Mainos

Fanitoiminta ja -matkat kaudella 2012–2013

• 245 871
  • 1 182

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ja kyllä minä näen itse asiassa aika suurena ongelmana nämä Brousseaun ja Velliksen tyyppiset "vain meidän tyyli on oikea" -kannattajat jotka jaksavat arvostella Isomäen peruskatsojia ihan jatkuvalla syötöllä. Mitäpä jos tekin alistuisitte samalle tasolle tuulareiksi kutsumienne kanssa välillä niin varmasti toiseenkin suuntaan voisi tapahtua myönnytyksiä. Tästä on koitettu vääntää ennenkin, mutta ettekö te oikeasti osaa katsoa peiliin vaan koette oman muita aliarvioivan toimintanne siksi ainoaksi oikeaksi.

Ihan aikuisten oikeasti, Isomäkeen mahtuu ehkä useampiakin ryhmittymiä mutta jos halutaan saada kannatus samalle tasolle kuin vaikka keväällä 2006 se vaatii sitä että KAIKKI puhaltavat yhteen hiileen.

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä on puhuttu monet kerrat ja kyllähän siinä järkeä on, pois lukien pienet korvaukset. Se nyt olisi jo lopun alkua että kannattamisesta pitäisi maksaa palkkaa.

No joo, kieli poskessa heitin tuon korvausjutun :). Käyttävätkö nämä ryhmät megafonilla varustettua capoa, joka johtaa sitä huutokuoroa? Sporallahan tuo Red Armyn touhu toimii suht hyvin ja jengi saadaan aika loistavasti mukaan tuohon meininkiin. Toki Vaasan hallissa on ns. hyvänä puolena se, että seisomakatsomoja on kaksi, molemmissa päädyissä ja kannustusryhmä on aina samassa paikassa. Jotenkin tuntuu että Isomäen seisomakatsomo on tavallaan liian suuri, jolloin chantit ynnämuut jäävät tavallaan massan alle?

Korostan etten tiedä asian laitaa oikeasti ja siksi kyselen näitä.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja kyllä minä näen itse asiassa aika suurena ongelmana nämä Brousseaun ja Velliksen tyyppiset "vain meidän tyyli on oikea" -kannattajat jotka jaksavat arvostella Isomäen peruskatsojia ihan jatkuvalla syötöllä.

Niin, sinähän et ole itse koskaan arvostellut ketään. Olet aina ollut avoin ja vastaanottavainen kaikille uusille ideoille. Ikinä et ole alatyyliä käyttänyt ja olet ollut hyvin suvaitsevainen toisia kohtaan. Olet Isomäen kivijalka ja Porin keisari.

Edit. Ja minä kyllä ymmärrän erinomaisen hyvin ettei 20 vuotta hallilla käyneet henkilöt halua lähteä mukaan mihinkään uuteen. Kukaan ei ole ollut pakottamassakaan. Ongelma on nyt ainakin omissa silmissä se, että kyllä sieltä "toiselta puolelta" tulee ihan yhtä paljon kuin täältä "meiltäkin", enemmänkin suoraan sanottuna, koska enemmistö haluaa kuitenkin kannattaa perinteisesti. Siihen en kuitenkaan usko että mitkään nimimerkien kirjoitukset olisivat mikään kehityksen este: hallilla se kehitys tehdään eikä netissä.

Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Käyttävätkö nämä ryhmät megafonilla varustettua capoa, joka johtaa sitä huutokuoroa?

Kaikilla isommilla ryhmillä on sekä megafoni että capo. Etulinjassa molemmat ovat tuntuneet toistaiseksi tarpeettomilta kopska porukkaa on ollut niin vähän.

Isomäessä yksi ongelma on tosiaan se että seisomakatsomo on niin suuri.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuntuu, että tunnelma näissä paikallispeleissä on laskenut sitä myöten, mitä enemmän Ässät on ottanut Lukosta niskalenkkiä. Silloin kun lähdettiin pelillisesti altavastaajana näihinkin peleihin, niin tuntui se tunnelmakin olevan katossa. Ja onhan Ässät jossain määrin harmaa takavuosiin verrattuna, mutta eiköhän voittava jääkiekko (OK kotona ei ole aina kulkenut, mutta yleisesti ottaen) ja hyvät pelaajat kelpaa yleisölle mainiosti, vaikka sellaisia yleisön sytyttäjiä ei enää ole, kuten wanhoina aikoina.

Kai sitä alitajunnassa on jo kevät mielessä itse kullakin ja toivottavasti yleisöltäkin nähdään paras suoritus silloin. Itse en kyllä tätä epäile.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edelleen olen sitä mieltä että tuota etulinjan duunia kannattaa lähteä tekemään istumakatsomosta. Sieltä missä Red Army aikanaan piti meteliä. Kyllä se toiminta siitä laajenee vaikka oltaisiinkin istumakatsomon puolella. Ja mikäs sen hienompaa olisikaan kuin se että etulinja huudattaisi seisomakatsomoa parveltaan.

Oikeasti hiljaisena tiistai-iltanakaan ei meinaa kuulla mitä etulinja huutaa/laulaa. Seison vakipaikallani kohtalaisen kaukana tuosta ryhmästä, joten aika paha on edes harkita mukaan lähtöä kun menee ensin iso tovi jotta saa selvää mitä huudetaan. Ja vakipaikkaanihan en vaihda :)

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Edelleen olen sitä mieltä että tuota etulinjan duunia kannattaa lähteä tekemään istumakatsomosta.

Nyt on tullut vähän viestiä että jo seuraavassa kotipelissä Etulinja kokeilisi homman toimivuutta seisomakatsomon reunalla. Saattaa olla ainakin äänen kantavuuden kannalta parempi ratkaisu. Istumakatsomoon siirtyminen ei ole käytännön tasollakaan mikään yksinkertainen asia ainakaan kesken kauden, mutta puhuttu on että sitäkin kokeiltaisiin joskus; itse toivon että jo tällä kaudella.

Oikeasti hiljaisena tiistai-iltanakaan ei meinaa kuulla mitä etulinja huutaa/laulaa. Seison vakipaikallani kohtalaisen kaukana tuosta ryhmästä, joten aika paha on edes harkita mukaan lähtöä kun menee ensin iso tovi jotta saa selvää mitä huudetaan.

Tämä kirjoitus osoittaa todeksi sen mitä olen itsekin monessa keskustelussa tolkuttanut.

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja kyllä minä näen itse asiassa aika suurena ongelmana nämä Brousseaun ja Velliksen tyyppiset "vain meidän tyyli on oikea" -kannattajat jotka jaksavat arvostella Isomäen peruskatsojia ihan jatkuvalla syötöllä. Mitäpä jos tekin alistuisitte samalle tasolle tuulareiksi kutsumienne kanssa välillä niin varmasti toiseenkin suuntaan voisi tapahtua myönnytyksiä. Tästä on koitettu vääntää ennenkin, mutta ettekö te oikeasti osaa katsoa peiliin vaan koette oman muita aliarvioivan toimintanne siksi ainoaksi oikeaksi.

Tämä nyt on ihan skeidaa ja sekoitat asioita. Tässä nyt koko syksy menty ota tai jätä -periaatteella. Jokainen osallistuu juuri sillä panoksellaan kun katsoo parhaaksi. Modernimmasta meiniginluonnista kiinnostuneille on tarjolla Etulinja ja ne osallistuu, jotka katsovat parhaaksi. Osa jengistä taas haluaa osallistua pelkästään perinteiseen repertuaariin sen kajahtaessa ilmoille ja sillä hyvä. Loppuporukkaa taas ei kiinnosta hevon vittua rassata ääntään millään tavalla tai taputtaa käsiään. Ehkä korkeintaan viimeisellä minuutilla kun kotijoukkue on turvallisessa johdossa. Se on taas heidän valintansa. Eli paperilla homma on hyvinkin selkeä eikä pitäisi olla mitään nokan koputtamista.

Ideana oli se, että jos jäämme tuleen makaamaan, niin raumalaiset (tai mikä muu tahansa monipuolista materiaalia käyttävä ryhmittymä) tulevat jatkossakin pitämään hallin hallussa, pelkkä perinteisen repertuaarin viljeleminen ei riitä siihen, että pystymme laittamaan kannatuksessa tarpeeksi hanttiin. Se nyt vain on silkka fakta, halusitte sitä myöntää taikka ette. Jos mitään muutosta ei haluta nykymenoon, niin ei todellakaan ole mikään pakko, mutta sitä on sitten turha ihmetellä, jos jatkossakin lähetyksessä kuuluu lähestulkoon pelkästään vierasfaniporukan elämöinti.

Toiminta on aika heikossa jamassa, jos vain odotamme että yleisö SAATTAA EHKÄ herätä keväällä, tai sitten ei. Mielestäni ideaalitilanne kuitenkin pitäisi olla sellainen, että infernaalista mekkalaa piisaa otteluun kuin otteluun ja vastustajan ryhmät saadaan pidettyä vastustajaan katsomatta hiljaisina oman mekkalan alle. Tämä onnistuu osaksi perinteisellä materiaalilla, mutta siihen tarvitaan myös muuta rinnalle, jotta meininginluonti pysyy mielekkäänä ja siinä on riittävästi vaihtelevuutta.

Toimintaa ei saa kehittää, toisaalta nykymeno on liian vaisua, mutta toisaalta vastustajan kannattajat ei saisi ottaa hallia haltuun enää tappiotilanteessa. Uppoava laiva olisi pitänyt jättää jo toiseen erään ja olla loppupeli pubissa imemässä lämmintä bilsneriä, mutta nämä saatanat siellä vain pitävät elämöintiään. Anna mun kaikki kestää.

Ihan aikuisten oikeasti, Isomäkeen mahtuu ehkä useampiakin ryhmittymiä mutta jos halutaan saada kannatus samalle tasolle kuin vaikka keväällä 2006 se vaatii sitä että KAIKKI puhaltavat yhteen hiileen.

Tähän 110%:n sama.

Puksprööti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen miettinyt, että eikö hiljaisten hetkien aikaan kuuluisi tämän "Pataljoonan" ottaa roolia ja alkaa möykkäämään. Yleensä kun pelissä on tylsä hetki menossa niin myös nämä "ykkösmöykkääjät" tyytyvät olemaan hiljaa. Ja kun taas tulee tunnetta peliin niin heräävät ja muistavat että joo, mekin voitaisiin alkaa kannustamaan.

Itse tosiaan kaipaisin kannustusta pelien hiljaisina hetkinä kun suuriyleisö istuu kädet ristissä sylissään.

Myös ei olisi häpeä kysyä pääkaupunkiseudulta miten tälläinen kannatustoiminta kannattaa organisoida kun heillä on käsittääkseni asiat parhaiten suomessa järjestettyinä

Teela

Jäsen
Ryhmän sijainnista

Olen sitä mieltä, että ryhmän kannattaisi sijoittautua istumakatsomoon, joko vanhaan fanikatsomoon tai B-puolelle reunaan. Oltiin tässä jokin aika sitten n. 15 hengen voimin juhlistamassa synttäreitä ja kun ryhmä alkoi "laulamaan" (toki alkon voimalla) Oi Ässät on, niin kyllä seisomakatsomosta kääntyi useampi pää katsomaan, että mitäs siellä tapahtuu. Eli ääni kantaa huomattavasti paremmin esim. B5:sta, jossa me olimme kuin seisomasta. Taisi jopa jokunen lähteä taputuksiin mukaankin.

Ässien kanssa varmaan vois sopia jonkun halvemman kausarin kyseiseen "fanikatsomoon" niille jotka oikeasti ovat sitoutuneet Etulinjaan. Istumakatsomossa ollaan paremmin esillä ja ehkäpä sieltä joku "peruskannattaja" uskaltautuisi kannustamaan, kun ei tarvisi hävetä, että mitä musta ajatellaan jos huudan. Alkuun voisi tulla istumaan/seisomaan läheisyyteen ja siitä sitten mukaan porukkaan.

Itse en välitä millä tavalla kannustetaan, kunhan kannustetaan!

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen miettinyt, että eikö hiljaisten hetkien aikaan kuuluisi tämän "Pataljoonan" ottaa roolia ja alkaa möykkäämään. Yleensä kun pelissä on tylsä hetki menossa niin myös nämä "ykkösmöykkääjät" tyytyvät olemaan hiljaa. Ja kun taas tulee tunnetta peliin niin heräävät ja muistavat että joo, mekin voitaisiin alkaa kannustamaan.

Et ole ilmeisesti kovinkaan paljon seurannut, että missä näiden asioiden tiimoilta on menty, puhumattakaan seurannut viime syksystä lähtien otteluita patalogolla.

Modernin meiningin luontiin on perustettu Etulinja-niminen alajaosto, joka tosissaan yrittää tuoda meteliä näihin hiljaisiin hetkiin. Chänttivalikoimaa on saatu vähitellen kasvatettua ja se on kyllä raikannut aktiivisesti sen 20 kotimatsia. Yllätys yllätys kuuluvuuden kanssa on hieman ollut ongelmia toistaiseksi täydemmissä peleissä kun sen 15:n henkilön ääni ei kanna ihan samalla tavalla kuin 150:n.

Itse tosiaan kaipaisin kannustusta pelien hiljaisina hetkinä kun suuriyleisö istuu kädet ristissä sylissään.

Kaipaajia on monia, entä itsensä likoon laittajia?

Myös ei olisi häpeä kysyä pääkaupunkiseudulta miten tälläinen kannatustoiminta kannattaa organisoida kun heillä on käsittääkseni asiat parhaiten suomessa järjestettyinä

En nyt tiedä mitä tällä organisoinnilla tarkoitat tarkalleen. Paperilla asiat ovat sinällään hyvin. Fanimatkoja järjestetään, kannatusmateriaalia löytyy jne. Puute tekijöistä ehkä suurin tällä hetkellä. Kenties seuraava askel tulee olemaan päätoimisen capon (huutosakin huudattaja) kartoittaminen kun ryhmän koko tuosta vielä hieman kasvaisi, vaikka yksi tuota ruutua onkin tähän mennessä hyvin hoitanutkin. Tietysti kultaisia neuvoja tarvittaisiin nimenomaan siihen, että miten ryhmittymän koko saataisiin esim. tuplattua kuin taikaiskusta? Kun väkeä saataisiin useita kymmeniä, niin ei tarvitsisi kantaa huolta katsomonosan vaihtamisesta, vaan oleminen seisomakatsomossa olisi paras vaihtoehto myös jatkossa, alhaista mukaan liittymisen kynnystä myös silmällä pitäen.

Stern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä se hurmio ei tosiaan synny yhdessä yössä, pitää varmasti tehdä duunia useampi kausi. Tämän kauden playoffeista (koputetaan puuta) on hyvä aloittaa.

Näin aluksi biisilistaa ei varmaan kannata ainakaan kasvattaa – jos laulu ei kuulu ja kukaan ei osaa sanoja, mukaan liittyminen on varmasti jo valmiiksi hiukan haastavaa. Onneksi siellä on nyt monta helppoa rallatusbiisiä seassa. Ja kuuluvuuden kannalta meteliä kannattaisi varmaan tosiaan pitää erityisesti silloin, kun muut ovat hiljaa. Kyllähän Etulinjakin voi liittyä perus-Ässät-chantteihin (ja varmaan liittyykin) silloin, kun hallissa riittää muutenkin ääntä.

Itse keksisin yhtenä hyvänä ideana jo nyt sen, että keksittäisiin yhdessä Ässien kanssa joku markkinointisuunnitelma, jolla myytäisiin vino pino huiveja seisomakatsomossa hengaaville. Jos siellä ei haluta ääntä pitää, niin voitaisiin ainakin näkyä.

Nythän siellä vaan tuulitakit kahisee ja pari iki-fania pönöttää 70-luvun paidat päällä. Lähetetään vaikka joku huiveja myymään ihan katsomoon asti, tai uloskäynnille seisomaan. Paras olisi ehkä joku "Lippu ja huivi nyt xxx €..." tai "Kahvi ja munkki ja huivi nyt xxx€"-tarjous. Tai peräti jonkun huoltoaseman kanssa huivi kaikille tankin täyteen vetäville, tms.

No, tällä viikolla tsekkaamaan itsekin meininkiä. Tästä se lähtee!

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olen aina miettinyt tuota capon roolia (etenkin Jokerien fanikatsomon meininkiä läheltä seuranneena), kuka oikeasti haluaa sitä tehdä. Sen vielä ymmärtää, jos joku haluaa peliä katsoessaan hyppiä ja laulaa samanaikaisesti, mutta tuolta capolta jää kyllä iso osa kenttätapahtumista kokonaan näkemättä.

Tämän olen huomannut Eteläpäädyssä ja etenkin Jokerien vieraspelimatkoilla.

Mietin vaan, että itse en edes maksusta suostuisi sähläämään mikrofonin kanssa ja toimimaan muiden fanien unilukkarina, kun rakastamani jengi pelaa. Puhumattakaan, että pelaisi pudotuspeleissä. Vaikea kuvitella jonkun todellisen lätkäjätkän - joka elää ja hengittää oman jengin jokaisesta vaihdosta, ylivoimasta ja alivoiman tappamisesta - lähtevän tuollaiseen hommaan.

Tällä en halua kritisoida ketään näitä "modernin" kannattamisen pioneereja, itse tunnustan* avoimesti, että pidän kyllä siitä, jos faniryhmä yrittää pitää tunnelmaa yllä huononakin hetkenä.

Tähän kuitenkin kiteytyy suurin ongelma tuollaisen kannattajaryhmän perustamisessa ja sen väkimäärän kasvattamisessa. Suurimmalle osalle hallille tulevasta jengistä itse peli ja joukkueen esitykset ovat niin keskiössä, ettei pysty keskittymään muuhun.

Itse kuulun juuri tuohon "20-30-vuotiaat miehet"- ryhmään ja ainakin oman ystäväpiirini todelliset lätkäfanit ja matsien suurkuluttajat ovat enemmänkin kiinnostuneita pelin taktisista osa-alueista, ylivoiman sujuvuudesta ja peluutuksesta.

Tämän lisäksi tämän ikäisillä miehillä ei ole yleensä suurta tarvetta yrittää löytää uutta porukkaa, jossa yhteenkuuluvuutta ja ryhmähenkeä tulisi hengitettyä: suurimmalla osalla on jo omat puulaakiporukkansa ja saunakaverinsa.

edit. * tunnustuksella siis viittaan siihen, että kieltämättä välillä omatunto hieman kolkuttaa, kun itse ei kannustamiseen tule tarpeeksi osallistuttua.. Peli vain vie mukanaan:)

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä se hurmio ei tosiaan synny yhdessä yössä, pitää varmasti tehdä duunia useampi kausi. Tämän kauden playoffeista (koputetaan puuta) on hyvä aloittaa.

Näinhän se on, sitä ollaan vielä aivan lähtötelineissä.

Näin aluksi biisilistaa ei varmaan kannata ainakaan kasvattaa – jos laulu ei kuulu ja kukaan ei osaa sanoja, mukaan liittyminen on varmasti jo valmiiksi hiukan haastavaa. Onneksi siellä on nyt monta helppoa rallatusbiisiä seassa. Ja kuuluvuuden kannalta meteliä kannattaisi varmaan tosiaan pitää erityisesti silloin, kun muut ovat hiljaa. Kyllähän Etulinjakin voi liittyä perus-Ässät-chantteihin (ja varmaan liittyykin) silloin, kun hallissa riittää muutenkin ääntä.

Varmaan eräänlainen stabilisoitumisen hetki ja materiaalia seurataan tilanteen mukaan. Kenties seuraavien uusien vedoksien käyttöönotto menee vasta seuraavaan kauteen, katsellaan. Se on tosiaan ollut tavoitteena, että hiljaisiin aukkohin saataisiin sitten sitä vaihtoehtoista mekastusta. Perinteiseen kannatukseen lähdetty täysillä mukaan yhtälailla kaiken muun ohessa.

tse keksisin yhtenä hyvänä ideana jo nyt sen, että keksittäisiin yhdessä Ässien kanssa joku markkinointisuunnitelma, jolla myytäisiin vino pino huiveja seisomakatsomossa hengaaville. Jos siellä ei haluta ääntä pitää, niin voitaisiin ainakin näkyä.

Ei huono ajatus. Varsinkin kun Ässien panostus puhtaasti katsomotoiminnan kehittämiseen tuolla saralla on aika nollissa.

Nythän siellä vaan tuulitakit kahisee ja pari iki-fania pönöttää 70-luvun paidat päällä. Lähetetään vaikka joku huiveja myymään ihan katsomoon asti, tai uloskäynnille seisomaan. Paras olisi ehkä joku "Lippu ja huivi nyt xxx €..." tai "Kahvi ja munkki ja huivi nyt xxx€"-tarjous. Tai peräti jonkun huoltoaseman kanssa huivi kaikille tankin täyteen vetäville, tms.

Kaikella tällaisella olisi varmasti vaikutusta. Pienistä puroista koostuu se lopullinen virta.

No, tällä viikolla tsekkaamaan itsekin meininkiä. Tästä se lähtee!

Tähän se on uskottava, ei tässä muu auta!

Olen aina miettinyt tuota capon roolia (etenkin Jokerien fanikatsomon meininkiä läheltä seuranneena), kuka oikeasti haluaa sitä tehdä. Sen vielä ymmärtää, jos joku haluaa peliä katsoessaan hyppiä ja laulaa samanaikaisesti, mutta tuolta capolta jää kyllä iso osa kenttätapahtumista kokonaan näkemättä.

Niinhän se on, mutta kuten sanotaan niin faniutta on monenlaista. Nämä capona toimivat ovat valmiina laittamaan itsensä likoon siinä määrin, että ovat valmiita tinkimään omasta ottelun seurantakokemuksesta, yhteisen hyvän (paremman tunnelman) eteen.

Kun katsotaan Suomen rajojen ulkopuolelle, niin tuo on aivan perustoimintaa eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Eikä tuo tule yllätyksenä, jos sitä täällä kovasti ihmetellään kun kannatustoiminta noin pääosin on ollut melko vaatimatonta näihin vuosiin asti, niin mihin ihmeeseen tuollaista liideriä oltaisiin edes tarvittu?

Capona toimijoita tietysti useita, joka jakaa mukavasti taakkaa, ettei yhden kaverin tarvi kokonaan skipata otteluiden seuraamista. Kun vastuun jakajia on riittävästi, niin toiminta on myös mielekkäämpää, koska luulisi varmasti joskus tulevan niitäkin hetkiä, että homma rupeaa yksittäistä capoa tympimään liikaa harrastettuna. Isompien massojen kannatuksen ohjauksessa kuitenkin melko ehdoton palanen osana kokonaisuutta.

Itse kuulun juuri tuohon "20-30-vuotiaat miehet"- ryhmään ja ainakin oman ystäväpiirini todelliset lätkäfanit ja matsien suurkuluttajat ovat enemmänkin kiinnostuneita pelin taktisista osa-alueista, ylivoiman sujuvuudesta ja peluutuksesta.

Näinhän tämä on varmasti suurimmalla osalla suomalaismiehistä, mutta se nyt ei ole mikään yllätys kun ei ole paljon vaihtoehtoja ollut tarjollakaan ottelun seuraamistyyliin. Ja oli niitä vaihtoehtoja tai ei, niin osaa ei katsomoasiat kiinnosta vittuakaan, mutta sitten löytyy myös paljon näitä haikailijoita, että"Miksei se tunnelma ole sellaista kun tuolla ja tuolla", mutta itse ollaan valmiita hyppäämään hommaan mukaan vasta siinä vaiheessa kun se on tarpeeksi katu-uskottavaa ja väkeä riittävästi. Kynnys on monelle korkea, koska a) ei haluta leimautua liikaa b) ilman rohkasevaa jää moni asia tekemättä. Esimerkkejä näiden asioiden murtamisesta löytyy riittävästi jo maastamme, joten nämä kulttuuriasiat voidaan heittää romukoppaan siltä osin, etteikö myös suomalaiset onnistuisi saamaan vakuttavaa meininkiä katsomossa aikaiseksi niin visuaalisesti kuin äänenkäytöllisestikkin.

Tämän lisäksi tämän ikäisillä miehillä ei ole yleensä suurta tarvetta yrittää löytää uutta porukkaa, jossa yhteenkuuluvuutta ja ryhmähenkeä tulisi hengitettyä: suurimmalla osalla on jo omat puulaakiporukkansa ja saunakaverinsa.

Mielestäni tässä ei ole kyse suoranaisesti tuollaisesta. Ystäviä ja tuttavia on riittämiin tämän toiminnan ulkopuolella, enkä ole innostunut näistä asioista siitä syystä. Ei sitä toki pahakseen pistä, jos uusia mukavia tuttavuuksia tapaa myös toiminnan tiimoilta. Tuota on vähän vaikea kuvailla sanoin, että kuinka hienoja fiiliksiä parhaimmillaan tuo meiningin luominen monipuolisella materiaalilla saa aikaiseksi, mutta se on tavallaan sellaista erilaista hienoutta, mitä ei koe missään saunailloissa tai ottelua seuratessaan television ääreltä. Toki osalle se ei herätä yhtään mitään ja se tuntuu vain siltä hihhuleiden ulinalta, joka on ihan perseestä.

Sen mukaan tietysti mennään, että mikä tuntuu kenestäkin mielekkäimmältä.

EDIT: http://youtu.be/2_mI9fE4la4 Tuossa pätkässä voi seurailla vähän capojenkin toimintaa. Huudattajat vaihtuvat pelin aikana lennosta ja välillä capo johdattaa joukkoja takarivistäkin, ettei tosissaan tarvitse orjallisesti vain "maata" siellä joukon edessä selkä kentälle päin.

Summasummarum: Tämän kirjoituksen jälkeen pidätte capotoimintaa kenties edelleen yhtä typeränä kuin ennenkin, mutta toivottavasti onnistuin edes jotenkin auttaamaan ymmärtämään, miksi tuohonkin hommaan vaan innokkaita löytyy, niin mahdottomalta kuin se joistakin kuulostaakin.

Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Hienoa nähdä että on syntynyt keskustelua katsomotoiminnasta, mukavaa että aihe kiinnostaa.

Muutama ranskis:

- Kuten on jo muutaman kerran todettu, istumakatsomoon siirtymisestä on keskusteltu viime keväästä alkaen. Toistaiseksi tähän ei ole ollut kovin suurta intoa, mutta täytyy muistaa että modernimman meiningin puolestapuhujat ovat Isomäen kasvatteja siinä missä kaikki muutkin. Muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä, varsinkin kun on kyse suuremmasta joukosta ihmisiä.

- Siirtymisessä on monta käytännön kysymystä jotka tulee ratkaista. Pataljoonan johdolla on kuitenkin hyvät suhteet Ässien toimistoon joten viime kädessä kyse on asioiden sopimisesta. Ässät tulee varmasti vastaan siinä vaiheessa kun massaa on tarpeeksi.

- Etulinja ottaa koko ajan vaikutteita sieltä missä asioita on tehty ennenkin. Kannattaa kuitenkin muistaa että kaupunkien välillä on eroja: esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on ihan eri määrä massaa kuin Porissa. Myös asenne saattaa olla lähtökohtaisesti avoimempi.

- Raumalainen Raumam Boja ovat kasvattaneet toimintaansa poikkeuksellisen nopeasssa tahdissa, varmaan nopeammin kuin mikään faniryhmä ikinä. Ryhmää voi pitää esikuvana, mutta sillä ei pidä dissata Etulinjaa; eri kaupungeissa on eri olosuhteet. Raumam Boja koostuu kahdesta kaveriporukasta, Etulinjassa vastaavaa ei ole. Toiminta siis kehittyy väistämättä hitaammin.

- Kärsivällisyyttä tarvitaan kaikilta osapuolilta. Etulinja on toiminut kaksi ja puoli kuukautta, nämä asiat eivät rakennu yhdessä yössä. Älkää nyt siis kukaan heti dumatko jos meininki ei ole heti samaa kuin muilla.

- Pataljoonan saitille voi laittaa mitä tahansa ideoita, kehitysehdotuksia, kysymyksiä ynnä muuta. Myös yksityisviesteihin vastataan mielellään.

- Myös täällä sopii keskustella kunhan riitely vältetään. Me Etulinjassa kyllä tiedämme ettei kaikkia kiinnosta ja se on aivan ok kunhan keskustelu pysyy asiallisena. Jos moderni meininkin ei lähtökohtaisesti kiinnosta, sitä ei tarvitse toitottaa joka välissä; me tiedämme sen ilman eri kertomistakin. Rakentavat kommentit ovat sen sijaan tervetulleita.

Lopuksi vielä tiivistys: Etulinjan ihmiset ovat aivan samanlaisia Ässäfaneja kuin kaikki muutkin. Ryhmää ei pidä nähdä vihollisina. Samalla asialla tässä pohjimmiltaan ollaan vaikka keinot ovatkin erilaisia.

TD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Feran tytöt <3
Hienoa, että täällä on vihdoin saatu avointa keskustelua aikaiseksi asiasta. Tämä on varsin suotavaa, sillä kieltämättä riitely kannattajien kesken eri palstoilla on ollut kohtalaisen huvittavaa katsottavaa... Varsinkaan mitään asiaa se ei vie eteenpäin, sen nyt luulisi jokaisen provokirjoituksen kirjoittajankin tietävän.

Kommentoin muutamaan Vellihousun kirjoittamaan kohtaan vähän näkökulmia täältä etelästä, mikäli mielipiteeni ei kiinnostaa, kertokaa se minulle niin poistan viestin. Ollaanhan kuitenkin Ässien palstalla...

HOX HOX! Tämä kirjoitus on tehty _vain_ yksittäisen Bojan toimesta, kannattajayhteisö Raumam Boja ei ole tämän kirjoituksen takana.

- Kuten on jo muutaman kerran todettu, istumakatsomoon siirtymisestä on keskusteltu viime keväästä alkaen. Toistaiseksi tähän ei ole ollut kovin suurta intoa, mutta täytyy muistaa että modernimman meiningin puolestapuhujat ovat Isomäen kasvatteja siinä missä kaikki muutkin. Muutokset eivät tapahdu yhdessä yössä, varsinkin kun on kyse suuremmasta joukosta ihmisiä.

- Siirtymisessä on monta käytännön kysymystä jotka tulee ratkaista. Pataljoonan johdolla on kuitenkin hyvät suhteet Ässien toimistoon joten viime kädessä kyse on asioiden sopimisesta. Ässät tulee varmasti vastaan siinä vaiheessa kun massaa on tarpeeksi.

Raumam Boja tekivät yhden matsin "iskun" istumakatsomoon 70 hengen voimin kuukausi sitten, kokeilu oli varsin onnistunut ja ajoi tavoitetta eteenpäin (saada Sininen-Keltainen chänttiä kuuluville paremmin ympäri hallia, liittyy tämän perjantain tapahtumaan).

Porissa on varsin haasteellinen tuo seisomakatsomo, ensinnäkin tämä Boika 186 cm ei siellä (Lukko-matseissa) meinaa edes nähdä mitään, kun katsomo on niin loiva. Lisäksi massaa jotka eivät huuda mukana, on ympärillä reilusti. Paikka teillä on keskeinen, mikä sinäänsä voisi kuvitella olevan hyvä. Mutta sitten jos ollaan muiden puristuksissa eikä oikein saada ääntä kuuluviin, niin esim istumakatsomovierailu on varsin hyvä idea kokeiltavaksi.

Sinne kokonaan siirtymisen mahdollisuuteen en kovin vakaasti usko, sillä penkeistä saa rahaa per penkki, seisomakatsomossa nyt ei ole niin väliä paljonko niitä faneja on... Eri asia on jossain Areenalla, jossa ei ole seisomakatsomoa ollenkaan. Siksi Eteläpäädylle on järjestynyt "paikaton" kuten he katsomon osaa kuvaavasti kutsuvat.

- Raumalainen Raumam Boja ovat kasvattaneet toimintaansa poikkeuksellisen nopeasssa tahdissa, varmaan nopeammin kuin mikään faniryhmä ikinä. Ryhmää voi pitää esikuvana, mutta sillä ei pidä dissata Etulinjaa; eri kaupungeissa on eri olosuhteet. Raumam Boja koostuu kahdesta kaveriporukasta, Etulinjassa vastaavaa ei ole. Toiminta siis kehittyy väistämättä hitaammin.

Siihen suuntaan kyllä... Mutta tämän takia oikeastaan ajattelin vastata viestiin, eli Raumam Boja todellakin perustettiin vajaa vuosi sitten playoffien aikaan. Liikkeelle homman laittoivat kaksi kaveriporukkaa, jotka olivat kyllästyneet perinteiseen "tunnelmaan" Äijänsuolla. Jätkiä oli noin 5+5.

Tästä homma sai tuulta alleen, niin että porukkaan ajautui lisää "hyviä tyyppejä", ennen kaikkea sellaisia joilla on suurta rakkautta seuraa kohtaan. Ja tällä ei todellakaan syyllistetä perinteisemmästä kannustuksesta enemmän pitäviä, ettei heillä olisi tarpeeksi intohimoa/rakkautta jne... Mutta mikäli joka kerta kuin eri kannustustapoja vertaa keskenään, tulee tämä aihe ensimmäisenä esiin, taistellaan tuulimyllyjä vastaan.

Kun itse liityin porukkaan, en tuntenut juurikaan yhtään Bojista, mutta nyt tunnen. Asenne TÄYTYY pitää tämänlaisena: "Moi Boja, mä oon Timo ja haluan tulla teidän mukaan kannustamaan" ja 50 vastaa "No morjes TIMO, tervetuloa sydämellisesti."

- Myös täällä sopii keskustella kunhan riitely vältetään. Me Etulinjassa kyllä tiedämme ettei kaikkia kiinnosta ja se on aivan ok kunhan keskustelu pysyy asiallisena. Jos moderni meininkin ei lähtökohtaisesti kiinnosta, sitä ei tarvitse toitottaa joka välissä; me tiedämme sen ilman eri kertomistakin. Rakentavat kommentit ovat sen sijaan tervetulleita.

Lopuksi vielä tiivistys: Etulinjan ihmiset ovat aivan samanlaisia Ässäfaneja kuin kaikki muutkin. Ryhmää ei pidä nähdä vihollisina. Samalla asialla tässä pohjimmiltaan ollaan vaikka keinot ovatkin erilaisia.

Kuten yllä jo mainitsinkin, niin riitely keskenään nyt on älyttömintä hommaa. Ymmärrän toisaalta sen silti, että varmasti harmittaa jos on innostunut porukka ja he haluavat luoda jotain uutta, mutta kohtaavat lähinnä vain vastustusta. Tästä huolimatta porukka ei saisi kovin kärkkäästi sanoa takaisin, sillä tästä välittyy heti suvaitsematon tunnelma ulospäin.

Toisaalta sitten taas sekin on mielenkiintoista, että Etulinjan jäsenet jos tuovat esille perinteisen kannattamisen huonoja puolia (esim. paljon hiljaisia hetkiä tai Isomäen myyttiä hyvätunnelmaisena hallina) on se heti hyökkäys perinteisen kannattamisen ystäviä kohtaan. Mutta Samalla Etulinjaa saa kyllä arvostella joka käänteessä... En tosin ole niin hyvin keskustelua seurannut, että miten paljon Etulinjaa on _oikeasti_ kritisoitu heidän tekemisestä?

Raumalaisittain hauskinta on huomata se, että mistä vain muualta maailmalta ja suomesta saa linkittää videoita kannustustoiminnasta ja kehua meininkiä, mutta jos linkki liittyy Raumam Boikiin niin linkittäjä saa kuulla kunniansa ja hän on heti "perseennuolija". Pelkästään linkki riittää, sitten on helvetti irti jos menee vielä kehumaan raumalaisia.

Onko sitten Pori-Rauma vihaa vielä niin paljon, ettei mitään positiivisen suuntaista voi julkisesti sanoa? Mielenkiintoiseksi asenteen tekee se, että juuri Raumalla ollaan lähinnä niitä lähtökohtia kuin Porissakin. Hieno niitä Celtic-fanien videoitakin on katsoa, mutta Glasgow'ssa on hieman eri lähtökohdat tähän touhuun.

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitoksia TD kannanotoista. Ulkopuolinen havainnointi on aina tervetullutta, joka tuo mahdollisesti mukanaan uusia näkökulmia asioihin, mitä ei olla aina osattu ottaa huomioon.

Toisaalta sitten taas sekin on mielenkiintoista, että Etulinjan jäsenet jos tuovat esille perinteisen kannattamisen huonoja puolia (esim. paljon hiljaisia hetkiä tai Isomäen myyttiä hyvätunnelmaisena hallina) on se heti hyökkäys perinteisen kannattamisen ystäviä kohtaan. Mutta Samalla Etulinjaa saa kyllä arvostella joka käänteessä... En tosin ole niin hyvin keskustelua seurannut, että miten paljon Etulinjaa on _oikeasti_ kritisoitu heidän tekemisestä?

Tämä tuntuu olleen aika vaihtelevaa, tosin lauantain jälkeen taas jonkun verran. Kritiikki on pääosin mennyt tietämättömyyden piikkiin ja asioita sekoitellaan. Huvittavinta ehkä se, ettei tajuta Etulinjan olevan yksi Pataljoonan "palveluista", vaan ihmetellään että miksei se toteuta samaa kaavaa. Kun nimenomaan nyt ajatuksena ryhmällä on tullut tuoda uusia tuulia ja vaihtelevuutta perinteisen kannatuksen rinnalle, monipuolisuutta ja mielekkyyttä tuomaan. Ryhmä on tarkoitettu nimenomaan asiasta kiinnostuneille.

Jengi miettii, että mikä nyt sitten on kun perinteinen meininginluonti on vaimentunut, mutta se on ollut yhtä vaimeaa jo viime kautenakin, vaikkei monipuolisesta materiaalista ollut tietoakaan. Nyt on helppo sitten syyllistää sitä 15-20:tä henkeä, jotka ovat vetäneet aktiivisesti syksyn monipuolisella kaavalla, myös perinteistä kannatusta käyttäen: "Miksi ette kannusta niin kuin minä haluan?" Miksi ei mietitä, että mitä ne 4000-5000 muuta katsojaa siellä hallissa tekevät? Miksi syyllistetään aidan matalimmasta kohtaa taas sitä porukkaa, joka oikeasti laittaa itsens likoon, piti materiaalista tai ei?

EDIT: Lisäksi sen verran voisi vielä mainita, että sitten kuulee myös näitä valitteluita monipuolisemman materiaalin "vaikeudesta". Jos tosissaan seuraa ottelua niin kaukana Etulinjasta, ettei kuule selvästi kannatusta eikä ole ajatellutkaan siirtyä lähemmäksi, puhumattakaan ryhmään mukaan, niin ei sitä todellakaan opi. Puhumattakaan, jos ei yhtään tutustu valmiiksi käytettävään materiaaliin. Kyllä se on ihan halusta kiinni. Meillä on ollut kuitenkin näitäkin tapauksia, että tyyppejä on tullut motivoituneena mukaan ja ovat oppineet ihan siinä ottelun aikana todella hienosti kun halua on. Minkä takia vetoaminen oppimisvaikeuksiin menee useasti käsikädessä niillä henkilöillä, jotka kyseenalaistavat koko modernia toimintaa yleensäkin? Ei taida olla ihan sattumaa. Harvemmin sitä kuulee, että "Olen korviani myöden rakastunut modernin kannatuskulttuurin viljelemiseen. Olen todella motivoinut ja innostunut opettelemaan kannatusmateriaaliamme, mutta en vain opi".

Homma on pitkälti toiminut niin, että aina kun Ässät tap tap tap on lähtenyt liikenteeseen, niin laulu on vaiennut ja siihen on lähdetty myös Etulinjasta mukaan ja usein sen tap tapin ehdoilla on menty, mitä jengi haluaa sitä sitten toteuttaa. Sitä huudetaan se perussetti mitä jaksetaan ja taas kun tulee hiljaista, niin lähtee laulu raikamaan. Eikö tämän pitäisi olla se paljon puhuttu win-win-situation? Tuolla kaavalla saadaan hiljaisia hetkiä vähennettyä merkittävästi. Eikö se pitäisi olla tavoitteena?

Osa jengistä ei varmasti pidä monipuolisesta meininginluonnista, mutta en oikeen ymmärrä sitäkään, että Etulinjaa nyt sitten ruvetaan vaimenemisesta syyllistämään kun he kuitenkin laittavat itsensä ihan oikeasti likoon kun hiljaiset hetket yritetään saada ottelussa minimoitua. Ja kun kerran sen Ässät tap tap tapin ehdoilla on menty, niin sitä voi aloittaa ihan koska vaan ja se tuo hyvää boostia väliin, jos saadaan iso massa aktivoitumaan.

Joidenkin mielestä on tärkeintä, että on vain "jotain meteliä" eikä väliä miten sitä tuotetaan. Nyt sitten kuitenkin tuntuu, että samaisesta leiristä tulee soraääniä, jos jotkut haluavatkin kannattaa omaa suosikkijoukkuettaan laulamalla. Ensin väitetään, ettei väärin kannattamista ole olemassa, mutta sitten kuitenkin väärin laulettu, hypitty ja heilutettu kaulahuivia? Ei voi kuin ihmetellä.

Ja vielä jos TD palaan tuohon Pori-Rauma asetelmaan, niin ehkä tietyt tahot haluavat lietsoa tätä Pori-Rauma-vihaa, vaikka sitten ihan periaatteesta ja vanhasta muistista. Eihän paikallisvastustajaa voi nyt ikipäivänä kehua missään. Henkilökohtaisesti sijainnilla ei ole mitään merkitystä. Hyvät suoritukset ovat hyviä suorituksia, tapahtuivatpa ne sitten Raumalla, Rovaniemellä tai Turussa. Negatiivista ja rakentavaa palautetta tulee myös, jos sille on aihetta. Mutta eikös sen pidäkkin olla terveen toiminnan pohjana, että palautetta tulee suuntaan jos toiseenkin, muuten toimintaa on paha saada kehitettyä.

Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ilman muuta TD:n kommentit kiinnostavat, hienoa että aihepiiri herättää keskustelua. En ymmärrä miksi tällä alueella tulisi ylläpitää mitään vihollisuuksia, koska elävä ja rikas fanikulttuuri on viime kädessä kaikkien osapuolten etu.

Alla kommentteja.

Porissa on varsin haasteellinen tuo seisomakatsomo, ensinnäkin tämä Boika 186 cm ei siellä (Lukko-matseissa) meinaa edes nähdä mitään, kun katsomo on niin loiva. Lisäksi massaa jotka eivät huuda mukana, on ympärillä reilusti. Paikka teillä on keskeinen, mikä sinäänsä voisi kuvitella olevan hyvä. Mutta sitten jos ollaan muiden puristuksissa eikä oikein saada ääntä kuuluviin, niin esim istumakatsomovierailu on varsin hyvä idea kokeiltavaksi.

Ympäristö on tosiaan fyysisesti ja henkisesti aika haastava ja se on tärkein syy siihen miksi tiettyjä keskusteluja on käyty. Seisomakatsomon keskeltä ei ole helppo erottua eikä äänikään tahdo kantaa sieltä mihinkään. Jos istumakatsomo ei lutviudu, ktuen mahdolista on, saattaa kompromissina toimia siirtyminen seisomakatsomon reuna-alueille. Puhetta on ollut että tätä kokeiltaisiin jo seuraavassa kotipelissä.

Siihen suuntaan kyllä... Mutta tämän takia oikeastaan ajattelin vastata viestiin, eli Raumam Boja todellakin perustettiin vajaa vuosi sitten playoffien aikaan. Liikkeelle homman laittoivat kaksi kaveriporukkaa, jotka olivat kyllästyneet perinteiseen "tunnelmaan" Äijänsuolla. Jätkiä oli noin 5+5.

Joo, olen perillä näistä lähtlkohdista ja onkin jännää miten nopeasti homma on kasvanut. Porissa tilanne on tietysti sikäli toinen, että ei ole kaveriporukkaa vaan ryhmä eri-ikäisiä ihmisiä. Se on ollut yksi kasvun rajoite jolle nyt ei kuitenkaan mahda mitään. Sen sijaan olisi keksittävä keinoja paremman ryhmäyttämisen aikaansaamiseksi. Parempi lokaatio voisi auttaa tähän ja sitten pitäisi kehitellä enemmän pre game ja after game-aktiviteetteja joita teillä siellä käsittääkseni on. Porissa on vähän liikaa sitä kulttuuria että kukin tulee paikalle miten tulee ja pelin jälkeen häivytään kuin pierut Saharaan. Osin näistä syistä johtuen paras meininki on saatu aikaan veiraspelireissuilla.

Ikävin puoli Boikien upeassa menestyksessä on ollut että ryhmää on käytetty lyömäaseena Pataljoona/Etulinjaa vastaan. Että kun noilla on tuolla tuommoista, miten te olette noin paskoja ja niin edelleen. Sen takia kirjoitin viestiini Bojista niin kuin kirjoitin.

Kuten yllä jo mainitsinkin, niin riitely keskenään nyt on älyttömintä hommaa. Ymmärrän toisaalta sen silti, että varmasti harmittaa jos on innostunut porukka ja he haluavat luoda jotain uutta, mutta kohtaavat lähinnä vain vastustusta. Tästä huolimatta porukka ei saisi kovin kärkkäästi sanoa takaisin, sillä tästä välittyy heti suvaitsematon tunnelma ulospäin.

Keskusteluilmapiiri on näissä asioissa ollut pitkään aika kärjistynyt. Tämä kausi on ollut melko ok, mutta viime kausi kului lähes pelkkään riitelyyn perinteisen ja modernin meiningin kannattajien kesken. Vikaa on epäilemättä kaikissa osapuolissa ja jossain määrin riitely on luonnollistakin kun on uusista asioista kyse. Mutta kyllä sitä pyrin ainakin omalta osaltani nyt vähentämään.

Yksi ongelma keskustelussa on todellakin tuo että Porissa on henkilöitä jotka eivät siedä yhtäkään poikkipuolista sanaa Isomäkeen ja sen tunnelmaan liittyen. "Väärin kannatettu" kortti on nopeasti esillä. Mutta sitten jos hallissa onkin hiljaista on se aika nopeasti Etulinjan vika...

Raumalaisittain hauskinta on huomata se, että mistä vain muualta maailmalta ja suomesta saa linkittää videoita kannustustoiminnasta ja kehua meininkiä, mutta jos linkki liittyy Raumam Boikiin niin linkittäjä saa kuulla kunniansa ja hän on heti "perseennuolija". Pelkästään linkki riittää, sitten on helvetti irti jos menee vielä kehumaan raumalaisia.

Onko sitten Pori-Rauma vihaa vielä niin paljon, ettei mitään positiivisen suuntaista voi julkisesti sanoa?

Kyllä Boikia on Porissa paljon kehuttukin myös muiden kuin katsomoaktiivien toimesta. Tietysti on sitten sitäkin porukkaa jonka mielestä kaikki Raumaan ja Lukkoon liittyvä on perseestä. Pidän tuota kuitenkin enemmän opittuna mallina kuin aitona vihana, parempi on olla edes ottamatta liian tosissaan.

Ylipäätään Boikien toiminta on ollut tosi kova herätys Porissa. Red Army oli aikanaan ensimmäinen herätys ja Bojat ovat olleet toinen. Ilman Raumam Boikia Porissa ei varmaan oltaisi näinkään pitkällä.

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ylipäätään Boikien toiminta on ollut tosi kova herätys Porissa. Red Army oli aikanaan ensimmäinen herätys ja Bojat ovat olleet toinen. Ilman Raumam Boikia Porissa ei varmaan oltaisi näinkään pitkällä.

Näinhän se on. Ja luulisi sen nyt väkisinkin pistävän miettimään, että jos pari bussillista vierasfaneja saapuu halliin ja pitää sen hallussaan sillä väkimäärällä, niin jotain on pielessä. Tämän kauden kaikki paikalliskamppailut hävittiin katsomossa.

Kyllä sitä lauantainakin näki vielä sisäisten silmiensä edessä B-katsomoon vilkaistessaan, miten karsintakevään massa siellä velloi ja piti hallin kyllä silloin niin totaalisesti hallussaan, ettei paljon jäänyt selittelyille varaa.

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Modernin meiningin luontiin on perustettu Etulinja-niminen alajaosto, joka tosissaan yrittää tuoda meteliä näihin hiljaisiin hetkiin. Chänttivalikoimaa on saatu vähitellen kasvatettua ja se on kyllä raikannut aktiivisesti sen 20 kotimatsia. Yllätys yllätys kuuluvuuden kanssa on hieman ollut ongelmia toistaiseksi täydemmissä peleissä kun sen 15:n henkilön ääni ei kanna ihan samalla tavalla kuin 150:n.
Mä luulin ettei tämä Etulinja ole kotiotteluissa ollenkaan vaan pelkästään vieraissa. Tosin ei seisomakatsomoon kuulu Pataljoonastakaan pihaustakaan missään ottelussa. Hankkikaa pojat megafonit niin kuuluu sivuillekkin edes jotain.

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä luulin ettei tämä Etulinja ole kotiotteluissa ollenkaan vaan pelkästään vieraissa. Tosin ei seisomakatsomoon kuulu Pataljoonastakaan pihaustakaan missään ottelussa. Hankkikaa pojat megafonit niin kuuluu sivuillekkin edes jotain.

Mahdatko sekoittaa Etulinjan nyt Kaukopartioon, joka on Ässä-kannattajia yhteen keräävä voima pääkaupunkiseudulla? Tosin lupaavan alun jälkeen toiminta tuntuu valitettavasti hieman lässähtäneen. Ässä-kannattajia löytyy kymmeniä, ellei jopa satoja Etelä-Suomen alueelta, joten määrällisesti porukkaa voisi juuri ja juuri riittää aktiiviseen toimintaan Etelä-Suomen alueella pelattaviin vierasotteluihin ja mahdollisesti myös satunnaisiin yhteisvisiitteihin Isomäen otteluihin. Katsotaan mitä kevät tässä tuo tullessaan ja olisiko jopa edellytyksiä Kaukopartion uudelleen heräämiselle.

Saako tiedustella, että missä sinulla on tapana seisomakatsomossa ottelua seurata? Luulisi, että hiljaisemmissa arkipeleissä olisi Etulinjan mekastus kuulunut väkisinkin myös seisomakatsomon laitamille kun se on parhaimmillaan pienemmillä yleisömäärillä kuulunut ympäri hallia. Ei nyt mitään raikaavaa ole varmasti ollut pienellä porukalla missään ottelussa, mutta edes pientä laulun luritusta.

Heh, tai miten olisi järeä äänentoisto seisomakatsomon sydämeen patalogolle, niin kannattamisen voisi kokonaan hoitaa yhden henkilön toimesta?

Capotoiminnasta oli tuossa hieman aiemmin puhetta ja asiaa nyt varmasti pähkäillään, että voisiko siinä olla jonkinlaista lääkettä nihkeyden poistamiseen, jos ohjeistusta kajahtelisi vähän selkeämmin ilmoille megafonin avulla. Toki härpäkettä pitää käyttää todella harkiten eikä liian painostavasti. Eräs jantteri tätä Isomäessä kokeili jokunen vuosi sitten, mutta ilmeisesti oli sen verran tietämätön todellisesta käyttötavasta, että se ei saanut aikaan kuin huonoa palautetta.

Asiaa kartoitetaan ja ensin nyt kokeillaan, että mikä vaikutus on sillä, että Etulinja vähän kokeilee uusia sijaintipaikkoja ja kerää erottuvaisemmin kokoon todellisuudessa modernista kannattamisesta kiinnostuneet. Nyt oikeasti tarvitaan teidän kaikkien apua, jos todellisuudessa halua on sille, että Isomäen kannatus palautetaan sille tasolle, että siellä ei enää vierasryhmittymät heiluttele tahtipuikkoa kannattamisen suhteen. Perinteinen materiaali on siinä vahvasti mukana, mutta myös uutta materiaalia tarvitaan, jotta tämä olisi todellisuudessa mahdollista. Jos perinteisen lisäksi myös moderni meininginluonti kiinnostaa vähääkään, niin ehdottomasti rohkeasti ryhmään mukaan vain. Uusista sijaintikokeiluista ilmoitetaan erikseen ennen jokaista ottelua, joko täällä tai Pataljoonan foorumilla.

Pleijareihin ei ole enää pitkä aika, jolloin viimeistään homman tulisi pelittää myös katsomossa ihan tosissaan. Tosin runkosarjassa on yhtälailla vielä tärkeitä pisteitä poimittavina ja herkullisia kotipelejä luvassa (mm. la HIFK, pe Jokerit). Niissä olisi oiva etsikkoaika ottaa suuntauksia kuntoon.

Viimeksi muokattu:

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Esimerkki: Heittäkää torstaina ilmoille haaste koskien lauantaita. Haasteeksi joku tyyliä ;Etulinjan haaste ässäkannattajille, huudetaan yhdessä IFK nurin.
Sisääntuloilla jaetaan flyeria mikä kertoo tavoitteesta ja mikä sisältää ohjeet mistä löytää nämä etulinjan käyttämät huudot yms.
Ja muistutetaan ihmisiä että mikäli ei halua huutaa, voi mös taputtaa mukana.

Kyllä monet istumakatsomoissakin varmasti ovat valmiita lähtemään mukaan taputtamalla ainakin. Siihen tarvitaan vain pieni potku takapuoleen.

Nyt tulevaksi lauantaiksi tällaista olisi vaikea toteuttaa kun aika on rajallista. Mutta tulevaisuudessa...

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Saako tiedustella, että missä sinulla on tapana seisomakatsomossa ottelua seurata? Luulisi, että hiljaisemmissa arkipeleissä olisi Etulinjan mekastus kuulunut väkisinkin myös seisomakatsomon laitamille kun se on parhaimmillaan pienemmillä yleisömäärillä kuulunut ympäri hallia. Ei nyt mitään raikaavaa ole varmasti ollut pienellä porukalla missään ottelussa, mutta edes pientä laulun luritusta.

Kannattaa uskoa suosiolla jos joku palautetta jakaa. Mondie ei ole edes lajissaan ensimmäinen vaan samaa ovat sanoneet muutkin: Etulinja ei kuulu seisomakatsomossa juurikaan. Taitaa kuulua itse asiassa paremmin istumakatsomoon kuin seisomaan, jossa väkeä on kuitenkin kaikkialla ympärillä.

Megafonin käyttöön ei kuitenkaan mennä vaan kokeillaan ensin uutta sijaintia. Ääni kantaa parhaiten kun edessä on tilaa, tämän tietää jokainen alasti järven rannalla laulanut. Jos väkeä on se 10-15, menevät ohjeet perille ilman megafoniakin.

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaa uskoa suosiolla jos joku palautetta jakaa. Mondie ei ole edes lajissaan ensimmäinen vaan samaa ovat sanoneet muutkin: Etulinja ei kuulu seisomakatsomossa juurikaan. Taitaa kuulua itse asiassa paremmin istumakatsomoon kuin seisomaan, jossa väkeä on kuitenkin kaikkialla ympärillä.

Uskotaan uskotaan, mutta ihan mielenkiinnosta siltikin vaan kysyin. Kun sitten taas on kuulunut myös toisenlaisia kommentteja, jotka ovat seisomakatsomon laitamilla seuranneet ja ovat sinne asti kuulleet meininkiä.

Ja kun tuossa "kuulemisessa" on tuntuu monilla olevan eroja, että lähes samoilla sijainneilla toinen ei kuule esim. vierasporukan meiningistä mitään, mutta itse kuulee selvästi tasaisen äänentuoton, vaikkei suoranaisesti saisi chänttien sanoista selvää. Että mitä se "kuuleminen" lopulta on. Toinen kuulee vasta siinä vaiheessa kun sanoista saa selvää, mutta toinen siinä vaiheessa kun tulee jonkin sortin tasaista äänimassaa, vaikkei saisi sanoista selvää. Mielestäni epämääräinen ölinä > täysi hiljaisuus.

En sanonut muutenkaan heti, etten uskoisi mutta tätä kertomaani taustaa vasten halusin vain vähän tarkennusta.

Megafonin käyttöön ei kuitenkaan mennä vaan kokeillaan ensin uutta sijaintia. Ääni kantaa parhaiten kun edessä on tilaa, tämän tietää jokainen alasti järven rannalla laulanut. Jos väkeä on se 10-15, menevät ohjeet perille ilman megafoniakin.

Näinhän se menee ja ei tässä auta muu kuin lähteä sitten levittämään sitä kannattamisen ilosanomaa ympäri katsomoa, jos niitä uusia kuulijoitakin sitten siunaantuisi sitä myöden ja myös toivottavasti uusia naamoja toimintaan mukaan. Megafonin käytön ajatuksena varmaanki se, että vaikka ohjeistukset menisivätkin perille ilman kyseistä kapistusta, niin sen avulla kuitenkin ne kiirisivät myös vähän kauemmaksikin ja lisäisi taas ryhmittymän tunnistettavuutta, kun tuntuu siinäkin nyt sitten olleen monenlaisia ongelmia. Toisaalta, muuttaako tämä tilannetta sen osalta mihinkään, että ne joita ei kiinnosta, niin ei kiinnosta ja taas innostuneiden pitäisi tajuta hakeutua niin lähelle ryhmää, että kuulee missä siellä mennään/pystyy osallistumaan.

Kyllä monet istumakatsomoissakin varmasti ovat valmiita lähtemään mukaan taputtamalla ainakin. Siihen tarvitaan vain pieni potku takapuoleen.

Pistetään ehdotelmasi korvan taakse, mutta ensisijaisesti tässä pitäisi nyt saada seisomakatsomoa aktivoitua. Milläs lähdet istumakatsomosta edes taputuksiin mukaan, jos et saa kannatuksesta selvää ja kun tuo sama porukka ei tahdo jaksaa kunnolla taputtaa enää edes aloituksissa tai simppelimmän kannattamisen mukana. Ja eräälle nimimerkille vinkiksi, että tämä ei todellakaan ole hyökkäilyä rivikatsojia kohtaan, vaan silkkaa faktojen toteamista. Jos ei kiinnosta, niin edelleenkään ei ole pakko osallistua, edes taputuksiin.

Jos tuo Etulinjan koko saataisiin edes tuplattua pikaisella aikataululla, niin tilanne voisi olla niin paljon uudempi.

Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja kun tuossa "kuulemisessa" on tuntuu monilla olevan eroja, että lähes samoilla sijainneilla toinen ei kuule esim. vierasporukan meiningistä mitään, mutta itse kuulee selvästi tasaisen äänentuoton, vaikkei suoranaisesti saisi chänttien sanoista selvää. Että mitä se "kuuleminen" lopulta on. Toinen kuulee vasta siinä vaiheessa kun sanoista saa selvää, mutta toinen siinä vaiheessa kun tulee jonkin sortin tasaista äänimassaa, vaikkei saisi sanoista selvää. Mielestäni epämääräinen ölinä > täysi hiljaisuus.

Kuuleminen on tosiaan aika subjektiivinen juttu ja joissakin tapauksissa silkka asennekysymys. Veikkaan että varsinkin vierasfanien suhteen monella on aika valikoiva kuulo. Mutta enemmän pitäisikin päästä siihen että toiminta näkyy. Silloin ollaan mielestäni vähemmän subjektiivisuuksien varassa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy