Tämä fanipaita-asia on edelleen mielestäni täysin käsittämätötä. Luulevatko henkilöt, jotka tästä vastaavat että fanit tyytyvät ihan hymyilevin naamoin b-luokan vaihtoehtoihin?
Käsittämättömämmäksi tämän tekee myös se, että monilla muilla liigaseuroilla ei ole minkään sortin ongelmaa toteuttaa täysin 1:1 kopioita mainoksineen päivineen fanien käyttöön.
Täällä on tarjottu selitykseksi myös Reebokin kyvyttömyyttä toimittaa materiaalia myyntiin, mutta jostain kumman syystä esim. Espoo Blues, joka käyttää, tai ainkin on käyttänyt saman firman tuotteita, kykenee tarjoamaan faneilleen 1:1 pelipaitavaihtoehtoja myyntiin. Jopa valinnalla käyttämätön/käytetty.
Tuollahan systeemi toimii niin että jos kiinnostusta tuollaista paitaa kohtaan ilmenee, hoidetaan se tilauksena, ja tätä samaa systeemiä olen itsekin ehdottanut toimiston suuntaan, eli jos toiminta käy liian riskipeliksi hankkia näitä varastoon, voitaisiin systeemi toteuttaa tilaamalla.
Olisiko tässä edelleen pienen "joukkopainostuksen" paikka toimiston suuntaan? Itse olen ainakin valmis laittamaan viestiä sinne suuntaan.
Mainostilkkujen valmistus maksaa. Paitojen valmistus maksaa. Selkä- ja hihanumeroiden valmistus maksaa. Joukkueen logo -kangasmerkki maksaa.
Kaikki maksaa, eikä ihan vähää.
Fanimyymälässä myytävä fanipaita on hyvälaatuinen Reebokin tuote. Uusinta paitaa en ole nähnyt kuin kahden metrin päästä, mutta silti uskallan väittää sen olevan Reebokin paita. Se ei ole saman mallinen tyköistuva RBK Edge kuin kentällä, mutta miksi pitäisikään? Edgen valmistus on moninverroin kalliimpaa ja normaalilla pelipaidalla pärjää ihan hyvin. Huomasiko muuten kukaan että European Trophy pelattiin näillä samoilla (viime kauden) fanipaidoilla, jotka eivät olleet edgejä vaan normaaleja Reebok-paitoja (Veskareilla oli Edget). Täsmälleen samoja, mitä myytiin fanishopissa. Peli kulki hienosti ja joukkue näytti hyvältä. Ainoa ero fanipaitoihin oli numerot, jotka olivat ommeltuja.
On totta että fanipaita ommelluilla numeroilla olisi monin verroin hienompi kuin painetuilla numeroilla. Painatus on tökerön näköistä, mutta kuitenkin moninkertaisesti halvempaa. Jos paitoihin tulisi ommeltavat numerot, ei paitoja saisi omalla nimellä ja numerolla saman pelin aikana vaan toimitusajat olisivat pidempiä. Tämä tuskin haittaisi kaikkia, mutta joitain kumminkin.
Mainostilkkuja fanipaidoissa en ymmärrä. Miksi kukaan haluaa vapaaehtoisesti mainostaa firmoja ja pitää niiden logoja paidassaan? Sitä paitsi tuntuu hassulta että jotkut haluavat fanipaitoihin mainoksia ja taas liigapaidoista mainokset pois. Järki, missä pelaa?
Summasummarum, Fanituotemyynti on ottanut aimoharppauksen eteenpäin. Nykyiset fanipaidat ovat hyvälaatuisia ja ainoa parannus niihin olisi ommellut numerot painettujen sijaan. Jos lähdetään teettämään täysin samanlaista paitaa kuin jäällä, fightstrappeineen ja Edge-kankaineen ja -leikkauksineen + mainostilkkuineen nousisi pelkkä valmistushinta järkyttävän suureksi kun puhutaan jääkiekkojoukkueen fanituotteesta. Myyntihinta olisi vielä tätäkin isompi.