Holocaust kirjoitti:Muutama vuosi sitten kun opetussuunitelmaa uudistettiin, perusopetus on muuttunut seuraavalla tavalla. Perusopetuksen vuosiluokilla 7.-9. taito- ja taideaineiden tuntimäärät ovat tippuneet. Samoin on käynyt valinnaisaineiden tuntimäärille. 7.-9. luokille on tullut lisää mm. yhteiskuntaoppia, terveystietoa, äidinkieltä. Näin olen ne, jotka eivät ole niitä teoria-aineiden ystäviä, kärsivät tästä uudistuksesta. Perusopetuksen opiskelu on yhä enemmän teoria-aineiden opiskelua. Ne, joita koulunkäynti ei napaa, tippuvat yhä nopeammin kelkasta. Mielestäni v. 1994 oleva OPS:n tuntijako oli parmpi.
Taito- ja taideaineiden opetus on yhä edelleen pääsääntöisesti pätevien opettajin käsissä. Tuskin siitä johtuu oppimistulosten lasku. Opettajilla on vain yhä suuremmat opetusryhmät yhä pienemmillä tuntimäärillä. Lisäksi koulujen resursseja on karsittu rankalla kädellä. Säästöjen tulokset alkavat näkyä.
Jags otti esillesen seikan, että 1960-1980-luvuilla pojat pärjäsivät paremmin. Miksi ei nykyään? Ehkä siksi, että 1960-luvulla oli kouluissa käytössä behavioristinen oppimisnäkemys - eli keppi- ja porkkanalinja. 1990-luvulla siirryttiin konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen. Oppija on itse aktiivinen ja tiedonhaluinen oppilas, joka haluaa itse lisää "tietolaatikoita" päähänsä entisten viereen.
Vaan kun osa oppilaista ei ole niitä aktiivisia tiedojanoisia nuoria. Opeta siinä sitten, jos kuulee oppilailta kommentteja "EVVVK", "ei vois vähempää kiinnostaa"... Eipä liene ihme, että poikienkin oppimistuloksetkin ovat tulleet alas.
Kiitos vastauksesta, itsellä on jäänyt perusopetuksen muutokset seuraamatta.
Tilasta voi olla hieman huolissaan, mutta paniikkiin ei liene aihetta.
Lähtökohtaisesti taidamme olla molemmat kuitenkin sitä mieltä, että opetuksessa ei ole tarvetta ryhtyä poikien koulumenestystä suosiviin toimenpiteisiin, vaan sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu peruskoulussa?