Filosofiaketju

  • 6 840
  • 54

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Näitä kirjoituksia kun lukee niin ei ole ihme, että moni keittiöfilosofi leimataan pöljäksi.

Ette te itsekään tuollaisiin voi uskoa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pikku nakki kakki kalliolle ja sanoi: Kikkeli kakkeli koo, päässäni kasvaa hoo.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Onko sitten olemassa mitään länsimaista käsitystä hyvästä ja pahasta jonka levittämistä maailmanlaajuisesti voitaisi pitää oikeutettuna?

Jos asian katsoo tuolta kannalta, niin tuskinpa. Itse en oikeastaan ole pitkään aikaan kategorisoinut (arkikielessä toki) asioita hyvään tai pahaan. Lähinnä katson asiat arvopohjan kannalta, ja sen kuinka niihin pohjautuvat teot/valinnat heijastuvat konkreettisesti tosielämään. Jos asiaa katsotaan puhtaasti ihmiskunnan hyvinvoinnin kannalta, niin on varmasti helppo todeta länsimaisten arvojen edistävän yhteiskunnan hyvinvointia "parhaiten". Toki tästäkin voidaan vääntää peistä loputtomiin, mutta uskon kuitenkin, että pointti on monelle selvä. Onkin sitten toinen asia, että mitkä nyt sitten luokitellaan "länsimaalaisiksi" arvoiksi. Nykyään kuitenkin eri ideologiatkin luovat hyvin pirstaloituneen arvomaailman. Jos mietitään puhdasta humanismia ja sitten vihreitä arvoja. Kummat näistä sitten ovat "enemmän" länsimaalaisia? Kuitenkin puhdas humanismi ja vihreät arvot ovat väistämättömässä ristiriidassa keskenään. Kaiken tämän ilmastohössötyksen lomassa ei näytetä ymmärtävän sitä asiaa, että hyvinvoinnin lisääntyminen maailmassa (joka nähdään yhtenä tärkeimmistä globaaleista tehtävistä), on täydessä ristiriidassa vihreiden arvojen kanssa. Ellei teknologia tule pelastamaan tilannetta, joillain uskomattomilla innovaatioilla, niin jommasta kummasta on pakko höllätä. Siis ympäristöarvoista tai sitten globaalista humaanista hyvinvoinnista. Ei ole poliittisesti korrektia todeta ääneen, että nuo tavotteet ovat ristiriidassa keskenään, joten tyydytään sitten edistämään molempia. Ja se on resurssien kannalta tehottomampaa.

Ollaanko vielä liian kaukana tällaisen vaihtoehdon toteuttamisesta? Minusta ollaan, mennee ehkäpä seuraavan sukupolven puolelle kunnes ollaan valmiit tällaiseen muutokseen vaikka minusta se askel olisi otettava jo nyt.

Ironista tässä tosiaankin on se, että tähän asiaan pitäisi päätökset tulla sukupolvelta, joka elää "vanhassa" ajattelutavassa, eikä täten koe missään mielessä miellyttäväksi saati edes hyödylliseksi lähteä ajamaan muutosta. Valitettavaa tosin on se, että tämän takia ainakin minun ikäiseni ovat tietynlaisia "väliinputoajia". Tämä johtuu jo aikaisemmin mainitsemistani auktoriteettien arvostuksen suuresta romahduksesta, ja sitten vastuuttomuuden lisääntymisenä. Tämä sitten konkretisoituu eriittäin hedonistisena elämäntapana, jossa asioita tarkastellaan vain oman välittömän edun kannalta. Koska kasvatus ei ole ohjannut yksilöitä laaja-alaisempaan asioiden pohtimiseen, ei ymmärretä, että yhteiskunta, jossa jokainen ratkaisu perustuu yksilön välittömän oman edun tavoitteluun, ei pitemmän päälle olekaan sen yksilön oman edun mukaista.

Mielestäni se askel olisi myös otettava viimeistään nyt. Sen askeleen tiellä vain on juurikin kristillisen etiikan ylikorostaminen ja sen oikeutuksen perustuminen puhtaaseen dogmiin. En halua uskonnoista tehdä itsetarkoituksellisesti mitään mörköjä, mutta on kuitenkin kiistaton tosiasia, että ilman irtaantumista, jostakin edes osittain dogmaattisesta eettisestä rakenteesta, ei tällainen uusi lähestymistapa kasvatukseen ole mahdollista.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
On tietysti niin, että tälläiset termit tuntuvat viittaavan ikäänkuin tyhjään, mutta itse sanoisin, että on sinänsä mahdollista, että absoluuttinen hyvä ja paha ovat olemassa, mutta meillä ei vain ole mitään mahdollisuutta olla tästä absoluuttisen varmoja tai siitä että juuri meidän omaksumamme eettinen standardi olisi absoluuttinen ja täydellisen oikeassa.

Itse olen kyllä tästä eri mieltä. Etiikka on kuitenkin viime kädessä täysin ihmisen "luomus". Moraalikin (joka tukee siis etiikkaa), on sosiaalipsykologinen jana, ja täten kumuloituva tieteen tavoin. Viime kädessähän moraaliin perustuvat ratkaisut tyydyttävät varsin "alkeellisia" tarpeita. Ihan jo selviytyäkseen ihmisen on täytynyt ruveta toimimaan yhteistyössä lajitovereiden kanssa. Tyydyttääkseen perustarpeitaan, kuten nälkä, turvallisuuden tunne, uni jne. Tähän sitten kun lisätään psykologiset aspektit, kuten empatia (joka on tärkeä sen takia, että huolehtiminen "omista" olisi mahdollisimman tehokasta, on esim. luonnollisempaa tuntea voimakasta empatiaa vauvaa kuin vanhusta kohtaan), on pikku hiljaa muodostunut tietynlainen toiminnan "rakenne", joka ollaan havaittu toimivammaksi niiden tarpeiden täyttämisen suhteen. Voisin siis sanoa, että ilman ihmistä ei olisi mitään "hyvää" tai "pahaa", joten voiko sellaista asiat olla jotenkin absoluuttisia, jotka ovat täysin riippuvaisia ihmisestä?

Tähän voisin vielä ottaa esimerkiksi sen, että paljon puhutaan maapallon "pelastamisesta" ja "tuhoamisesta". Oikeastaan nuokin puheet pohjautuvat vain ja ainoastaan siihen merkitykseen, jonka ihmiset ovat maapallolle luoneet. On helppo todeta, että puhtaasti ihmisen luontainen selviytymismekanismi näkee maapallon pitämisen ihmiselle elinkelpoisena tavoiteltavana asiana. Toinen asia sitten on maapallon orgaanisen muodon diversiteeti säilyttmäminen. Se on täysin ihmisen omaa mieltymystä. Ihminen vain tykkää siitä, että maapallossa on paljon diversiteettiä. Onko se jotenkin absoluuttisesti maapallon "hyväksi"?. Voidaanko sanoa, että tämä tila, jossa maapallo tällä hetkellä on, on jotenkin "oikea"? Tai, että mahdollisimman diversiteettinen planeetta olisi jotenkin absoluuttisesti "hyvä"? Onko siis muut lähiplaneetat jotenkin "pahoja", koska ne eivät ole orgaaniselta diversiteetiltään yhtä rikkaita? Jos mietitään kuinka kauan Tellus on ollut nykyisenlainen verraten sen koko historiaan, niin voidaan sanoa, että nykynmuotoisena se on ollut varsin vähän aikaa. Oliko se siis jotenkin "huonompi" silloin kun se oli pelkkiä kaasuja tai laavamassaa? Entäs silloin kun alkeellinen elämä syntyi ja se oli ameeba-tasolla? Tai olisiko maapallo absoluuttisesti, jotenkin "pahempi, totaalisen armageddonin jälkeen, jolloin kaikki orgaaninen elämä olisi pyyhitty pois? Tietenkin se olisi sitä ihmiseliön kannalta, mutta absoluuttisesti? Pointti tuossa nyt on se, että kaikki määritelmät "hyvälle" ja "pahalle" perustuvat aika pitkälti ihmisten mieltymyksiin tai sitten siihen minkä he katsovat tavallla tai toisella itselleen "edullisiksi".

Tämä ei kuitenkaan estä esimerkiksi luonnontiedettä toimimasta hyvinkin luotettavasti, eikä se myöskään estä meitä luomasta koherentteja ja loogisia merkityksiä maailmaan vaikka niillä ei olisikaan mitään absoluuttista perustaa. En oikein itse osaa pitää niin dramaattisena tätä vetäytymistä universaalisuudesta eettisissä ja moraalisissa kysymyksissä - voi myös ajatella, että tästä ymmärryksestä inhimillisen ymmärryksen rajoista seuraakin melkoisen loogisesti ainakin jonkinlaisia eettisiä ja yhteiskunnallisia ohjenuoria, kuten esimerkiksi tietty suvaitsevaisuus ja pluralismi, jonka rajana kuitenkin on kaiken absoluuttisena esiintyvän torjuminen. Toisin sanoen siis, niin, liberalismi...

Luonnontieteet ovat tietenkin asia erikseen. Kuten itsekin totesit, niin ei niissäkään mitään absoluuttista ole. Humen skeptismi muistaen. Kysehän on vain todennäköisyyksistä. Niissä tuskin on hirveästi tulkinnan suhteen erimielisyyksiä, koska tulokset ovat hyvinkin selviä. Toinen asia sitten on etiikassa, ja siinä minkälaisiin yhteiskunnallisiin ohjenuoriin se konkretisoituu. On helpompaa saavuttaa yhteisymmärrys siitä, että kivi tippuu tietyn aikaa tietyltä korkeudelta, kuin siitä mikä on "paras" tapa saavuttaa tiettyjä tavoitteita ihmisten "parhaaksi". Tästäkin sitten jatkamalla päästään kysymykseen elämän tarkoituksesta jne. mutta en lähde sille tielle nyt. Viime kädessähän arvotkaan eivät ole mitään itseisarvoja (hehheh), vaikka ne useasti idealistien ajatuksissa sellasina mielletäänkin. Nekin vain ajavat jotain tavoitteita, jotka viime kädessä perustuvat inhimillisten tarpeiden tyydyttämiseen. Uskon, että tieteenaloista psykologialla olisi todella paljon annettavaa etiikan suhteen. Sen roolia aliarvostetaan todella paljon.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Laitan saman viestin myös tänne. Aiemmin postasin kalsarikänniketjuun. En ollut varma sopivuudesta, niin laitan molempiin. @Ylläpito poistakoon, jos näkee tarpeelliseksi.

Mä just tajusin et...

Pussy is the sloppiest slum,
And, I live there in,

Mut sit mä hetken kelasin et WAuu!
Mä niinku voin olla se jäbä,
joka nostaa kädet pään korkeudelleen,
Alkaa puhua niillä; ja samalla selittää suullisesti,
Ja omalla suullaan, ystäväni näkökulmasta,
Ettetks te Jäbät tajuu, miten tää maailma menee!
Ja He nauravat...

Mä nyt olen vähän ihmeissäni, mitä Vittua mä just kelasin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös