Viestin lähetti fedorov
mutta teille ilmoitetaan että ihminen on työntekijänä jo kuopattu aikaa sitten.
Ihmiset valmistavat ne tilaukset. Automaatit korvaavat vain ne työvaiheet, missä virheiden mahdollisuus on suurin eli tilausten vastaanottamisessa. Itse käyn useita kertoja viikossa McDonald'sissa ja empiirinen arviointi viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta ympäri maailmaa kyllä osoittaa sen, että jossain on vika, kun juuri tuo tilausten vastaanottaminen on niin vaikeata. Lisäksi Amerikassa kokemus osoittaa, että keskimääräinen tilaus on automaatista suurempi. Julkinen paine estää heitä tilaamasta ihmiseltä niin suuria annoksia kuin muuten haluaisivat ja lisäksi screenille saadaan näyttävästi esille esim. korkeakatteiset salaatit, joita ihmiset muuten eivät niin helposti valitsisi.
Mutta tuo on juuri kakspiippuinen juttu siinä mielessä, että vaikka 90% tottuisivat automaatteja käyttämään (luultavasti vain alle 10% ei suostu tänä päivänä esimerkiksi pankkiautomaateista rahaa nostamaan) niin muille yhä laajeneva internetissä sekä automaateilla tapahtuva asioiden hoitaminen on luonteva tapa toimia.
Viestin lähetti fedorov
Miksi ihmiset menevät mökille?
Siksi että he saavat itse touhuta. Pilkkoa puut ja lämmittää saunan. Tämäkin voitaisiin automatisoida, mutta olisiko mökkireissu sitten enää mökkireissu...
Tämä on merkillinen asia ja tuollainen asenne on ehkä perustavaa laatua oleva syy siihen, miksi palvelun tarjoajia on Suomessa niin vähän, koska heillä ei olisi tarpeeksi asiakkaita, kun niin moni tekee hampaat irveessä kaiken itse. Toisilla pihoilla nurtsi kasvaa valtavasti, kun ei ole aikaa eikä voimia sitä hoitaa ja kun ei ole tarjolla palvelua omakotitaloalueella kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa kohtuuhintaan joku puutarhanhoitaja (uima-allashoitajat siellä sama juttu) kävisi vaikka kerran viikossa leikkaamassa ruohon ja hoitamassa pintapuolisesti muutenkin pihan. Mökillä on aivan sama tilanne. Jos alkaa maali rapistua niin maalari paikalle ja jos puut loppuvat niin tilataan motti halkoja pihaan. Siis itse näen niin, että mökille mennään sen takia, että se tuo hyvää vastapainoa työlle. Mikäs onkaan mukavampaa kuin sään salliessa istua ulkona saaristossa ja syventyä johonkin hyvään kirjaan ja ottaa kylmän oluen. Tai lähteä veneilemään tai vaikkapa kalaan. Tai ajella veneellä tai autolla lähiseudulla ja nauttia vain maisemista. Tai mennä aamulenkille ja sen jälkeen saunaan. Eivät tämän päivän ihmiset kaipaa enää minkäänlaista ruumiillista työtä, vaan siitä on tullut vastenmielinen rasite. On kiva kuntoilla ja pitää itsensä kunnossa vapaa-aikanaan, mutta ei siihen mitään varsinaista ruumiillista työtä tarvita. Mökillä olossa keskeistä on kuitenkin rentoutuminen. Ei ole mukava palata sunnuntaina kaupunkiin, jos on tunne, että on aivan poikki viikonloppuna tehdystä työstä. Tämä on kuitenkin sukupolvikysymys. Kun suuret ikäluokat kupsahtavat niin tilanne muuttuu. Nuoremmat eivät enää suostu samanlaiseen hampaat irvessä talvisodan hengessä metsänraivaukseen.