Viestin lähetti vanha herra
Asia on näin, että tilastollisen tutkimuksen mukaan, vain pieni osa kovien huumeiden käyttäjistä selviytyy lopullisesti koukustaan. Näköjään olet sellainen ihminen, että todellakin vedät herneet nenään, jos joku on kanssasi eri mieltä. Ehkä sinulla on kokemusta päihdetyöstä yms yms, mutta onko joku läheisesi sortunut huumeiden käyttöön, ja tehnyt siinä tilassa mitä hulluimpia asioita? Nämä ihmiset ovat itse syyllisiä kohtaloonsa, enkä ymmärrä sitä, miksi heitä pitäisi koko ajan hyysätä ja hoitaa, kun se auttaa vain tietyissä tapauksissa. Sitten on juuri niitä, jotka vakuuttavat olevansa kuivilla ja pyrkivänsä eroon mahdollisimman nopeasti, mutta minä en heitä usko.
Tottakai vain pieni osa selviää koukusta. Kyseessä on kuitenkin erittäin voimakasta riippuvuutta aiheuttavista aineista. Lisäksi kyseiset aineet ovat erittäin vaarallisia ja käyttöön liittyy myös paljon negatiivisia lieveilmiöitä. Moni käyttäjä ei edes pääse hoitoon, vaikka haluaisi, ja kuolee sitten övereihin. Mä en vedä herneitä nenään siitä, että joku on eri mieltä, mutta siitä kyllä, kun tullaan toteamaan, että kukaan ei voi päästä koskaan kamasta eroon, vaan jatkaa kierrettä loputtomiin ja puhuu vaan paskaa. Ja ei, itselläni ei ole kokemusta päihdetyöstä ja kukaan läheiseni ei ole sortunut huumeiden käyttöön sillä tavalla kuin sinä tarkoitat. (eli ongelmakäyttäjä) Mulla on kuitenkin välillisesti jonkin verran kokemusta aiheesta ja päihderiippuvuudesta vielä enemmän. On nimittäin varsin yhdentekevää mikä aine aiheuttaa riippuvuutta. Alkoholismi saa ihmiset käyttäytymään aivan samalla tavalla kuin vaikka heroiiniriippuvuus. (valehtelee, ryöstää, tekee mitä tahansa saadakseen lisää päihdettä) Alkoholistin on vaan helpompi ja halvempi saada omaa päihdettään. Lisäksi heroiini on akuutistit vaarallisempi.
Mielestäni näitä ihmisiä pitää auttaa. Mielestäni on erittäin julmaa sanoa, että nämä ihmiset ovat itse syyllisiä kohtaloonsa. Päihderiippuvuus on diagnosoitu sairaus. Tuskin syytät muitakaan sairaita ihmisiä omasta tilastaan. Syytätkö myös työttömiä ja köyhiä omasta tilastaan? On totta, että moni päihderiippuvainen vakuuttaa olevansa kuivilla tai hankiutuvansa hoitoon. Voi olla, että hän todella luuleen näin tai pyrkii oikeasti aktiivisesti eroon päihteistä, mutta se vaan ei ole niin helppoa. Nämä ihmiset ovat aineen orjia eivätkä pysty ajattelemaan monesti mitään muuta. Täten myös valehtelua tullaan varmasti käyttämään päihteiden saamiseksi. Päihderiippuvainen tasan tarkkaan pettää auttavan ihmisen luottamuksen useaan otteeseen. Siitä huolimatta, tai jopa ehkä juuri siksi, heidän auttamista pitää jatkaa.
Otetaan esimerkki: Sairaalaan tulee samaan aikaan kaksi potilasta, yliannostuksen heroiinia vetänyt narkkari, 25 v, ja 60 vuotias mies joka on saanut pahan sydänkohtauksen, kummalle apua ensin?
En halua pistää ihmisiä järjestykseen, joten en tee sitä tässäkään. Molemmat pitää hoitaa. Ja jos kyseiset ihmiset tulevat eri aikaan, niin aikajärjestyksessä hoidetaan. Tosin pitää huomioida myös, että kumpi tapaus tarvitsee akuutimmin hoitoa. Toki tätä voisi lähteä purkamaan myös sitä kautta, että 25-vuotias on nuorempi, joten hänen kohdalla on enemmän ikävuosia pelastettavana. Lasten elämää kun tunnutaan arvostavan enemmän kuin vanhempien. Itse en kuitenkaan halua näin ajatella ja kieltäydyn vastaamasta. Tai no, jos pakko on joku vastaus antaa, niin päätettäköön vaikka arvalla.
Enkä minä ole natsi, eivätkä nämä "vähemmän-hyysääjätkään" ole natseja, mutta heillä on oma kantansa asiaan, etkä sinäkään ole oikea henkilö perustelemaan mikä on väärin, mikä oikein.
Taidat olla kommunisti=)
Tuntuu vaan aika usein siltä, että nämä rajuimpien mielipiteiden ja toimien ehdottomat katsovat maailmaa erittäin kapea-alaisesti. Ei osata huomioida toisia ihmisiä ja solidaarisuus puuttuu täysin. Tarkennan myös sen verran, että en käytä sanaa natsi tässä kansallissosialistin merkityksessä, vaan arkikielisempänä ilmaisuna. Lainataanpa sivistyssanakirjaa: natsi = 2 ark., kuv. ankarasta kurinpitäjästä tms. Varsin osuva kuvaus mielestäni.