F1-ketju

  • 661 796
  • 5 107

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Vähän ketjua sivuten, mutta kaksinkertainen F1:sen maailmanmestari Mika Häkkinen lopettaa kilpailu-uransa.
 

scholl

Jäsen
Ei nyt suoranaisesti mikään ihme, ettei Alonso jatka Mäcillä. Mutta se sen sijaan ihmetyttää, että Alonso pääsee lähtemään ilmeisesti Mäciltä täysin ilmaiseksi?

Minua se ei ihmetytä yhtään. Alonsolla on kuitenkin puolellaan esim. sponsorit. Banco Santanderit ja kumppanit voivat varmasti nostaa kytkintä halutessaan, jos Alonso ei aja siellä. Voi olla hyvin, että on tehty diili, missä Alonso saa mennä minne tahtoo ja sponsorit jatkavat vielä ensi kauden.

Myöskin vakoiluskandaali, Alonson todistaminen siinä ja tallin sisäiset repivät riidat ovat seikkoja, jotka puoltavat sitä, että lakaistaan ongelmat maton alle ulkoistamalla Alonso vaikka sitten ilmaiseksi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vähän ketjua sivuten, mutta kaksinkertainen F1:sen maailmanmestari Mika Häkkinen lopettaa kilpailu-uransa.
Vielä ei kuitenkaan näin jyrkkää ilmoitusta asiasta ole saatu julkisuuteen, vaan käsittääkseni DTM-sarjasta mies kertoi jäävänsä pois.

Euroopasta löytyy paljon erilaisia autoluokkia, joissa ajaa Mikan ikäistä porukkaa pilvin pimein. Sieltä voi hyvinkin löytyä vielä joku paikka, joka Häkkistä kiinnostaa. Ajotaitoja miehellä kuitenkin sen verran löytyy, että tuskin tarvitsee edes ilmaiseksi kurvailla.

Toinen laji rata-autoilun lisäksi, miä Mikaa kiinnostaa on ralli, mutta sinne kaveri on jo liian vanha. Jos kuitenkin veri vetää erikoiskokeille, niin aivan hyvin voidaan Mika nähdä esimerkiksi ensi tammikuussa Rovaniemellä ajettavassa kauden ensimmäisessä SM-sarjan avauskilpailussa. Ralli kuuluu tietysti pelkästään harrastuspuolelle, eikä siitä tee tiliä millään, mutta saapahan ainakin kääntää rattia ojien välissä.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Aika mielenkiintoinen kausi tulossa ensikin vuonna. Tallipaikoista ei ole vielä täyttä varmuutta ja on hyvin mahdollisesta, että myös McLarenilla ajaa ensi vuonna suomalainen kuski - tai mahdollisesti osittain suomalainen kuljettaja.

Ferrari lienee ykkössuosikki ensi kauteen lähdettäessä jo senkin takia, koska he onnistuivat viemään tällä kaudella sekä kuljettajien ja tallien mestaruustaistelun itselleen - jokseenkin vasta loppumetreillä. McLarenin panoksen uskon heikkenevän ensi kaudella, mutta vaikea sitä on vielä sanoa juuta tai jaata. Hamilton nousee selkeäksi ns. ykköskuskiksi Mäkillä, joten saa nähdä miten hän pystyy kantamaan suuren tallin paineita.

Renault, BMW-Sauber ja ehkä tietyssä määrin Williams ja Honda ovat niitä potentiaalisia nousijoita kolmanneksi supertalliksi, joten siinäkin mielessä eletään mielenkiintoisia aikoja. Esimerkiksi juuri Ross Brawn saattaisi tuoda uusia tuulia Hondan suunnalle.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Pakko hieman tulla hehkuttamaan Michael Schumacherin esiintymistä testeissä.. Mies tulee vuoden tauon jälkeen ajamaan f1-autoa ja on selvästi koko porukan nopein! Mies ajoi vielä ilman luistonestoa, joka ei ainakaan vähennä suorituksen arvoa. Hieman huvittaa nykyisten f1-kuskien taso, jos mies joka on pitänyt vuoden tauon kyykyttää muita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hamilton nousee selkeäksi ns. ykköskuskiksi Mäkillä, joten saa nähdä miten hän pystyy kantamaan suuren tallin paineita.

Mielenkiintoista on myös nähdä kuinka Hamilton selviää siitä että hän lienee ykköskuskin paikan myötä päävastuussa myös auton kehittämisestä/säätämisestä. Jotkuthan tiesivät kertoa että Alonso olisi hoitanut tällä kaudella sen puolen aika pitkälti ja Hamilton oli vaan sitten "kopioinut" Alonson tekemät säädöt.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Hieman huvittaa nykyisten f1-kuskien taso, jos mies joka on pitänyt vuoden tauon kyykyttää muita.

Kumma homma, ettei Schumi kyennyt voittamaan mestaruutta viimeisillä kausillaan, vaikka nämä samat huvittavan tasoiset F1-kuskit ajoivat silloinkin.

P.S. Schumin suoritus vuoden ajotauon jälkeen on huikea, etenkin jos sitä vertaa Häkkisen vähän vastaavaan testiin viime kaudella (Häkällä tosin vähän pidempi ajotauko).
P.S.S. Tuskin siellä kellään muullakaan oli luistonestoa, kun se ei ole sallittu enää ensi vuonna.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mihinkäs ne Schumin ajotaidot olisi hävinneet tässä vuoden aikana? No ei minnekään tietenkään. Tuttu talli, ja tuttu auto, niin saahan tuon tason mies hyviä kierrosaikoja aikaiseksi. Ja niitä nopeita kierroksiakin on varmasti haluttu mukaan mediaa varten.

Sinänsä näistä talvitesteistä ei voi kovinkaan paljotta mitään sanoa, kun ei ole oikein tietoa, mitä kukanenkin talli on testannut, ja kuinka paljon on ollut polttoainetta tankissa.

Räikkönen, Alonso ja Hamilton eivät ilmeisestikään ajaneet tuolla Barcelonassa, joten kolme parasta kuskia sarjasta loisti poissaolollaan. Olisi ollut mukavaa nähdä Schumin vauhti näitä kuskeja vastaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
P.S. Schumin suoritus vuoden ajotauon jälkeen on huikea, etenkin jos sitä vertaa Häkkisen vähän vastaavaan testiin viime kaudella (Häkällä tosin vähän pidempi ajotauko).
Luultavimmin Schumi muutenkin urheillut enemmän ja pitänyt kuntoa yllä. Ei vaikuta ihan sellaiselta kaverilta, joka antaisi kuntonsa rapistua, sen verran perfektionisti. Häkkisellähän taisi olemus hieman repsahtaa F1:sten jälkeen? Toki sittemmin petrannut, mutta jo Formuloissa huomasi, että Schumi oli kovakuntoisempi kuski. Tosin varmaan sitä melkein keneen tahansa muuhun verrattuna.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kävihän Schumi häikäisemässä myös MotoGP-Ducatin puikoissa. Stoner veteli samalla mopolla Valencian Ricardo Tormolla kisaviikonloppuna n. 1.33 aikoja, Pedrosa ajoi Hondallaan alle 1.33 ja Schumi pääsi n. 1.37 vauhtiin. Kohtuu hyvin tuollaiselta sunnuntaimotoristilta.

Lisäillään sen verran, että ko. pyörässä oli Schumin käytössä huonommat sadekelinjarrut kuin hiilikuitujarrut, joita kuivalla radalla normaalisti käytetään. Itse veikkaan Formulamestarin hyötyneen Ducatin elektroniikasta. Varmasti auttoi nopeassa sopeutumisessa ja helpotti hyvien ja tasaisten kierrosaikojen ajamista.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...nov0507michaelschumacherstunsinducati800ride/
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Luultavimmin Schumi muutenkin urheillut enemmän ja pitänyt kuntoa yllä. Ei vaikuta ihan sellaiselta kaverilta, joka antaisi kuntonsa rapistua, sen verran perfektionisti. Häkkisellähän taisi olemus hieman repsahtaa F1:sten jälkeen?

Joo, niin kun Hakkisen kirjasta voi lukea niin F1-uransa jalkeen mika dokasi ja juhli aikalailla. Jopa niin, etta avioliitto oli vaarassa kuukahtaa.

Kyllahan han kavi aikamoisen treeniraakin kuntotreenarinsa kanssa niihin aikoihin kun hanta oltiin tuomassa takaisin Ykkosiin.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Mihinkäs ne Schumin ajotaidot olisi hävinneet tässä vuoden aikana? No ei minnekään tietenkään. Tuttu talli, ja tuttu auto, niin saahan tuon tason mies hyviä kierrosaikoja aikaiseksi. Ja niitä nopeita kierroksiakin on varmasti haluttu mukaan mediaa varten.

Sinänsä näistä talvitesteistä ei voi kovinkaan paljotta mitään sanoa, kun ei ole oikein tietoa, mitä kukanenkin talli on testannut, ja kuinka paljon on ollut polttoainetta tankissa.

Ei ne ajotaidot sinallaan ole mihinkaan havinneet, mutta kylla Ykkoset muuttuu vuoden aikana niin paljon, etta itse veikkaan Schumin kayneen lahinna "paivittamassa" tietojaan autosta radalla. Schumi on kuitenkin legenda ja kaikkien aikojen paras kuski, joten uskon, etta hanelle oli vedetty testeissa sopivat kumit alle, vahan bensaa ja viritykset huippuunsa, jotta sielta radalta lahdetaan paras aika taskussa. Niin kun sanoit, testaissa testataan eri juttuja ja niissa on aika helppo vaikuttaa mediaan, faneihin ja ennen kaikkea sponsoreihin nailla "paivan nopein" ajoilla.

Enka muutenkan uskois, etta Schumi tulee testaamaan ja paivan paatteeksi lahtee hymyssa suin veke kuudenneksi nopein aika plakkarissa... Ei se ole Schumia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllahan han kavi aikamoisen treeniraakin kuntotreenarinsa kanssa niihin aikoihin kun hanta oltiin tuomassa takaisin Ykkosiin.
Juu totta ja kai lähinnä sen DTM-sarjan takia, ei sinne mitään möhömahaa olisi varmasti päästetty.

Veikkaan, että jos Schumi olisi tuon testin tehnyt ja välissä olisi se 3-4 vuotta mennyt, niin tulokset ei olisi niin huimia. Tässä ajassa autot ei ole ehtineet kehittyä vielä niin paljoa. Eikä muutenkaan nyt voida tuollaisesta testiajosta vetää älyttömästi johtopäätelmiä mistään voimasuhteista pidemmässä juoksussa. Toki Schumi on Schumi, eli raudanluja ammattilainen, mutta siitäkin huolimatta vain testi muiden joukossa. Eikä radalla tainnut kurvailla sellaisia kuskeja kuten Felipe Massa, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen ja Lewis Hamilton...
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Piti tulla katsomaan jos Speedye oli herännyt F1-koomastaan Schumin testiajon myötä, ja näinhän oli käynyt.
Mies tulee vuoden tauon jälkeen ajamaan f1-autoa ja on selvästi koko porukan nopein! Mies ajoi vielä ilman luistonestoa, joka ei ainakaan vähennä suorituksen arvoa. Hieman huvittaa nykyisten f1-kuskien taso, jos mies joka on pitänyt vuoden tauon kyykyttää muita.
Sinä esität edelleen asiat vanhan kunnon Neuvostoliiton tyylin, jättämällä faktaa pois.

Ensinnäkin varmasti joka talli testasi ilman luistonestoa, mitä järkeä kenelläkään olisi enää testata luistonestolla? Toiseksi Schumi haluttiin näihin testeihin juuri siitä syystä että hän on yksi niistä harvoista jolla on kokemusta F1-auton ajamisesta ilman luistonestoa. Siis harvoilla tarkoitan niitä, jolla on tänä päivänä edes potentiaalia ajaa F1-autoa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Schumilla oli nimenomaan helpompi tehdä hyviä aikoja "luistonesto-rookieihin" verrattuna.

Ja niinkuin joku muukin totesi: sarjan parhaat kuskit eivät ollut radalla.

Schumi oli/on hyvä kuski, muuta en väitäkään, mutta esitetään asiat niiden oikeilla nimillä!
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Paha sanoa, että mitä hyötyä, mutta mm. Ferrarin toista autoa ajanut Badoer testasi myös luistonestolla.
No, jälkeenpäin ajateltuna, tottakai siitä on hyötyä että testataan myös luistonesto päällä: pitäähän uudelle datalle olla vertailukohta. Autoissahan on napinpainalluksen takana luistonesto pois/päällä, joten oletettavasti kaikki kuskit testasivat sekä että.

Pääpointtini oli kumminkin se, että myös kaikki muutkin tallit testasivat ilman luistonestoa. Speedyen viestistä sai sen kuvan että Schumi olisi Ladalla päihittänyt kaikki surkimukset, vaikka niillä oli Lambourghinit...
 
Viimeksi muokattu:

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
No, jälkeenpäin ajateltuna, tottakai siitä on hyötyä että testataan myös luistonesto päällä: pitäähän uudelle datalle olla vertailukohta. Autoissahan on napinpainalluksen takana luistonesto pois/päällä, joten oletettavasti kaikki kuskit testasivat sekä että.
Aika varmuudella väittäisin, ettei tapahdu napin painalluksella, vaan vaatii kaksi eri autoa (ja ainakin Badoer hyppi kahden auton välillä vertailua tehdessään). Uuden EMS:n kanssa ei pitäisi olla mahdollista käyttää luistonestoa lainkaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Aika varmuudella väittäisin, ettei tapahdu napin painalluksella, vaan vaatii kaksi eri autoa (ja ainakin Badoer hyppi kahden auton välillä vertailua tehdessään). Uuden EMS:n kanssa ei pitäisi olla mahdollista käyttää luistonestoa lainkaan.
Ei kai se mikään uusi auto ollut, jolla Schumi päästeli menemään, vaan nimenomaan tämän vuoden versio. Ja mitä muutoksia siihen on tehty, ei meistä tiedä sitä kukaan. Oliko se auto edes tämän vuoden sääntöjen mukainen, ei sitäkään tiedetä.

Any way, Schumi on nopea myös ilman luistonestoa varmasti. Kaverihan on ollut aina nopea muihin verrattuna vaikeissa olosuhteissa. Kaikki muistavat varmasti Belgian SPA:n kisan muutaman vuoden takaa, kun vettä satoi oikeinkin kunnolla. Schumi taisi ajaa melkein 10 sekunttia nopeampia kierrosaikoja, kuin muut kuskit. Se oli sitä aikaa, kun Häkkinen ajoi McLarenia vielä.


edit. Kimin salarakas huhutkin saavat taas tuulta purjeisiinsa.

IS:n juttu

Kuvakin löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös