F1 2006: Unkarin GP

  • 13 182
  • 136

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
Toisaalta ihailen edelleen Schumia siitä periksiantamattomuudesta mitä hänellä on. Hän ei anna kilpailutilanteessa milliäkään periksi.. Sen huomasi Fisi, Pedro ja Nick.

Juu kyllä Schumi radalla taistelee hyvin ei siinä mitään. Tänään kuitenkin kohtasi radalla kaverin, joka ei myöskään anna milliäkään periksi, ja tämä mies oli Alonso.
Nuori herra maailmanmestari ei kuvia kumarrellut vaan meni ohi väkisin, kun kerta oli selvästi nopeampi.
Ja saman teki muuten Nick, vaikka ei ekassa yritksessään onnistunutkaan. Muuta mainitsemasi herrat olivatkin sitten vähän enemmän lapasia, ja joutuivat roikkumaan ihan liian kauan selvästi hitaamman Schumin perässä.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Speedye kirjoitti:
No sanon tämän nyt sitten.. Eli mielestäni Schumacherilta selvä virhe kun ei tullut vaihtamaan renkaita --> auto hajosi.

Ei se auto mun mielestä rikki mennyt noiden renkaiden takia, ainakaan suoraan. Kun Heidfeld (?) meni lopussa ohitse siinä shikaanissa, osui mielestäni autot toisiinsa. Lisäksi jatkuva shikaanin suoraksi ajo varmasit myöskin oli osittainen syy auton hajoamiseen.

Räikkösellähän meni silloin ripustus siksi, koska rengas oli epätasainen (jarrutusvirhe) ja auto ei kestänyt tätä tärinää. Schumilla taas ei ollut tällaista tärinäongelmaa vaan osat eivät kestäneet tätä monta kertaa tapahtunutta autojen osumista toisiinsa, eikä shikaanin suoraksi ajoa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Olipahan hieno kisa.

Täytyy yhtyä niiden joukkoon, jotka ihmettelevät Ferrarin ja Schumin riskinottoa tilanteessa, jossa Alonso on ulkona. Lisäksi Schumi oli jotenkin tyystin "väsyneempi" ja väkinäisempi kuin yleensä tällaisissa tilanteissa, so. Ferrari ei ole yleensä jättänyt näitä tilanteita käyttämättä hyväkseen. Alussa oli jonkinasteinen paniikki jopa päällä kun Alonso teki sadekelillä mitä tahtoi, oli renkaiden syytä eli ei. Taitaa todellakin olla aika lopettaa hieno ura vielä kun siinä on hohtoa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
er_bai_wu kirjoitti:
Olipahan hieno kisa.

Täytyy yhtyä niiden joukkoon, jotka ihmettelevät Ferrarin ja Schumin riskinottoa tilanteessa, jossa Alonso on ulkona. Lisäksi Schumi oli jotenkin tyystin "väsyneempi" ja väkinäisempi kuin yleensä tällaisissa tilanteissa, so. Ferrari ei ole yleensä jättänyt näitä tilanteita käyttämättä hyväkseen. Alussa oli jonkinasteinen paniikki jopa päällä kun Alonso teki sadekelillä mitä tahtoi, oli renkaiden syytä eli ei. Taitaa todellakin olla aika lopettaa hieno ura vielä kun siinä on hohtoa.

Mielestäni Schumi taas taisteli vallan hyvin, ottaen huomioon kisan kulun puoleenväliin asti. Schumihan oli Alonsoa jäljessä jo kierroksen yhdessä vaiheessa. Ferrari ei mielestäni tehnyt muuta kämmiä kuin sen, että Schumacherin autoon ei viimeisellä varikkostopilla laitettu kuivan kelin renkaita. Jos Schumi olisi saanut kuivan kelin renkaat alleen olisi voittajan nimi voinut olla toinen. Nyt päätettiin ottaa Intermediatet ja lopputulos oli hieman kehno.
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Speedye kirjoitti:
.Ferrari ei mielestäni tehnyt muuta kämmiä kuin sen, että Schumacherin autoon ei viimeisellä varikkostopilla laitettu slicksejä. Jos Schumi olisi saanut slicksit alleen olisi voittajan nimi voinut olla toinen. Nyt päätettiin ottaa Intermediatet ja lopputulos oli hieman kehno.

Nus, nus. Ehkä se on ihan hyvä, että slicksejä ei alle laitettu, sillä nitä ei ole saanut käyttää vuosiin.
Näitä nykyisiä kuivankelin renkaitahan ei kutsuta slickseiksi.

Ja muutenkin siinä kohtaa, kun Schumi tuli viimeiselle stopille, niin oli ehkä hivenen liian aikaista pistää kuivankelin renkaat. Joku 5 kierrosta myöhemmin, tilanne olikin jo ihan toinen.
Tosin ehkä Schumi olisi saanut kädellä paikattua sitä pientä pidon puutetta pari kiekkaa. Mene ja tiedä.

Hyvän kisan Schumi kuitenkin ajoi lähtökohtiin nähden. Ja kun tosiaan ottaa huomioon sen mikä tilanne oli pahimmillaan, ja mitä se oli parhaillaan kisan lopussa.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Huh huh olipahan kisa! Nauhalta piti katsoa kun armoton migreeni piti äijän vuoteessa koko päivän. Ensimmäinen ei livenä tv'stä katsottu kisa 16 vuoteen... : ) Täällä onkin tullut jo kaikki olennainen kerrottua, joten HCM pysyy tällä kertaa hiljaa kisan tapahtumista. Tosin se on pakko mainita, että jos joskus formulamaailmassa tehdään komedia "todellisista asiantuntijoista", kannattaa ottaa käsikirjoitukseen materiaalia Jatkoaika.comin keskusteluketjuista! : ) Huikeaa tykitystä ja "asiantuntemusta" tietyiltä kirjoittajilta täällä, mukavaa migreenilääkettä kun sai nauraa! Kannattaisi katsoa se kisa loppuun ennen kuin painelee välissä enteriä tai ainakin miettiä ensin, kannattaakohan minun tätä lähettää. Tosin keskustelupalstahan tämä on. Speedye, on hienoa että elät tunteella mukana kisoissa, mutta kannattaisiko harkita viestien lähettämistä vasta kisan jälkeen? Olet joka kolmannessa viestissäsi korjaamassa aiemmin kirjoittamaasi ja pyytelet anteeksi.

Sade teki sen taas, loistava ja jännittävä kilpailu. Tosin tuossa on selkeä signaali (taas kerran) päättäville tahoille, ei F1 tarvitse sadetta joka kisaan vaan oikeasti autojen nopeuksia pitäisi laskea ja rajusti. Onhan siellä radanvarressa hienoa seurata kun F1-auto painaa ohi 340 km/h, mutta sadat miljoonat tv-katsojat ympäri maailman haluaisivat mieluummin katsella hyvää kisailua, ei silmällä erota telkkarista ajaako McLaren pääsuoralla 340 km/h vai 290 km/h. Nyt kun vauhdit olivat hitaammat sateen takia, taas kerran nähtiin enemmän ohituksia ja jännitystä.

Toivon mukaan Oskari Saaren sopimus on katkolla tämän kauden jälkeen. Olihan järkyttävää taas kerran todeta, kuinka pikkuoskari pystyssä Oskari aloitti heti Kimin puolustamisen kun Räkä oli vetänyt omasta virheestään Liuzzin perään. USA'ssa Oskari teilasi Montoyan peräänajosta saman tien miettimättä edes muita mahdollisuuksia, mutta suomalainen on suomalainen - vaikka mitä tekisi, puolustaa piti. Onneksi Mika Salo oli studiossa ja kertoi asiat kilpakuskin / asiantuntijan näkövinkkelistä. Tosin eipä Oskari vieläkään suostunut myöntämään tosiasioita, "odotellaan vielä Mustakarin tekemää Kimin haastattelua". Niin ja ei Speed itse päättänyt ottaa kuivan kelin renkaita alle, luulisi F1-selostajan tämän tietävän. Kyllähän teami ne päätökset renkaista tekee, ainakin sellaisen kuljettajan kuin Speed kohdalla.

Toyota F1 häppening ensi lauantaina Helsingissä, pääsee kuulemaan miltä se veekasi livenä kuullostaa!
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Kisassa oli tapahtumia lähes enemmän kuin kauden aikaisemmissa kisoissa yhteensä. Bridgestone oli järkyttävän paljon hitaampi Micheliniä kisan alkupuolella, kun rata oli kauttaaltaan märkä. Vähän samankaltainen tilanne kuin viime vuonna Belgiassa.

"Schumilla" oli paska nakki, kun keskeytys tulee kolme kierrosta ennen maalia. Kieltämättä tuli hymy huulille, kun Ferrari rupesi hyytymään. Tuli heti mieleen vuoden 2001 Espanjan GP, kun Häkkiseltä hajosi auto kierrosta ennen maalia, jolloin Schumacher körötteli voittoon vajaan puolen minuutin takamatkalta. Mestaruustaistelu säilyi nyt ennallaan, mutta kisoja on nyt yksi vähemmän. Alonson toivon nappaavan toisen mestaruuteensa, vaikka miehen tämän viikonlopun tekemiset ja kommentit medialle ovat laskeneet hänen pisteitään silmissäni.

Tapaus Räikkönen-Liuzzi: Tilanne menee suurin piirtein 50-50. Liuzzin ei olisi pitänyt jarruttaa niin voimakkaasti siinä kohtaa, vaikka hyvää tarkoittikin (päästää Räikkönen ohi). Räikkösen olisi puolestaan pitänyt katsella peileihin muualla ja päästää paremmassa paikassa de la Rosa ohi, esimerkiksi pääsuoralla. Harmittavaa, että Räikkösen kisa päättyi, tulos olisi voinut olla jälkeenpäin katsoen erittäinkin hyvä.

HCM kirjoitti:
Toivon mukaan Oskari Saaren sopimus on katkolla tämän kauden jälkeen. Olihan järkyttävää taas kerran todeta, kuinka pikkuoskari pystyssä Oskari aloitti heti Kimin puolustamisen kun Räkä oli vetänyt omasta virheestään Liuzzin perään. USA'ssa Oskari teilasi Montoyan peräänajosta saman tien miettimättä edes muita mahdollisuuksia, mutta suomalainen on suomalainen - vaikka mitä tekisi, puolustaa piti. Onneksi Mika Salo oli studiossa ja kertoi asiat kilpakuskin / asiantuntijan näkövinkkelistä. Tosin eipä Oskari vieläkään suostunut myöntämään tosiasioita, "odotellaan vielä Mustakarin tekemää Kimin haastattelua". Niin ja ei Speed itse päättänyt ottaa kuivan kelin renkaita alle, luulisi F1-selostajan tämän tietävän. Kyllähän teami ne päätökset renkaista tekee, ainakin sellaisen kuljettajan kuin Speed kohdalla.

Toyota F1 häppening ensi lauantaina Helsingissä, pääsee kuulemaan miltä se veekasi livenä kuullostaa!
Tuosta tapaus Speedistä: Jos et huomannut, ennen Speedin varikkokäyntiä, käytiin radiokeskustelu, jossa talli ja Speed keskustelivat milloin renkaat vaihdetaan (en tosin tiedä, kuuluiko tuo radiokeskustelu pääkanavalla, sillä seurasin MTV3+:n lähetystä). Radiossa talli kysyi Speediltä, pitäisikö jo vaihtaa kuivan kelin renkaat, jonka jälkeen Speed totesi, että pitäisi vaihtaa pikaisesti, parin kierroksen päästä (referointi ulkomuistista). Sitten Speed vaihtoi renkaat - tunnetuin seurauksin - ja pian Speed oli takaisin varikolla vaihtamassa välikelin renkaat. Käsittääkseni lopullinen päätös oli tässä tapauksessa kuskin.

Toyota tuo Helsinkiin viimevuotisen autonsa, jossa on käytössä siis V10-moottori.
 
Viimeksi muokattu:

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
HCM kirjoitti:
Niin ja ei Speed itse päättänyt ottaa kuivan kelin renkaita alle, luulisi F1-selostajan tämän tietävän. Kyllähän teami ne päätökset renkaista tekee, ainakin sellaisen kuljettajan kuin Speed kohdalla.

Hmm, radiokeskustelussa Speediltä kyllä suoraan kysyttiin, haluaako hän kuivankelin renkaat, joten Speed sen päätöksen teki.

EDIT. Aika vaikea tiimin olisikin tietää, miten auto käyttäytyy alla olevilla renkailla. Kuskihan sen ajamisen asiantuntija on.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Schumille turva-auto tuli kyllä loistavaan saumaan, ja sen takia hän sai menettämänsä kierroksen takaisin. Vasta kisan puolenvälin jälkeen hän oli sellaisessa iskussa kun on totuttu. Rengasrintamalla Michelin on tehnyt todella hyvää työtä, sillä aiemmin Bridgestone on ollut selvästi parempi sateella.

Alonso näytti myös osaamistaan märässä kelissä. Aiemmin vastaavia sadesuorituksia ei häneltä ole nähty, mutta toisaalta ei siihen hirveästi ole ollut mahdollisuuksiakaan.

Räikkönen-Liuzzi-kolari oli sellainen, josta voi syyttää molempia. Liuzzi vietti muuten synttäreitään tänään.

Ja ainahan se on hienoa nähdä uusi voittaja kilpailussa, edellisestä olikin jo yli kaksi vuotta. Nyt kakkonen ja kolmonenkin olivat yllätysnimiä, ja mikäs sen mukavampaa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Pahus, Kubica hylätty alipainon takia. Schumi nousee siis kahdeksanneksi ja kaventaa eron 10 pisteeseen.
 

xps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit (silloin ennen.. ja taas kerran)
Autosportin mukaan Robert Kubica hylätään alipainoisen auton takia sijalta seitsemän, joten schumi saa kisasta sittenkin yhden pisteen.. ero siis 10 pistettä.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
HCM kirjoitti:
Huh huh olipahan kisa! Nauhalta piti katsoa kun armoton migreeni piti äijän vuoteessa koko päivän. Ensimmäinen ei livenä tv'stä katsottu kisa 16 vuoteen... : ) Täällä onkin tullut jo kaikki olennainen kerrottua, joten HCM pysyy tällä kertaa hiljaa kisan tapahtumista. Tosin se on pakko mainita, että jos joskus formulamaailmassa tehdään komedia "todellisista asiantuntijoista", kannattaa ottaa käsikirjoitukseen materiaalia Jatkoaika.comin keskusteluketjuista! : ) Huikeaa tykitystä ja "asiantuntemusta" tietyiltä kirjoittajilta täällä, mukavaa migreenilääkettä kun sai nauraa! Kannattaisi katsoa se kisa loppuun ennen kuin painelee välissä enteriä tai ainakin miettiä ensin, kannattaakohan minun tätä lähettää. Tosin keskustelupalstahan tämä on. Speedye, on hienoa että elät tunteella mukana kisoissa, mutta kannattaisiko harkita viestien lähettämistä vasta kisan jälkeen? Olet joka kolmannessa viestissäsi korjaamassa aiemmin kirjoittamaasi ja pyytelet anteeksi.

Sade teki sen taas, loistava ja jännittävä kilpailu. Tosin tuossa on selkeä signaali (taas kerran) päättäville tahoille, ei F1 tarvitse sadetta joka kisaan vaan oikeasti autojen nopeuksia pitäisi laskea ja rajusti. Onhan siellä radanvarressa hienoa seurata kun F1-auto painaa ohi 340 km/h, mutta sadat miljoonat tv-katsojat ympäri maailman haluaisivat mieluummin katsella hyvää kisailua, ei silmällä erota telkkarista ajaako McLaren pääsuoralla 340 km/h vai 290 km/h. Nyt kun vauhdit olivat hitaammat sateen takia, taas kerran nähtiin enemmän ohituksia ja jännitystä.

Toivon mukaan Oskari Saaren sopimus on katkolla tämän kauden jälkeen. Olihan järkyttävää taas kerran todeta, kuinka pikkuoskari pystyssä Oskari aloitti heti Kimin puolustamisen kun Räkä oli vetänyt omasta virheestään Liuzzin perään. USA'ssa Oskari teilasi Montoyan peräänajosta saman tien miettimättä edes muita mahdollisuuksia, mutta suomalainen on suomalainen - vaikka mitä tekisi, puolustaa piti. Onneksi Mika Salo oli studiossa ja kertoi asiat kilpakuskin / asiantuntijan näkövinkkelistä. Tosin eipä Oskari vieläkään suostunut myöntämään tosiasioita, "odotellaan vielä Mustakarin tekemää Kimin haastattelua". Niin ja ei Speed itse päättänyt ottaa kuivan kelin renkaita alle, luulisi F1-selostajan tämän tietävän. Kyllähän teami ne päätökset renkaista tekee, ainakin sellaisen kuljettajan kuin Speed kohdalla.

Toyota F1 häppening ensi lauantaina Helsingissä, pääsee kuulemaan miltä se veekasi livenä kuullostaa!

Pakko pyytää anteeksi ketjun lukijoilta.. Tänään oli vaan koko kisan niin adrenaliini pinnassa että tuli painettua enter-nappia hieman liian herkästi. Mutta oli kyllä perkele jännittävä kisa. Ei pystynyt istumaan, ei ollenkaan. Varsinkin siinä vaiheessa kun Schumi alkoi kärkeä tavoittaa ja Alonso hyytyä oli pulssi lähemmäs 200.

Itseäni vituttaa myös tuo Oskarin sekoilu. ONNEKSI Mika Salo oli kertomassa hieman asioista. Esim. Kun Massa osui Super Aguriin niin kyseessä oli tietenkin Schumi. Myös muut hommat kusivat pahasti koko kisan ajan. Oskari parempi että vedät niitä tulosruutuja etkä formuloita. Ja Eki, lupaathan että jäät kohta eläkkeelle. Voit sitten kotona kommentoida "faktoja" joita näet. 10 pisteen ero ei ole Schumille mahdoton jos sää pysyy kuivana. Bridgestone näytti olevan sateella todella hukassa.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Speedye kirjoitti:
ONNEKSI Mika Salo oli kertomassa hieman asioista.

En tiedä, olenko ainoa, mutta itseäni on toisaalta aina ärsyttänyt Salon tyyli kommentoida yliampuvan absoluuttiseen sävyyn tilanteita ja etenkin ennakointeja, joista ei voi suorassa lähetyksessä sanoa mitään varmuudella. "Sataprosenttisen varmasti" ja "ei mitään mahdollisuuksia" kuuluvat usein hänen repertuaariinsa vain osoittautuakseen myöhemmin pahasti ennenaikaisiksi, tänään mm. Räikkönen-Liuzzi.


Toki jämäkkyydessään ja kaikesta huolimatta selvästi paistavassa tietomäärässään Salo lyö papereissani joojooilevan Järvilehdon mennen tullen. Martti Kuuselan ohella ylivertaisin suomalainen urheilukommentaattori, Keke Rosberg, on kuitenkin omassa kastissaan. Sääli, että ukko kommentoi kisoja livenä saksalaisella TV-kanavalla Maikkarin sijaan. Kun joskus tulee katsottua Häkkisen aikaisia ratkaisukilpailuja videolta, nykyiseen selostustiimiin verrattuna muistaa taas fantastisen kontrastin akselilla Kyllösen sekoilu vs. Rosbergin jäänkylmä asiantuntija-analyyttisyys varustettuna partaveitsenterävällä silmällä.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
ranger kirjoitti:
En tiedä, olenko ainoa, mutta itseäni on toisaalta aina ärsyttänyt Salon tyyli kommentoida yliampuvan absoluuttiseen sävyyn tilanteita ja etenkin ennakointeja, joista ei voi suorassa lähetyksessä sanoa mitään varmuudella. "Sataprosenttisen varmasti" ja "ei mitään mahdollisuuksia" kuuluvat usein hänen repertuaariinsa vain osoittautuakseen myöhemmin pahasti ennenaikaisiksi, tänään mm. Räikkönen-Liuzzi.

Ranger

En minäkään Salon tyylistä kertoa asioista hirveämmin pidä. Jotenkin semmoiseen ylimielisen mulkun oloinen tapaus.
Ja tänään oli väärässä lähes joka asiassa. Siltikin minusta on mukava kuunnella Salon inside juttuja lajista, sillä kaverilla on kuitenkin tietämystä todella paljon.
Kuitenkin jos lopettaisi sen varman julistamisen ennen, kun on enemmän tietoa. Alonso tapaus oli Salon kannalta jo todella nolo.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
En huomannut tuota keskustelua Speed - teami. Eli minun vuoro pyytää anteeksi : ) ei vaan lähinnä tuolla tarkoitin sitä yleistilannetta, kun ajetaan vaikeissa olosuhteissa. Varikkomuurilla tutkitaan säätilan vaihtelua ja tehdään niiden mukaan päätökset, onpa mm. Ferrarilla ja McLarenilla kisojen aikaan yhteydet tallin päämajoihin joissa "professorit" tutkivat tarkemmin autojen käyttäytymistä sekä säätilojen vaihteluja satelliitin välityksellä. Moni edelleen luulee tänä päivänä, että tallipomot tekevät kaikki isot päätökset varikkomuurilla omien tietojensa mukaan, mutta kyllä sitä tietoa tulee pidemmältäkin joiden avulla sitten tehdään päätöksiä.

Mika Salo muuten omalla tyylillään taas toi esiin, että Villeneuve on todellakin miehen hyvä ystävä. Lipsahti siinä Kubican arvostelun myötä myös paljastus, että Villeneuve ei kärsi mistään loukkaantumisesta, talli yksinkertaisesti antoi potkut kanukille! Kubica ajaa siis Bemarilla loppukauden lisäksi myös ensi kaudella ja hyvä niin, avaus tulokkaalta oli ihan kelpo suoritus. Mahtanee vituttaa toi hylkäys, tulokkaat kun eivät joka vuosi ota ensimmäisestä kisastaan pisteitä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
HCM kirjoitti:
Varikkomuurilla tutkitaan säätilan vaihtelua ja tehdään niiden mukaan päätökset, onpa mm. Ferrarilla ja McLarenilla kisojen aikaan yhteydet tallin päämajoihin joissa "professorit" tutkivat tarkemmin autojen käyttäytymistä sekä säätilojen vaihteluja satelliitin välityksellä. Moni edelleen luulee tänä päivänä, että tallipomot tekevät kaikki isot päätökset varikkomuurilla omien tietojensa mukaan, mutta kyllä sitä tietoa tulee pidemmältäkin joiden avulla sitten tehdään päätöksiä.

Tallipomot tuskin kuitenkaan päättävät kuskiensa renkaita. Tallipomoilla on tietenkin näiden "professoreidensa" ansiosta parempaa tietoa siitä kuinka sää kehittyy kuin kuskeilla. Mutta siltikin olen kyllä sitä mieltä, että kuski päättää aina ensi kädessä sen vaihtaako hän renkaat toisen tyyppisiksi. Sillä vain kuskilla on tietoa siitä tilanteesta mikä on radalla.
Ratahan voi näyttää kuivalta telkassa, mutta ei sitä ole. Ja radalla on myös erittäin todennäköisesti eri kohdissa erilailla pitoa, ja sitä ei nämä "professoritkaat" pysty laskemaan säätiedoista.
Elikkä olen kyllä sitä mieltä, että vähänkin kokeneemmat kuskit tekevät nämä äärinmäisen vaikeat päätökset omiin tuntemuksiin perustuen, mutta myös siihen tietoon luottaen, jonka varikonmuurilta saavat.

Salohan taisi itseasiassa kommentoida tuota Speed hässäkkää about näin "Kyllä huomaa, että Speed on kokematon kuski. Kokeneempi kuski olisi osannut kyllä tai ei, mutta Speed ei osannut oikein sanoa juuta eikä jaata."
Tuokin kommentti viittaisi siihen, että lopullinen päätös on aina kuskilla itsellään.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
xps kirjoitti:
Autosportin mukaan Robert Kubica hylätään alipainoisen auton takia sijalta seitsemän, joten schumi saa kisasta sittenkin yhden pisteen.. ero siis 10 pistettä.

Massa muuten sijoittui yhdellä pykälällä Schumacheria paremmin. Schumin MM-taisto käy kiivaimmillaan, ja Ferrarit sijoittuvat peräkkäin renkipojan korjatessa isomman "pistepotin"! Mihin tämä maailma on menossa???

Johan sen nyt olisi livenä nähnyt Kyllönenkin, että Kubica on liian kevyt. Ferrarilla ei oltu näköjään hereillä siinäkään suhteessa.


Ranger
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ehkä Ferrari tunnustaa Massan auton jonkun laittomuuden ja Schumi nousee seitsemänneksi? : ) Päivän huonoin, myönnetään...

Oli muuten Räkän McLarenin vasen takarengas aika lähellä osua Liuzzia päähän kun katseli noita hidastuskuvia nauhalta. Ei nyt ihan muutamasta sentistä kiinni mutta lähellä kuitenkin, voi vaan kuvitella millaista vahinkoa osuma olisi tehnyt. Onneksi ei osunut.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
tilliliha kirjoitti:
Vilpittömät onnittelut sympaattiselle Buttonille uran ensimmäisestä F1-voitosta! Nappula on tehnyt pyyteetöntä duunia jo vuosikaupalla ykkösissä ja näin se palkitaan. Kerta kaikkiaan loistavaa.
Näihin onnitteluihin on helppo yhtyä. Harvoin näkee yhtä vilpittömän onnellista voittajaa ja sitä riemua oli ilo seurata, vaikka en mikään varsinainen Button-fani olekaan. Ihan fiksun ja sympaattisen oloinen kaverihan tuo toki on.

Schumi oli kyllä pihalla koko kisaviikonlopun yksiä harjoituksia lukuunottamatta. Hölmö tumpelointi punaisten lippujen aikana ja aika-ajot hankalaksi. Maagiset sadekelin ajotaidot pitivät hänet melkein samalla kierroksella kisaa johtaneen auton kanssa, ja auton onnistui pitämään ajokunnossa melkein maaliin asti. Alkaako hermopaine olla liian kova? Alonson itse hankitut lähtökohdat aika-ajoon olivat ihan yhtä huonot, mutta itse kilpailussa mies hoiti asiat kirkkaasti ykköshaastajaansa paremmin. Sääli tuota Räikkösen kolaria, ilman sitä olisi voinut Kimin ja Fernandon välille kehkeytyä hyvä kisa ja olisihan tuo yksi Jensonkin siihen mukaan tullut.

Moni on ihmetellyt, miksi Kimi ei odottanut parempaa paikkaa päästää Pedro ohitseen. Voisiko olla, että renkaat olivat jo niin huonot että hän oli pian tulossa niitä vaihtamaan eikä turhaan halunnut hidastaa tallikaveriaan yhtään enempää? Paikassa ei sinänsä ollut mitään vikaa, ongelmia ei olisi tullut jos Liuzzi ei olisi hidastanut.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Designer kirjoitti:
Näihin onnitteluihin on helppo yhtyä. Harvoin näkee yhtä vilpittömän onnellista voittajaa ja sitä riemua oli ilo seurata, vaikka en mikään varsinainen Button-fani olekaan. Ihan fiksun ja sympaattisen oloinen kaverihan tuo toki on.

Schumi oli kyllä pihalla koko kisaviikonlopun yksiä harjoituksia lukuunottamatta. Hölmö tumpelointi punaisten lippujen aikana ja aika-ajot hankalaksi. Maagiset sadekelin ajotaidot pitivät hänet melkein samalla kierroksella kisaa johtaneen auton kanssa, ja auton onnistui pitämään ajokunnossa melkein maaliin asti. Alkaako hermopaine olla liian kova? Alonson itse hankitut lähtökohdat aika-ajoon olivat ihan yhtä huonot, mutta itse kilpailussa mies hoiti asiat kirkkaasti ykköshaastajaansa paremmin. Sääli tuota Räikkösen kolaria, ilman sitä olisi voinut Kimin ja Fernandon välille kehkeytyä hyvä kisa ja olisihan tuo yksi Jensonkin siihen mukaan tullut.

Moni on ihmetellyt, miksi Kimi ei odottanut parempaa paikkaa päästää Pedro ohitseen. Voisiko olla, että renkaat olivat jo niin huonot että hän oli pian tulossa niitä vaihtamaan eikä turhaan halunnut hidastaa tallikaveriaan yhtään enempää? Paikassa ei sinänsä ollut mitään vikaa, ongelmia ei olisi tullut jos Liuzzi ei olisi hidastanut.

Varmaan tajusit mistä Schumin ongelmat kisassa johtuivat? Bridgestonen saderenkaat olivat aivan paskat ja tämän ansiosta Schumi joutui vaikeuksiin. Kisan loppupuoliskolla Schumihan oli loistavassa vauhdissa ennen kuin muut alkoivat käyttää normaaleja renkaita ja Schumi yritti sinnitellä välikelin renkailla. Joten ei Schumi nyt aivan hukassa koko viikonloppua ollut. Ja saihan Schumi sentään yhden pisteen. Se voi olla vielä ratkaiseva.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Speedye kirjoitti:
Varmaan tajusit mistä Schumin ongelmat kisassa johtuivat? Bridgestonen saderenkaat olivat aivan paskat ja tämän ansiosta Schumi joutui vaikeuksiin. Kisan loppupuoliskolla Schumihan oli loistavassa vauhdissa ennen kuin muut alkoivat käyttää normaaleja renkaita ja Schumi yritti sinnitellä välikelin renkailla. Joten ei Schumi nyt aivan hukassa koko viikonloppua ollut. Ja saihan Schumi sentään yhden pisteen. Se voi olla vielä ratkaiseva.


Kyllä sinunkin, hyvä Speedye, on pakko tunnustaa, että ei Schumi ollut mitenkään erityisen hyvä; eikä kaikkea voi laittaa renkaiden viaksi. Jos viikonloppuun mahtuu aika-ajorangaistus, spinnaus, kaksi kilkkausta vastustajan kanssa (toinen rikkoi etusiiven, toinen lopetti koko kisan), epäonnistunut ja järjettömän riskaabeli taktiikka, ja muutenkin muutamaa kierrosta lukuunottamatta huono kisa kokonaisuudessaan, niin ei ole hyvin mennyt. Ei sentään kaikki Schumin tekemä kultaa ole, vaikka hieno kuski hän onkin. Sanon edelleen, että "vanha" Schumi olisi ottanut eilen 10 pistettä, vähintään sen 8.
 

scholl

Jäsen
Joskus on mielenkiintoista ja piristävää, että nähdään tuollainen täydellinen yllätysskaba. Suosikit Schumi ja Alonso ulkona kun taas palkintopallille nousivat yllättäjät Button, de la Rosa sekä Heidfeld. Menestyneille kuskeille lisämotivaatiota jatkokisoihin.

Muutenkaan kukaan ei voi väittää kilpailun olleen tylsä. Riskinottoja, vaarallisia tilanteita ja ennen kaikkea vaihtelevia tapahtumia kierros toisensa jälkeen. Siinä sivussa mm-pistetilanne eli virtuaalisesti about vaihteluvälillä 18-3. No nyt tietysti tilanne on se mikä on ja ensi kisassa jatketaan 10 pinnan erosta.

Aika-ajojen jälkeen tuli fiilis, että tuota kisaa ei haluaisi edes katsoa, kun hyvät kuskit saivat rangaistukset ja maailman ykköskimittäjä oli keskinkertaisella ajalla paalulla. Sinänsä rangaistukset ovat okei, sillä jos menee mokaamaan, tulee jonkinlainen sanktio. Ja television katsojalle se ei muutenkaan ole niin paha juttu, sillä jos hommat ei onnistu niin katsotaan sitten parin viikon päästä uudelleen. Sen sijaan, jos matkustaa paikan päälle niin saattaa vituttaa kuin pientä oravaa siinä vaiheessa, kun huomaa, että kuljettajalle on tullut joku parin sekunnin sanktio per sessio. Sitä ei välttämättä edes paikan päällä tajua, kun tiedotus siellä ei pelaa samalla tavalla kuin television välityksellä. Niinpä moni on sitten ihmetellyt varmaan aika kunnolla sitä, ettei Schumi ole ilmestynyt viimeiseen aika-ajoon. Muutamien tuntien lentomatka kisaan ja sitten se kusee jo lauantaina. Tosin nyt oltiin itäblokissa, minne harva matkustaa, ellei ole oikein kova toveri.

Tosiaan mukava kisa ja McLarenin auton näkeminenkään ei vituttanut yhtään, kun Räkä oli poissa. Päinvastoin, de la Rosan palkintopallisijan voi ihan hyvin suoda tallillekin. Se kertoo jotain siitä, että Prostin ja Sennan tai Häkän ja Coulthardin aikoja varmasti moni kaipailee. Silloin ei kimitetty ohjaamossa yhtään.

Viikonlopun hauskin juttu oli kyllä se, kun Mustakari sanoi itse pääräkättäjälle perjantaina tai lauantaina haastattelussa, että sulla taitaa olla aika kova flunssa päällä niin Räältä tuli vastaukseksi masentuneen/vittuuntuneen/alistuneenoloisena: ei mulla mitään flunssaa ole.
Kjäh kjäh!

Ensi kisassa palataan itse asiaan ja maailmanmestaruustaistoon. Tämä oli sellainen mielenkiintoinen ja tervetullut välisirkusnäytös ilman suurta vaikutusta kauden kulkuun.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Erona on vaan se, että Coulthard myönsi tahallaan jarruttaneensa. Käsittääkseni Liuzzi ei näin tehnyt ainakaan tv-kuvasta päätellen. Ja lisäksi tuossa ei ollut sellaista helvetinmoista vesisuihkua kuin Spassa 1998. Schumacherilla on muuten hyvät mahdollisuudet päästä palkintopallillekin.

Coulthard ei ole myöntänyt jarruttaneensa vaan on myöntänyt hidastaneensa (eli nostanut jalan kaasulta) ja tämä näkyi myös DC:n auton telemetriatiedoista.

Ja mitähän vittua se Klien kävi pyytämässä anteeksi Räikköseltä tuon tapauksen jälkeen jos se kolari oli Kimin moka?

Räikkönen itse kertoi meinanneensa päästää de la Rosan ohitseen ja katsoneensa juuri peiliinsä ja kun hän käänsi katseen takas eteen niin Kimin McLaren osuikin ajolinjalla hidastaneen Klienin auton perään.

ps. aikamoista törmäilyä oli taas se jumalaisen Schumacherin ajelu tuolla Unkarin GP:ssä. Schumin onneksi ilmeisesti McLaren on mennyt lainaamaan varikko-osaamistaan Renaultille eikä Alonson takarengasta saatu pistettyä kunnolla kiinni.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Speedye kirjoitti:
Nyt jysähti Ferrarille paukku. Eivät Schumin renkaat kestäneet.. Takapyörästä hajosi tukivarsi..

Sitä se teettää kun ei hallitse autoaan ja törmäilee melkein jokaisen kanssa siellä radalla. Olisikohan parempi että Michael Schumacher lopettaisi ja siirtyisi kiikkustuoliin kun tuo auton ajaminen alkaa näyttämään mahdottomalta. Jo se Monacon kävelyvauhdissa tapahtunut ulosajo kertoi omaa karua kieltään ja taas eilen nähtiin että se vanhuus ei tule yksin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös