Nyt on kyllä pakko kirjoittaa tänne 299 GP:n miehestä, niin järkyttävä oli miehen työnäyte. Puhun siis Erkki Mustakarista, MTV3:n "asiantuntijasta".
Tuli tuossa poikkeuksellisesti katsottua vielä MTV3:n kooste kisasta, eikä voi muuta kuin ihmetellä kuinka pihalla selostuskaksikko oli. Kyllöseltä nyt en mitään odottanutkaan, mutta Mustakari lähentelee uhkaavasti jo luokkaa Jutila. MTV3 yrittää ilmeisesti tehdä ilmaislähetyksestä sisällöllisesti niin paskan, ettei sitä saa kukaan katsottua ja näin ollen katsojien on pakko siirtyä maksulliselle puolelle. Onneksi nykypäivänä ovat ilmaiset nettistreamit, eikä tarvitse katsella luokatonta touhua.
Unkarin piti olla Ferrarille se heikoin rata näistä jäljellä olevista ja kuitenkin Kimi oli kisassa jopa nopeampi kuin Hamilton. Tuo on kyllä mielenkiintoista, miten Ferrari usein jää aika-ajoissa mutta kuitenkin kisoissa on vahva. Jostain syystä Kimi ei ole oikeastaan koko uransa aikana ole esittänyt samanlaista nopeutta aika-ajoissa kuin itse kisassa. Tämä nyt ihan näin näppituntumalta, mutta näyttää tilastoissakin olevan "ainoastaan" 13 paalupaikkaa, kun kuitenkin kisan nopeimpia kierroksia löytyy peräti 22. Aika-ajon rooli on kuitenkin nykyformuloissa todella suuri, kun ohittaminen on vaikeaa.
Mutta tosiaan kun Kimi pystyi Unkarissakin olemaan noin hyvässä vauhdissa, uskoisin että loppukausi mennään Kimin tahdissa. Hamilton ja Alonso keskittyvät kilpailemaan toisiaan vastaan ja varmasti Mäcillä muutenkin panostetaan enemmän luotettavuuteen nopeuden kustannuksella, kun ero on venähtänyt jo noinkin suureksi. Massalla ei nyt oikein kulje alkukauden malliin ja Kimi on päässyt selvästi niskan päälle tallin sisäisessä kamppailussa.
Tilanne on käytännössä se, että Kimi ei saa enää jäädä yhdessäkään kisassa Hamiltonin eikä Alonson taakse, muuten mestaruus voidaan unohtaa. Itse asiassa tämän päiväisessä Hamiltonin ja Räikkösen taistelussa oli pelissä neljä pistettä. Nyt miesten ero kasvoi 20 pisteeseen, Kimin voitolla ero olisi kaventunut 16 pisteeseen.
Aika merkittävä ero pisteissä tässä vaiheessa kautta. Eli vedetään vähän sanoja takaisin, nimimerkki Turder tuossa aikaisemmin oli oikeassa, nimittäin Kimin olisi pitänyt yrittää ohitusta Hamiltonista suuremmalla riskillä, jopa kamikaze tyyliin Takuma Sato. Pirun vaikeaa Unkarissa on ohittaa, mutta nyt se epäonnistumisen riski olisi kannattanut ottaa mentaliteetilla "tulos tai ulos". Parhaassa tapauksessa Hamilton olisi ollut se, joka lentää ulos. Vaihtoehdot olivat seuraavat, todennäköisyys epäonnistumiselle oli varsin suuri, mutta onnistuessaan se olisi tuottanut myös tulosta.
Hamilton ulos, Räikkönen voittoon = eroa 8 pistettä, vahvasti mukana mestaruustaistelussa
Räikkönen riskillä ohi, Hamilton toinen = eroa 16 pistettä, altavastaajana mestaruustaistelussa
Hamilton voittoon, Räikkönen toinen varmistellen = 20 pistettä, käytännössä pihalla mestaruustaistelusta
Hamilton voittoon, Räikkönen ulos = eroa 28 pistettä, varmasti ulkona mestaruustaistelusta
Tässä kohdin tullaan taas Räikköseen. Kimi ei varsinaisesti ole riskinottaja, mies harvemmin vetää suoranaisesti pihalle tai aiheuttaa kolarin. Itse asiassa mielenkiinnosta kyselen, että koska viimeksi näin on tapahtunut? Kimi ei ole myöskään kovin laskelmoiva MM-pisteiden suhteen, tuskinpa mies edes ajatteli MM-pistetilannetta ajaessa. Eikä Kimi ole suoranaisesti voitontahtoinen ainakaan ulkopäin katsoessa, miehen olemuksesta on kovin vaikea lukea voittiko hän vai jäikö muille sijoille, tekniikkamurheet sentään näkyvät usein miehen olemuksesta. Kimille ajaminen ei lopulta ole sen suurempi asia, hän ei ole valmis tekemään mitä tahansa voiton eteen, kunhan ajaa sen minkä pääsee. Itsestä riippumattomat virheet harmittavat, mutta mikäli joku on nopeampi puhtaasti ajamalla on sitä turha murehtia sen enempää. Esimerkiksi Massan ollessa alkukauden Kimiä nopeampi, ei mies antanut ärtyneitä kommentteja tilanteestaan vaan jatkoi hommia samaan malliin kuin ennenkin tietäen, että nopeus kyllä löytyy, kunhan saa auton mieluiseksi. Sen sijaan keskeytysten jälkeen mieheltä on turha kommentteja odottaa.
Näin itse näen Kimi Räikkösen luonteen kilpa-ajajana. Onhan se silmiin pistävää, että seitsenkertainen maailmanmestari Michael Schumacher omaa kaikki nämä piirteet, joita Kimi ei omaa. Ei ole kahta sanaa siitä, mitä Schumi olisi tehnyt vastaavassa tilanteessa.
Loppukauden kuluessahan se nähdään, tekikö Kimi tilanteessa oikean ratkaisun. Mutta mielestäni nykyisessä tilanteessa Kimin olisi kannattanut ottaa tilanteessa tietoinen riski.
Uskon siis, että loppukausi tullaan menemään pitkälti Kimin tahdissa, mutta tuskinpa se enää mestaruuteen riittää. Homma ei ole ainakaan enää niin sanotusti Kimin omissa käsissä, vaikka mies voittaisi kaikki kuusi jäljellä olevaa kilpailua, ei mestaruus olisi siltikään varma. Eli Kimin voittaessa kaikki kuusi kilpailua hänen loppupisteiksi tulisi 120, tällöin Hamiltonille riittäisi 121 pistettä, jotka hän keräisi esimerkiksi kolmella 2.sijalla, kahdella 3.sijalla ja yhdellä 4.sijalla.
Tuo oli sitten vain spekulointia, sillä miten käy jos Kimi voittaisi loput kisat. Taitaa nimittäin olla hiukan liian optimistista odottaa Kimiltä pelkkiä voittoja jäljellä olevista kisoista, vaikkakin Kimi on ollut Ranskasta lähtien selvästi nopein ja ilman Ringin keskeytystä tilillä voisi hyvinkin olla neljästä edellisestä kisasta kolme voittoa ja yksi 2.sija. Lähihistorian pisimmät voittoputket ovat Alonson neljän voiton putki kaudelta 2006 ja Schumin käsittämätön temppu vuodelta 2004, jolloin hän voitti peräti 12 kisaa 13 ensimmäisestä, ainoastaan Trulli onnistui voittamaan tuolloin Monacossa.
Realistista Kimille voisi olla neljä voittoa sekä kaksi 2.sijaa tuolloin taikka viisi voittoa sekä 3.sija, näillä tuloksilla pisteitä olisi kauden lopussa 114. Tällöin Hamiltonille kukistaisi Kimin esimerkiksi seuraavalla saldolla viimeisistä kisoista: yksi 2.sija, kaksi 3.sija ja kolme 4.sijaa, koska kauden lopussa britillä olisi 115 pistettä.
Eli kyllä tosiasia on nyt se, että Hamiltonin on keskeytettävä ennen kuin Kimi voi napata mestaruuden. Toisaalta Hamilton ja Alonso käyvät loppukaudesta varmasti niin veristä kamppailua keskenään, ettei olisi ihme, jos miehet jopa kolaroisivat keskenään. Tavallaan olisi ollut jopa mielenkiintoista nähdä, mitä Unkarin GP:n lähdössä olisi tapahtunut, mikäli nämä kaksi herra olisivat lähteneet eturivistä, Ronin naama olisi voinut punottaa jonkun verran. Pitkään olen odotellut, Mäcille teknisiä murheita, mutta eipä ole vielä näkynyt. Pieniä toiveita elättelen silti vielä, sillä eihän tuo aina niin epäluotettava auto voi kestää koko kautta ilman teknisiä murheita.