F1-ketju

  • 662 645
  • 5 069

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Eddiehän on mieletön F1-persoona. Hän tietää lajista kaikenlaista, on todellinen moottoriturpa + median suosikki. Ajourahan oli mitä oli, mutta mielestäni sanavalmiita entisiä kuljettajia tarvitaan aina. Niki Laudahan on siinä suhteessa vähän samanlainen.

Parhaitenhan Eddie muistetaan siitä, kun Ayrton Senna veti sitä varikkoalueella turpaan ja siitä, että hän sai yhden ilmaisen voiton Salon jouduttua tallimääräyksellä päästämään hänet ohi.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti tilliliha
ja siitä, että hän sai yhden ilmaisen voiton Salon jouduttua tallimääräyksellä päästämään hänet ohi.

No no, äläpäs nyt ala vähättelemään. Vaikka Salo onkin ihan hauska äijä, niin kyllähän Hockenheimia lukuunottamatta Eddie näytti kuka osaa ja kuka vaan ei osaa. Kaasu pohjaan ja lukkojarrutus, ei se kauheasti niitä ajotaitoja kysy. Minä muistan taas parhaiten sen -98 vuoden Suzukan kisan, jonka Eddie olisi voittanut leikitellen, ellei olisi joutunut pelaamaan Schumin pussiin.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Taistellessaan viimeiseen kisaan saakka mestaruudesta kaudella 1999 Eddie Irvine voitti neljä osakilpailua, joista kaksi omilla ansioillaan (siis sikäli, kun F1:sissä pelkästään omilla ansioilla mitään voittaa voikaan), ja niistä kahdestakin toisen Itävallassa aika pitkälti siitä surkuhupaisasta syystä, että Coulthard onnistui torppaamaan tallikaverinsa, paalupaikalle ajaneen ja sittemmin kisan nopeimman kierroksen kellottaneen Häkkisen, jo ensimmäisessä mutkassa ulos radalta. Salo lahjoitti Irvinelle voiton Hockenheimissa ja Schumacher Malesiassa, jossa Häkkinen siis ehdittiin Ferrarien hylkäyksen takia jo julistaa maailmanmestariksi, kunnes FIA hyväksyi Ferrarin protestin.

Jotain Irvinen nopeudesta kertoo se, ettei mies saavuttanut koko urallaan ainuttakaan paalupaikkaa, eturiviinkin hän ylsi kaudella 1999 vain kolmesti. Tästä huolimatta mestaruus jäi lopulta ainoastaan kolmen pisteen päähän (76-74, tasapisteissä mestaruus olisi mennyt Häkkiselle), tai oikeastaan käytännössä yhden pisteen päähän, sillä Japanin päätöskilpailussa Schumi olisi luonnollisesti päästänyt hänet ohitseen, jos siitä olisi jotain hyötyä ollut.


Yhtä kaikki, Irvine ei ollut silkka suunpieksijä, vaan myös parhaimmillaan äärimmäisen luotettava ja virheetön kuski, joka vastapuolen ongelmien, Schumacherin loukkaantumisen ja tallitovereiltaan ilmaiseksi saamiensa kahdeksan extrapisteen avustuksella oli erittäin lähellä voittaa maailmanmestaruuden.


KPL:

"Minä muistan taas parhaiten sen -98 vuoden Suzukan kisan, jonka Eddie olisi voittanut leikitellen, ellei olisi joutunut pelaamaan Schumin pussiin."


En tiedä, kuinka vakavissasi tämän kirjoitit, mutta tosiasia on, että 1998 Suzukassa Irvine ampaisi neljännestä lähtöruudustaan Häkkisen - joka oli Schumacherin sammutettua autonsa perinyt tältä "paalupaikan" - perään jo startissa yrittäen siitä eteenpäin kaikin keinoin saada hänet ensin kiinni ja päästä sitten ohi kummassakaan onnistumatta edes varikkotaktiikan avulla. Hän siis ajoi alusta loppuun täysillä, koska vain siten hänellä oli ylipäätään mahdollisuus auttaa Schumacheria omalla kustannuksellaan.

Kuinka Irvine siis "pelasi Schumin pussiin", ja millä tavalla tämä pussiinpelaaminen torpedoi hänen omat voitonmahdollisuutensa? Tuskin kannattaa edes mainita, että Irvine hävisi aika-ajoissa Schumille ja Häkkiselle melkein kaksi sekuntia kummallekin.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Montoya on kyllä hupa veikko inisemään niin kuin jo mainittiin. Williamsit pääsivät kyllä repaleisilla renkaila ajaneesta Alonsosta ohi, mutta Montoya ei edes saanut kunnon yritystä aikaan(kauheasti ei tietysti ollut aikaa mutta kuitenkin).

Saa kyllä Kimi kiittää rellun renkaita, että pääsi mm-taistoon mukaan näinkin helpolla. Onko jossain ollut spekulaatiota miksi rellun renkat menivät "soseeksi", väärät säädöt katuradalle?

McLaren näyttäisi nyt saaneen rellun etumatkan kiinni, joten saattaa tulla ihan mielenkintoinen loppukausi. Nähtäväksi jää riittääkö tuo McLarenin luotettavuus tuohon taistoon, sillä itsellä on ainakin pieni pelko ettei riitä vaan Alonso vie tittelin(paras vaihtoehto kyllä Kimin jälkeen).

Selostus oli muuten tässä kisassa ihan ala-arvoista. Vaikka onkin hienoa että suomalainen voittaa, ei silti pitäisi hehkuttaa toisten epäonnea ja sitä kautta saatuja piste-erojen kaennuksia.

Paikallinen lehden toimittaja löikin selostuksen lyttyyn ja mielestäni aivan aiheesta. Kyllähän tuo kuulosti ihan teinin selostukselta teineille valitettavasti.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Viestin lähetti L4E
Onko jossain ollut spekulaatiota miksi rellun renkat menivät "soseeksi", väärät säädöt katuradalle?

Michelin pomon mukaan rellut ajoivat (tai ainakin yrittivät ajaa) liian kovaa kisan alussa:

Dupasquier:

"We should have done a better preparation together, but let me be clear. If their drivers had lapped in 1m16.8s to 1m17.2s during the first part of the race instead of pushing harder, they would have finished the race with no problems at all. A better management of the tyres in the first part of the race would have certainly helped them."

Suuri bensalastikaan ei varmaan hirveästi auttanut, mutta oli Kimilläkin tankissa ainetta varsin runsaati ja silti renkaat toimivat koko kisan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Czescku
Suuri bensalastikaan ei varmaan hirveästi auttanut, mutta oli Kimilläkin tankissa ainetta varsin runsaati ja silti renkaat toimivat koko kisan.
Nimenomaan. Oikeasti taitavat kuskithan ajavat lujaa mutta sillä tavalla, että välineet kestävät.

Ja juuri niin teki Kimi Monacossa. Alonso ja kumppanit pyrkivät samaan vauhtiin kuin Kimi, mutta omaan nilkkaan osui ja pahasti. Kiva räpistellä viimeinen kolmannes kisasta lähes ajokelvottomalla autolla, kun kaveri painaa kärjessä karkuun suvereeniin tyyliin, täysin ilman ongelmia.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Iker
Nimenomaan. Oikeasti taitavat kuskithan ajavat lujaa mutta sillä tavalla, että välineet kestävät.

Ja juuri niin teki Kimi Monacossa. Alonso ja kumppanit pyrkivät samaan vauhtiin kuin Kimi, mutta omaan nilkkaan osui ja pahasti. Kiva räpistellä viimeinen kolmannes kisasta lähes ajokelvottomalla autolla, kun kaveri painaa kärjessä karkuun suvereeniin tyyliin, täysin ilman ongelmia.

Tuostahan on ollut jo kiitettävästi juttua, että mclaren ei vain yksinkertaisesti kuluta niitä renkaita hirveästi.
Mclarenillahan oli ainoana tiiminä michelinin pehmeämmät renkaat käytössä ja silti ne kesti paremmin, kuin kilpailijoiden kovemmat.

Itse katoin jo Espanjan gp:n jälkeen, että olipahan Räikkösen renkaat hyvän näköset, kun vertas muihin.

Kauden mittaan tämä renkaiden vähäinen kulutus on selvä etu mclarenille.
Ferrari taitaa olla toinen, jolla tämmöinen etu on. Vaikkain Espanjassa renkaat pamahteli. Kuitenkin Schumi on kisan loppuun asti paukutellut, kiitettävän hyviä kierrosaikoja, jos radalla on ollut tilaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Re: Re: Re: Re: Re: Kuvitteluako vain.

Viestin lähetti KPL
Toki Ferrarilla ja Irvinellä oli tuolla kaudella tuuriakin, kun Eddiellä oli ihan kohtuullinen pistesaldo kasassa Silverstonen jälkeen.

Ja vastaavasti Häkkisellä ja McLarenilla oli tuolla kaudella Schumacherin onnettomuuden jälkeen käsittämättömän paljon epäonnea, mm se kun selkeässä johtoasemassa mekaanikot eivät osanneet kiinnittää Häkkisen McLarenin rengasta yms.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti ranger

Kuinka Irvine siis "pelasi Schumin pussiin", ja millä tavalla tämä pussiinpelaaminen torpedoi hänen omat voitonmahdollisuutensa? Tuskin kannattaa edes mainita, että Irvine hävisi aika-ajoissa Schumille ja Häkkiselle melkein kaksi sekuntia kummallekin.



Ranger

Sori väärä vuosi. Taisi olla -97 sitten.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuvitteluako vain.

Viestin lähetti flintstone
Ja vastaavasti Häkkisellä ja McLarenilla oli tuolla kaudella Schumacherin onnettomuuden jälkeen käsittämättömän paljon epäonnea, mm se kun selkeässä johtoasemassa mekaanikot eivät osanneet kiinnittää Häkkisen McLarenin rengasta yms.

Oliko tämä juuri se kausi, jolloin Häkä keskeytti Monzan ensimmäiseen shikaaniin, kun laittoi vahingossa ykkösen silmään. Häkä kyllä avitti Eddietä saavuttamaan hänet ei siinä mitään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuvitteluako vain.

Viestin lähetti KPL
Oliko tämä juuri se kausi, jolloin Häkä keskeytti Monzan ensimmäiseen shikaaniin, kun laittoi vahingossa ykkösen silmään. Häkä kyllä avitti Eddietä saavuttamaan hänet ei siinä mitään.

En muista, saattoi ollakin.

Häkkinen itse auttoi mutta enemmän apuja Irvine sai Häkkisen ulkopuolelta kun McLaren -talli mokaili ja Häkän oma tallikaverikin tuuppaili Mikaa radalta.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuvitteluako vain.

Viestin lähetti flintstone
En muista, saattoi ollakin.

Häkkinen itse auttoi mutta enemmän apuja Irvine sai Häkkisen ulkopuolelta kun McLaren -talli mokaili ja Häkän oma tallikaverikin tuuppaili Mikaa radalta.

Toki, mutta jos muistin oikein ja tuo oli juurikin siltä kaudelta, niin varmat 10 pojoa siihen meni. Alkaa vaan olemaan jo aikaa, niin ei muista enää tarkkaan asioita. Häkä kuitenkin oli siinä mielessä jännä kuljettaja, että toimi ehkä paremmin paineen alla, kuin jos hän sai ikäänkuin hengittää vapaasti. Myös kaluston tasolla oli Häkän menohaluihin suuri merkitys, sillä kyllähän Häkkisen viimeinen kausi oli enemmänkin osoitus motivaation puutteesta ja sitä kautta laskeneesta nopeudesta, kuin siitä, että Coulthard olisi ohittanut Häkän ajotaidoissa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kuvitteluako vain.

Viestin lähetti KPL
Häkä kuitenkin oli siinä mielessä jännä kuljettaja, että toimi ehkä paremmin paineen alla, kuin jos hän sai ikäänkuin hengittää vapaasti.

Kyllä, Häkkinen oli parhaimmillaan kovan paineen alla mutta silloin kun oli olevinaan helppoa niin Häkä sortui monesti virheisiin.

Ja toinen heikkous Häkällä oli sadekelillä ajo, tai siis silloin kun keli muuttui kesken ajamisen märäksi. Jos kisa alkoi märkänä ja pysyi koko kisan ajan märkänä niin silloin ei ongelmia ilmennyt.

Michael Schumacher sen sijaan oli ilmiömäinen ajaja muuttuvissa olosuhteissa ja varsinkin puoliksi märällä radalla. Mutta vastaavasti paineen alla Michael sortui paljon useammin virheisiin kuin Häkkinen.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti ranger
Kuinka Irvine siis "pelasi Schumin pussiin", ja millä tavalla tämä pussiinpelaaminen torpedoi hänen omat voitonmahdollisuutensa?

Sumihan tosiaan hölmöili "paalupaikan" Häkälle sammuttamalla autonsa lähtöruutuun. Tämän jälkeen sumi lähti raivokkaaseen taka-ajoon joukon hänniltä ja takaa-ajo päättyi sitten siihen että sumi oli pistänyt renkaansa soseiksi yltiöpäisellä "raivoamisella". Irvin ei tosiaan pelaillut mitään sumin pussiin.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Viestin lähetti L4E
Sumihan tosiaan hölmöili "paalupaikan" Häkälle sammuttamalla autonsa lähtöruutuun. Tämän jälkeen sumi lähti raivokkaaseen taka-ajoon joukon hänniltä ja takaa-ajo päättyi sitten siihen että sumi oli pistänyt renkaansa soseiksi yltiöpäisellä "raivoamisella". Irvin ei tosiaan pelaillut mitään sumin pussiin.

Edelleen, minulla oli väärä vuosi, pyydän anteeksi.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Aika hupaisaa, kun selostajat Mustakarin säestyksellä jaksavat spekuloida sillä, kuka hyötyi alkutörmäilyistä milläkin tavalla ja kuka on matkassa milläkin taktiikalla, eikä kukaa sano (tai ei uskalla sanoa) ääneen sitä, että eiköhän tähän mennessä tapahtumien ylivoimainen hyötyjä ole ollut nimenomaan Alonso, jonka edestä kaikki potentiaalisesti nopeammat kuljettajat Räikköstä ja varauksin Heidfeldiä lukuun ottamatta ovat pudonneet pois.

Tilanne on nyt joka tapauksessa MM-sarjan mielenkiinnon kannalta se, että jos/kun Alonso maaliin ajaa, Räikkösellä ei missään tapauksessa ole varaa keskeytykseen, olipa ero ennen varikkopysähdystä sitten kuinka paljon tahansa.


Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittu mä oon kova jätkä.

Enpä siis nähnyt omiani, kun tuossa n. 10 minuuttia sitten sanoin, että Kimi joutuu vielä tulemaan renkaanvaihtoon.

In-car-kamerakuvista nimittäin näkyi selvästi, kuinka pieni palanen repsotti oikean eturenkaan sisemmästä reunasta. Toivottavasti kestää, eivätkä muut pääse kuittaamaan. Ja toivottavasti Alonso vetäis vaikka seinään.

Hankalampi tilanne, kun Kimin pitäisi säästää tuota rengasta, mutta toisaalta puristaa niin perkeleesti. Kunhan ei täysin hajoaisi, niin tuskin Alonso tuosta ohi pääsee.
 

Bemo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Jokipojat
Onpa hyvä kisa. Tästä ei paljon jännemmäksi voisi mennä. Kimille tsemppiä, jotta jaksaa taistella.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noin.

Ei muuta kuin ensi kaudella uuteen mestaruustaistoon. Nyt alkaa Alonsolla olemaan liian pitkä etumatka, ei vaan Kimi voi saada kiinni jos Alonso jatkaa yhtä tasaista vauhtia loppukauden.

Fak.
 

pancor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, New Orleans Saints, Україна
Taitaa Kimi miettiä voiko vitutukseen kuolla... Ei jumalauta...
 

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
heh. Hyvä kimi. Tämän voisi laittaa onnellisuus ketjuun. Otan illalla kaljan tuon hiirulaisen hyvälle tuurille.
 

Bemo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät & Jokipojat
Aika yllätys taas. Vittu, ei tollai voi eikä saa käydä kenellekkään. Tuli oikein Häkkinen taas mieleen, kierros matkaa maaliin ja käy noin. Ja piste ero retkahti. Mutta on se todettava, että osaa se Kimi ajaa hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös