Jypin aneemisimmat viime kausilta
Ennen kuin sanon listaa muista pelaajista, minun on pakko mainita Jypin nuttua monta vuotta kantaneen Veli-Pekka Nutikan nimi. Tuli Kalpasta Jypiin vuonna 97-98, teki ensimmäisellä kaudellaan tehot 3+4, toisella kaudellaan 3+2 ja kolmannella kaudellaan 1+2. Jaksoin ihmetellä kavereiteni kanssa tämän miehen peluuttamista vuodesta toiseen tai miten valmentajalla riitti uskoa miehen tahtotasoon ja osaamiseen. En vain ikinä kuullut kenenkään kehuvan Nutikkaa hyväksi pelaajaksi. Minun mielestäni tämä "roolipelaaja" olisi pitänyt siirtää katsomon puolelle tai toiseen joukkueeseen jo ensimmäisen kauden jälkeen. Tällaisia pistettömiä pelaajia, "ikuisia lupauksia" ei ikinä kannata pitää montaa vuotta sähläämässä. Ja kuulkaa voi sitä riemun päivää, kun sain lopulta kuulla miehen siirtyneen kesken kauden - olisiko ollut toissavuonna - Pelicansin rivistöön. Täytyy myöntää, että kenenkään muun pelaajan lähtemisestä ei ole tullut niin hyvä mieli. Viimeinkin Jypin organisaatio tajusi, ettei miehestä ole mihinkään. Mutta siihen kestikin monta vuotta, ja kyllä kävikin hermon päälle usein!
Ja taitaa olla niin, ettei Nutikka ole Lahdessakaan suurta suosiota pistenikkaroinnilla saanut. Vai oletteko toista mieltä Pelicans-kannattajat? (Olen naureskellut partaani usein ja ilahduttanut mieltäni ajatuksella, että onneksi Jypissä ei ole enää Nutikkaa, mahtavaa!)
Muita nimiä miettiessäni tulee mieleen Vesa Ponto aikaisemmilla Jypin kausillaan, Jukka Laamanen(pelasi onneksi vain yhden kauden), Mikko Inkinen(liian monta), Markku Ikonen(muutaman), Juha Viinikainen(ties kuinka monta vuotta), Janne Kurjenniemi(4 vuotta, järkyttävää!), Juha-Pekka Hytönen(en tajua, miksi vielä), Topi Riutta(1v), Mikko Rantala(1v), Juha-Pekka Tarhanen(1v), Markus Kankaanperä (onneksi lähti, kiitoksia HPK!)... listaa voisi jatkaa varmaan vielä jonkun aikaa. Näitä kaikkia pelaajia yhdistää seuraava asia. Kukaan heistä ei ole osoittautunut maalintekijäksi tai syöttelijäksi, vaan ovat osanneet suorastaan vetää avoimestakin paikasta ohitse. Siihen jo vaaditaan taitoa. Ne harvinaiset onnistumat ovat olleet vähissä. (Eikös maalinteko ja syöttötaito ole se olennaisin osa jääkiekkopeliä.) Pisteitä ei ole miehille kertynyt huolimatta paljostakin peli-ajasta.
Ulkomaalaisiakin tietysti on käynyt pelaamassa, mutta heitä yhdistää yksi minua riemastuttava tieto. Heidän tehottomia pelejä ei katsota kauan. Usein muutamat pelit tai viimeistään yhden vuoden jälkeen miehistä päästään eroon. Eikä murehdita perään. Heille sentään ei anneta "uutta" mahdollisuutta.
Onneksi sentään useimpien hasardipakkien tai aneemisten hyökkääjien vääntämistä ei tarvitse seurata kuin yhden kauden ajan, mutta joitakin pelaajia Jypin organisaatiossa on peluutettu hämmästyksekseni monen monta avutonta vuotta. Sellainen jos mikä käy hermon päälle, kun kuulee jonkun selvästi aivan floppipelaajan saavan jatkosopimuksen. Listaa muistellessani huomasin yhden mielenkiintoisen seikan, nimittäin Juha-Pekat. Kertokaa minulle yksikin hyvä Juha-Pekka-pelaaja, joka on pelannut Jypissä. Muistan vain nämä kolme avutonta säheltäjää.
Niin onhan se vielä myönnettävä, että Juha-Pekka Hytönen jatkaa Jypissä ja toivottavasti uransa suunnan kääntävä J-M Loikala pelaa ainakin alkupelinsä Jyväskylässä. Kiukkua pihistäen, mutta ehkä se on niin, että aina on joitain pelaajia, joiden peluuttamista en tule ikinä ymmärtämään. Tämänhetkinen tilanne näyttää kuitenkin hyvältä, Hytönen ei toivon mukaan tule saamaan peliaikaa ja Loikala saattaa vertyä liigapakiksi, ja onhan se muistettava, että Nutikka ei enää pelaa Jypissä. Saa Jyppikin maaleja aikaiseksi. Siinäpä riemun aihetta vieläkin.