Jos kaikilla teidän ryhmässä on oikeasti kivaa, niin miksi ette ole saaneet pleijareihin ryhmää kasaan? Mielestäni ihan aiheellinen kysymys. Ja jos eläintarha saa hetken mieleijohteesta tuon vajaa kymmenen noin parikymppistä miestä kasaan, niin miksei Etulinja ole saanut sitä 1,5 vuoteen.
Paljon on puhuttu siitä miksi toiminnan käynnistäminen on ollut Porissa niin vaikeaa. Minun nähdäkseni suurin syy on siinä että täällä ei ole ollut valmista kaveriporukkaa joka olisi alkanut tehdä asioita. Alkuaan katsomotoimintaa ryhdyttiin kehittämään/miettimään Pataljoonan piirissä vuonna 2010. Vaikka asioita oli Pataljoonan aktiivien kesken puhuttu, ei sekään porukka ollut millään muotoa sosiaalisesti kiinteä. Näin ollen asioita on jouduttu käynnistämään paljon keskustelupalstojen kautta ja keskustelupalstat ovat saaneet vähän liiankin suuren painoarvon. Tämä näkyi erityisen hyvin kaudella 2010-2011 jolloin asioista kyllä keskusteltiin koko kausi, mutta mitään konkreettista ei saatu aikaiseksi.
Tämä Eläinryhmä on tästä päinvastainen esimerkki. Käsittääkseni tyypit ovat lähtökohtaisesti kavereita keskenään, he eivät ole yrittäneet tutustua toisiinsa katsomotoiminan kautta eikä toimintaa ole tarvinnut käynnistää huhuilemalla nimimerkkien takaa. Jos joku olisi täällä tai Pataljoonan saitilla ehdotellut että pistetäänpä eläinasut päälle ja hankitaan jostain torvet ja mennään niiden kanssa seisomakatsomoon, olisi reaktiona luultavasti ollut naurunsekainen tyrmistys niin modernin kannatuksen puolestapuhujilta kuin vastustajiltakin.
Nämä eivät ole asioita jotka itkemällä paranisivat enkä tosiaankaan halua selitellä liiaksi mitään. Ilman muuta vikaa on siinäkin miten toimintaa on yritetty johtaa ja organisoida. Silti asiat eivät ole aina niin yksinkertaisia kuin miltä ulkoapäin näyttäisi. Pinnallinen syyllisten osoittelu on aina helppoa, analyysien ja korjausliikkeiden teko paljon vaikeampaa.
Mistä päästäänkin kritiikkiin ja sen vastaanottamiseen.
Minulla ei ole mitään asiallista, hyvin perusteltua kritiikkiä vastaan. Esimerkiksi regularflexin kirjoituksiin minulla ei ole nokan koputtamista vaikka en olisikaan joka kohdasta samaa mieltä. Minusta on hienoa että joku viitsii yleensä kirjoittaa noin pitkästi ja kyllä lyhytkin palaute kelpaa jos siinä on jotakin ytyä. Tässäkin ketjussa on tullut paljon hyviä palautteita Etulinjan toiminnasta, niin positiivisia kuin negatiivisiakin.
Usein saa silti kuulla että Etulinjassa ollaan ylimielisiä ja kritiikkiin suhtaudutaan torjuvasti ja jopa aggressiivisesti. Tähän on hyvä syy. Me olemme kuulleet suuren osan kritiikistä sata ja tuhat kertaa. Mainitulla kaudella 2010-2011 ei paljon muuta kuulunutkaan kuin että laulaminen ei toimi Porissa, hyppiminen ei toimi Porissa, tämä tuo se ja nämä nuo ne on ihan tyhmää ja vittu sä et oo edes Porista kotoisin. Kun tämän kaiken kuulee sen tuhat kertaa, saattaa tuhannes ja ensimmäinen kerta johtaa paskasangon sangan katkeamiseen. Tästä johtuen on otettu ihan tietoisestikin sitä linjaa että teemme omia juttuja emmekä kysele kaikkeen työttömien hitsareiden lupaa. Jonkun mielestä tämä on elitismiä, minusta kyse on ihan käytännön asioista. Eikä toiminnan tarkoitus välttämättä olekaan miellyttää kaikkia. Se kun taitaa olla käytännössä mahdottomuus.
Mielipiteensä saa ilmaista, ehdotuksia voi heittää, palautetta otetaan vastaan, mutta niin kauan kuin Etulinja-niminen ryhmittymä on olemassa, voi sen toimintaa vaikuttaa ennen muuta tulemalla itse mukaan ja tekemällä asiat paremmin. Ei voi olla niin että ulkopuolelta sanellaan että pistäkää tsäntit uusiksi niin minä ja mun kaveritkin tullaan. Ei voi olla niin että aikuiset ihmiset valittaa että tulisin muuten mutta kun siellä on niin paljon kakaroita kun paras tapa nostaa keski-ikää olisi tulla mukaan itse. Ei me voida taikoa lapsia aikuisiksi eikä lukea ihmisten ajatuksia sen suhteen mikä on kornia ja mikä ei. Etulinja ei ole täyden palvelun autotalo eikä ostoskanava. Ennemmin vertaisin ryhmää bändiin joka työstää omaa musiikkiaan ja opettelee siinä ohessa musiikin tekoa.
Menee jo vähän vuodatuksen puolelle, välillä vaan tuntuu että Etulinjan toiminta tuomitaan turhan kerkeästi sieltä nojatuolista käsin. Totta vitussa me tiedämme itsekin toimintamme ongelmat ja koko ajan niiden eteen yritetään jotain tehdä. Ihan joka välissä ei vaan jaksa nuolla jokaisen persettä.
Tämmöistä tekstiä tänä yönä. Kausi päättyy pian ja Etulinjassakin aloitetaan ensi kauden suunnittelu. Kaikki halukkaat ovat tervetulleita mukaan ideoimaan.