Fanitoiminta ja sen seuraukset

  • 840 020
  • 2 865

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Minä ainakin kannan edelleen täysin ylpeänä Jokereiden paitaa, lippistä ja autoani koristaa Jokereiden ikkunatarra. Kertaalleen joku voimansatunnossa ollut kannattaja on Rinkelinmäellä katkaissut autostani antennin. Minun kannattamistani nämä ikävät episodit eivät saa loppumaan, enkä häpeä tunnustaa väriä.

Onnea sulle. Kyllä minäkin matsissa edelleen kannan logoa tyytyväisenä eri muodoissaan, mutta autoani en uhraa teinien provosointiin. Ja kuumana kesäpäivänä jokerilippis löytyy edelleen päästä. Se on kiva kun osataan tulkita. Kannattamisen lopettamisesta en puhunut mitään.
 

Kikkarelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä onko tässä ketjussa mainittu, että kyllä sitä espoolaisellakin kiehahtaa. Barona-areenan käytävillä oli otettu Blegi-Kaani matsia. Ihme kumma, kun ei IS:n toimittaja muistanut siitä veistellä, kun viitsi sentään mainita "ääri-jokerikannattajien" riehumisesta. Toisaalta, kyllähän ton ymmärtää että meikäläisillä on uutiskynnys hieman matalammalla, kun sivityneemmillä kannattajaryhmillä..

ps. noi vitun pelkkä paska oulun kärpät susirajalta -biisit vois poistaa sieltä virsikirjasta, kiitos.

KIITOS JOKERIT! Samaa kuraa hamaan loppuun asti, jess.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Onnea sulle. Kyllä minäkin matsissa edelleen kannan logoa tyytyväisenä eri muodoissaan, mutta autoani en uhraa teinien provosointiin. Ja kuumana kesäpäivänä jokerilippis löytyy edelleen päästä. Se on kiva kun osataan tulkita. Kannattamisen lopettamisesta en puhunut mitään.

Onko Jokeritarra auton takalasissa sinusta siis jonkinlaista provosointia? Vai mitä tarkoitat tuolla ettet uhraa autoasi teinien provosointiin? Ja minäkö uhraan sillä että olen Jokeritarran lasiin laittanut?
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
ps. noi vitun pelkkä paska oulun kärpät susirajalta -biisit vois poistaa sieltä virsikirjasta, kiitos.

Ei minusta ole kyse mistään lauluista. Normaalilla itsetunnolla varustettua ihmistä ei haittaa joku "Vi hatar IFK", "Kaikkien maakuntaseurojen alistaja" tai vastaava. Minusta ne tuovat vain fiilistä halliin, mutta nuo helvetin savupommit ja ja vastustajan fanien päällekäymisen joukolla voisivat unohtaa.

Jokerijohdon ja faniryhmien johtajien pitäisi istua samaan pöytään ja miettiä jotain KONKREETTISTA miten nuo muutamat ääri-spedet saataisiin kuriin. Ei se riitä mihinkään, että vain sanoudutaan irti noista tempuista.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Onko Jokeritarra auton takalasissa sinusta siis jonkinlaista provosointia? Vai mitä tarkoitat tuolla ettet uhraa autoasi teinien provosointiin? Ja minäkö uhraan sillä että olen Jokeritarran lasiin laittanut?

Provosointi ja provosoituminen ovat kaksi eri asiaa. Provosoitua voi ilman aktiivista provosointia. Teinit voimansa tunnossa tekevät usein näin. Varsinkin kun alkoholilla tai muilla päihteillä on osuutta asiaan.

Jos voin välttää muutaman sivupeilin uusinnan tai avaimella tehdyn naarmun autooni, niin teen näin. Autotarroilla näitä saa sopivassa tilanteessa aikaiseksi.

Joko hahmotit tai et, mutta unohdetaan nyt tämä asia. Ketjussa on tärkeämpiäkin asioita kuin keskustella autojen tarroittamisesta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Jos voin välttää muutaman sivupeilin uusinnan tai avaimella tehdyn naarmun autooni, niin teen näin. Autotarroilla näitä saa sopivassa tilanteessa aikaiseksi.

Joko hahmotit tai et, mutta unohdetaan nyt tämä asia. Ketjussa on tärkeämpiäkin asioita kuin keskustella autojen tarroittamisesta.

No minä en jaksa siitä kantaa huolta jos joku jotain voi tehdä, tuo katkennut antenni Hämeenlinnassa on ainoa mitä on kuitenkaan koskaan autolleni tapahtunut.

Tämän ketjun aiheeseen tuo tosin liittyy hyvin vähän. Toivottavasti Jokerit puuttuu tuohon asiaan ja ainakin tiistain kotipeliin on tarpeeksi järjestysmiehiä hommattuna, eli Jokerit tekisi kaikkensa että ainakin sen puolesta hommat sujuisi turvallisesti ja Kärppäkannattajat saisivat kannustaa omaa joukkuettaan ilman pelkoa. Tämä on vain jääkiekkoa vaikka näissä kevään peleissä paljon tunnetta onkin.
 
Jospa nyt taas vedettäisiin syvään henkeä, laskettaisiin kymmeneen ja rauhoituttaisiin?
Miettikääpä ennen viestin lähettämistä hetki ettei sitten tarvitse pleijareiden aikaan tyytyä pelkkään palstan lukemiseen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ihme paapumista tämän asian kanssa. Kun kerran vastaavaa on tapahtunut aiemminkin, ja sama homma jatkuu aina vaan, niin nyt on otettava kovemmat keinot käyttöön, koska Jokerit ei pysty hommaa hoitamaan.

Tästä eteenpäin kauden loppuun Jokerit pelaa kaikki kotiottelunsa vastustajan hallissa. Ja sinne pääsevät katsomaan ne kannattajat, joiden henkilöllisyys otetaan ylös.

Todella ikävää, että koko faniporukka kärsii muutamien takia, mutta ei siinä auta muu.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Ihme paapumista tämän asian kanssa. Kun kerran vastaavaa on tapahtunut aiemminkin, ja sama homma jatkuu aina vaan, niin nyt on otettava kovemmat keinot käyttöön, koska Jokerit ei pysty hommaa hoitamaan.

Tästä eteenpäin kauden loppuun Jokerit pelaa kaikki kotiottelunsa vastustajan hallissa. Ja sinne pääsevät katsomaan ne kannattajat, joiden henkilöllisyys otetaan ylös.

Todella ikävää, että koko faniporukka kärsii muutamien takia, mutta ei siinä auta muu.

Tuntuu vaan oikeasti, että mitään ei ole tehtävissä. Vatipäitä tulee aina olemaan, vaikka tehtäisiin mitä. Jokerit/Hartwall/Faniyhdistys eivät ikävä kyllä voi tehdä enempää, kun mitä ovat jo tehneet. Tyhjästä katsomosta ei hyödy kukaan, muutos on lähdettevä näistä vatipäistä itsestään.

Pahoittelut Ouluun, toivottavasti tänään tulee olemaan hyvä peli kentällä ja katsomossa.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Jahas, tällästä taas.

Nyt viimeistään todistettiin, että 90% kiekkoa seuraavista suomalaisista idiooteista on pesiytynyt areenalle. Häpeän kuitenkin tunnetta laannuttaa se tieto, että siellä ei rähissyt mikään satapäinen huligaanijoukko vaan ainoastaan pieni osa jokerifaneista.

Sen verran pitää kuitenkin näitä idioottejakin ns. puolustella. Että suurimmalla osalla tännekin kirjoittavista maalaisista (paikalla olleet oululaiset asia erikseen) ovat saaneet rajusti liioitellun kuvan tapahtumista.

Kyllä, stadilaiset puupäät menivät erittäin provokatiivisesti käyttäytyneitä paidattomia kärppäfaneja vastaan. Ja kyllä, pientä kärhämää oli ilmassa.
Ellei minua ole täysin kusetettu niin mitään 5v1 naurettavuuksia siellä ei ole nähty ja tappelut eivät täysin yksipuolisia olleet.

Bussin ikkunan hajottamista en edes halua ymmärtää/selitellä. Ei saatana mitä toimintaa. Pahoittelut myös minulta niille kärppäfaneille, joilla paita pysyi päällä ja käsimerkkejä ei näytetty. Toivottavasti näiden ihmisien joukossa ei ollut niitä mustelmia saaneita.

Pääasiassa Etäkärpiltä ihan hyvää meteliä, mutta ei se nyt ihan vielä päässyt vastakkaisen päädyn tasalle. Nämä havainnot hallin keskivaiheilta yläkatsomosta tehtynä.
 

Luiro

Jäsen
Toisaalta olis ihan SM-Liigan linjan mukaista antaa narrifaneja provosoineille Kärppä-faneille kovemmat sanktiot kuin UJ:lle. Eikös se Alpokin ole saanut kovimmat rapsut tällä kaudella, verrattuna näihin myllymiehiin?
 

retiisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä, stadilaiset puupäät menivät erittäin provokatiivisesti käyttäytyneitä paidattomia kärppäfaneja vastaan. Ja kyllä, pientä kärhämää oli ilmassa.
Ellei minua ole täysin kusetettu niin mitään 5v1 naurettavuuksia siellä ei ole nähty ja tappelut eivät täysin yksipuolisia olleet.

En usko, että kukaan vain kääntää toisen posken, jos kimppuun käydään. Kyllä siellä kärppäfaneissakin joku on puolustanut toisia, kun päälle on käyty. Itsepuolustus on varmasti sallitua.

Jääkö tässä kurinpitäjille muuta keinoa kuin kollektiivinen rangaistus? Onko kukaan saanut tallenteille kyseisiä tapahtumia, joista voitaisiin syyllisiä todeta? Ja lopuksi harras toive: Toivottavasti kukaan ei tänään Oulussa keksi kännipäissään kostaa viattomille jokerifaneille eilisiä tapahtumia.
 

rpeez

Jäsen
Asian hyssyttely olisi väärin. Jotain mielestäni tulisi tehdä nopeasti orastavan ongelman kitkemiseksi.

Juuri näin. Asiaan pitää puuttua ajoissa ja kunnolla ennenkuin ongelma laajenee.
Valvontakamerat käyttöön ja syylliset vastuuseen, siitä se lähtee.
Jos homman annetaan edetä vapaasti pian ollaan tilanteessa jolloin kansa alkaa välttelemään peleihin menoa, luulisi sen kiinnostavan Jokereiden johtoakin.
Olen aina ollut tyytyväinen ettei jalkapalloon liittyvää huliganismia ole ollut jääkiekossa, ja on todella surullista jos sellaista alkaa pesiintymään tähän lajiin.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Vatipäitä tulee aina olemaan, vaikka tehtäisiin mitä. Jokerit/Hartwall/Faniyhdistys eivät ikävä kyllä voi tehdä enempää, kun mitä ovat jo tehneet. Tyhjästä katsomosta ei hyödy kukaan, muutos on lähdettevä näistä vatipäistä itsestään.
Tämä ei pidä paikkaansa. Asenteita ja ryhmän toimintaa voidaan muuttaa. Jääkiekko on suurien tunteiden peli, ja kun vieruskaverilla kiehahtaa, voit häntä itse rauhoittaa. Ryhmäkuria olen kuuluttanut näissä ketjuissa monta kertaa ennenkin.

Vaikkapa eilen oli hetki jolloin karjuin suunnilleen kurkku suorana ja hihassa roikkuen yhdelle parhaista kavereistani, että "Sinä et sinne [Eteläpäätyyn] mene!". Ei ollut mukava hetki hänelle eikä minulle, mutta väitän että lopputulos oli oikea, kun kaveri ei toiseen päätyyn lähtenyt.

Jokainen heistä, joka oli eilen katsomossa 105 on vastuussa kaikesta mitä siellä tehtiin. Se ei riitä, että muut tekevät tai aloittavat. Jos olet vieressä etkä tee mitään, olet vastuussa. Hallin ulkopuolella tilanne on vaikeaselkoisempi, mutta tällöinkin voidaan ryhmän toimintaan vaikuttaa jos aidosti halutaan.

Jos jokerifaneista löytyy porukkaa jotka oikeasti haluavat korjata syntyneitä kulttuurin vinoutumia, silloin tarvitaan sellaisia selkärangan omaavia ihmisiä, jotka roikkuvat idioottien selässä, repivät täysin ylilyövät banderollit ensin alas ja sitten kappaleiksi, ja aloittavat kannustushuudon vihalaulun päälle. Toimintaa, ei tekosyitä ja selittelyä.
 

Happis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, Liverpool FC
Ja sitten näihin "kärppäfanit kerjäsivät sitä itse". Haloo? Voiko joku oikeasti vakavissaan väittää, että niiden vihalaulujen ja kaikkien eri banderollisekoilujen jälkeen "kärppäfanit vain kerjäsi sitä"? Mitään runkkausliikkeitä en ole nähnyt, kanatanssia kyllä vedettiin. Ehkäpä joku sitten noitakin teki, jos niin varmoja olette. Joitakin senttereitä viuhui, ja niistä pahoittelut, mutta niitäkin tuli satavarmasti enemmän sieltä toisesta päädystä.

On eriasia laulella vihalauluja, heilutella senttereitä ja sen jälkeen vastata huutoon, kuin tehdä tätä ja jouduttuaan vastaamaan siitä, itkeä jatkoajassa.

Eilen en paikalla ollut eikä minulla mitään faktaa tilanteesta ole esittää, mutta uskallampa väittää ettei siellä ihan randomilla kenenkään joulukuusen kimppuun ole hyökätty. Jos/kun siellä jotain viittomista on näätien suunnalta tullut, niin turha jälkeenpäin internetissä itkeä jos saa 15 kesäiseltä kynäniskalta mustan silmän. Muakin vittu hävettäis.

Täällä jollain nimimerkillä, Ujcik vai mikä vittu, tuntui olevan aika vahvaa faktaa näiden raakalaisten pukeutumisesta. Jos nämä silminnäkijähavainnot ovat edes jossain määrin hesarin vastaavia luotettavempia, suosittelen osoittamaan sen syyttävän sormen ihan toiseen suuntaan kuin Eteläpäätyyn. Siis ihan oikeasti. Viiden vuoden aikana tasan yhden metrohousukuulapään kuitenkin koko päädyssä nähnyt.

En usko itsekään tähän metrohousu -teoriaan, kunhan nyt haluan osoittaa ettei kaikki täälläkään lauottu tieto ole faktaa. Vinkkinä etenkin Espooseen ja Hämeenlinnaan. Tunsitko piston sydämessäsi, mikä vitun Ujcik olitkaan? Kotisohvalta näit kuka teki ja mitä?

Kivien viskelystä sen verran, että Jalkku ilmeisesti palannut kendon pariin Liigacupin ja Veikkausliigakauden välillä. Vitun laimeeta, kuka ikinä onkaan niitä heitellyt.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal


Siis tässä taas yksi kirjoitus, jonka mukaan on oikein ottaa väkivalta käyttöön, jos toinen näyttää ikävän käsimerkin tai aukoo päätä?

Kun oma järki ei enää riitä vastaamaan kavereiden provoon niin on oikeutettua vastata väkivallalla, sitäkö tällä tarkoitit?

Onneksi tämä ketju on osoittanut, että näin ajattelevia Jokerikannattajia on todella vähän.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Eilen en paikalla ollut eikä minulla mitään faktaa tilanteesta ole esittää, mutta uskallampa väittää ettei siellä ihan randomilla kenenkään joulukuusen kimppuun ole hyökätty.
Jos tiedät ettet tiedä, niin miksi lauot tyhjänpäiväisiä mielipiteitäsi? Tule tiistaina peliin, ja osta lippu jonnekin pohjoispäätyyn. Näet sitten ihan omin silmin miten huimaa provosointia kärppäfanit harrastavat. Ja miten valtava ero on siihen toiseen päätyyn, sekä meiningissä että provoilun määrässä.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Eilen en paikalla ollut eikä minulla mitään faktaa tilanteesta ole esittää
Tuossa on kiteytetty koko viestisi sanoma tähänkin ketjuun.

Kysyn sinulta: Hyväksytkö väkivallan jääkiekko-katsomoissa?
Vastaukseksi en hyväksy mitään vastaa huutoon-ultrasämpylämantraa.
 

Happis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, Liverpool FC
Siis tässä taas yksi kirjoitus, jonka mukaan on oikein ottaa väkivalta käyttöön, jos toinen näyttää ikävän käsimerkin tai aukoo päätä?

Oikeuttaa tai ei, niin miksi pitää näyttää tai aukoa jos ei kestä mahdollisia seurauksia?

Jos tiedät ettet tiedä, niin miksi lauot tyhjänpäiväisiä mielipiteitäsi?

Se etten ollut matsissa tuskin kuitenkaan poistaa mielipiteenvapauttani? En kuitenkaan esittänyt faktana mitään sellaista, mitä en tiedä faktaksi. Toisin kuin monet täällä. Ja mitäs vittua mä siellä teidän seassa tekisin? Ei mua kiinnosta mitä te siellä huidotte tai ette huido.

Kysyn sinulta: Hyväksytkö väkivallan jääkiekko-katsomoissa?
Vastaukseksi en hyväksy mitään vastaa huutoon-ultrasämpylämantraa.

En voi antaa hyväksyttävää vastausta. Vastaan kuitenkin. En hyväksy väkivaltaa jos se kohdistuu täysin sivullisiin. En myöskään tuomitse väkivaltaa, jos sitä on itse kerjännyt. Eli jos eilen on Kärppäfanien kimppuun käyty täysin provosoimatta (jota en edelleenkään jaksa uskoa), niin tuomitsen sen, muutoin en. Se on vissiin niin, että muut saa tehdä mitä lystää mutta vastuu astuu kehiin vasta, kun kyseessä on Jokerikannattaja.

E: tuo tuomitsematta jättäminen koskee siis tietenkin vain niitä tapauksia, jossa sitä on itse kerjätty. Se että Kärppäfani X huutaa Hjalliksen huoraa ja heiluttelee keskisormea ei tietenkään oikeuta Kärppäfani Y:n myllyttämiseen. X taas voi katsoa peiliin ennen kuin alkaa ruikuttamaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vastustajan verbaalinen lämmittäminen kuuluu jääkiekkoon, niin kaukalossa, kuin katsomossa. Tähän kuuluu uhoaminen, erilaisten eleiden esittäminen ja voiton jälkeen ilkkuminen. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan. Näiden keinojen käyttäminen lisääntyy selvästi kun pelien merkitys kasvaa.

Ihmiset ovat hyvin erilaisia ja olen huomannut erään älykkyyteen liittyvän piirteen. Kun älykäs kaveri on tällaisen painostuksen alaisena, hänen päänsä yleensä kestää pidempään. Tämä pätee niin pelaajiin, kuin katsojiin. Jokaisella SM-liiga paikkakunnalla löytyy sellaisia katsojia, jotka eivät kestä vastustajan verbaalista suunsoittoa tai elehdintää. Nämä kaverit ottavat käyttöönsä ne eläimelliset puolensa ja käyvät kaveriin fyysisesti kiinni. Eli pidän tappelijoita älyllisesti tyhminä, se ei ole kokonaan heidän vikansa, ihminen ei voi valitettavasti valita geenejään.

Ultras Jokerit taas on ainoa faniyhdistys SM-liigassa, joka jo pääperiaatteissaan laskee henkisen tasonsa eläimen tasolle. Ne jotka allekirjoittavat tämän yhdistyksen periaatteet, laskevat itsensä myös sinne eläimen tasolle. UJ sallii ja kannustaa vihaan, joka voi esiintyä myös väkivaltana. Luin heidän sivuiltaan erään matkakertomuksen joka oli suuntaunut Kreikkaan ja olin aika ihmeissäni, että tämän tyyppisiä kavereita on hyvinvointi Suomessa. Eli käytännössä Jokerit sallii huliganismin kannatusmuotona.

Itse en ainakaan syytä Jokereiden faneja väkivallasta eilisen perusteella, on tosin suuri epäilys UJ:n osallisuudesta kahakkaan. Luultavasti osa ulkona olleista porukoista on hälyytetty kaupungilta tappelemaan. Suurin syyllinen on Jokerit Oy järjestäjänä.

Itse odottaisin, että niin HC Jokerit Oy kuin Eteläpääty ry, sanoutuisivat UJ:n toiminnasta irti ja toimisi tämän mukaan.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Joo Happis eiköhän tehdä niin, että seuraavassa paikallisessa kun laulatte jotain laulua vaikka "Jullit juoksee", niin minä tulen pesismailan kanssa juttelemaan sinun kanssa. Sinähän sitä silloin tilasit kirjoitustesi mukaan.

Siis aivan älytöntä. Jos joku fanittaa tai hieman provosoi niin myllyt vaan pystyyn.

Toivottavasti sinunkaltaisia on pieni osa Jokereiden faniporukasta, niinkuin onkin. Tunnen niin monta asiallista Narria.
 

Happis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, Liverpool FC
Joo Happis eiköhän tehdä niin, että seuraavassa paikallisessa kun laulatte jotain laulua vaikka "Jullit juoksee", niin minä tulen pesismailan kanssa juttelemaan sinun kanssa. Sinähän sitä silloin tilasit kirjoitustesi mukaan.

Ai nytkö eilen viuhui jo pesarit? Jos lupaat jättää stagan kotiin, niin minä lupaan vastata huutoon. Deal?
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Ai nytkö eilen viuhui jo pesarit? Jos lupaat jättää stagan kotiin, niin minä lupaan vastata huutoon. Deal?

No vastaa nyt vaan siihen kysymykseen. Itse en juuri kuulu mihinkään näihin faniryhmiin sen takia, että sinunkaltaisia on niissä mukana. Minä en varmasti tuo matsiin mitään aseita. Kunhan esitin sinulle asiallisen kysymyksen, kun puheistasi sai sen käsityksen että tietynlaisiin provoiluihin pitää vastata väkivallalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös