Mainos

F1-ketju

  • 663 927
  • 5 069

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Ja Alonsosta sanottava muuten että voittaa urallaan vähintään 5 mestaruutta yhteensä. Hemmetin hyvä kuski, varsinkin sadekeli on todiste siitä. Sen lisäksi sopivan laskelmoiva ja häikälemätön, hän ei ole hakemassa "varikon reiluin" -titteliä, vaan voittamassa. Kuten edelläkin todettiin, Schumi tulee mieleen.

Ennen kauden alkua Alonso totesi lehdistölle, että jos tänä vuonna tulee kolmas mestaruus, se riittää hänelle, että tuskin nälkää enää löytyy. Tosin, mistä näistä ikinä tietää. Flavio yrittää kyllä kaikin keinoin saada epsanjalaista talliinsa ensi kaudeksi.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja Alonsosta sanottava muuten että voittaa urallaan vähintään 5 mestaruutta yhteensä. Hemmetin hyvä kuski, varsinkin sadekeli on todiste siitä. Sen lisäksi sopivan laskelmoiva ja häikälemätön, hän ei ole hakemassa "varikon reiluin" -titteliä, vaan voittamassa. Kuten edelläkin todettiin, Schumi tulee mieleen.
Kun vertailee nykyistä kilpakaksikkoa Räikkönen vs. Alonso, niin tulee väistämättä mieleen männävuosien parivaljakko Häkkinen vs. Schumacher - tosin hieman alemmassa "mittakaavassa" karisman osalta. Räikkönen on kiistatta lahjakas ja nopea kuljettaja, joka monesti kepittää Alonson puhuttaessa puhtaasti "nopeudesta". Alonsossa on kuitenkin enemmän Schumimaista "voittajatyyppiä", vaikkakin on ehkä hieman enemmän Prostin tyylinen laskelmoija. Viime aikojen tapahtumat ovat kyllä osoittaneet, että tarvittaessa sitä särmääkin löytyy.

Edit. Joskus vuosituhannen vaihteessa F1 Racing -lehdessä oli artikkeli, jossa asiantuntija analysoi miten kävisi, jos Häkkinen ja Schumi olisivat matsanneet identtisellä kalustolla. Pitkän kiertelyn ja kaartelun jälkeen tämä tuli siihen tulokseen, että jos koko omaisuus pitäisi lyödä vetoa, niin hän sanoisi Häkkisen vievän paalupaikan, mutta Schumin voittavan itse kisan. Uskoisin, että suurin piirtein samaan tulokseen tultaisiin vertailussa Alonso - Räkä.
 
Viimeksi muokattu:

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Aikaisemmin inhosin Alonsoa ja kaverin vihikoiralta näyttävän roikkuposkisen naaman näkeminenkin vitutti. Nyt on pakko nostaa hattua, jätkällä on munaa pistää Dennisille ja tälle Perjantaille kampoihin. Tätyy ruveta seuraamaan brittimediaa kuinka rajusti ne pitää omiensa puolta.
 

Brad

Jäsen
Ferrari on myös taktisesti surkea nykyään, verrattuna Mersuun.

Hajoa Mersu, hajoa!

Tämän kisan jälkeen Hamiltonilla eroa Kimiin mahtavat 20 pistettä!
 
Viimeksi muokattu:

Jarzki

Jäsen
Näinköhän vielä pääsisi Kimi kuittaamaan, ainakin äsken oli kierrosajat paljon nopeampia. Tosin Hungaroringin radalla ei ohituksia noin vain tehdä.

On muuten hyvä tuo formula1.comin liveseuranta!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lisää vaan tälläisiä unkarin tapaisia ratoja ja niitä katuratoja. Muutenkin ohittaminen on vaikeeta...

Hyvä Bernie E.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kimi vittuillakseen veti kisan nopeimman viimeisellä kiekalla. Ois nyt edes kokeillu vähän aiemmin puristaa, eihän sitä koskaan tiedä mitä käy. Oli vaan Mäkin suoranopeus kovaa, että ohitus tuskin olisi ollut mahdollista.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ois nyt edes kokeillu vähän aiemmin puristaa, eihän sitä koskaan tiedä mitä käy.

Kyllähän mies varmasti yritti. Siinä kun 0.5 sekkaa toisen perässä, niin ei se auto toimi mutkissa enää siten, että voi ajaa sitä omaa parasta vauhtiaan.
Ja ehkäpä tämän takia, Kimi päätti jättää vähän väliä ennen viimeistä kiekkaa, että voi näyttää autossa olevan potkua, jos olisi ollut latu tyhjä.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kimi vittuillakseen veti kisan nopeimman viimeisellä kiekalla. Ois nyt edes kokeillu vähän aiemmin puristaa, eihän sitä koskaan tiedä mitä käy. Oli vaan Mäkin suoranopeus kovaa, että ohitus tuskin olisi ollut mahdollista.

Kyllähän se Kimi painoi täysillä koko kisan, mutta heti kun ero painui alle sekan ajettavuus heikkeni mutkissa sen verran ettei päässyt edes ohitusetäisyydelle. Vikalla kiekalla Kimi oli jo sen verran perässä että pystyi ajamaan ilman noita ongelmia ja heti pystyi painamaan ihan eri vauhtia. Samalla tavalla Kimi oli vikan stintin alussa huomattavasti Hamiltonia nopeampi, mutta heti kun ero oli sekunnin kohdilla vauhti hiipui. Oiskohan Kimi käynyt jossain 0,6 sekunnin päässä, mutta ei tuolla radalla vaan pysty ohittamaan.

Ehkä Ferrari ryssi vähän ekalla pysähdyksellä, bensaa olis vaan pitäny laittaa enemmän kuin Hamiltonille vaikka vähän riskilläkin. Heidfeld oli kuitenkin niin kaukana, että toiseksi olisi tullut joka tapauksessa.

Noh, nyt sitten tarvitaan jo Hamiltonilta keskeytyksiä, mikäli Kimi meinaa mestaruuden viedä. Totuuden nimissä Kimin mestaruus on kaatumassa jälleen kerran niihin kahteen keskeytykseen, joita Hamilton ei ole (vielä) kohdannut. Barcelonassa 2.sija olisi ollut otettavissa ja Nurburgringillä jopa voitto. Siitä voi laskeskella, missä asemissa Kimi olisi ilman noita keskeytyksiä.

Oikeastaan Kimiltä aika virheetön kausi, ainoastaan Monacon aika-ajon kolarointi menee Kimin piikkiin. Siinä kisassa Mäcceille tuskin olisi mahtanut mitään, mutta kolmanneksi Kimi olisi luultavasti tullut.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Hyvä myös siinä mielessä, että sitä seuraamalla huomaa kuinka helvetin kujalla suomalaiset selostajat ovat, kun heilläkin on varmasti tuo sama tieto käytettävissään.

On muuten metka juttu, miten tarkasti tilanteesta pysyy selvillä liven avulla. Autojen väliset nopeuserotkin näkee tarkasti. Pelkkää teeveetä tuijottaessa ei näe oikein mitään.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Pistetäämpä nyt pari sanaa Kimin ohuesta mestaruus mahdollisuudesta.
3 seuraavaa kisaa on Ferrarille ja Kimille elintärkeitä. Turkki, Monza ja Spa on kaikki ratoja, joilla Ferrarilla pitäisi olla selvä etulyöntiasema Mclareniin nähden, ja kaikki on myös ratoja joilla Kimi viihtyy todella hyvin.
Ferrarille noista kisoista kolme kaksoivoittoa, järjestyksessä Räikkönen - Massa, ja Räikkösen MM-haaveet saavat aivan uudenlaista nostetta.
Sitten vielä, jos Hamiltonille sattuisi jotain pientä murhetta, niin tulisi loppukaudesta todella mielenkiintoinen. Toki sama toisinpäin, Räikkösellä ei ole varaa jäädä radan varteen, tai edes Hamiltonin taakse loppukauden kisoissa.

Mielenkiintoiset 3 seuraavaa kisaa tulossa, ja itse kyllä odotan Ferrarin vievän ne kaikki, ja Kimin juhlivan vähintään 2 voittoa.
Muita näkemyksiä kolmen seuraavan kisan kulusta?
 
Viimeksi muokattu:

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Muita näkemyksiä kolmen seuraavan kisan kulusta?

Olen melko samoilla linjoilla. Tässä näkemykseni (veikkaukseni) loppukaudesta:

Kimi voittaa seuraavat kaksi kisaa (Istanbul, Monza), mutta Spassa McLada kepittää Ferrarit - Kimi kärsii jälleen teknisen vian, ja Räkän haaveet MM:sta kariutuvat lopullisesti. Alonso ja Hamilton taistelevat kiivasti toisiaan vastaan loppukaudella, mutta lopulta pidemmän korren vie, brittisensaatio, Elwis Hamilton. Alonson eilinen törttöily maksoi siis todella paljon. Hämis voittaa Alonson lopulta kolmella pisteellä, mikä nyrpii kyllä Alfieta. Kimi voittaa taasen Massan MM-pisteissä neljällä pisteellä. Kovalainen varmistaa Monzan GP:n jälkeen itselleen tallipaikan myös ensi kaudeksi Rellulle, sijoittuen kisassa hienosti neljänneksi. Rosbergin alamäki ei ota laantuakseen, vaan Williamsilla on vaikeuksia.

Saa myös nähdä miten vakoilujupakka etenee kauden mittaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muita näkemyksiä kolmen seuraavan kisan kulusta?

Oviedon Ihmiskulmakarvan henkinen tasapaino järkkyi niin paljon tämän viikonlopun aikana että Elwis Hamilton marssii maailmanmestariksi, Kulmakarva ei pysty enää tosissaan pistämään Hamiltonille kampoihin vaan sortuu virheisiin. Kimi voittaa kaksi seuraavista kolmesta kilpailusta mutta yhdessä (Monza) joutuu keskeyttämään teknisen vian vuoksi. Tuon Monzan kisan voittaa muuten Kubica Bemarilla. Monzassa tullaan vielä näkemään myös keskustelua herättävä kolari Kulmakarvan ja Hamiltonin kesken.

Tällaista näytti minun kristallipalloni.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
"Kimi Räikkönen paransi asemiaan MM-taistossa" -YLE Urheiluruutu 5.8.2007.
Mitä vittua?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uskon, että kolmessa seuraavassa kisassa saadaan varmasti hyviä ja mielenkiintoisia kisoja, jo rataprofiilien perusteella. Turkissa on hyvät ohitusmahdollisuudet (takasuora), Monzassahan pääsee ohi jos vain nopeutta on suorilla ja Spa on aina tarjonnut huippuhienot kisat. Varmasti Kimin ja Ferrarin vauhti kasvaa, kuten hän sanoi haastatteluissa. Jännä nähdä kuinka Massa "kimpoaa takaisin" Unkarin yöstä. Mitähän hänellekin tapahtui? Aika-ajojen tankkaussählingin jälkeen ei paljoa sanottavaa jäänyt. Vaikka ohittaminen on vaikeaa niin Kimi hieman samanlaisessa tilanteessa Monacossa sentään nousi sieltä takaa kun nyt Massa jumiutui Saton taakse. Kimillä kyllä taktinen puoli pelasi silloin paremmin, Massa oli painavalla autolla ja samoin edellä ajavat, mikä tuhosi taktiikan pahasti.

Kimiltä hyvä kommentti mäkin tunnelmista: "Helevetin hienot varmaan." Muutenkin mielenkiintoinen tilanne McLarenilla nyt.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt on kyllä pakko kirjoittaa tänne 299 GP:n miehestä, niin järkyttävä oli miehen työnäyte. Puhun siis Erkki Mustakarista, MTV3:n "asiantuntijasta".

Tuli tuossa poikkeuksellisesti katsottua vielä MTV3:n kooste kisasta, eikä voi muuta kuin ihmetellä kuinka pihalla selostuskaksikko oli. Kyllöseltä nyt en mitään odottanutkaan, mutta Mustakari lähentelee uhkaavasti jo luokkaa Jutila. MTV3 yrittää ilmeisesti tehdä ilmaislähetyksestä sisällöllisesti niin paskan, ettei sitä saa kukaan katsottua ja näin ollen katsojien on pakko siirtyä maksulliselle puolelle. Onneksi nykypäivänä ovat ilmaiset nettistreamit, eikä tarvitse katsella luokatonta touhua.


Unkarin piti olla Ferrarille se heikoin rata näistä jäljellä olevista ja kuitenkin Kimi oli kisassa jopa nopeampi kuin Hamilton. Tuo on kyllä mielenkiintoista, miten Ferrari usein jää aika-ajoissa mutta kuitenkin kisoissa on vahva. Jostain syystä Kimi ei ole oikeastaan koko uransa aikana ole esittänyt samanlaista nopeutta aika-ajoissa kuin itse kisassa. Tämä nyt ihan näin näppituntumalta, mutta näyttää tilastoissakin olevan "ainoastaan" 13 paalupaikkaa, kun kuitenkin kisan nopeimpia kierroksia löytyy peräti 22. Aika-ajon rooli on kuitenkin nykyformuloissa todella suuri, kun ohittaminen on vaikeaa.

Mutta tosiaan kun Kimi pystyi Unkarissakin olemaan noin hyvässä vauhdissa, uskoisin että loppukausi mennään Kimin tahdissa. Hamilton ja Alonso keskittyvät kilpailemaan toisiaan vastaan ja varmasti Mäcillä muutenkin panostetaan enemmän luotettavuuteen nopeuden kustannuksella, kun ero on venähtänyt jo noinkin suureksi. Massalla ei nyt oikein kulje alkukauden malliin ja Kimi on päässyt selvästi niskan päälle tallin sisäisessä kamppailussa.

Tilanne on käytännössä se, että Kimi ei saa enää jäädä yhdessäkään kisassa Hamiltonin eikä Alonson taakse, muuten mestaruus voidaan unohtaa. Itse asiassa tämän päiväisessä Hamiltonin ja Räikkösen taistelussa oli pelissä neljä pistettä. Nyt miesten ero kasvoi 20 pisteeseen, Kimin voitolla ero olisi kaventunut 16 pisteeseen.

Aika merkittävä ero pisteissä tässä vaiheessa kautta. Eli vedetään vähän sanoja takaisin, nimimerkki Turder tuossa aikaisemmin oli oikeassa, nimittäin Kimin olisi pitänyt yrittää ohitusta Hamiltonista suuremmalla riskillä, jopa kamikaze tyyliin Takuma Sato. Pirun vaikeaa Unkarissa on ohittaa, mutta nyt se epäonnistumisen riski olisi kannattanut ottaa mentaliteetilla "tulos tai ulos". Parhaassa tapauksessa Hamilton olisi ollut se, joka lentää ulos. Vaihtoehdot olivat seuraavat, todennäköisyys epäonnistumiselle oli varsin suuri, mutta onnistuessaan se olisi tuottanut myös tulosta.

Hamilton ulos, Räikkönen voittoon = eroa 8 pistettä, vahvasti mukana mestaruustaistelussa
Räikkönen riskillä ohi, Hamilton toinen = eroa 16 pistettä, altavastaajana mestaruustaistelussa
Hamilton voittoon, Räikkönen toinen varmistellen = 20 pistettä, käytännössä pihalla mestaruustaistelusta
Hamilton voittoon, Räikkönen ulos = eroa 28 pistettä, varmasti ulkona mestaruustaistelusta

Tässä kohdin tullaan taas Räikköseen. Kimi ei varsinaisesti ole riskinottaja, mies harvemmin vetää suoranaisesti pihalle tai aiheuttaa kolarin. Itse asiassa mielenkiinnosta kyselen, että koska viimeksi näin on tapahtunut? Kimi ei ole myöskään kovin laskelmoiva MM-pisteiden suhteen, tuskinpa mies edes ajatteli MM-pistetilannetta ajaessa. Eikä Kimi ole suoranaisesti voitontahtoinen ainakaan ulkopäin katsoessa, miehen olemuksesta on kovin vaikea lukea voittiko hän vai jäikö muille sijoille, tekniikkamurheet sentään näkyvät usein miehen olemuksesta. Kimille ajaminen ei lopulta ole sen suurempi asia, hän ei ole valmis tekemään mitä tahansa voiton eteen, kunhan ajaa sen minkä pääsee. Itsestä riippumattomat virheet harmittavat, mutta mikäli joku on nopeampi puhtaasti ajamalla on sitä turha murehtia sen enempää. Esimerkiksi Massan ollessa alkukauden Kimiä nopeampi, ei mies antanut ärtyneitä kommentteja tilanteestaan vaan jatkoi hommia samaan malliin kuin ennenkin tietäen, että nopeus kyllä löytyy, kunhan saa auton mieluiseksi. Sen sijaan keskeytysten jälkeen mieheltä on turha kommentteja odottaa.

Näin itse näen Kimi Räikkösen luonteen kilpa-ajajana. Onhan se silmiin pistävää, että seitsenkertainen maailmanmestari Michael Schumacher omaa kaikki nämä piirteet, joita Kimi ei omaa. Ei ole kahta sanaa siitä, mitä Schumi olisi tehnyt vastaavassa tilanteessa.

Loppukauden kuluessahan se nähdään, tekikö Kimi tilanteessa oikean ratkaisun. Mutta mielestäni nykyisessä tilanteessa Kimin olisi kannattanut ottaa tilanteessa tietoinen riski.

Uskon siis, että loppukausi tullaan menemään pitkälti Kimin tahdissa, mutta tuskinpa se enää mestaruuteen riittää. Homma ei ole ainakaan enää niin sanotusti Kimin omissa käsissä, vaikka mies voittaisi kaikki kuusi jäljellä olevaa kilpailua, ei mestaruus olisi siltikään varma. Eli Kimin voittaessa kaikki kuusi kilpailua hänen loppupisteiksi tulisi 120, tällöin Hamiltonille riittäisi 121 pistettä, jotka hän keräisi esimerkiksi kolmella 2.sijalla, kahdella 3.sijalla ja yhdellä 4.sijalla.

Tuo oli sitten vain spekulointia, sillä miten käy jos Kimi voittaisi loput kisat. Taitaa nimittäin olla hiukan liian optimistista odottaa Kimiltä pelkkiä voittoja jäljellä olevista kisoista, vaikkakin Kimi on ollut Ranskasta lähtien selvästi nopein ja ilman Ringin keskeytystä tilillä voisi hyvinkin olla neljästä edellisestä kisasta kolme voittoa ja yksi 2.sija. Lähihistorian pisimmät voittoputket ovat Alonson neljän voiton putki kaudelta 2006 ja Schumin käsittämätön temppu vuodelta 2004, jolloin hän voitti peräti 12 kisaa 13 ensimmäisestä, ainoastaan Trulli onnistui voittamaan tuolloin Monacossa.

Realistista Kimille voisi olla neljä voittoa sekä kaksi 2.sijaa tuolloin taikka viisi voittoa sekä 3.sija, näillä tuloksilla pisteitä olisi kauden lopussa 114. Tällöin Hamiltonille kukistaisi Kimin esimerkiksi seuraavalla saldolla viimeisistä kisoista: yksi 2.sija, kaksi 3.sija ja kolme 4.sijaa, koska kauden lopussa britillä olisi 115 pistettä.

Eli kyllä tosiasia on nyt se, että Hamiltonin on keskeytettävä ennen kuin Kimi voi napata mestaruuden. Toisaalta Hamilton ja Alonso käyvät loppukaudesta varmasti niin veristä kamppailua keskenään, ettei olisi ihme, jos miehet jopa kolaroisivat keskenään. Tavallaan olisi ollut jopa mielenkiintoista nähdä, mitä Unkarin GP:n lähdössä olisi tapahtunut, mikäli nämä kaksi herra olisivat lähteneet eturivistä, Ronin naama olisi voinut punottaa jonkun verran. Pitkään olen odotellut, Mäcille teknisiä murheita, mutta eipä ole vielä näkynyt. Pieniä toiveita elättelen silti vielä, sillä eihän tuo aina niin epäluotettava auto voi kestää koko kautta ilman teknisiä murheita.
 

Jooqeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja KiVa, Jeren käsilaukku & HCM
Tässä kohdin tullaan taas Räikköseen. Kimi ei varsinaisesti ole riskinottaja, mies harvemmin vetää suoranaisesti pihalle tai aiheuttaa kolarin. Itse asiassa mielenkiinnosta kyselen, että koska viimeksi näin on tapahtunut?

Vuosi sitten Unkarissa Kimi tööttäsi suoraan Christian Klienin perään. Kimi totesi, että se oli arviointi virhe. Taisi Kimi olla juuri päästämässä Pedro De La Rosaa edelleen.
 
...Kimin olisi pitänyt yrittää ohitusta Hamiltonista suuremmalla riskillä, jopa kamikaze tyyliin Takuma Sato. Pirun vaikeaa Unkarissa on ohittaa, mutta nyt se epäonnistumisen riski olisi kannattanut ottaa mentaliteetilla "tulos tai ulos". Parhaassa tapauksessa Hamilton olisi ollut se, joka lentää ulos. Vaihtoehdot olivat seuraavat, todennäköisyys epäonnistumiselle oli varsin suuri, mutta onnistuessaan se olisi tuottanut myös tulosta...
Hyvänä esimerkkinä oli esimerkiksi Hamilton edellisessä kisassa, kun lopussa väkisin meni Kovalaisen(?) ohitse. Oli varmaan yksi hienoimpia ohituksia mitä olen nähnyt. LH todellakin haluaa voittaa, ja ajaa äärimmäisen hyvin mielestäni.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
MTV3 yrittää ilmeisesti tehdä ilmaislähetyksestä sisällöllisesti niin paskan, ettei sitä saa kukaan katsottua ja näin ollen katsojien on pakko siirtyä maksulliselle puolelle.

Minä olen ollut alusta asti sitä mieltä että esim. Kyllösen palkkaaminen selostajaksi johtuu juuri tuosta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuo mitä kilonkingi jutteli Kimin luonteesta niin vähän samoja ajatuksia heräsi Kimin haastattelusta kisan jälkeen kun hän vaan naureskeli kisalle ja mäkin fiiliksille. Vaikka kakkossija oli tappio niin ei se silti huolettanut niin hirveästi. Toisaalta Kimi on varmasti todella luottavainen tulevien kisojen suhteen ja uskoo siihen, että kaikki on mahdollista. Onhan se nähty jo tälläkin kaudella.

Vai riittääkö hänelle vaan, että "ykköskuskin" asema Ferrarilla alkaa olla pikkuhiljaa taskussa? Nopeus on löytynyt, auto istuu hyvin säätöihin ja Massalla on tälläisiä on/off-viikonloppuja.

Hittoku saisi Kimi edes kerran urallaan sen 10-0 voiton, nyt Hamiltonista. Niin usein Schumi ja Alonso sen korjasi Kimiltä.

E: oikea nick
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös