Birkku kirjoitti:
Joka tapauksessa uskallan väittää...
Tämän halusin kuulla. Kyseessä on siis henkilökohtainen mielipiteesi, joka perustuu perstuntumaan ja netistä luettuihin "faktoihin".
En millään tapaa kiistä tai väheksy eilistä soihtuhölmöilyä tai Espoossa syksyllä tapahtunutta bangerin heittoa. Itseltäni olisi molemmat tempaukset jääneet tekemättä.
Pidän näitä kahta tässä mainittua esimerkkiä kuitenkin kohtuullisen harmittomina, joskaan en hyväksyttävinä. Tiedän kyllä tarkalleen, miten vaarallinen väline "ulkosoihtu" on, ja millaiset seuraukset sen huolimattomasta käsittelystä voivat olla edessä.
Useassa liigahallissa vierasjoukkueen kannattajan ominaisuudessa käyneenä
olen paljon enemmän huolestunut varsinkin lauantaipeleissä havaittavissa olevasta aggressiosta vieraskannattajia kohtaan.
(Ei sillä, en itsekään välitä muiden seurojen kannattajista, enkä heitä ole halimassa, suuta saa soittaa, ei haukku haavaa tee.)
Itse olen saanut mm. kaljajonossa, hallin wc:ssä, tupakkapaikalla useita "tanssiinkutsuja" miltei jokaisella liigapaikkakunnalla ja tätä ennen poikkeuksetta minun ja haastajan välinen kanssakäyminen on rajoittunut toisen osapuolen visuaaliseen havaintoon kantamistani jokeriväreistä. Kilttinä miehenä en ole tansseja ottanut, se kun ei mielestäni Jokereita tai minua auta.
Joku muu taas saattaa sen kutsun ottaa vastaan, jonka jälkeen joku tulee auttamaan kaveriaan ja joku toinen taas omaansa,...
Ja kohta ongelma onkin jo todella suuri.
Tämä on hyvin mahdollista, ja jopa erittäin todennäköistä, ellei seuraavaksi esittelemääni ongelmaan puututa pian.
Suuri ongelma on myös ammattitaidottomien järjestyksenvalvojien asettaminen vieraskannattajia valvomaan. Pahimmillaan nämä ihmiset eivät tunne omia oikeuksiaan eivätkä valvollisuuksiaan, vaan oikeutus toimenpiteisiin haetaan lain sijaan yksittäisen järjestyksenvalvojan tunnetiloista.
Useilla liigapaikkakunnilla JV:t ovat vielä kaiken lisäksi fanaattisia kotijoukkueen kannattajia, jotka provosoituvat vierasjoukkueen lauluista ja huudoista, tuulettelvat kotijoukkueen maaleja, yms. Tämä aiheuttaa varmasti vastareaktioita vieraskannattajissa.
Tuskin pienetkään liigaseurat siihen kaatuisivat, jos vieraskannattajia valvomaan palkattaisiin ainakin lauantaipeleihin muutama ammattilainen, joilla on kokemusta ja koulutusta kohdata ja käsitellä ongelmatilanteita sekä toimia niissä järjen eikä tunnetilojen ohjaamana.
Voin kertoa asian "aidan" molemmilta puolilta nähneenä, että ero on valtava.
Ammattitaitoisesti ja asiallisesti hoidetut turvallisuusjärjestelyt lähettävät ja potentiaalisille ongelmien aiheuttajielle selkeän viestin. Ihan erilaisen viestin, kuin kotijoukkueen lippalakkiin pukeutunut amatööri.
Sorry, vähän OT. Pitkään on vain pienet asiat painaneet mieltä.