F1-ketju

  • 661 782
  • 5 107

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mitä tulee Heikin soppariin, niin ihan aikalailla paska soppari kaikin puolin. Ura loppuu Mclaren sopparin jälkeen, sen verta pahasti Hamilton tulee miehen jyräämään. Ja samalla joutuu ajamaan uransa viimeiset vuodet kakkoskuskin roolissa, johonka ei olevinaan suostunut. Mclaren teki valintansa kun päästi Alonson menemään, ja se valinta on tulevaisuus Hamiltonin kanssa. Heikki nyt sattuu pyörimään pari vuotta jaloissa, ennen seuraavaa epäonnekasta Hamiltonin tallikaveria.

Paras mahdollinen soppari. Jos ja kun f1:ssä raha ratkaisee ja isot tallit jylläävät niin eiköhän kuljettajan kannalta kannata olla juuri näissä isoissa talleissa. Tosin voi olla, että heti kun suomalainen menee McLarenille, siellä rupeaa laukemaan koneita ja tulemaan teknisiä vaikeuksia. Näinhän kävi Häkkiselle uran alussa, ja Räikkösellekin.

Muuten kyllä sopimus mahdollistaa tien Kovalaiselle ihan mihin vaan, vaikka maailmanmestaruuteen. Kaikki on omissa käsissä. Jostain Super Agureilta tai vaikka vaan Toyotoilta on vaikea ponnistaa palkintopallille. Enkä usko, että kalustokaan eroaa Hamiltonilla tai Kovalaisella. Talliskaba on kuitenkin se tärkein, myös McLarenille, sekä sponsoreille.

Ja jos Kovalainen ei pysty käyttämään mahdollisuuttaan niin sitten ei. Käykää kysymässä JJ Lehdolta annettiinko miehelle mahdollisuus. Yksi ulosajo väärään paikkaan ( en muista oliko miehen vika ) ja ura kääntyi laskuun. Kaikki kuskit eivät edes saa sitä yhtä mahdollisuutta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mutta mistä tallista Heikki olisi saanut tähän palaan paremman sopimuksen? Force India? Huipputallien parhaat paikat on jo jaeltu ja eiköhän tuo McLarenin paikka ollut paras vapaana olevista - olkoonkin sitten vaikka kakkoskuskin paikka.

Parempaa autoa ei olisi saanut mistään muusta tallista. Uran kannalta kuitenkin paskin mahdollinen vaihtoehto. Ja ensi kausi tulee sen todistamaan.
Mutta jos Heikki nyt pystyy pistämään Hamiltonilla kampoihin, niin pitää ihan ostaa hattu, jotta voi nostaa sitä. Itselläni usko tähän on vain pyöreä 0%.
Ja lisättäköön nyt sen verran, etten pidä Heikkiä huonona kuskina. Hamilton on vain niin hemmetin paljon parempi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mutta mistä tallista Heikki olisi saanut tähän palaan paremman sopimuksen?
Toyotalta olisi saanut paremman sopimuksen, jos kriteeteinä käytetään enemmän muita argumentteja, kuin auton oletettua nopeutta.
Uran kannalta kuitenkin paskin mahdollinen vaihtoehto. Ja ensi kausi tulee sen todistamaan.
Tällä siis tarkoitat sitä, ettet luota Heikkiin, otaksuisin, mutta jos kaveri haluaa jotain suurta F1-maailmasta niin ei sillä lopulta niin suurta merkitystä ole,vaikka nyt McLarenille menikin. Jos Heikki on oikeasti vetomies tyyliin Kimi, niin ei haittaa yksi Hamilton, eikä mikään muukaan juttu, vaan ajamalla hyvin taitosi tullaan noteeramaan tallipäälliköiden toimesta ihan varmasti. Kovalainen on ajanut jo niin paljon F1-autolla, ettei mitään harjoittelua tai muuta vastaavaa enää tarvita, vaan nyt on niiden isojen näyttöjen aika.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Parempaa autoa ei olisi saanut mistään muusta tallista. Uran kannalta kuitenkin paskin mahdollinen vaihtoehto. Ja ensi kausi tulee sen todistamaan.
Mutta jos Heikki nyt pystyy pistämään Hamiltonilla kampoihin, niin pitää ihan ostaa hattu, jotta voi nostaa sitä. Itselläni usko tähän on vain pyöreä 0%.
Ja lisättäköön nyt sen verran, etten pidä Heikkiä huonona kuskina. Hamilton on vain niin hemmetin paljon parempi.

Molemmat ovat nyt toisen kauden kuljettajia. Kovalainen oli viime kaudella, heti ensimmäisellä kaudellaan, selkeästi parempi kuin tallikaverinsa, eikä juurikaan tehnyt virheitä, varsinkaan kauden lopussa. Hamilton puolestaan mokasi itse maailmanmestaruutensa, ja jos koko sarjan parhaalla autolla ajoi hyvin, niin sillä olisi varmaan ajanut moni muukin.

Alonsolle laittoi kyllä hienosti kampoihin, mutta tässä saattoi näkyä myös se, ettei Fernando oikein koskaan kotiutunut hyvin McLarenille. Hyvä kuski Hamilton on, ei siinä mitään, mutta vähän paha sanoa tässä vaiheessa, että on hemmetin paljon parempi.

Mitä tulee tuohon McLarenin "ykköskuski", "kakkoskuski" logiikkaan niin milloin viimeksi McLarenilla on ollut tällainen järjestelmä? Olisi jäänyt Räikkösen mestaruus tulematta, jos Larenilla oltaisiin viime kaudella pelattu joko Alonson tai Hamiltonin pussiin... Eikä muistu mieleen aikaisemmiltakaan vuosilta. Häkkisenkin aikana se toinen sai kyllä mahdollisuutensa, mutta oli vain niin hidas
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Sopimus on Kovalaiselle sekä suuri riski että suuri mahdollisuus. Riski siinä mielessä, että vielä ei tiedetä, minkälaisen auton McLaren saa viime kauden totaaliperseilyn jälkeen rakennettua. Tallin kalusto kun ei ole tullut tunnetuksi luotettavuudestaan, ja lähtökohdat alkavalle kaudelle ovat sanalla sanoen haastavat. Toisaalta, ei se ammattitaito, mitä tallilla kaikesta huolimatta on, ole kadonnut minnekään. Parhaassa tapauksessa siis Kovalainen ajaa ensi kaudella yhdellä sarjan parhaista autoista. Tällöin kahdella suomalaisella olisi hyvät saumat ottaa mestaruus.

Henkilökohtaisesti toivon ensi kauden mestaruuden ratkeavan kahden suomalaiskuskin välillä, ja sen paremman voittavan. Mutta tämä nyt on jo melkoista asioiden edelle menemistä. Sittenhän se nähdään.
 

scholl

Jäsen
Missä McLaren olisi virallisesti tällaista ilmoittanut? Lehdistö on kylläkin spekuloinut että asia olisi näin.

Henkilökohtaisesti epäilen myös tilanteen olevan se että Hamilton on brittikuljettajana selkeä ykkönen brittitallissa.

McLarenilla on aina suht samanväkiset kalustot eli tallia ei rakenneta kenenkään ympärille. Tosin ongelma on se, että suurin osa henkilökunnasta on brittejä, joten esim. mekaanikot ovat avoimesti Hamiltonin puolella. Lisäksi mies on ollut nyt kauemmin tallissa rakentaen ystävyyssuhteita. Eli ei Kovalainen ihan samalla viivalla ole, vaikka kaluston pitäisikin olla ihan sama.

Kovalaisen palkan sanotaan olevan ensi kaudella 2me. Ykköskandidaatti oli Rosberg, jota Haug yritti saada tosissaan, mutta Frankin ei tarvinnut enää myydä, kun tallin taloustilanne oli parantunut eli hän teki jatkon Rosbergin kanssa niin, että miehen palkka ensi vuodesta nousee viiteen miljoonaan. Alunperin palkkahan oli kai alle miljoonan, koska halusi formuloihin niin teki huonon ensimmäisen sopimuksen. Jos Williams ei ole kolmen parhaan tallin joukossa niin Nicolla on oikeus siirtyä toki muualle ensi kauden jälkeen, vaikka jatkokin on sovittu. Adrian Sutil oli toinen kilpailija, jota Haug yritti saada McLarenille, mutta myös hänestä vaadittiin siirtosummaa. Heidfeldilla, Glockilla ja Vettelillä oli muualle diilit, eikä heitä sillä tavalla pohdittukaan. Haug sanoi Bild-Zeitungissa, että erittäin paljon he tekivät töitä sen eteen, että toinen kuski olisi ollut saksalainen, mutta sopimustilanne esti sen tällä kertaa.

Ensi kaudella on siinä mielessä mielenkiintoinen tilanne, että vakoiluskandaali ja sakot kyllä vaikuttavat jossain määrin tallin toimintaan. Huomattavaa on tosin se, että paketti oli viime vuonna hieman parempi kuin Ferrarilla. Hölmöilivät mestaruuden. Eli vaikka olisi mikä tilanne niin varmasti ovat mukana jatkossakin taistelussa.

Harvoin on ollut kautta, jolloin maailmanmestaruudesta ajavissa talleissa ei ole yhtään miellyttävää kuljettajaa. En ole oikein Kovalaisen tyylistä pitänyt. Itkenyt vähän liikaa julkisuudessa ja mieshän on selkeästi juntti, mutta kun miettii Hamiltonia ja erityisesti hänen faijaansa niin siinä on sellainen juonittelijakaksikko, ettei pahemmasta väliä. Hamilton näyttää niin teennäiseltä vittuilijalta, että todella toivon, että Kovalainen laittaa kuusnolla kisoissa. Hamilton on paljon vielä epämiellyttävämpi kuin Räkä, jonka puolestaan toivon jäävän Massan varjoon. Eli siis jos noista kärkitalleista mestari tulee niin silloin ehdottomasti toivon sen olevan Kovalainen. Toki toivon, että Rosberg ja Heidfeld pärjäävät hyvin. Miksei myöskin Alonso, vaikka jotenkin Briatoren ja Renaultin touhu ei oikein nappaa.

Jännä nähdä paraneeko japsitallien toiminta vai jäädäänkö isoilla budjeteilla vieläkin Super Agurin jalkoihin.

Formula on kieltämättä tyhjäkäynnillä itselläni niin kauan kuin saadaan joku miellyttävä kuski Ferrarille. Eikä se välttämättä silloinkaan palaa koskaan ennalleen. Vähän sama juttu kuin NBA:ssa. Sinne on tullut uusia pelaajia, mutta laji ei ole sitä, mitä oli 10 vuotta sitten. Ei lähelläkään.
 

JuhaZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, huuhkajat ja mitä näitä nyt on...
En ole oikein Kovalaisen tyylistä pitänyt. Itkenyt vähän liikaa julkisuudessa ja mieshän on selkeästi juntti, mutta kun miettii Hamiltonia ja erityisesti hänen faijaansa niin siinä on sellainen juonittelijakaksikko, ettei pahemmasta väliä.
Kuka tai mikä ja minkälainen on juntti? Jos Kovalainen on selkeästi juntti, kuten näemmä tiedät, niin minä ainakin haluan kuulla nämä selkeät perustelut tälle, koska en ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä "juntti"- käsitettä. Itselleni sanasta "juntti" assosioituu sellainen henkilö joka puhuu suhteellisen vähän, kiroilee paljon, ei osaa edes peruskäytöstapoja ja ei viihdy kovin hyvin muiden ihmisten seurassa. Kovalaiseen edellämainittuja kuvauksia on melko hankala yhdistää. Siispä olemme yhteistuumin suljetussa äänestyksessä päättäneet -äänin 1-0- että Heikki Kovalainen ei selkeästikään ole juntti.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika paljon sellaiset urheilunseuraajat ottavat asiaan kantaa, jotka ilmoittavat että formula ykkönen ei kiinnosta. Kyynisyyden kautta varmuuden vuoksi,- näin se menee,- ei position kautta.

Niinhän se on; että jos suomalainen nimettäisiin Apollon päälliköksi,- täällä alkaisi hirveä negaatiovarmistelu kaikille mahdollisille epäonnistumisille, jotka luonnollisesti kaadettaisiin suomalaisen niskoille.

Heikin sopimus on suuri mahdollisuus. Niin suuri että edes hän ei voi sitä kokonaan tyriä. Aivan samoin kuin Räikkönenkään ei kykenisi jotain jämätiimiä nostamaan ylös vain omilla avuillaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsekin kaipaisin tarkempaa määrittelyä, koska ainakaan tähän wikipedian tarjoamaan muottiin ei Kovalainen sovi
Jos nuo määritelmät ovat se, mitä juntti on, niin siinä tapauksessa täytyy todeta, että esim. Helsinki on oikea junttikaupunki.
 
Kannattaako noista Schollin kommenteista välittää? "Mies"hän on itse osoittanut jo moneen kertaan olevansa todellinen juntti mustavalkoisine maailmankuvineen.

Heikki sai sen ansaitsemansa palkinnon nyt ja pääsi huipputalliiin. Kyllä tämän Kovalaiselle suokin, sillä sen verran hyvin mies tulokaskaudella esiintyi niin radalla, kuin mediankin edessä.
Tästäkään syystä en oikein näe Kovalaisessa juntti-määritelmään sopivia piirteitä, enemmän junttina pidän yleensä median edessä jäykistelevää Kimi Räikköstä, vaikka häntä oki kuljettajana arvostankin.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Olen jo pitempään harkinnut Welhon M tai L-kanavapaketteja ja kyllä tämä Heikin siirto McLarenille varmisti sen, että tulee maksukanavat hankittua, jotta ensi kaudella näkee formulatkin.

Uskon, että Kovalainen kyykyttää Hamiltonia muutaman kisan jälkeen totuteltuaan uuteen autoon ja tiimiin. Pelkään kyllä, että ensi kausi on Ferrarin täydellistä dominointia, jolloin voittotaisteluun ei ole asiaa Heikillä sen paremmin kuin Lewisilläkään ilman erikoisia sääolosuhteita. Toivottavasti kuitenkin Mäkit saavat sen verran kilpailukykyisen auton radalle, että kisoissa on jotain muutakin jännitettävää kuin Ferrarien mahdollinen hajoaminen kärkipaikalta. Renault oli tänä vuonna niin kaukana kärjestä etten usko moisen eron kuroamisen olevan mahdollista yhden talven aikana.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Onneksi on REN TV ja ihana venäjänkielinen selostaja. Näillä mennään ensi kaudellakin. Selostaja pesee muuten Suomalaiset n. 400-0. Heikille tsemppiä. Ehkä pääsee seuraavalla tuotantokaudella puikottamaan Suzuki Lianaa Top Geariin. The Stigin paikkahan on jo tuttu Renaultin ratissa, mutta onhan se Liana vähän eri juttu.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannattaako noista Schollin kommenteista välittää? "Mies"hän on itse osoittanut jo moneen kertaan olevansa todellinen juntti mustavalkoisine maailmankuvineen.
Oikeastaan en välitä schollista piiruakaan. Mies on loistava tarinaniskijä ja Jatkoajan valovoimaisimpia kirjoittajia. Kaikkea muuta, kuin itse edustan, mutta silti erittäin tarpeellinen jäsen ja mielipiteiden esittäjä.

On juntti tai ei, se ei minua kiinnosta.

Se vaan on fakta, että Helsingissä ja sen ympäröivillä alueilla syntyneissä ja koko elämänsä asuneissa on ihan yhtä kovan luokan juntteja kuin maaseudulla. Pieniä vivahde-eroja voi olla, mutta lopputulos on ihan sama. Loppujen lopuksi Suomi on yhtä samaa landea, pieni kaupunkikuva voi hämätä, mutta mentaliteetissa on yhteneväisyyttä.

Ei tosin liity ketjun aiheeseen enää juuri mitenkään. Kovalainen on toki näistä formulakuskeista maalaisimpia, mikä on positiivista. Vantaa ja Espoo on ollut ihan riittävän edustettu Formulaympyröissä jo tähän saakka. Tosin Keke taisi olla savolainen alunp. joskaan ei ole siellä hirveästi viettänyt aikaansa?

Sitä paitsi Räikkönen edustaa Lappeenrannan urheiluautoilijoita edelleen. ;)
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mahtaakohan RTL lähettää vielä ensi kaudella formuloita ilmaiseksi satelliittin kautta..? Jossain huhuttiin että sopimus olisi katkolla?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Katsoiko kukaan muu maxilta tuota -82 vuodelta olevaa nostalgiakisaa? Onhan pirusti autot muuttuneet. Tuolloin kuski istui lähes etuakselin päällä ja autojen leveys oli ihan hirvittävä. Tuttuja nimiä tuolla kurvaili, vaikkakaan siihen aikaan noita kilpailuita ei voinut televisiosta seurata, kun satunnaisesti. Prost, Mansell, Rosberg, Lauda, Piquet...
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kyllä katsoin. Ei se leveys varmasti niin ihmeellinen ollut nykypäivän autoihin verrattuna, mutta se, että autot olivat lyhyempiä kuin nyt, teki varmasti niistä leveämmän näköisiä. Joskus 1980-luvun lopussa tuli kaiketi vasta sääntö, että kuljettajan jalkojen pitää olla etuakselilinjan takana.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kyllä tässä MacLaren otti itselleen joukkuepelaajan. Alonsonin tapaiset eteläeuroopalaiset primadonnat ovat niitä kitisijöitä, luulevat parin maailmanmestaruuden jälkeen olevansa jotain kurkoja ja pilaavat joukkuehengen. Mäklarenilla luotetaan suomalaiseen tekemisen meininkiin, kaikki tehdään parhaalla mahdollisella tavalla mussuttamatta. Nyt Hamiltonin mahdollisuudet voittaa MM-titteli paranivat, koska mukana on kaveri joka tekee hommat niinkuin johto sanoo. Alkukausi on Heikin mahdollisuus, jos Hamilton tyrii, niin talli on silloin Heikin puolella.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Schumacherilta vakuuttavaa tekemistä Race of Championshipissa.

Kovalainen on kyllä melkoisen kova äijä, oli alla mitä tahansa. Olisi mielenkiintoista jos Kimi joskus vaivautuisi tuonne. Voisi olla vielä hurjempaa meininkiä.

EDITtinä respectit Seb Vettelille. Mahtava ajo!
 
Viimeksi muokattu:

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Parempaa autoa ei olisi saanut mistään muusta tallista. Uran kannalta kuitenkin paskin mahdollinen vaihtoehto. Ja ensi kausi tulee sen todistamaan.
Mutta jos Heikki nyt pystyy pistämään Hamiltonilla kampoihin, niin pitää ihan ostaa hattu, jotta voi nostaa sitä. Itselläni usko tähän on vain pyöreä 0%.
Ja lisättäköön nyt sen verran, etten pidä Heikkiä huonona kuskina. Hamilton on vain niin hemmetin paljon parempi.

Paskapuhetta sanon minä. Hamilton on yliarvostettu kuski, sen takia että Alonso on pahasti yliarvostettu. Alonson kukistaminenhan on Hamiltonin ainoa meriitti tähän mennessä F1-tasolla (maailmanmestaruuden tunaroimisen lisäksi). Fernando ei ole sarjan nopeimpia kuskeja. Tasaisen varma ja suht nopea hän on mutta ei mikään Räikkönen. Toki Hamilton saattaa ollakkin supernopea, mutta Alonson voittaminen ei ole vielä mikään huippunopeuden merkki minun kirjoissani.

McLaren sopimus on Heikille unelmadiili. Voittoja tulee varmasti ja jos auto on viime vuoden tasoa, niin maailmanmestaruus on omissa käsissä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Kyllähän oli melkoinen sensaatio, että Vettel pesi Grönholmin ja vieläpä Grönholmin työkalulla eli Ford Focuksen WRC-autolla. Tuo Eurosportin selostaja on kyllä aivan perseestä, vituttaa oikein kuunnella tuota selostusta.
 
Paskapuhetta sanon minä. Hamilton on yliarvostettu kuski, sen takia että Alonso on pahasti yliarvostettu. Alonson kukistaminenhan on Hamiltonin ainoa meriitti tähän mennessä F1-tasolla (maailmanmestaruuden tunaroimisen lisäksi). Fernando ei ole sarjan nopeimpia kuskeja. Tasaisen varma ja suht nopea hän on mutta ei mikään Räikkönen. Toki Hamilton saattaa ollakkin supernopea, mutta Alonson voittaminen ei ole vielä mikään huippunopeuden merkki minun kirjoissani.
Voiko siis kukaan ei-suomalainen olla nopea? Mielestäni aika jäätävää väittää, etteikö Hamilton & Alonso olisi sarjan nopeimpia kuskeja. Itse lasken Heidfeldin myös tuohon kastiin, varauksin myös Rosbergin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Suomalaiset kuskit eivät koskaan ole olleet nopeita. Heille on mestaruudet ja menestys tullut tarjottimella ja tuurilla. Kyllä nuo Hamiltonit ja Schumit on ihan omassa luokassaan. Miksi muuten pitää aina vähätellä Suomalaisia, miksi Suomalainen kuljettaja ei voisi voittaa omilla ansioillaan? Vaivaako meitä joku saakelin kompleksi, että ei voida, varmuuden vuoksi myöntää omien olevan hyviä. Tämä pätee muuten kaikissa lajeissa.

Maailmanmestari on aina maailman paras, oli laji mikä tahansa ja tulkoot voitto miten vaan. Ykkönen on silti paras. Ensi kausi näyttää sitten miten hyvä Hessu on. Kimi on tällä hetkellä se paras.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös