Menipä oudoksi tämä keskustelu. Missä kohtaa olen sanonut, että Coutinho oli hyvä hankinta? Tai onko kukaan muukaan täällä kirjoittanut niin? Viimeksi eilen totesin sen olleen ylihintainen osto, ja suhtauduin asiaan hyvin epäillen jo ennen hankintaa minkä voi aiempien vuosien ketjuista käydä lukemassa. Harva varmaan uskoi etukäteen niin pahoihin sopeutumis- ja itsetuntovaikeuksiin kuin mitä sitten nähtiin, mutta näin kävi ja asia on siinä mielessä selvä. Dembelessäkään ei ole saatu vastinetta rahalle loukkaantumisten vuoksi (terveenä olleessaan hän on parhaimmillaan ollut loistava), mutta tuota kierrettä johto tuskin mitenkään pystyi ennakoimaan. Silti niin minä kuin muut tämän ketjun Barcelona-kannattajat suhtautuvat oman kokemukseni mukaan nykyjohtoon kaikilta osin, myös pelaajahankinnoissa, aika kriittisesti ja kehut säästetään niihin harvoihin tilanteisiin kun niihin on aihetta. Tai joillakin kirjoittajilla ne säästetään kokonaan. Olen toivonut täällä ammattimaisempaa johtamista Barcelonalle ties kuinka monta kertaa - vaikka samaan hengenvetoon, huippujalkapallon maailmasta löytyy valtava määrä huonompiakin esimerkkejä.
Ja missä kohtaa olen sanonut, ettei ylihintaisilla virheostoilla olisi väliä? Olen tänään yrittänyt keskustella siitä, onko
FFP:n kannalta väliä sillä, jos
pelaajaostoihin käyttää enemmän kuin myynteihin, kunhan seuran
talous kokonaisuutena on tasapainossa. Tähän on jo vastattu, eli ei ole kuten oletinkin (vrt. BBC:n jutun kohta 3), mutta jotenkin on jääty vänkäämään aidan sijaan seipäistä. Todetaan nyt sekin, että hyvässä taloudellisessa tilanteessa olevan jalkapalloseuran kohdalla olisi yhtä loogista väittää, että seuran pitää käyttää kaikki saamansa tv-tulot C-More-paketteihin ja kaikki fanituotetulot muiden seurojen paitojen ostamiseen kuin että pelaajia ei saa ostaa suuremmalla summalla kuin myy.
Barcelona investoi pelaajiin, koska sillä on tuloja, joiden ansiosta se voi niin tehdä. Niin tekevät muutkin seurat, joilla on riittävästi tuloja (tai sugar daddy). On ihan eri asia, ovatko sitten yksittäiset hankinnat olleet rahan arvoisia vai ei. Niistä on täällä väännetty sivukaupalla aikanaan kun on sen aika ollut ja uudestaan pelaajien esiintymisten myötä.
Jos on perehtynyt asiaan hieman enemmän, Barcelonassa tällä erää suurempi taloudellinen ongelma ovat pelaajien palkat. Niistä tulee yhteenlaskettuna liian suuri osa seuran menoista nykyään. Vaikka kokonaisuus on pysynyt voitolla, niiden kanssa mennään enemmän veitsenterällä kuin hankintamenojen. Siinä mielessä Forbesin jutun alku oli outo, vaikka hekin ymmärtävät kiinnittää huomiota palkkakuluihin. Jos myyntipaineita on, oman käsitykseni mukaan ne perustuvat ennemmin juuri palkkakulujen karsimisen tarpeeseen, ja olen siksikin ihmetellyt näitä otsikoita joihin viittasin aloittaessani tämän keskustelun.
Ja niille keitä kiinnostaa, FC Barcelonan vuosiraportit löytyvät täältä seuran verkkosivuilla:
Annual Reports | FC Barcelona Official Channel Tuoreimmasta 18-19 kaudesta löytyy 288 sivua asiaa ja noita talouslukujakin kymmeniä sivuja. Voittoa noin 4,5 miljoonaa eli yhden tappiollisen vuoden (jos ja kun viimeistään koronan vuoksi tästä nyt käynnissä olevasta sellainen tulee) ei pitäisi vielä olla FFP-ongelma. Tässä nopeasti copy-pastena suurimmat tuloryhmät (tuhansina euroina):
Revenue from competitions 113,980
Revenue from season ticket holders and membership card holders 60,884
Revenue from TV broadcasts and TV rights 298,122
Revenue from marketing and advertising 363,331
Suurimpia menoja taas esim. nämä:
Wages and salaries of sports personnel (485,482)
Wages and salaries of non-sports personnel (41,012)
External services (129,229)
Lisäksi tuolla on jännä rivi Amortization of player acquisition rights (145,528), eli jos tämä toimii normaalin yrityskirjanpidon mukaan, Barcelona on jo alaskirjannut 145 miljoonaa hankittujen pelaajien arvon alentumista. Tavallaan siis tappiollisiin myynteihin on jo etukäteen varauduttu, jos tämä tosiaan toimii normaalin tilinpäätöksen mukaan. Ja ilman tuota kirjausta seuran tulos olisikin 150 miljoonaa voitolla tuolta kaudelta. Voi tietysti olla, että tuo on kaikkien pelaajien ikääntymisen laskennallinen vaikutus eikä esim. Coutsin ja Dembelen ostoista tehty laskelma.