Vastustajan verbaalinen lämmittäminen kuuluu jääkiekkoon, niin kaukalossa, kuin katsomossa. Tähän kuuluu uhoaminen, erilaisten eleiden esittäminen ja voiton jälkeen ilkkuminen. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan. Näiden keinojen käyttäminen lisääntyy selvästi kun pelien merkitys kasvaa.
Ihmiset ovat hyvin erilaisia ja olen huomannut erään älykkyyteen liittyvän piirteen. Kun älykäs kaveri on tällaisen painostuksen alaisena, hänen päänsä yleensä kestää pidempään. Tämä pätee niin pelaajiin, kuin katsojiin. Jokaisella SM-liiga paikkakunnalla löytyy sellaisia katsojia, jotka eivät kestä vastustajan verbaalista suunsoittoa tai elehdintää. Nämä kaverit ottavat käyttöönsä ne eläimelliset puolensa ja käyvät kaveriin fyysisesti kiinni. Eli pidän tappelijoita älyllisesti tyhminä, se ei ole kokonaan heidän vikansa, ihminen ei voi valitettavasti valita geenejään.
Ultras Jokerit taas on ainoa faniyhdistys SM-liigassa, joka jo pääperiaatteissaan laskee henkisen tasonsa eläimen tasolle. Ne jotka allekirjoittavat tämän yhdistyksen periaatteet, laskevat itsensä myös sinne eläimen tasolle. UJ sallii ja kannustaa vihaan, joka voi esiintyä myös väkivaltana. Luin heidän sivuiltaan erään matkakertomuksen joka oli suuntaunut Kreikkaan ja olin aika ihmeissäni, että tämän tyyppisiä kavereita on hyvinvointi Suomessa. Eli käytännössä Jokerit sallii huliganismin kannatusmuotona.
Itse en ainakaan syytä Jokereiden faneja väkivallasta eilisen perusteella, on tosin suuri epäilys UJ:n osallisuudesta kahakkaan. Luultavasti osa ulkona olleista porukoista on hälyytetty kaupungilta tappelemaan. Suurin syyllinen on Jokerit Oy järjestäjänä.
Itse odottaisin, että niin HC Jokerit Oy kuin Eteläpääty ry, sanoutuisivat UJ:n toiminnasta irti ja toimisi tämän mukaan.