnissä, kun nousu premieriin varmistui. Pitkän kaavan kautta kyllä mentiin, sarjassa kolmanneksi, jonka jälkeen kaksiosaiseen karsintaan tuli vastaan cup-voittaja Fredrikstad. Kotona irtosi tiukan puhuttelun jälkeen 3-1-voitto (tauolla 0-1) ja vieraissa hävittiin vain 2-1, joten ensi vuonna jatketaan sarjatasoa korkeamalla. Jos ensi kaudella ei taistella putoamisviivan tuntumassa, niin silloin väitän, että peli on liian helppo.

Yhden bugin havaitsin. Johdin matsia 3-0 ja vaihtojen jälkeen peli olikin yllättäen 2-0 (ja minuutti eteenpäin 2-1). Ovatko muut huomanneet vastaavaa?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Vielä jos joku tahtoo keskittyä pelkkään valmennukseen ja haastetta, niin suosittelen A. Bilbaota. Joukkuehan ei saa ostaa yhtään ei baskipelaajaa, tämä antaa riittävän haasteen, kun omista huipuista pitää pitää tiukemmin kiinni ja toisaalta junnujen kehitys on täysin avainasemassa. Joukkueella on onneksi alussa muutama todellinen kultakimpale kuten Yeste. Itse tuli pelailtua muutama kausi sillä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Tulipa mielenkiintoinen tapahtuma pelissä esiin. Aaron Mokoenalla (Blackburn) loppuu sopimus kesää 2007. Tarjosin miehelle sopparia, johon herra tarttui. Mutta mutta, sainko itselleni loistavan puolustajan/puolustavan keskikenttämiehen? En, koska mieheltä evätään työlupa. Kolmas kausi miehellä britteinsaarella menossa ja maaotteluita takana 59, joista menossa olevalla kaudella viisi. Mutta eipä tullut työlupaa valituksesta huolimatta. Hieman kyrsii.
 

Thumb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Edmonton Oilers, Liverpool
Tpip kirjoitti:
Tulipa mielenkiintoinen tapahtuma pelissä esiin. Aaron Mokoenalla (Blackburn) loppuu sopimus kesää 2007. Tarjosin miehelle sopparia, johon herra tarttui. Mutta mutta, sainko itselleni loistavan puolustajan/puolustavan keskikenttämiehen? En, koska mieheltä evätään työlupa. Kolmas kausi miehellä britteinsaarella menossa ja maaotteluita takana 59, joista menossa olevalla kaudella viisi. Mutta eipä tullut työlupaa valituksesta huolimatta. Hieman kyrsii.

Kuinka paljon olit Mokoenaa oli peluutettu Blackburnissa? Eikös käytössä ole se 70% (vai oliko 80%) pelatuista otteluista pykälä?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Thumb kirjoitti:
Kuinka paljon olit Mokoenaa oli peluutettu Blackburnissa? Eikös käytössä ole se 70% (vai oliko 80%) pelatuista otteluista pykälä?

No sieltäpä se syy löytyi, enpä itse tuommoista pykälää muistanut/tiennyt.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Hieman tarinaa omasta pelistä. Lyonilla siis pelaan ja ensimmäinen kausi oli rikkonainen ja päädyin kakkoseksi. CL:ssa meno tyssäsi jo alkulohkoon.

Toinen kausi lähti liikkeelle nihkeästi ja kun kymmenisen kierrosta oli pelattu niin sorvasin aikaslailla puolustavan taktiikan hyökkääävämmäksi. Ja homma alkoi toimia. Kirin selkeään liigavoittoon ja jopa, hieman jopa epärealistisesti, CL:n voittoon. Matkalla kaatui Bayern ja Arsenal, joka oli viime vuotinen mestari. Molemmat voitin helvetin hyvällä tehokkuudella ja onnella.

Ranskaan on vaikea saada Espanjasta, Italiasta, Englannista ja Saksasta hyviä pelaajia. Kaikki sanovat, että siirtyminen Ranskaan ei tunnu hyvältä uraa ajatellen. Muutamia pelaajia olen ottanut yksinkertaisesti isolla rahopinolla. Sitä Lyonilla riittää.

Hankinnat (tärkeimmät): Rozehnal DC (kolmostoppariksi), Boulahrouz DC DM (toppari), Daniel Carvalho AM LC (Juninhon paikkaaja), Anelka FC (maalipyssyksi), Trabelsi DR (tulee nyt ilmaiseksi tuomaan alakertaan leveyttä), Aruna AM RL, FC (ostin kolmanneksi kaudeksi). Täysin puskista, ainakin itselleni, löysin turkkilaisen Baris Denizin, joka on ollut vasempana pakkina todella kova.

Tuo mestaruus ja CL:n voitto nosti meikäläisen aika kuumaksi kaveriksi ja Tsekki pyytelikin jo maajoukkueensa peräsimeen. En lähtenyt, koska en tunne Tsekkiä niin hyvin, että se olisi takuulla hyvä urasiirto. Olen englantilainen, joten tähtäin on sen maajoukkueessa.

Avaus (ja ykköspaikkaajat):

-----Fred (Benzema)-----Anelka (Carew)

---------------Juninho (Tiago, Daniel Carvalho)

Malouda (Ben Arfa)----------------Govou (Aruna)

----------------Pedretti (Diarra)

Deniz (Berthod)-Boulahrouz (Rozehnal)-Cris-Reveillere (Trabelsi)

-------------------Vercoutre (Coupet)
 

jiofa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, JYP
Kerronpa hiukan myös omasta pelistäni...

Toinen kausi menossa Machester Unitedin peräsimessä aivan kohtalaisella menestyksellä. Ensimmäisellä kaudella irtosi niukasti Valioliigan sekä Liigacupin voitot, mutta Mestareiden liigassa koin kirvelevän tappion Real Madridille, joka tosin lopulta voitti koko hoidon. FA Cupissa tipuin jo aikaisessa vaiheessa, muistaakseni jollekin alasarjajoukkueelle. Ei makeata mahan täydeltä..

Ensimmäisellä kaudella taktiikkana oli perus 4-4-2 kovalla prässillä, mutta toiselle loin oikeastaan aivan uudenlaisen taktiikan pelaajamateriaalini pohjalta. Harjoitusohjelmat olen suunnitellut itse ja yritän myös käyttää jonkinlaista rotaatiota pelaajien moraalin sekä kunnon mukaan.

Tuntuu, että pelissä on jonkinlainen kiintiövoittojen paikka tietyissä tilanteissa ja tietyille joukkueille. Esimerkiksi Mestareiden Liigan pelissä Werder Bremeniä vastaan loin kokoajan paikkoja ja jätkät vetelee tyhjistä ohi ja Wiese pelaa ratingilla 10 koko matsin. Tietysti aina ei voitto onnistu oikeastikaan, mutta on se kumma jos yhtäkkiä koko hyökkäysskaala epäonnistuu pilkuissa, tyhjissä maaleissa yms. ja vastustaja iskee puolestakentästä onnenkantamoisella kiintiömaalit. Katkeraa puhetta, mutta ärsyttää hyvinkin paljon :)

Esimmäisen kauden jälkeen tapahtui mielenkiintoinen tilanne, kun Valioliigamestaruuden jälkeen johtokunta halusi leikata rajusti palkkabudjettia. Ei auttanut muuta, kuin pistää muutama ukko sileäksi ja taipua ilman ultimatumia. Siirtobudjettiakaan ei herunut kun muutama miljoona. On se kumma jkun Glazerilla ei ole intoa puskea rahaa seuraan, vaikka menestystä tulee uuden managerin komennossa.

Avauskokoonpano (huom. rotaatio):

GK: Howard, DR: Neville, DL: Heinze, DC: Ferdinand, DC: Silvestre, MC: Sivok, MC: Smith, AMR: Rooney, AML: Ronaldo, AMC: D'Alessandro, FC: Van Nistelrooy

Penkiltä löytyy vuoroaan odottamassa mm.:

Manu, Leo Messi, Louis Saha, Tobias Hysen, Park Ji-Sung, Wes Brown, John O'Shea, Ederson, Kieran Richardson, Giuseppe Rossi, Pablo Vitti
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
jupster kirjoitti:
Eikös tuo nyt ole huijausta? Kaikki kohdat intensive trainingina, mutta kokonais rasitus lightia. Miten tämä yhtälö kuulostaa mahdottomalta?

Hehe, en viitsinyt edes katsoa, mutta jos noin on niin puhdas huijaushan tuo on. No mikäs siinä jos ei ilman pärjää ja tahtoo tuollaisella ottaa pelistä yhden elementin pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös