F1-ketju

  • 658 199
  • 5 119

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huhujen mukaan tuomaristo saattaa päätyä 25 sekunnin aikasakkoon Hamiltonille.

25 s. olisi varsin sopivasti laskelmoitu rangaistus - tämä tarkoittaisi piste-eron kutistumista Alonsoon 7 pisteeseen ja Räikköseen 10 pisteeseen. Eli Räikkösen voittaessa ja Hamiltonin ollessa kahdesti 4., mestaruus menisi Räikköselle. Voisi tulla mielenkiintoinen tilanne Brasiliassa, jos Hamiltonin mestaruus edellyttäisi Alonson ohittamista tallimääräyksellä...

Joku voi pitää tätä keinotekoisena, mutta mielestäni tuntuva rangaistus olisi täysin oikein. Kuskeistakin niin Webber, Vettel, Kovalainen kuin Buttonkin ovat kritisoineet Hamiltonin ajotapaa turva-auton perässä.
 

Alexandre

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku voi pitää tätä keinotekoisena, mutta mielestäni tuntuva rangaistus olisi täysin oikein. Kuskeistakin niin Webber, Vettel, Kovalainen kuin Buttonkin ovat kritisoineet Hamiltonin ajotapaa turva-auton perässä.

Kyllä olisi perseestä tuo rangaistus jos niin käy.
Eiköhän sitä Ferraria ole jo tänävuonna autettu FIAn toimesta jo ihan tarpeeksi.
Mitähän porukka olisi sitten mieltä jos Hamiltonin paikalla olisi Räikkönen jolle tuota rangaistusta ollaan antamassa.
Kyllähän syy on ainoastaan Vettelin mutta tästäkin asiasta FIA saa jollain tulkinnalla pisteet pois McLarenin kuskilta.
Ferrarit pitää saada voittamaan ,jos ei radalla niin sitten kabinetissa.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Kyllähän syy on ainoastaan Vettelin mutta tästäkin asiasta FIA saa jollain tulkinnalla pisteet pois McLarenin kuskilta.
Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta eikö Hamiltonin epäilty sääntörike tuossa tilanteessa ollut liian lähellä turva-autoa ajaminen? Eikös Vettel saanut jo rangaistuksensa?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän sitä Ferraria ole jo tänävuonna autettu FIAn toimesta jo ihan tarpeeksi.
Mitähän porukka olisi sitten mieltä jos Hamiltonin paikalla olisi Räikkönen jolle tuota rangaistusta ollaan antamassa.
Kyllähän syy on ainoastaan Vettelin mutta tästäkin asiasta FIA saa jollain tulkinnalla pisteet pois McLarenin kuskilta.
Ferrarit pitää saada voittamaan ,jos ei radalla niin sitten kabinetissa.
F1-pomojen ykköstavoite on saada Hamilton mestariksi keinolla millä hyvänsä. Jos Ferrareita olisi haluttu suosia, olisi Mäkki-kuskeilta lähtenyt pisteitä vakoilujupakan seurauksena.

Käy edes katsomassa se tilanne ja sano sitten, että Hamilton ajoi aivan normaalisti. Siihen lisätään vielä vallinneet olosuhteet. Jos sen jälkeen olet samaa mieltä, niin kävelepä optikkoon tai autokouluun.

Voi tietysti olla, että F1-kuskit ovat väärässä ja sinä oikeassa.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, Hamilton ei siis saanut rangaistusta, joten mestaruuskuohujuomia voinee alkaa kuskailla kohta saarivaltakuntaa...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
No rangaistusta ei tullut, mikä ei sinäänsä yllätä minua laisinkaan. Hamilton rikkoi sääntöjä, mutta hän ajaa MC Larenilla niin ei rangaista, sama tilanne olisi varmasti ollut Ferrari kuskeille.

Muistelin tuossa muutenkin Formuloitten "suuria hetkiä"

Indianapoliksessa Schummeli ohitti Barrichellon ennen lähtöviivaa turva-auton perässä lähdetteässä, sen huomasi paljaalla silmällä ja ajanottokin sen kertoi, mutta jonkunajan kuluttua ilmenikin ajanottolaitteissa virhe :D joten ei rangaistusta annettu.

Toinen tapaus Indyssä Schumacher ohittaa pääsuoralla kilpailijan kun keltaiset liput liehuvat suoranpäässä.

Ohitus tapuhtui juuri ennen lipunheiluttajaa ja jätettiin rankaisematta koska se ei ollut lippujen vaikutuksen alueella, kuitenkin pääsuoran päässä oli parikin autoa penkalla ja Schummeli aiheutti tempullaan suurta vaaraa ratahenkilökunnalle. Mutta mitäs siitä rankaisemaan.

Ei formuloissa rangaista huipputallien kuskeja, eriasia on sitten jos keskikastin pojat hölmöilevät.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan taas päätös Fia:lta. Vettelin rangaistus kumottiin, koska hänessä ei ollut vikaa, mutta edes samaa rangaistusta ei voitu antaa Hamiltonille, vaikka hänen ihmeellinen ajotapa oli syyllinen kolariin. Eli ei mitään uutta tämän kauden päätöksiä tarkastellessa.
 

Alexandre

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olipahan taas päätös Fia:lta. Vettelin rangaistus kumottiin, koska hänessä ei ollut vikaa, mutta edes samaa rangaistusta ei voitu antaa Hamiltonille, vaikka hänen ihmeellinen ajotapa oli syyllinen kolariin. Eli ei mitään uutta tämän kauden päätöksiä tarkastellessa.

On se kumma kun jokaisesta kolarista ym pitää löytää joku jota rangaista.
Ei ole ihme että nykyään ei pahemmin ohitella.Nämä kuuluu kilpa-autoiluun.
Näitä rangaistuksia pitää antaa vain jos joku tekee tahallaan jotain joka ei ole sopivaa.
Normaaleista kilpailutilanteissa tapahtuvista kolareista tai pienistä osumisista ei pidä lähteä aina kelailemaan videoita.
Sama jääkiekossa,jokaisesta kovemmasta taklauksesta fanit kelaavat videoita usita kertoja jotta löytyisikö jotain väärää(irtosiko luistimet jäästä,oliko kyynärpää missä ym.)
Tämä on mennyt vähän liian steriiliksi nykyään.
Toista oli ennen DTM ja rallicross kisoissa.siellä ei itketty.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Näitä rangaistuksia pitää antaa vain jos joku tekee tahallaan jotain joka ei ole sopivaa.
Normaaleista kilpailutilanteissa tapahtuvista kolareista tai pienistä osumisista ei pidä lähteä aina kelailemaan videoita.
Näiden kahden pointin perusteella olet siis itsekin sitä mieltä, että Hamiltonille olisi rangaistus kuulunut?
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
On se kumma kun jokaisesta kolarista ym pitää löytää joku jota rangaista.
Ei ole ihme että nykyään ei pahemmin ohitella.Nämä kuuluu kilpa-autoiluun.
Näitä rangaistuksia pitää antaa vain jos joku tekee tahallaan jotain joka ei ole sopivaa.

Juuh, ihan kuin varikonläpiajo rangaistus Kubicalle Fujissa kun yritti ohittaa Hamiltonia joka myönsi ettei hänellä ollut hajuakaan siitä että Kubica oli ohittamassa häntä kun ei peileistään nähnyt. Ihan reilu rangaistus Kubican kannalta siitä että Hamilton oli "pihalla" tuosta kilpailutilanteesta ja itse aiheutti osuman. Lässynlässyn.
 

Alexandre

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näiden kahden pointin perusteella olet siis itsekin sitä mieltä, että Hamiltonille olisi rangaistus kuulunut?

En pidä rangaistavana tekona turva-auton perässä ajettaessa jarrujen ja renkaiden lämpötilojen ylläpitoa.
En myöskään ymmärrä miksi Räikkösestä pitää yrittää vängällä tehdä mestaria kun hän ei ole sitä ansainnut.
Sama koskee myös Massaa sekä Alonsoa.
Hamiltonin kausi on ollut todella mahtava,varsinkin kun kyseessä on kaverin ensimmäinen kausi ykkösissä.
Vaikka olenkin toivonut jo kuusivuotta Räikköselle mestaruutta niin kyllä se pitää ottaa ajamalla eikä muilla konsteilla.
Onneksi Häkkinen voitti molemmat mestaruudet rehellisesti ajamalla johon ei jossitteluja jäänyt.
Miksi Hamilton on täällä monen mielestä "kultapoju".
Siksikö että ei suostunut Alonson kakkosmieheksi?
Eiköhän tätä "kultapoju" touhua nähty tarpeeksi Ferrarin ja Schumin aikana.
McLarenilla tehtiin aivan oikein kun annettiin molemmille samanlaiset mahdollisuudet ja autot.
Toivottavasti itkupilli Alonso menee Ferrarille itkeskelemään ensikaudeksi ja Heikki pääsee McLarenille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Varsin odotettu ratkaisu FIA:lta olla rangaisematta Hamiltonia. Tämä vuosi on se, kun Hamilton ajaa itse Bernien suojeluksen alaisena. Hyvin on poika rookieksi ajanut, sitä ei todellakaan sovi epäillä, mutta kaikilla voisi olla käytössä samat säännöt.

Tosin en ole siitäkään yhtään varma, onko yhtään vuotta ajettu niin, että kaikkia koskisi samat säännöt.

Tästäkin huolimatta Ferrarilla tullaan voittamaan tällä kaudella kuljettajien maailmanmestaruus, aivan niinkuin Luca Montezemolo toteaa:

Kuka tahansa voittaakin kuljettajien mestaruuden, niin hän yltää siihen joko pienellä osalla Ferraria tai kunnollisella Ferrarilla.
 

Pietari02

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Järkevintä olisi mun mielestä nyt unohtaa Vettelin saama rangaistus. Sitten kaikki nielisivät kiukkunsa ja mahdolliset muut tunteensa ja lähdettäisiin Kiinaan ajamaan autokilpailua.

Tuomaristo näköjään päätyi lopulta samaan ratkaisuun kuin minäkin olisin päätynyt. Parempi näin.

--

Torstain lehdistötilaisuudessa saatiin todennäköisesti rehellisin kommentti asiaan liittyen:


"Q: (Ann Giuntini - L’Equipe) To Mark (Webber) and Sebastian(Vettel): Without any desire to get into politics, would you say that Hamilton’s manoeuvres in the last race were not very far from being unfair or not under the agreement you generally have?

SV: In the end it was my fault for crashing into Mark’s car, so I’m not here to blame anybody but I think it’s clear that the rhythm was not there. In the end we are all sitting in the same boat. It’s raining, there is a safety car for a long time and it’s quite complicated to keep the temperatures in the brakes and avoid glazing them. But at that point I was just distracted, you could say. I was looking to the right and I was sure he (Hamilton) was retiring, there was no power anymore and yeah, all I can say is that by the time I looked back I was already in Mark’s rear end so… It’s not to blame anybody but for sure the reason was the rhythm was not there." [lähde: F1.com]

Eli Hamilton teki sen oudohkon ajolinjan valinnan, Vettel katsoi oikealleen, että keskeyttääkö tuo ja samalla kun hän katsoi oikealle, olikin hän jo Webberin kontissa kiinni.

Inhimillistä, mutta totta.
 

Alexandre

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos ajattelee tarkemmin niin kenestä tässä ollaan väkisin mestaria tekemässä? Nimi on Lewis Hamilton. Uusimpana juttunu tähän on se, että Kovalaista oli kielletty ohittamasta Hamiltonia Japanin GP:ssä.


Tottakai McLaren talli haluaa tehdä Hamiltonista mestarin mutta FIA haluaa Ferrarista ja sen kuskista mestarin,se on vähän eri asia.
Jos tuo iltalehden juttu pitää paikkansa että Renault talli olisi kieltänyt Kovalaista ohittamasta Hamiltonia,niin sen täytyy olla osana kauppaa jolla Alonso siirtyy takaisin Renaultille ja Heikki Mahdollisesti McLarenille.
Vaikka Kovalainen uhoaakin että seuraavalla kerralla yrittää ohitusta niin jos vaakakupissa on jatko Renaultilla tai siirto McLarenille niin parempi on olla edes yrittämättä.
Jos näin kävisi että Kovalainen saisi paikan tämänhetken parhaasta tallista niin ensikaudella palkintopallilla pitäisi olla aika usein kaksi Suomalaista.
Tietysti vastus tallikaverin muodossa olisi todella kova,toisin kuin tälläkaudella.
Silloin vaan ei sijat 5-8 saisi tulla kysymykseenkään.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tottakai McLaren talli haluaa tehdä Hamiltonista mestarin mutta FIA haluaa Ferrarista ja sen kuskista mestarin,se on vähän eri asia.

Jos FIA olisi halunnut Ferrarista, ja sen kuskista mestarin, niin se olisi tehty jo. Ihan tarpeeksi oli todisteita vakoilujutussa, jotta olisi voinut kuskejakin rangaista.
Toisekseen Hamilton on koko kauden ottanut startteja, joita kaikki muut kuskit ovat kritisoineet, FIA ei ole tehnyt asialle mitään. Hamilton on ohittanut vetämällä shikaanin suoraan, ei tullut minkäänlaista rangaistusta.
Hamilton on nostettu nosturilla takaisin radalle, no ei saanut pisteitä kisasta, mutta onhan se nyt kuitenkin ennen kuulumatonta.
Alonso sai Unkarissa rangaistuksen, asiasta joka oli Mclaren tallin sisäinen. Milloinka ennen on tuotakaan tapahtunut? Ei ikinä, ja Hamilton itse pisti koko tapahtumakierteen aluille, kun ei noudattanut tallin ohjeita.

Ehkä olen vain katkera suomalainen, mutta kyllä minusta nuo suosimiset on tällä kaudella mennyt Hamiltonille aika selkeästi.
Mestaruuden arvoinen kuski mies silti on, sillä ihan ajamalla se piste-ero on tehty.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Että sillä ja lailla...

Kovalainen näyttää saaneen selville siitä kuka antoi tuon mahti ukaasin joka käski jättämään Lewis Hamiltoniin reilun kaulan ennen turva-auton radalta ottamista. Charlie Whiting ei ole enempää eikä vähempää titteliltään kuin FIA:n GP-kisojen johtaja. Siis tämmöinen oli kaveri joka määräyksellään käytännössä kielti kilvanajamisen sillä hetkellä kun turva-auto siirtyy sivuun ja nopeiten reagoivalla on mahdollisuus aiheuttaa edellä ajavilleen ikäviä yllätyksiä. Todella hieno ja ymmärrettävä määräys annettavaksi kuskille joka ajaa sijalla kaksi. Ainakin oli linjan mukainen kauden aikaisempiin "neuvoihin" ja "päätöksiin" sekä "päättämättä jättämisiin".


Odotettavissa lienee että Hamilton kääntää taas suoraan Kimin eteen lähdössä. Rullaapa Kimi kylmästi PR-Pojan yli jos näin tekee. Jos ei autot kestä niin mitä sitten, saapahan whois sitä mitä tilaa. Ja varmasti uusintalähdön ettei "kolari johon hänellä ei ollut osaa eikä arpaa" vain pääse nakertamaan haaveita varmasta mestaruudesta.


Niin miksiköhän meitä jotka eivät pidä Lewis Hamiltonista tippakaan löytyy miehen kiistattomista ajajan taidoista huolimatta? On se jännä...jännä juttu!


VT: Niinpä tuo herra Kovalainen päivän Iltalehdessä juttelee että määräys tiimille oli tullut juurikin Charlielta. Aikoi kuulemma mahdollisuuden tullen käydä kysymässä että miksi. Juu ja siitä samaa mieltä ettei huono kuski menestyisi edes tuollaisen suosimisen avittamana.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kovalainen näyttää saaneen selville siitä kuka antoi tuon mahti ukaasin joka käski jättämään Lewis Hamiltoniin reilun kaulan ennen turva-auton radalta ottamista. Charlie Whiting ei ole enempää eikä vähempää titteliltään kuin FIA:n GP-kisojen johtaja.
Ei mikään yllätys, jos näin on. Charlie Whiting (http://www.grandprix.com/gpe/cref-whicha.html) on kansallisuudeltaan britti. Tämä yhdistettynä FIA:n yleiseen tahtoon saada Hamilton mestariksi, niin homma on selvä. Eikö Whiting sanonut myös sen, että Hamiltonin käytös turva-auton takana oli ymmärrettävää, kun oli huonot olosuhteet? Asianhan pitäisi mennä juuri päinvastoin.

Hamilton on ansainnut mestaruutensa, jos hoitaa kunnialla kaksi vikaa kisaa. Silti tämä FIA:n touhu vituttaa suunnattomasti. Nimimerkki Alexandren jutut jätän omaan arvoonsa, kun kaveri ei yhtään tiedä mistä puhuu.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Muillakin, kuin osalla suomalaista F1 seuraajista, on jotain hampaankolossa Hamiltonin suosimisesta. Sillä nyt ovat Massa ja Alonso avanneet sanaisen arkkunsa, koskien kultapojun kohtelua, Japanin GP:n turva-auto episodia, ja vähän koko kautta koskien.
Alonso vuodattaa myös suhdettaa Dennikseen, ja haukkuu Mclaren tallin.

EDIT: Myöhässä, Alonson Mclaren haukkumisen kanssa.
 

Pietari02

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tottakai McLaren talli haluaa tehdä Hamiltonista mestarin mutta FIA haluaa Ferrarista ja sen kuskista mestarin,se on vähän eri asia.

Jos FIA haluaisi Ferrari kuskin väkisin mestariksi, niin miksi McLaren kuskit saivat pitää pisteensä? Pisteet joita he eivät tosiaankaan olisi edes ansainneet, koska ne on saavutettu vilpillä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Torstain lehdistötilaisuudessa saatiin todennäköisesti rehellisin kommentti asiaan liittyen:


Eli Hamilton teki sen oudohkon ajolinjan valinnan, Vettel katsoi oikealleen, että keskeyttääkö tuo ja samalla kun hän katsoi oikealle, olikin hän jo Webberin kontissa kiinni.

Inhimillistä, mutta totta.

En tiedä miten paljon olet tätä asiaa seurannut tai kuinka paljon ylipäänsä seuraat formuloita, mutta mikäköhän tässä Vettelin lausunnossa on jotain uutta? Saman asain Vettel on tuonut esille jo heti kisan jälkeen.

Vettel teki virheen, Webber teki virheen, mutta se ei poista sitä, etteikö ylivoimaisesti suurimman virheen olisi tehnyt Lewis Hamilton. Loistava kuski, mutta tämä tarpeeton suosiminen kyllä himmentää tulevan mestaruuden arvoa. Tosiaan kun tähän yhdistää nosturiepisodin, vakoilujupakasta pistemenetyksittä selviämisen, Alonson Unkarin rangaistuksen, Kubican drive-through rangaistuksen Japanissa, Kovalaisen saaman täysin käsittämättömän käskyn Japanissa (tämäkö kilpaurheilua?), Hamiltonin shikaaninoikaisun etc., niin tuntuu, ettei Schumin suosiminen ollut aikoinaan yhtään mitään.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/10/568412

Avatumista sen parhaimmassa merkityksessä.

Etenkin alun kommentti "Parempi kai olla hiljaa kuin valehdella" osuu aika hyvin.

Miten Alonso voi nyt kritisoida (epäsuorasti) tallia epätasa-arvoisesta kohtalosta? Ainoa nykykuskeista, joka suureen ääneen on vaatinut tallissaan selkeätä ykköskuskin asemaa. Loogisuuskaan ei ole tämän ylivoimaisesti ärsyttävimmän F1-kuskin vahvimpia puolia.
 

Konnari19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten Alonso voi nyt kritisoida (epäsuorasti) tallia epätasa-arvoisesta kohtalosta? Ainoa nykykuskeista, joka suureen ääneen on vaatinut tallissaan selkeätä ykköskuskin asemaa. Loogisuuskaan ei ole tämän ylivoimaisesti ärsyttävimmän F1-kuskin vahvimpia puolia.

Itse ymmärän hyvin Alonsoa. Alonso oli se tyyppi, joka kehitti mcLarenin autoa (säätäminen yms.) Alonso toi talliin valoa, jota ei totta tosiaan oltu nähty aikoihin. Voin kuvitella kuinka nakertavaa Alonsolla on ollut kun Hamilton on hänen säädöillään porskuttanut FIA avustuksella kohti mestaruutta.

Onse kumma, kun varikolla "hidastelusta" saa 5 pykylän tippumisen aika-ajossa tuloksissa, mutta sitten kun aiheuttaa kahden muun kuljettan kolarin saa yksimielistä hyväksyntää. Myöskin shikaanejen läpiajot ja kaikki muut menevät hamiltonilta läpisormien.

Ketä tahansa muuta oltaisiin varmasti rangaistu, mutta raha ja politiikka tätä lajia vie ei sille mitään voi.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Ei ole vielä ohi MM-taisto, Hamilton keskeytti ja Räikkönen jatkaa matkaansa kisan johdossa!

Edit: Eli piste erot tulevat olemaan Brasiliassa 4 (Alonso) ja 7 (Räikkönen), mikäli Räkä voittaa ja Alonso on toinen, eli TODELLA herkullinen kisa tulossa vielä Brasiliassa. Hienoa!
 
Viimeksi muokattu:

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Sopisiko tähän kohtaan sanonta "sen edestään löytää"? Mene ja tiedä. Nyt näyttää lupaavalta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös