Pisin kääpiö 186 cm kirjoitti:
Itse en oikein ymmärrä miksi taustan jonkin tietyn SM-liigajoukkueen pelaajana pitäisi jotenkin estää suomalaispelaajan esitysten symppaamisen NHL:ssä. Minä olen ollut pienestä pitäen HIFK:n kannattaja mutta ei se ole estänyt minua arvostamasta Teemu Selännettä.
Aivan. Niin moni tekee. Saavutuksethan ovat kiistattomia ja niitä moni arvostaa. Toisaalta passi ei myöskään ole se tae, miksi jotain pelaaja pitäisi sympatiseerata. Siis vaikka jonkun saavutuksia arvostaisi niin ei hänestä silti tarvitsisi pitää. Selänne toki on mukava tyyppi, kun hänet on tavannut, joten en ainakaan henkilökohtaisesti lähde dissaamaan, mutta on sitten myöskin sellaisia urheilijoita, joista en pidä ja on älytöntä, jos heitä pitäisi fanittaa sen takia, koska heillä on Suomen passi. Räkä on yksi esimerkki.
NHL-pelaajilla ja formulakuskeilla on siinäkin mielestä yhteistä, että itselleni se kansalaisuus on aivan yksi lysti. Toki suomalaispelaajia tuntee vähän paremmin, kun he ovat olleet täällä enemmän esillä kuten esim. juuri Selänne tai Olli Jokinen, mutta jos joku Koistinen breikkaa nhl:ssä niin ei voisi vähempää kiinnostaa, kun hänestä tietää vain sen, että nimen on ehkä kolme kertaa kuullut. Silloin sitä itse ainakin sympatiseeraan paljon mielummin Jay Bouwmeesteria, Brian Rafalskia tai Cory Murphya. Tai Luongo vastaan joku Kiprusoff tai Niittymäki. Kyllä itse ainakin sympatiseeraan Luongoa ja sitten suomalaisveskareista Bäckströmiä ja Norrenaa. Timppa tomppaakin sympatiseeraan Bostonissa verrattuna Toivoseen.
Se Selänne-juttu Jatkoajassa meni vähän yli, mutta siinä oli taustalla asiaa. Suomessa kaikki perustuu konsensukselle. Eletään niin homogeenisessa yhteiskunnassa kuin vain olla ja saattaa. Täällä on ollut tapana olla kaikesta samaa mieltä ja kun tiedotusvälineetkin olivat vähäisiä niin ihmiset eivät edes hirveästi poikkeavaa tietoa saaneet. Siihen kun vielä lisätään sijainti periferiassa paikassa, jota ympäröi meri ja toisella puolella raja, joka oli kiinni ja puhutaan kummallista kieltä niin kokonaisuus on valmis. Fakta on se, että jos Suomessa joku jollain hetkellä pärjää niin suurin osa hehkuttaa sitä ihan mielettömästi ja ottavat sen henkilökohtaisesti, jos joku ei sitä hehkuta. Esim. Lordi oli sellainen asia. Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja olisi mukavaa, jos jokainen uskaltaisi olla kuin se mainoksen Honda-mies oma itsensä, eikä mennä Selänne-hehkutukseen mukaan vain siksi, että se on muotia.