Kyseessä on siis kannattajakatsomo, ei fani- tai FANIkatsomo. Semantiikkaa ehkä, mutta eroa niissä on.
No joo, kai siinä sitten on eroa oletko "fan" vai "supporter"; joidenkin mielestä ehkä vähän hakemalla haettua, mutta... Joo, ymmärrän kyllä, että haluatte erottua niistä "faneista" (13-15 -vuotiaista kirkuvista teinitytöistä). Tuo nimitysongelma ei vain poista sitä tosiasiaa, että mielestäni tuolla fani-/kannattaja-/whatever-katsomossa tulisi tunnustaa seuran värejä. Helpoitenhan se hoituu fanipaidan avulla!
Fanipaidattomuus on yksi piirre, jota voi nähdä itse asiassa ympäri Eurooppaa, se ei ole pelkästään turkulainen ilmiö. Sama koskee myös FC TPS:n otteluita, ja kyseessä onkin ehkä enemmän jalkapallon puolella vaikuttava suuntaus.
Paskan marjat!
Ei tarvitse mennä kuin tuohon pikkulätäkön toiselle puolelle katsomaan Tukholman futisderbya! Matsipäivinä saa ihan tosissaan miettiä pistääkö ylle jotain keltamustaa vai vihreävalkoista. Siinä aamulla päällepuetussa vihreässä T-paidassa ei välttämättä ole järkeä mennä heilumaan mihinkään AIK-kannattajien kulmille.
Entä jääkiekon puolella? Olin tuossa lokakuussa tutustumassa Euroopan ylivoimaisesti parhaaseen jääkiekkokannatuskulttuuriin. Ottelupäivinä Bernin kaduilla todellakin huomaa sen, mikä on kaupungin "se" juttu! Kaikesta huomaa, kuinka tärkeä SCB on heille. Miksi esim. lokakuisena tiistai-iltana yli 16.000 ihmistä ahtautuu jäähalliin, joista vielä 10.000 seisomapaikoille? Kyseessä on kuitenkin aivan tavallinen runkosarjaottelu. Näistä kymmenestätuhannesta tuskin yksikään on ilman mitään kannatustuotetta. Parhailla on jopa parikin (toinen kietaistuna vyötärölle) fanipaitaa yllään. Ottelut alkavat aina 19:45, mutta jo puolen päivän paikkeilla vanhan kaupungin kaduille alkaa valua ihmisiä kannatusvarusteissa.
Eikä tämä koske pelkästään nuoria (15-35 vuotiaita) faneja tai kannattajia! Mikä sen hienompaa kuin nähdä joitain 50-60 -vuotiaita tyylikkäitä rouvia, mutta niin vain otteluissa heilläkin on yllään fanipaidat - useimmiten nimellä Orlando #17. Tai vastaavasti jotain vieläkin vanhempia pariskuntia - jopa lähemmäs 70-vuotiaita - joilla on yllään samanlaiset SCB-paidat - toisella koti- ja toisella vieraspaita. Ehkäpä siinä on sitten paikallinen versio samanlaisista tuulipuvuista? Ehkä mieleenpainuvin tyyppi oli kuitenkin sellainen 35-40 -vuotias pitkätukkainen mieshenkilö, joka oli pukeutuneena 80-luvun hevarin malliin: farkkutakki, nahkaliivit, pillifarkut, niittivyöt, varsilenkkarit jne. Näissä asusteissa kaikki - korostan KAIKKI - oli väritykseltään musta-kelta-punaista ja kirjainyhdistelmä SCB oli todella näkyvästi esillä. Sen asun tekemiseen ei ole ihan yksi eikä kaksikaan päivää riittänyt. Lisäksi kuinka paljon siellä näkyi itsetehtyjä SCB-pipoja...
Tällaisista jutuista se lähtee; kaikki tuntevat kannattavansa tai fanittavansa samaa joukkuetta ja myös näyttävät sen pukeutumisellaan! Eipä silti eivätpä minunkaan kaverini mitään fanituotteita käytä, kun käymme TPS:n matseissa. Useimmiten minä olen se ainoa, jolla on päällään vähän paitaa ja kaulahuivia. Mulle se vaan on luonnollinen juttu, että joukkueen värejä tunnustetaan erityisesti matsipäivinä!
Takaisin tuohon alkuperäiseen kysymykseeni: onko siinä taustalla jotain suurempaa juttua, miksi KANNATTAJAkatsomonosassa näkyi niin vähän joukkueen KANNATUStuotteita? Tarkoitin sillä ensimmäisellä kysymykselläni lähinnä sitä, että onko kyseessä esim. jonkinlainen protesti edelleen siitä keväällä vallinneesta logouudistus-hässäkästä tms.