F1-ketju

  • 657 935
  • 5 119

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onhan tämä ihan uskomatonta! Kauden mittaan pistetilanne näytti Kimin kannalta varsin heikolta, kun kaksi kisaa oli jäljellä tilanne näytti jo toivottomalta: Hamiltoniin oli 17 pistettä edellä kun enää 20 pistettä oli saatavissa. Mestaruus oli mennyt jälleen kauden alun teknisiin murheisiin.

Mutta kerrankin tilanne kääntyi Kimin kannalta voittolliseksi Hamiltonin kämmäillessä oikein urakalla. Kimille kaksi voittoa ja Hamiltonille kaksi pistettä viimeisistä kisoista ja Kimi nousi kuilun pohjalta mestariksi. Vihdoinkin maailman nopein kuski oli myös maailmanmestari! Onnittelut Kimi!
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Hienoa, kerrassaan hienoa.

Kimi Räikkönen kuuluu siihen kategoriaan kuljettajia ja urheilijoita joita arvostan. Vähät välittää muitten tekemisistä, on syntynyt voittamaan ja on helvetin nopea.

Ylläolevaan allekirjoitukseen viitaten, Kimillä pää kestää.

Tällä hetkellä Räikkönen on maailman paras F1-kuljettaja. Olisi ollut sitä ilman mestaruuttakin. Luonnonlahjakkuus, ensimmäisessä kisassaan Sauberilla 2001 pisteille, vaikka puolet tiimipäälliköistä vastusti hänen lisenssiään. Piti McLarenia pystyssä ja pesi siinä sivussa sekä David Coulthardin että J-P Montoyan. Montoya on itse sanonu että Räikkönen on nopein kaveri kenen kanssa hän on koskaan ajanut.

Otan hattuni pois päästä.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Kabinettipeliä. Selvä homma että Kimin voitto on sovittu jo vakoilujupakan yhteydessä. Ei mitään arvoa tällä "mestaruudella" mutta hyvä että tuli suomeen taas joku voitto
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kabinettipeliä. Selvä homma että Kimin voitto on sovittu jo vakoilujupakan yhteydessä. Ei mitään arvoa tällä "mestaruudella" mutta hyvä että tuli suomeen taas joku voitto

Sovittiinko siinä samalla että Rosberg ja kumppanit pistävät ekstrajännää kehiin taistelemalla loppuun asti? Jos he olisivat osuneet toisiinsa niin Hamiltonihan olisi ollut mestari.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Sovittiinko siinä samalla että Rosberg ja kumppanit pistävät ekstrajännää kehiin taistelemalla loppuun asti? Jos he olisivat osuneet toisiinsa niin Hamiltonihan olisi ollut mestari.

Voi vittu kun tuli hiki siinä lopussa kun katseli Rosbergin ja Kubican tulevan molemmilla renkaat sauhuten pääsuoran jarruihin. Eipä voinut kausi saada parempaa päätöstä, ihan uskomaton suoritus MAAILMANMESTARILTA!!
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tällä hetkellä Räikkönen on maailman paras F1-kuljettaja.

Uskallan väittää että toiseksi paras. Ajamalla mestaruuden olisi voittanut Alonso. Kirjoitan tämän silläkin uhalla että minut leimataan "kimivihaajaksi ja epäisänmaalliseksi" . Massa lahjoitti tallimääräyksellä Räikköselle yhden voiton ja yhden pallin.

Okei totuus on se että Mclaren tai mikä tahansa talli olisi toiminut samoin kun fiiatti toimi noissa kahdessa kisassa, vaikka säännöt sen kieltävät. Kuuluu ns. lajin luonteeseen. Kylmä fakta kuitenkin on se että ilman tallikaverin apua Kimi olisi hävinnyt Alonsolle mestaruuden.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Uskallan väittää että toiseksi paras. Ajamalla mestaruuden olisi voittanut Alonso. Kirjoitan tämän silläkin uhalla että minut leimataan "kimivihaajaksi ja epäisänmaalliseksi" . Massa lahjoitti tallimääräyksellä Räikköselle yhden voiton ja yhden pallin.

Keskustelupalstalla kun ollaan, keskustelu sallittakoon.

Myönnetään, mietin itsekkin Alonsoa tätä kirjoittaessani. Mutta pysyin kuitenkin kannassani: Räikkönen voitti eniten kisoja tällä kaudella (6), ja olisi sillä oikella pistelaskumenetelmällä voittanut mestaruuden jo aikaisemmin.
 

jukkas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei enää telemetriaa..

Huomasitteko muuten, että silloin kun tän Lewisin vaihdelaatikko reistaili, niin jossain vaiheessa "Team Radio" välitti tiedon, että no hätä, nyt sun vaihteet ei enää kenkkuile. Mistä varikkomuurilla voi olla tästä muuten varmuutta, paitsi jos niillä oli "sormensa pelissä" ?.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Onkohan mistään muusta maasta tullut kolmea eri mestaria?

1950 G Farina Italy Alfa Romeo
1951 J M Fangio Argentina Alfa Romeo
1952 A Ascari Italy Ferrari
1953 A Ascari Italy Ferrari
1954 J M Fangio Argentina Maserati & Mercedes
1955 J M Fangio Argentina Mercedes Benz
1956 J M Fangio Argentina Ferrari
1957 J M Fangio Argentina Maserati
1958 M Hawthorn Great Britain Ferrari Vanwall
1959 J Brabham Australia Cooper Cooper
1960 J Brabham Australia Cooper Cooper
1961 P Hill United States Ferrari Ferrari
1962 G Hill Great Britain BRM BRM
1963 J Clark Great Britain Lotus Lotus
1964 J Surtees Great Britain Ferrari Ferrari
1965 J Clark Great Britain Lotus Lotus
1966 J Brabham Australia Brabham Brabham
1967 D Hulme New Zealand Brabham Brabham
1968 G Hill Great Britain Lotus Lotus
1969 J Stewart Great Britain Matra Matra
1970 Jochen Rindt Austria Lotus-Ford Lotus
1971 J Stewart Great Britain Tyrrell Tyrrell
1972 E Fittipaldi Brazil Lotus Lotus
1973 J Stewart Great Britain Tyrrell Lotus
1974 E Fittipaldi Brazil McLaren McLaren
1975 N Lauda Austria Ferrari Ferrari
1976 J Hunt Great Britain McLaren Ferrari
1977 N Lauda Austria Ferrari Ferrari
1978 M Andretti United States Lotus Lotus
1979 J Scheckter South Africa Ferrari Ferrari
1980 A Jones Australia Williams Williams
1981 N Piquet Brazil Brabham Williams
1982 K Rosberg Finland Williams Ferrari
1983 N Piquet Brazil Brabham Ferrari
1984 N Lauda Austria McLaren McLaren
1985 A Prost France McLaren McLaren
1986 A Prost France McLaren Williams
1987 N Piquet Brazil Williams Williams
1988 A Senna Brazil McLaren McLaren
1989 A Prost France McLaren McLaren
1990 A Senna Brazil McLaren McLaren
1991 A Senna Brazil McLaren McLaren
1992 N Mansell Great Britain Williams Williams
1993 A Prost France Williams Williams
1994 M Schumacher Germany Benetton Williams
1995 M Schumacher Germany Benetton Benetton
1996 D Hill Great Britain Williams Williams
1997 J Villeneuve Canada Williams Williams
1998 M Hakkinen Finland McLaren McLaren
1999 M Hakkinen Finland McLaren Ferrari
2000 M Schumacher Germany Ferrari Ferrari
2001 M Schumacher Germany Ferrari Ferrari
2002 M Schumacher Germany Ferrari Ferrari
2003 M Schumacher Germany Ferrari Ferrari
2004 M Schumacher Germany Ferrari Ferrari
2005 Fernando Alonso Spanish Renault
2006 Fernando Alonso Spanish Renault
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Huomasitteko muuten, että silloin kun tän Lewisin vaihdelaatikko reistaili, niin jossain vaiheessa "Team Radio" välitti tiedon, että no hätä, nyt sun vaihteet ei enää kenkkuile. Mistä varikkomuurilla voi olla tästä muuten varmuutta, paitsi jos niillä oli "sormensa pelissä" ?.

F1-Forumilla epäiltiin Hamiltonin tökänneen vahingossa varikon nopeusrajoittimen päälle.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Uskallan väittää että toiseksi paras. Ajamalla mestaruuden olisi voittanut Alonso. Kirjoitan tämän silläkin uhalla että minut leimataan "kimivihaajaksi ja epäisänmaalliseksi" . Massa lahjoitti tallimääräyksellä Räikköselle yhden voiton ja yhden pallin.

Okei totuus on se että Mclaren tai mikä tahansa talli olisi toiminut samoin kun fiiatti toimi noissa kahdessa kisassa, vaikka säännöt sen kieltävät. Kuuluu ns. lajin luonteeseen. Kylmä fakta kuitenkin on se että ilman tallikaverin apua Kimi olisi hävinnyt Alonsolle mestaruuden.

Mulle ei oikein tää nyt aukea. Jos on seurannut formuloita viime vuodet, niin tyhmempikin tajuaa, että kaksi kierrosta pitempään ennen varikkostoppia ajava kuljettaja hyötyy vääjäämättä 2-3 sekuntia, koska ajaa kevyemmällä autolla ne pari kierrosta.

Ei tarvita mitään tallimääräyksiä, se on vain ihan normaali fakta, että näin tapahtuu. Massa tupeloi voittomahdollisuutensa siihen ajovirheeseen, jossa Kimppa sai pari sekuntia kiinni. Ilman sitä olisi Ferrari joutunut miettimään tallimääräyksiä, mutta nyt niin ei tarvinnut tehdä.

Itkut sikeen, nyt on juhlan paikka.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ei tarvita mitään tallimääräyksiä, se on vain ihan normaali fakta, että näin tapahtuu. Massa tupeloi voittomahdollisuutensa siihen ajovirheeseen, jossa Kimppa sai pari sekuntia kiinni. Ilman sitä olisi Ferrari joutunut miettimään tallimääräyksiä, mutta nyt niin ei tarvinnut tehdä.

Näin sanoi myös Alex Wurz Itävallan television haastattelussa. Hänen mielestään Ferrarin ei tarvinnut "manipuloida", vaan Kimi meni omin voimin Felipestä ohi.

Niki Lauda puolestaan RTL:n kommentaattorina sanoi, että varikkotaktikointi on lajin luonteeseen kuuluvaa toimintaa myös maaliintulojärjestyksen muokkaamisen suhteen, eikä siis mitenkään epäreilua tai epäurheilijamaista.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei tarvita mitään tallimääräyksiä, se on vain ihan normaali fakta, että näin tapahtuu. Massa tupeloi voittomahdollisuutensa siihen ajovirheeseen, jossa Kimppa sai pari sekuntia kiinni. Ilman sitä olisi Ferrari joutunut miettimään tallimääräyksiä, mutta nyt niin ei tarvinnut tehdä.

Höpö, höpö. Massa jarrutteli oikein kunnolla Räikkösen viimeisen varikkokäynnin aikana. Oliko mielestäsi normaalitapaus se sadekisan ylimääräinen renkaan vaihtokin joka Massalle tehtiin?
 

Jeppe_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit / Anaheim Ducks
Höpö, höpö. Massa jarrutteli oikein kunnolla Räikkösen viimeisen varikkokäynnin aikana. Oliko mielestäsi normaalitapaus se sadekisan ylimääräinen renkaan vaihtokin joka Massalle tehtiin?

Oli niin tai näin, niin näin tallikaverusten pitääkin auttaa toistaan tarpeen tullen. Jos Felipe olisi ollut Kimin tilanteessa, niin aivan varmasti Kimi olisi tehnyt samalla lailla. Ferrari hoiti erittäin tyylikkäästi homman tänään kotiin. Jos oltaisiin vielä oltu mersulla niin tästäkin kisasta oltaisi saatu paljon vaikeampi..
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Höpö, höpö. Massa jarrutteli oikein kunnolla Räikkösen viimeisen varikkokäynnin aikana. Oliko mielestäsi normaalitapaus se sadekisan ylimääräinen renkaan vaihtokin joka Massalle tehtiin?

Ei muuten ollut ylimääräinen, bensa olisi loppunut kesken ilman stoppia. Meinaatko, että siellä voi ajaa jonkun 50 kierrosta tankkaamatta? Katso se kisa uudestaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Massa jarrutteli oikein kunnolla Räikkösen viimeisen varikkokäynnin aikana.
Löytyykö sinulta sen kierroksen väliajat, vai mistä tällaiseen johtopäätökseen tulit?

Ja kyllähän Massa antoi julkisuuteen jo aiemmin lausuntoja, joissa ilmoitti tekevänsä kaikkensa, jotta mestaruus Kimille saadaan, kun omat mahdollisuudet olivat menneet. Varsin tyylikkäästi se homma hoidettiin ottamalla Massa ensin toiseen stoppiin, jolloin Kimi ajoi pari nopeaa kierrosta. Kukaan ei voi asialle mitään, ja tapanakin tuo on parempi kuin selvä hidastaminen johtoasemasta.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei muuten ollut ylimääräinen, bensa olisi loppunut kesken ilman stoppia. Meinaatko, että siellä voi ajaa jonkun 50 kierrosta tankkaamatta? Katso se kisa uudestaan.

Taidetaan puhua eri kisasta. Siinä mistä minä kirjoitin, Massalle vaihdettiin renkaat ja mies putosi viidenneksi. Ja taatusti oli täysin ylimääräinen stoppi.
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Mulle ei oikein tää nyt aukea. Jos on seurannut formuloita viime vuodet, niin tyhmempikin tajuaa, että kaksi kierrosta pitempään ennen varikkostoppia ajava kuljettaja hyötyy vääjäämättä 2-3 sekuntia, koska ajaa kevyemmällä autolla ne pari kierrosta.
Aivan, tässä tapauksessa saattoi käydä ihan näinkin. Etenkin kun Massa tuli varikolta suoraan kierroksella jääneiden perään, ja varikolle tullessa Kimi oli suoraan Massan perässä.

Ei tarvita mitään tallimääräyksiä, se on vain ihan normaali fakta, että näin tapahtuu. Massa tupeloi voittomahdollisuutensa siihen ajovirheeseen, jossa Kimppa sai pari sekuntia kiinni. Ilman sitä olisi Ferrari joutunut miettimään tallimääräyksiä, mutta nyt niin ei tarvinnut tehdä.
Vielä korostaisin että tallimääräykset on kiellettyjä, mutta jos kuski päättää itse auttaa tallitoveriaan, se on täysin sallittua. Ja näinhän Massa kertoi julkisuuteenkin jo ennen kisaa, että jos tilanne on että jos Kimillä on MM:ään mahdollisuudet, tulee hän auttamaan mahdollisuuksien mukaan. Mutta tosiaan, tässä tapauksessa voi olla että todellinen auttaminen ei tapahtunut varikkokäyntien aikana, vaan pikemminkin siinä ettei Massa vetänyt kaikkea irti Ferraristaan ja hakenut täysillä voittoa (pakottaen Kimin vastaamaan vauhtiinsa (ja molempien Ferrarien keston riskeeraten)) vaan ajeltiin riskejä välttäen sopivaa vauhtia. Lisäksi lähtötilanteessa Hämiksen blokkaaminen oli kyllä hatunnoston arvoinen suoritus.

Onnea vaan Kimi, oikeus voitto, varastetulla autolla ei saatu tänä vuonna mestaruutta! Ja hatunnosto myös Massalle, kotikisassa tallikaverin auttaminen, rispekt. Uskon silti että tilanteen toisinpäin ollessa Kimikin tekisi saman.
 

Vulak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks. Portland Pirates ja HIFK
Oli niin tai näin, niin näin tallikaverusten pitääkin auttaa toistaan tarpeen tullen. Jos Felipe olisi ollut Kimin tilanteessa, niin aivan varmasti Kimi olisi tehnyt samalla lailla. Ferrari hoiti erittäin tyylikkäästi homman tänään kotiin. Jos oltaisiin vielä oltu mersulla niin tästäkin kisasta oltaisi saatu paljon vaikeampi..

Massan johtaessa oli päivänselvää, että Kimin ei häntä ajamalla tarvitsisi ohittaa. Siihen ei olisi tarvittu edes tallimääräystä vaan jokaikinen tallikaveri olisi antanut kaverinsa voittaa mestaruuden jos olisi siihen omat mahdollisuudet jo menettänyt. Näin myös olisi tehnyt Alonso, jos McLarenit olisivat olleet sijoille 5-6 vikalla kierrokselle. Kimin ei tosiaan tarvinnut katella peileihin Massan ohittamisen jälkeen niinkuin sen pitikin mennä.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Tallimääräykset, tapahtui niitä tai ei, ovat aina kuuluneet F1:iin.

Niistä hyötyi aikanaan niin Häkkinen, Shuey sekä myös Alonso tämän kauden ensimmäisessä kisassa, jossa Hamiltonin ei annettu ajaa kilpaa Alonsoa vastaan.

Kimi Räikkönen on maailmanmestari, sitä ei voi kukaan kieltää.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Kiittäkää luojaa että ei taisteltu mestaruudesta RUOTSALAISEN kanssa. Joku sven gjöörani olisi vielä Hamilton tilanteessa noussut jollain ihmeellä Kimistä ohi vikalla suoralla ja sitten lopussa oltaisiin taas nähty sven gjööranin hymyilevä punoittava naama. Aftonbladetin kirjoittajat olisivat lauenneet.

Kimi, onnea helvetisti. Kova jätkä.
 

Jindebyne

Jäsen
Hieno juttu, että Ferrarin ja suomalaisen yhteistyö toi heti palkinnoksi tuplamestaruuden.

Mutta kyllä toi Kimi on kyllä ihan vitun jäinen sälli, siellä ne muut laulaa ja juhlii palkintokorokejuhlallisuuksissa ni Kimi se siellä seisoo kun tikku paskassa, ei ois ihan heti uskonut, että keskimmäisellä korokkeela seisoi tuore maailmanmestari. Ois nyt näyttäny kuinka perkeleen hyvältä se tuntui ja irrotellut kunnolla. No kaipa se on sitten sen suomalaisen ja italialaisen mentaliteetin ero?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Upeeta Kimi!

Liki mahdottomasta tehtiin mahdollinen ja millaisella suorituksella. Ferrarit oli kuin toisesta maailmasta ja ihan suvereeni juttu. McLaardi kyllä viimekisoissa osoitti todellisen karvansa, möhläilyt on osattu aina.

Eiköhän nyt viimeistään Räikkönen näyttänyt pitkää nenää arvostelijoille, selkäänpuukottajille ja muille kotimaan räksyttäjille, että miehestä on suurien kilpailujen mieheksi ja todelliseksi voittajaksi.

Hieno kisa ja hienompi ratkaisu. Tälläisiä näiden huipennuksien tuleekin olla.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
Tallimääräyksistä puheenollen: Lukekaas MTV3:n tekstiTV:n sivu 278!
Siellä paljastuu Dennisin mielenkiintoinen suunnitelma mestaruuden saavuttamiseksi Hamiltonille!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös