F1-ketju

  • 658 234
  • 5 119

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eihän tämä oikeastaan tähän kuulu, mutta tietääkö joku tuon CART-sarjan tasosta, jonka Mika Salo meinaa voittaa puolentoista vuoden päästä? Kuulostaa aika itsevarmalta mennä ihan uuteen sarjaan ajamaan ja todeta, että tarkoitus on olla mestari puolessatoista vuodessa, mutta kun en sarjasta mitään tiedä, niin vaikea on mennä sanomaan...
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti hihhu
Eihän tämä oikeastaan tähän kuulu, mutta tietääkö joku tuon CART-sarjan tasosta, jonka Mika Salo meinaa voittaa puolentoista vuoden päästä? Kuulostaa aika itsevarmalta mennä ihan uuteen sarjaan ajamaan ja todeta, että tarkoitus on olla mestari puolessatoista vuodessa, mutta kun en sarjasta mitään tiedä, niin vaikea on mennä sanomaan...

En ole seurannut muutamaan vuoteen eli en tiedä tasosta tällä hetkellä. Sarja oli silloin takavuosina, kun mahdollisuus oli sitä taivaskanavilta katsella, mielenkiintoinen. Voittajia oli kauden aikana paljon ja tasoerot tallien välillä olivat pienempiä.

Oli miten oli, Salon puheet on taas "Mikasalomaiseen" tapaan kovia. Tosi asiassa en tiedä olisiko herran kommentit pitänyt ottaa vitsinä kun hän sanoi yllättyneensä mm. siitä, että polttoaine onkin metanolia ja renkaanlämmittimiä ei käytetä. Onko kaveri seurannut tippakaan koko sarjaa???

Kisa tulee muuten sunnuntaida YLE:n digikanavalta ja kooste yöllä kakkoselta. Kyllönen selostaa ja Jukka Mildth kommentoi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
FIA on jälleen asettunut tukemaan Ferraria ja Michael Schumacheria mestaruustaistossa. Se saattaa nimittäin muuttaa renkaiden mittaustapaa siten, että Michelinin renkaat voitaisiin todeta sääntöjen vastaiseksi. Ei siis mitään uutta auringon alla formulasirkuksessa. Tällä kertaa ei tosin sääntöjä muuteta jälkikäteen Ferrarin hyväksi.

Asiasta lisää ainakin tämänpäiväisessä Iltalehden verkkolehdessä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Yllätys yllätys kenen puolelle se FIA taas asettui

Eipä mennyt taaskaan kauaa siitä kun huomattiin että Ferrari ja hänen kuninkaallinen korkeutensa Michael Schumacher on TAAS kerran pulassa niin eikös FIA keksi sääntökikkailuja joilla Ferrarin ja Sumin asemaa yritetään parantaa.

No eipä tuo pelleily taaskaan pahemmin yllätä, kyllähän tuo on tiedetty että Ferrarin päämaja on sama kuin FIA:n päämaja ja sääntöjä tarkastellaan niin kuin ne parhaiten Ferrarille ja varsinkin hänen kuninkaalliselle korkeudelleen, Michael Schumacherille, sopii.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Re: Yllätys yllätys kenen puolelle se FIA taas asettui

Viestin lähetti flintstone
Eipä mennyt taaskaan kauaa siitä kun huomattiin että Ferrari ja hänen kuninkaallinen korkeutensa Michael Schumacher on TAAS kerran pulassa niin eikös FIA keksi sääntökikkailuja joilla Ferrarin ja Sumin asemaa yritetään parantaa.

Ei tuo nyt ihan hirveä ylläri ollut. (Tuhat hymiötä.) En tarkoita nyt vain tätä yksittäistä tapausta, vaan ihan yleisellä tasolla FIA on kieltämättä harvinaisen yksisilmäinen tuomioita jakaessaan. Kyllä Schumikin on sanktioita saanut, mutta hänen kohdallaan ne on annettu tavalla, joka aiheuttaa kuskille itselleen mahdollisimman vähän vahinkoa. Näin FIA voi väittää kirkkain silmin kaikkia kuskeja rangaistavan.

Mahtaako Bernie-setä olla Miihkailin mukulan kummi?!
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti Aksu
Kisa tulee muuten sunnuntaida YLE:n digikanavalta ja kooste yöllä kakkoselta. Kyllönen selostaa ja Jukka Mildth kommentoi.

Kyltsin selostus oli jälleen sitä itseään, onneksi Mild vaikutti perehtyneen asiaan paremmin. Matti-sedän sesongin uutuuksista saimme tuta mm. kesken lauseen ilmoille sinkoavan ylärekisterisen "hehkutuksen". Myös Denverin mainitseminen "preerioiden rajamaaksi" (tmv.) nostatti kisatunnelmaa. Kyllä, kaveri kuulosti normaaliakin enemmän lääkityspotilaalta lähetyksessä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
CART-sarjasta sen verran, että taso on heikentynyt parin viime vuoden aikana melkoisesti, kun kärkitalleja (esim. Penske, Ganassi ja Green) siirtyi IRL-sarjaan, jota ajetaan vain ovaaleilla. IRL-sarja tosin sisältää Indy 500-kisan, joten se nostaa sen arvostusta muutenkin.

Tällä hetkellä sarjassa on vain yksi vanha mestari (Jimmy Vasser, 1996). Muita kokeneempia huippunimiä ovat Paul Tracy ja Adrian Fernandez.

Nuorempia kärkinimiä ovat mm. F3000-mestarit Bruno Junqueira (voitti Denverin kilpailun) ja Sebastien Bourdais sekä Michel Jourdain Jr.

Myös Alex Yoong ajoi sarjassa neljä kilpailua sarjan huonoimmassa tallissa, Dale Coyne Racingillä. Tuloksena 9. sija, kaksi ulosajoa ja yksi tekninen vika.

Tällä hetkellä pistetilanne on seuraava:
Paul Tracy 204
Bruno Junqueira 186
Michel Jourdain Jr. 165
Sebastien Bourdais 142
Patrick Carpentier 128
Oriol Servia 108

Pistelaskusysteemi 12 parhaalle 20-16-14-12-10-8-6-5-4-3-2-1, lisäksi bonuspisteet molempien aika-ajojen nopeimmalle sekä eniten johtaneelle kuljettajalle. Maksimi siis 23 pistettä.

Viime vuonna CART-sarjan mestaruuden voitti Cristiano da Matta, joka siis nykyään ajaa Toyotalla F1:ssä.
 

Aksu

Jäsen
Ilahduttavaa Salossa oli, että hän otti virheen omaan piikkiinsä kuten ilmeisesti kuuluikin. Jotenkin on vaan jäänyt jätkästä niin perin ylimielinen ja muualta syyllisiä metsästävä kuva, etten pitänyt tuota itsestään selvyytenä. Toisaalta Salon täytyy menestyäkseen olla todella nöyrä. Sarja on uusi ja kuten hän sanoi erittäin paljon opittavaa on.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Re: Yllätys yllätys kenen puolelle se FIA taas asettui

Viestin lähetti flintstone
Eipä mennyt taaskaan kauaa siitä kun huomattiin että Ferrari ja hänen kuninkaallinen korkeutensa Michael Schumacher on TAAS kerran pulassa niin eikös FIA keksi sääntökikkailuja joilla Ferrarin ja Sumin asemaa yritetään parantaa.
Itseasiassa Schumi on ainoastaan San Marinon tasavallan suurlähettiläs (näin MTV3:n uutisen mukaan). Joten ei nyt sentään liioitella herran titteliä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Ferrarin itkeminen alkaa mennä jo naurettavuuksiin. Seuraava lainaus mtv3:n f1-sivuilta

"Ei olisi oikein, jos mestaruus voitettaisiin sellaisella autolla, jossa on häpeämättömästi käytetty sääntöjenvastaisia renkaita. Sellainen veisi sarjalta arvon. Emme saa antaa sääntöjä rikkovien ihmisten voittaa mestaruutta, Brawn julisti."

Missäs tuollaiset puheet oli silloin kun harrastettiin sääntöjenvastaista sopupeliä? Jos ei kerta kulje, niin miksi siitä pitää muita syyttää. Jatkamalla tuota pelleilyä Ferrarin maine osaavana tallina menee aika nopeasti ja kaikki muistavat sen katkerana italialaistallina, joka syyttää muita jos itse ei pärjää.

Muutaman miljardin euron tappion uhallakin poistaisin kyseisen tallin koko sarjasta.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mielestäni Ferrari on oikeassa. Jos renkaille on annettu maksimileveys, niin sitä on noudatettava. Jos Michelin olisi syyllistynyt vastaavaan, niin suurin osa ihmisistä olisi poistamassa ainakin Ferraria sarjasta (osa on nytkin) ja Shumi olisi huijari ja rikollinen. Pisteitä pois talleilta jotka ajavat liian leveillä renkailla. -Piste-
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Tarkoitin siis sitä, että Ferrari noudattaa ja vaatii muita noudattamaan sääntöjä silloin kun se on niille eduksi. Samoin rikkoo sääntöjä juuri silloin kun se niille sopii.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Jii
Tarkoitin siis sitä, että Ferrari noudattaa ja vaatii muita noudattamaan sääntöjä silloin kun se on niille eduksi. Samoin rikkoo sääntöjä juuri silloin kun se niille sopii.

Niin ne voittajat tekee. Rahaa ja mestaruuksia tulee ovista ja ikkunoista. Jokainen talli huijaa ihan varmasti ja käyttää sääntöjen porsaanreikiä hyväkseen. Ferrari tekee sen vain astetta paremmin kuin muut. Totta kai se kyrsii minuakin. Olen silti huomattavasti enemmän vihainen F1-sirkuksen munattomille johtajille kuin Ferrarille. Sanktioita kehiin niin loppuu se huijaaminen. Sama homma kuin lätkässä kahvaaminen. Rangaistukset on niin lieviä, että sääntöjen rikkominen on kannattavaa.
 

red nec

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Ei oo kivaa kun ne pärjää ja me ei saada mitään!
Eiköhän tässä ole katsottu yksipuolista suosimista jo vuosia,
joten paneutukaa maranellossa autonne ja ajajienne
fiiliksen ylläpitämniseen.
Onhan se tietysti kovapaikka kun huippuunsa viritetty
seepra ei kulje tänä vuonna kielletyin menetelmin.
(toleranssia ei hyväksytä muilla/ko/kaan)
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti V-man
Mielestäni Ferrari on oikeassa. Jos renkaille on annettu maksimileveys, niin sitä on noudatettava. Jos Michelin olisi syyllistynyt vastaavaan, niin suurin osa ihmisistä olisi poistamassa ainakin Ferraria sarjasta (osa on nytkin) ja Shumi olisi huijari ja rikollinen. Pisteitä pois talleilta jotka ajavat liian leveillä renkailla. -Piste-

Ferrarin alla kumejaan pitää Bridgestone. Muuten arviosi osui varmasti oikeaan. Tosin tässä vaiheessa kautta johonkin tuollaiseen asiaan puuttuminen on arka asia. Miksi Michelin-kumeja ei ole mittailtu kisojen jälkeen aiemmin? Vai ovatko ne alkaneet levitä vasta mestaruusratkaisun viimeisillä hetkillä? Formulan säännöt lienevät hyvä tuki tähänkin keskusteluun. Lähtöhetkellä renkaat ovat olleet oikeat ja FIA on ne hyväksynyt!
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti Jii
Tarkoitin siis sitä, että Ferrari noudattaa ja vaatii muita noudattamaan sääntöjä silloin kun se on niille eduksi. Samoin rikkoo sääntöjä juuri silloin kun se niille sopii.

Aivan. Kyllähän Ferrarille ymmärrystä löytyy vaikka väkisin. Jos ilmanohjaimissa saa olla parin millin toleranssi, niin miksei myös renkaissa?

Brawn voisi itkemisen sijaan miettiä miten nostaa Michael ylös kisan ja aika-ajojen kahdeksannelta sijalta. Leukavan suurlähettilään paskat suoritukset kun tuskin selittyvät vain Michelinin laittomilla eturenkailla.

Perkele.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kyllähän tuo ferrarin vinkuminen tuo mielenkiintoisen lisäsävyn tämän vuoden mestaruus kamppailuun.
Jos ferrarin protesti menee läpi kokonaisuudessaan, niin jo ajettujen kisojen pisteet jaetaan uudestaan. No onneksi Mclaren sai vasta Saksaan nämä "laittomat" renkaat.
Mutta kummallakohan tavalla mestaruudesta jää ikävämpi sivumaku. Siten että mestaruus voitetaan himpun verran väärillä renkailla (jota ei ole edes todistettu kokonaan), vai siten että ferrari jälkeenpäin tekee prostestin kuvien perusteella (siis kuvien. niitähän ei tietenkään ole helppo muokata) ja voittaa siten mestaruuden.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aika mielenkiintoinen yhteensattuma tässä tapauksessa on se, että FIA muuttaa mittaustapojaan Ferraria suosivaan suuntaan välittömästi sen jälkeen, kun Max Mosley on vieraillut Ferrarin pääkallopaikalla. Mosley kuitenkin vakuuttaa, ettei asioilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Huomenna Mosley todennäköisesti ilmoittaa, että maapallo on kuutio, Ferrari ihan tyhmä talli ja F1-sirkusta pyöritetään reilun pelin sääntöjen mukaan.

Eniten harmittaa Michelinin lammasmainen asenne. Olisivat vaan menneet boikottiin, niin Schumi olisi päässyt taas vilpittömästi juhlimaan "ansaittua" mestaruutta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tulkinta muuttuu

Viestin lähetti V-man
Mielestäni Ferrari on oikeassa. Jos renkaille on annettu maksimileveys, niin sitä on noudatettava. Jos Michelin olisi syyllistynyt vastaavaan, niin suurin osa ihmisistä olisi poistamassa ainakin Ferraria sarjasta (osa on nytkin) ja Shumi olisi huijari ja rikollinen. Pisteitä pois talleilta jotka ajavat liian leveillä renkailla. -Piste-

Tuota rengas sääntöä on vain tulkittu niin että renkaat mitataan ennen kisaa ja Michelinin renkaat on läpäisseet ne testit joka kerta nyt yhtäkkiä FIA onkin muuttamassa tämän säännön tulkintaa siten että nyt renkaita aletaankin mittaamaan ennen ja jälkeen kilpailujen. Yllättäen tämä sääntöjen tulkinta muutos tapahtui heti kun alkoi näyttämään siltä että Ferrari ja M.Schumacher on pulassa MM-taistoa ajetellen. Ei sääntöjä tai niiden tulkintaa pitäisi voida muuttaa näin nopealla (2 viikkoa) tahdilla - Michelinillä ei ole mitään mahdollisuutta keritä suunnittelemaan, tekemään ja testaamaan uusia kumeja.

FIA ei ole, eikä koskaan ole ollut, puolueeton vaan se on täysin polvillaan Ferrarin edessä. Niin Mosley kuin Öklestone on niin Ferrarin talutushihnassa kuin vain olla ja voi.

Ja kaiken kaikkiaan koko episodi on täysin naurettavaa itkemistä Ferrarin suunnalta. Kun Ferrari ei osannut suunnitella sääntöjen mukaisia ilmanohjaimia niin aluksi FIA hukkasi matkalla Malesiasta Pariisiin 5 millimetriä 10 millimetrin sääntörikkeestä (tämä selitettiin sillä että FIA:n mittamiehet eivät kuulemma osanneetkaan käyttää lasermittalaitteitaan) ja sitten keksittiin täysin eri yhteydessä käytetty 5 mm toleranssi noihin kyseisiin ilmanohjaimiin ja näin FIA pelasti jälleen kerran pisteet Ferrarille ja M.Schumacherille. Jännää tässä "sallituissa" ilmanohjaimissa oli se että vaikka ne todettiin täysin laillisiksi niin siitä huolimatta Ferrari velvoitettiin vaihtamaan ne seuraavaan kisaan mennessä - miksiköhän kun ne kerran täyttivät silloiset sääntötulkinnat. Silloin mikään talli ei porannut että he saattavat protestoida menneistä kisoista, Ferrarilta sekin näyttää onnistuvan.

Nyyh Ferrari - Nyyh FIA.

Edit: Ja ainakin allekirjoitanut olisi antanut täyden tuen jos Michelin olisi todella toteuttanut uhkailemansa boikotin ja jättäytynyt kokonaan ulos lopuista tän kauden kisoista. Olisi siinä ollut rehellisen Ferrarin ja erityisen rehellisen Michael Schumacherin hienoa juhlia Mosleyn ja Öklestonen johdolla hienosti voitettu maailmanmestaruutta. Kabineteissa saavutetut voitot on aina olleet urheilun suola.
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Jäsen
Villeneuven tilanne on mielenkiintoinen. Herra itse sanoi eilen, ettei muita vaihtoehtoja F1-rintamalla ole kuin BAR-talli. Muualle ei ole asiaa. Tallin odotetaan julkistavan ensi kauden kuskit kauden viimeisessä kisassa Japanissa, jonka uskotaan tarkoittavan Takuma Saton paluuta formuloihin. Toisena kuskina olisi tässä mallissa Button.

Kuka näistäkään mitään tietää. Sopimuksen julkistaminen Japanissa saattaa johtua juuri tuosta Saton asiasta tai sitten se on vaan päätetty siirtää sinne jostain aivan muusta syystä.
 

Carlos

Jäsen
Fellali

On tämä niin hauskaa. Ferrari luo itsestään oikein miehekästä imagoa näillä tempuillaan. Sehän on kyllä kuuunut jo niin Schumin kuin Ferrarinkin tyyliin, jos meinaa syntyä kilpailua, niin sitten tulee itkupotkuraivarit joka suuntaan, ja jos lopulta mitään ei ole tehtävissä, niin viimeistäänkin taiston tauottua heitetään jotain kommenttia tyyliin: "ei tässä enää auta selitellä, mutta hävisimme kyllä vähintään 20 sekuntia kun sejase teki sitäjatätä..."

Vaikka minulla olisi kuinka paljon rahaa tahansa, en ikinä ostaisi Ferraria, ihan vaan henk. koht. protestina. Yleensäkin, mikä tahansa jolla on jotain tekemistä italian kanssa, ei ole puhtailla jauhoilla leivottu. Kieroja, huijareita, ja yleensä vielä laiskoja sellaisia, sitä se maa on täynnä. Ferrari vain kuuluu siihen kulttuuriin. Ensimmäistäkään Miestä sieltä ei löydä.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viimeisimpien tietojen mukaan Unkarin GP:n voittajan Fernando Alonson eturenkaat olivat kisan jälkeen leveydeltään sääntöjenmukaiset, ainoastaan Williamsien eturenkaat "levisivät" kisan edetessä yli 270 millisiksi (286mm). No, Michelin on joka tapauksessa valmistanut jo uudet kummit Monzaa varten, joiden on ainakin ilmoitettu olevan vähintään yhtä nopea vaihtoehto kuin leveämpi malli.

Toivottavasti Ferrarin mahdollinen protestointi aiemmista kilpailuista ei johda siihen, että mestaruuspisteitä jaetaan eri tuomioistuimissa vielä pitkälle ensi vuoden puolelle. Muuten F1-sirkuksesta tulee nimensä veroinen, mihin suuntaan se (valitettavasti) on viime vuosina sääntöviidakoissa harhailun tuloksena mennyt.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jäipä paha paikka Rubensille. Kumpi on pahempi vihollinen;
Kimi vai JPM? Jompaa kumpaa täytyy kilkkailla huomisessa
kisassa.

Mutta kyllä on kova luu tämä meidän Kimi. Skottia yli sekka
päihin. Mitä lienee loordit ajatelleet jatkaessaan kilttiukon
sopparia?
 

Haamu

Jäsen
Olipa hyvä, ettei nauhoitettu sport 2000-luokan lähetys myöhästynyt tuon F1:en lehdistötilaisuuden johdosta. Olisi siinä mtv3:n imago kärsinyt. Taso nousuun mtv3.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti Haamu
Olipa hyvä, ettei nauhoitettu sport 2000-luokan lähetys myöhästynyt tuon F1:en lehdistötilaisuuden johdosta. Olisi siinä mtv3:n imago kärsinyt. Taso nousuun mtv3.

No hei, jos Sport 2000-lähetys olisi myöhästynyt, niin Salattujen Elämien uusinnat olisivat myös jääneet jälkeen aikataulusta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös