F1-ketju

  • 662 545
  • 5 069

HemmoP

Jäsen
Tuosta ulosajosta ja Massan radalle lähettämisestä, niin todnäk näkivät statistiikasta, että takapää "pomppaa" ja vasen takarengas lukittuu ja auto poukkaa oikealle. Eli ei siis kyse teknisestä viasta.

Kanttareiden yliajosta, niin mclaren menee niitten yli kuin massavaimennettu rellu aikaisemmin, ettei nyt vaan olisi taas keksitty jotain vastaavaa....
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Oli sikäli mielenkiintoinen tuo heidän spekulaationsa siitä, että Ferrari pisti Massan ilman tarkistuksia radalle autolla, joka oli mystisesti mennyt seinään tallikaverilla.

Öö, siis kävikö Massa kisanlopussa vielä radalla? Vai spekuloika SpeedTV:n äijät muuten vaan, että Massa on lähtenyt kisaan autolla, jolla ei ollut ajanut aika-ajoa?
Mitenkä muuten menee säännöt sen suhteen, että saako kisan aikana lähettää radalle autoa, jolla ei oltu aika-ajoissa/startattu ylipäänsä kisaan.
 

HemmoP

Jäsen
Öö, siis kävikö Massa kisanlopussa vielä radalla? Vai spekuloika SpeedTV:n äijät muuten vaan, että Massa on lähtenyt kisaan autolla, jolla ei ollut ajanut aika-ajoa?
Mitenkä muuten menee säännöt sen suhteen, että saako kisan aikana lähettää radalle autoa, jolla ei oltu aika-ajoissa/startattu ylipäänsä kisaan.


WTF ?

Kyse oli siitä Kimin onnettomuudesta harjoituksissa ja Massan lähettämisestä radalle melkein välittömästi sen jälkeen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
WTF ?

Kyse oli siitä Kimin onnettomuudesta harjoituksissa ja Massan lähettämisestä radalle melkein välittömästi sen jälkeen.

No minä en kyylää niitä speedtv:n lähetyksiä suttuisesta pienestä kuvasta, joten en voinut tietää tuota.
Toisaalta, Kimi kämmäsi itse, joten miksi Massaa ei olisi voinut lähettää radalle? Tallilla oli varmasti tieto kolarin syystä aikalailla heti, kun Räikkönen varikolle käveli.
Että aivan turhaa spekulaatiota. Ja toisaalta, mitä todennäköisimmin samoilla autoilla (tai ainakin samanlaisilla osilla varustetuilla), tallit ajoivat edellisellä viikolla satoja kierroksia testiä Monzassa. Joten eiköhän siellä luottoa autoon ollut.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Tallilla oli varmasti tieto kolarin syystä aikalailla heti, kun Räikkönen varikolle käveli.
.

Tästä oli juuri juttua eli eipä ilmeisesti ollut, koska tällä selostustiimillä on melkoiset suhteet tuonne varikolle; esimerkiksi Williamsin teknikko X (en muista kuka) oli näille hepuille sanonut, että heidän kuski olisi pysynyt tarkistuksen ajan varikolla, ei siis painunut ilman kontrollia radalle. Siis ennen mitään varikoille "kävelyä" (Massa matkaan ennen tätä Kimin entreetä) Massa painui täyttä vauhtia radalle. Ei sillä väliä, tottahan tämän lajin yksi kiva piirre on tämä valtava spekulointi ja salaliittoteoriat.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Tästä oli juuri juttua eli eipä ilmeisesti ollut, koska tällä selostustiimillä on melkoiset suhteet tuonne varikolle; esimerkiksi Williamsin teknikko X (en muista kuka) oli näille hepuille sanonut, että heidän kuski olisi pysynyt tarkistuksen ajan varikolla, ei siis painunut ilman kontrollia radalle. Siis ennen mitään varikoille "kävelyä" (Massa matkaan ennen tätä Kimin entreetä) Massa painui täyttä vauhtia radalle. Ei sillä väliä, tottahan tämän lajin yksi kiva piirre on tämä valtava spekulointi ja salaliittoteoriat.


No Kimi oli kyllä ollut siellä Ferrarin varikkopilttuussa lähemmäs 20 minsaa, ennen kun kukaan pääsi radalle, mukaan lukien Massa. En sitten tiedä mitenkä paljon sitä kontrollia pitäisi olla, että uskaltaa miehen radalle laittaa.
Tosin enhän minä tiedä, jos speedin puolella tulisi vaikka kokonaan eri harjoitukset, kun maikkarin puolella.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ottaen huomioon sen, että Räikkönen ei ole tätä ennen tainnut kauheasti menestyä tällä radalla, niin tuota kolmatta sijaa voinee siinä mielessä pitää ihan ok tuloksena. Sääli vaan, että mestaruudesta taistellessa se ei paljoa enää auta. Ainoastaan satumaisen huono onni McLaren kuskeilla voi enää mestaruuden tuoda Ferrarileiriin. Tai sitten jos nyt vielä McLaren satuttaisiin sulkemaan pois sarjasta. Silloin kyllä Räikkösen mestaruudella olisi aika halpa maku, vaikka tuomio sinänsä oikein olisikin. Tuskin millään vakoilulla on McLarenin ja sen kuskien ylivoimaan mitään sanottavaa merkitystä ollut. Ilman tota sompailuakin ne varmasti jallittaisi samalla lailla kuin nyt.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No rohkenen epäillä. Tuskin ihan huvikseen vaan vakoilivat.
No, tuskin huvikseen, mutta miten se olisi ratkaisevasti vaikuttanut auton kehitykseen? Eiköhän tuon nykymallin syntysanat ole lausuttu jo ennen tota keissiä, tosin en nyt ole varma miten pitkä aika tuosta tietovuodosta onkaan. Vai meinaako se, että Ferrarilta ryöstetyillä piirustuksilla ja kaavioilla ovat luoneet Ferraria paremman menopelin?

Olen ymmärtänyt enemmänkin, että noiden piirustuksen varastamisella ovat pyrkineet urkkimaan, miten Ferrari toimii ja etsimään siten mahdollisia porsaanreikiä, millä pistää kanteluja korkeammille tahoille Ferrarin toimintaperiaatteista. Eikös siihen kuulunut mm. tämä joku pohjaratkaisu, mistä nostivat äläkän?
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ottaen huomioon sen, että Räikkönen ei ole tätä ennen tainnut kauheasti menestyä tällä radalla, niin tuota kolmatta sijaa voinee siinä mielessä pitää ihan ok tuloksena.

No kisamenestystä ei ole juurikaan tullut, mutta aikaisempina vuosina Kimin esitys on ollut ihan toisenlainen.
Esim viime vuonna paalu, rupisella Mcladalla, ja kisassakin oli toinen. Ja sitten toissa vuonna, Kimi oli koko viikonlopun ajan nopeinmies, mutta moottorinvaihdon ja rengasrikon seurauksena, sijoitus oli vasta neljäs.

Toisin sanoen, hampaaton oli Kimin esitys tänään, kuten on ollut oikeastaan koko kauden. Ei vaan ole sitä jotain miehen ajamisessa, mitä oli Mclarenin kanssa parhaillaan.
Tosin pakko myöntää, että tänään esitystä varmasti häiritsi niskasärky. Mutta minkäs selityksen sitten keksii lähes koko muulle kaudelle?
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
No kisamenestystä ei ole juurikaan tullut, mutta aikaisempina vuosina Kimin esitys on ollut ihan toisenlainen.
Esim viime vuonna paalu, rupisella Mcladalla, ja kisassakin oli toinen. Ja sitten toissa vuonna, Kimi oli koko viikonlopun ajan nopeinmies, mutta moottorinvaihdon ja rengasrikon seurauksena, sijoitus oli vasta neljäs.

Toisin sanoen, hampaaton oli Kimin esitys tänään, kuten on ollut oikeastaan koko kauden. Ei vaan ole sitä jotain miehen ajamisessa, mitä oli Mclarenin kanssa parhaillaan.
Tosin pakko myöntää, että tänään esitystä varmasti häiritsi niskasärky. Mutta minkäs selityksen sitten keksii lähes koko muulle kaudelle?

Mielestäni Kimin suurin ongelma on intohimon puute ajamiseen. Tottakai jokainen F1-kuljettaja rakastaa ajamista, mutta mielestäni Kimi ei ole tässä asiassa aivan samalla viivalla esimerkiksi Hamiltonin tai vaikkapa Schumin kanssa. En siis tarkoita, etteikö Kimillä olisi halua voittaa, mutta mielestäni mies ei ole niitä intohimoisimpia kuljettajia. Tämä näkyy mielestäni myös Kimin kommenteissa uran jatkosta.. Mieshän totesi vasta, että ei välttämättä aja enää montaa vuotta. Menestystä Kimille ei kuitenkaan ole vielä tullut, joten luulisi että mies yrittäisi urallaan napata edes sen yhden maailmanmestaruuden.

Lisäksi tuo Kimin "intohimottomuus" heijastuu hieman myös Ferrarin otteisiin. Kun vertaa vaikkapa edelliskauteen jolloin Schumi ajoi Ferrarilla, oli tallissa mielestäni aivan erilainen meininki. Ja ei, en halua tällä kommentilla ylistää Schumia, vaan kunhan totean että jokin on muuttunut. Ja suunta ei mielestäni ole oikea. Jokatapauksessa Kimin ja Ferrarin on ensi kaudelle keksittävä jotain uutta, koska McLarenilla on vastassa niin kova kaksikko(jos Alonso nyt enää ensi kaudella McLarenilla edes ajaa), että Kimi on ensi kaudellakin todella tiukoilla. Tämä kausi lienee Kimin osalta jo unohdettu.

Ja tämä ei sitten ole mikään provo jos joku niin erehtyy luulemaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
No kisamenestystä ei ole juurikaan tullut, mutta aikaisempina vuosina Kimin esitys on ollut ihan toisenlainen.
Ei tuota esitystä tälläkään kertaa mielestäni juuri voi haukkua. Kilpailussa vara-autolla vitosruudusta kolmanneksi niska paskana. Edelle ehtivät McLarenit, joiden kierrosajat taisivat koko kilpailun ajan olla 0,5-2 sekuntia paremmat per kierros. Jos siis Räikkönen olisi peittänyt Hamiltonin ensimmäisen ohitusyrityksen, olisi ohitus todennäköisesti tapahtunut samalla kierroksella jossain toisessa jarrutuksessa. Ohituksen jälkeenhän Ferrari jäi kuin paikoilleen. Rosbergin ja Kubican välinen nopeusero oli huomattavasti pienempi kuin Hamiltonin ja Räikkösen, mutta jostain syystä täällä ei Rosbergin helppoa luovuttamista täysin samanlaisessa ohitustilanteessa ole kommentoitu yhtään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lisäksi tuo Kimin "intohimottomuus" heijastuu hieman myös Ferrarin otteisiin. Kun vertaa vaikkapa edelliskauteen jolloin Schumi ajoi Ferrarilla, oli tallissa mielestäni aivan erilainen meininki.

Koska tästä on puhuttu joka puolella niin katsooko porukka testejä varikkoboksissa esim. Fioranossa ja tarkkailee varikolla kisojen ajan kun on tietoa? Kyllä minun silmiin varikkokäyntiporukan työskentely, autojen peittäminen varikolla, renkaanlämmittimien käyttö yms. television kautta välittyvä informaatio näyttää ihan yhtä nohevalta kuin aiemmin. Tietty muutama avainhenkilö on vaihtunut mutta aika paha olisi täältä käsin sanoa miten jonkun luigin työmotivaatio on muuttunut. Schumi saattoi olla mukava mies illalla jalkapallopelissä mutta Ferrarin kaltaisessa organisaatiossa pitäisi olla sen verran ammattilaisuutta, että työ sujuu ihan yhtä hyvin kenen kanssa tahansa. Saman tyylinen juttu kuin se pizzatopic, missä Jatkoajasta löytyi maailman asiantuntevimmat pizzan paistajat. :)

Siitä olen ihan samaa mieltä, että se hullu draivi, mikä Kimillä oli joskus, on poissa. Nytkin usean kisan jälkeen Kimi on lähinnä naureskellut ja jutellut mukavia kun aiemmin jos ei voittoa tullut niin ei toimittajakaan hirveästi saanut juttua irti.

Mielestäni se Kimin kolarin jälkipuinti aiheutti ihmetystä SpeedTV:llä lähinnä siksi, että Kimi sanoi siinä olevan pomppu. Kuitenkin muutamat kuljettajat eivät edes olleet huomanneet mitään selkeää pomppua testeissä eikä kisaviikonloppuna. Ainakin meikäläisen korvaan niiden spekulaatio Ferrarin ongelmista rajuista kanttiylityksistä ja mahdollisista vioista autossa oli ihan hyvällä pohjalla ja perusteltua. Kimihän kierteli kantteja oikeastaan koko loppukisan sen Massan keskeyttämisen jälkeen, kuten joku jo mainitsi.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Rosbergin ja Kubican välinen nopeusero oli huomattavasti pienempi kuin Hamiltonin ja Räikkösen, mutta jostain syystä täällä ei Rosbergin helppoa luovuttamista täysin samanlaisessa ohitustilanteessa ole kommentoitu yhtään.

Ehkä ketään ei kiinnosta, jonkun saksalaisen kämmäilyt kisassa. Ja toisaalta Nico ajaa jostain jämäsijoista, joka ei myöskään herätä kiinnostusta.
 

kritiikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noin muutoin tavallisen tylsä Monzan kisa. Ehkä tuo Hamiltonin ohitus oli hieman ylellisen näyttävä, koska ainakin SpeedTV:n kaverit huomasivat Kimin ajotyylin ja kanttarellien ylityksen olleen selvästi "ei-aggressiivista" Massan keskeyttämisestä lähtien.

Totta että jälleen kerran etukäteishehkuttelusta huolimatta tylsähkö kisa.
Sienimetsässä sitä ei kuitenkaan ajettu. "kanttarellien ylitys."
 

Delkor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olikihan Räkäpalleroisen niska nyt oikeasti kovinkaan kipeä? Ainakin palkintojenjakotilaisuudessa pää taipui normaalisti taaksepäin samppakaljaa pullon suusta hörppiessä. Itsellä kovista niskakivuista sen verran kokemusta, että silloin sitä päätä ei kyllä liikutella, kuin varovasti, edestakaisin.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Olikihan Räkäpalleroisen niska nyt oikeasti kovinkaan kipeä? Ainakin palkintojenjakotilaisuudessa pää taipui normaalisti taaksepäin samppakaljaa pullon suusta hörppiessä. Itsellä kovista niskakivuista sen verran kokemusta, että silloin sitä päätä ei kyllä liikutella, kuin varovasti, edestakaisin.

Oletko usein ajanut autolla n.300 km/h rengasvalliin?!? Luulisi että vaikuttaa jonkun verran ajosuoritukseen tuollainen töötti.. Eikä kisan aikana g-voimatkaan kovin herkkua mahda tehdä..

Ja jotain uutta vakoiluskandaalista. Toimittaja keksi "sählöpostikeskustelun"
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olikihan Räkäpalleroisen niska nyt oikeasti kovinkaan kipeä? Ainakin palkintojenjakotilaisuudessa pää taipui normaalisti taaksepäin samppakaljaa pullon suusta hörppiessä. Itsellä kovista niskakivuista sen verran kokemusta, että silloin sitä päätä ei kyllä liikutella, kuin varovasti, edestakaisin.
No ei kai Kimi missään vaiheessa ole kovin vakavista niskavammoista ole sanonut kärsivänsä, eli ehkä yhdestä kuohujuomakulauksesta ei kannata liian pitkälle vietyjä johtopäätöksiä tehdä.

Ts. jos kaveri kykenee ajamaan F1-autolla Monzan GP:ssä palkintopallille oikeuttavaa vauhtia sen puolisentoista tuntia, todennäköisesti siinä vaiheessa on pienistä niskakivuista huolimatta fyysisesti siinä kunnossa, että kykenee suorittamaan yksinkertaisen huikkaliikkeen pullosta.

Ja toisaalta, kun lauantaisen kolarinsa katseli muutamasta hidastuksesta, en itse uskaltaisi ainakaan lähteä suoralta kädeltä tyrmäämään näitä mahdollisia niskan aristuksia jotka saattaisivat tuntua vielä seuraavana päivänä. Kisan lopputulosta en itse niillä selittele, kunhan vaan totean että tuskin Kimi nyt mihinkään turhaan selittelyyn sortui niska-caseen palatessaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olikihan Räkäpalleroisen niska nyt oikeasti kovinkaan kipeä? Ainakin palkintojenjakotilaisuudessa pää taipui normaalisti taaksepäin samppakaljaa pullon suusta hörppiessä.
Kimihän puhui niskasärkyjen vaikutuksesta jarrutuksissa. Niinkuin itse sanot Kimin ottaessa ryypyn podiumilla, hän taittoi niskaansa taaksepäin. Jarrutuksessa taas käy päinvastainen tilanne, jolloin niska taittuu eteenpäin. Vaikka en ole ikinä F1-autoa ajanut, niin voisi kuvitella että kyllähän se haittaa ajamista, jos ei näe jarrutuksessa, siksi kun ei pysty pitämään päätään pystyssä.

Sinänsä en tiedä, olisiko ollut ilman kipujakaan mitään mahdollisuuksia McLareneita vastaan, tuskinpa vaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1-kuljettajien kuvauksien perusteella jarrutus F1-autolla on äärimmäisen raju tapahtuma, muistan että joku kuskin kerran kommentoi sitä sanomalla että "tuntuu kuin aivot yrittäisi puristua sierainten kautta ulos". Näin maalaisjärjellä ajateltuna voisi kuvitella että kun ajetaan yli viisikymmentä kierrosta ja jokaisen kierroksen aikana tehdään Monzassa muistaakseni kolme täysjarrutusta niin tuskin tarvitsee olla edes kovin kipeä sen niskan kun se jo alkaa vaivaamaan kisan aikana ja haittaamaan ajosuoritusta. Mutta nämä on vaan maallikon arvailuja, henkilökohtaista kokemusta F1-autosta kun ei ole.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
...tuskin tarvitsee olla edes kovin kipeä sen niskan kun se jo alkaa vaivaamaan kisan aikana ja haittaamaan ajosuoritusta. Mutta nämä on vaan maallikon arvailuja, henkilökohtaista kokemusta F1-autosta kun ei ole.
Nimenomaan näin. En jaksa uskoa, että Kimi rupeaisi valehtelemaan tälläisessä asiassa. Hänen tyyliinsä on kuulunut yleensä suorapuheinen rehellisyys, toisin kuin näiden paellojen ja makaroonien kohdalla on asia.

Se ja vara-auto, missä tuskin säädöt oli niin hyvät on ollut osasyy, ettei tuon parempaan pystynyt. Se tietystikään mitenkään vähennä McLarenin paremmuutta, hyvin mahdollisesti voitto olisi voinut tulla siltikin, mutta ehkä Hamiltonin takanapitäminen olisi voinut onnistuakin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sen verran tuosta F1-auton jarruttamisesta voin sanoa, että F1-auto hidastuu enemmän kuin mikään tavallinen auto ns. täysjarrutuksella pelkästään sillä, että nostaa jalan kaasulta. Siihen kun lisätään raju jarrupolkimen käyttö, jotka eivät todellakaan ole mitkään heikot, niin jokainen voi kuvitella minkälaisista G-voimista puhutaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Kyllähän noissa jarrutuksissa mennään kuitenkin lähemmäs 5g:tä, joten se on kova rasitus terveellekkin niskalle kisan aikana. Ja tavallinen matti meikäläinen ei siihen pystyisi vaikka niska olisi täysin kunnossa.
Sikäli Kimin suoritusta voi pitää hyvänä. Mutta kyllä sitä vaan kaipaisi vanhaa kunnon tallikaverin kyykytystä, jota ei ole tällä kaudella nähty nimeksikään. Toisaalta, ehkäpä Kimillä on ensi kertaa urallaan tallikaverina kunnon rattimies, Montoya sitä nyt ei ollut uhostaan huolimatta. Paremminhan Massa pärjäsi viime kaudella Schumia vastaan, kuin Barrichello ikinä. Ja tämä siis silloin, kun Massalla kulki, niitä off kisoja oli kuitenkin jonkin verran.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös