Kommentoinpa nyt hiukan omaa näkemystäni tänne koskien Ässien kannattamista. Itse täytän kesällä 26 vuotta, olen ollut Ässien mukana aktiivisesti 6-vuotiaasta.
Siksi kommentoin kannattamista 90-luvulta lähtien. 90-luvulla Ässien kannattaminen oli hyvin reaktiivista. Otettiin voimakkaasti kantaa pelin tapahtumiin, vahva vittuilemisen kulttuuri vastustajalle. Erittäin vahva Ässä-kannustus, silloin kolmella taputuksella. Kuulosti hienolta. Koen olleeni mukana silloinkin kun kurvi ulvoi.
11.2.1996 tapahtui jotain, jonka valitettavasti muistan ikuisesti. Tästä alkoi myöskin Ässien alamäki, jonka aikana kannattamisen taso laski kovin alas. Tuli noin seitsemän vuoden kausi omassa kannattamisessanikin, jolloin en niin voimakkaasti tuonut ulos rakkauttani Ässiin.
Ässät ei yhtäkkiä enää ollutkaan niin kova juttu ylipäätään. Ei Porissa, ei muualla Satakunnassa (josta itse olen kotoisin). Tätä myötä myös mielestäni hävisi voimakkain reaktiivisen kannattamisen aikakausi. Vuonna 1998 halliremontti, toinen pääty istumakatsomoksi. Surkeat vuodet, jolloin niin harvaa kiinnosti oikeasti. Ylipäätään, yhteiskunta muuttui, siirryttiin tietokoneiden määrittämään aikakauteen lopullisesti. Lopulta, pitkän korpivaelluksen jälkeen kevät 2006, vuosien patouman purkautuminen ennen lopullista sosiaalisen median ja youtuben aikakautta. Sinä keväänä sitten purkautui lopullisesti se hirvittävän kova reaktiivinen kannustus, joka Isomäkeä oli aina leimannut. Katson edelleen vhs-videoita siltä keväältä.
Kevään 2006 jälkeen taas sukellettiin ja kunnolla. Tunnelma ei sen sijaan suoraan korreloinut menestyksen loppumiseen, kevät 2006 kantoi yllättävän pitkään.
Nyt ollaan kuitenkin tultu tilanteeseen, jossa koko kannattaminen ja Ässien seuraaminen on muuttunut. Maailma on muuttunut, suomalainen yhteiskunta ja toiminta ihmisten kanssa on muuttunut.
Nykyään Ässien peleissä ei enää millään ole samanlainen meininki kuin joskus 90-luvun alussa on parhaimmillaan ollut. Nykyään parhaimmillaan Ässä-kannustus (kahdella taputuksella) lähtee aivan helvetin hienosti vieläkin, mutta sen lisäksi tarvitaan muutakin. Kuitenkin on niin, kuinka eräs HPK:n kannattaja kommentoi omiensa sikakatsomoa: "Suljettu faniryhmä, joka pääasiassa vittuilee vastustajille... Ei saatana". Tätä samaa ilmiötä näkyy Porissa. Ei ole ajatustakaan kannustaa Ässiä, sen sijaan huudellaan vittumaisuuksia vastustajalle. Tätä näkyy Isomäen seisomakatsomossa, niin hieno paikka kuin se onkin.
Mielestäni Pataljoonan peräänkuuluttama moderni kannattaminen on tulevaisuuden suunta. Tässä tilanteessa on valitettavasti kuitenkin yksi ongelma, "normaalin" satakuntalaisen miehen pelko. "Normaali" satakuntalainen mies käy Ässien peleissä, Isomäen seisomakatsomossa, ja pelkää tulevansa leimatuksi neidiksi ja sitä kautta homoksi. Se on satakuntalaisen junttimeiningissä kasvaneen miehen isoin pelko. Olen tämän pelon nähnyt hyvin monen tavallisen miehen silmissä, kun katsovat Pataljoonan meininkiä. Olen tämän pelon nähnyt myös silloin, kun olen pelannut erilaisissa satakuntalaisissa urheilujoukkueissa.
Mitä tulee kannustamiseen Ässien peleissä, mielestäni Pataljoonan suunta kohti modernia kannattajakulttuuria on oikea yhdessä perinteisen reaktiivisen kannattamisen kanssa. Mutta JOLLAIN LAILLA MUKAAN TOIMINTAAN ON SAATAVA 20-30-VUOTIAITA MIEHIÄ. Tämä on aivan ehdoton edellytys Ässien modernille kannattamiselle. Tämän ikäisten miesten ääni kantaa parhaiten, toiminta on innovatiivista ja innostunutta.