Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 224 621
  • 3 007

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta samalla on todettava, että tämänkin vuoden osalta UMK:ta pidetään pitkälti koko Euroopan laadukkaimpana viisukarsintana. Toistuvasti näkee kommentteja, että UMK on jopa "epäreilun laadukas".
Ulkomaalaisten kommentit UMK-vetojen YouTuben videoissa ovat suorastaan häkeltyneitä.

Tiedä sitten ovatko toisten maiden euroviisubiiseistä jo tässä vaiheessa kiinnostuneet kuitenkin marginaalia. Vaikea kun on nähdä yhdenkään tämänvuotisista biiseistä sijoittuvan kymmenen parhaan joukkoon. Finaaliin toki Suomi päässee Käärijän vanavedessä, mutta tuskin tätä pidemmälle. Sata pistettä olisi jo huippusaavutus.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Cyan Kicks on sopivaa musaa niille ketkä haluavat elää vaarallisesti, mutta eivät uskalla kävellä koskaan päin punaisia.
En kyllä tämän osuvampaa kuvausta ole koskaan yhdestäkään bändistä/artistista aiemmin lukenut. Cheers!
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Hiukan ihmettelen Cyan Kicksin mukanaoloa toiseen kertaan. Ei siis mitään bändiä vastaan, mutta onko tuo nyt puhtaasti musiikillisesti muka niin hyvä, että valinta on perusteltu.

Ja kun miettii, että Käärijä tuli vähän tutkan ulkopuolelta, niin tämän esimerkin olisi voinut kuvitella rohkaisevan raatia entistä rohkeampiin valintoihin.

Juuri näin, Käärijä tuli ”ulkopuolelta”, omassa studiossa vuosia musiikkia yhdessä väsännyt porukka joka oli saavuttanut jonkinlaista indie-suosiota, keikkaillut paljon kerryttäen esiintymiskokemusta, ja pomppasi sieltä esiin. Aivan täydellinen malliesimerkki tästä mistä UMKssa pitäisi olla kyse.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juuri näin, Käärijä tuli ”ulkopuolelta”, omassa studiossa vuosia musiikkia yhdessä väsännyt porukka joka oli saavuttanut jonkinlaista indie-suosiota, keikkaillut paljon kerryttäen esiintymiskokemusta, ja pomppasi sieltä esiin. Aivan täydellinen malliesimerkki tästä mistä UMKssa pitäisi olla kyse.
Miksi UMK:ssa pitäisi olla kyse vain indie esiintyjien esille nostamisesta? Viisukarsinnastahan tässä on kyse, eli tarkoitus on löytää biisi, joka voi pärjätä viisuissa.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Tuossa Spotify-sijoitukset
 

Liitteet

  • 30C3B059-5E4F-4D51-8BD0-F030A486BA12.jpeg
    30C3B059-5E4F-4D51-8BD0-F030A486BA12.jpeg
    77,2 KB · kertaa luettu: 155

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Miksi UMK:ssa pitäisi olla kyse vain indie esiintyjien esille nostamisesta? Viisukarsinnastahan tässä on kyse, eli tarkoitus on löytää biisi, joka voi pärjätä viisuissa.

Kuka näin on väittänyt? Tarkoitin nimenomaan että biisi edellä pitäisi mennä, ei nimi edellä. Nyt on tuntemattomampien nimien vaikea päästä 6;n joukkoon kun ”nimimiehet” tulee joukolla ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Pardus

Jäsen
Kaikki teemme virheitä elämässä, mutta ainakin allekirjoittaneelle tuo Putinin fanittaminen on sellainen asia, mitä on edelleenkään vaikea ymmärtää.
MG:n isoisä oli virolainen ja isoäiti tšuvassi, jotka asuvat Venäjällä. Putin on mahdollisesti kohdellut tšuvasseja paremmin kuin neuvostojohtajat, joten tässä selitys Mikaelin nuoruuden Putin-sympatioille. Võrussa, Etelä-Virossahan ne isovanhemmat asuivat ja paikka on kyllä hyvin neuvostonostalginen eli kaikkea muuta kuin Tallinnan lasipintaiset uudisrakennukset.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuka näin on väittänyt? Tarkoitin nimenomaan että biisi edellä pitäisi mennä, ei nimi edellä. Nyt on tuntemattomampien nimien vaikea päästä 6;n joukkoon kun ”nimimiehet” tulee joukolla ohi.
Onko sulla varmaa tietoa, että nimettömiltä olisi ollut tarjolla jotain selvästi parempaa? Onhan UMK:ssa vuodesta toiseen ollut mukana indie vaihtoehtojakin, mutta ei niitä sinne väkisin tarvitse ottaa, jos biisi ei ole riittävän hyvä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tämän vuoden UMK-raati on epäonnistunut työssään ja UMKta pitäisi laajentaa. Nyt kun tämän on huomattu olevan huomattavan näkyvä mediaalusta artisteille, hakee mukaan suomen huippunimet. Raati on mennytkin nimet edellä, koska kattaus on 6 keskinkertaista pop- tai rock-biisiä, eikä mukana ole yhtään yllätävää biisiä tai tuntematonta artistia w95 miestä lukuunottamatta, joka on taas vanhentunut vitsi jo syntyessään.

UMK-finaaliin pitäisi järjestää kolme karsintaa joihin kaikkiin valitaan vaikkapa 6-8 artistia. Näistä finaaliin voisi mennä yleisöäänillä kuusi, jolloin sitten myös raadit tulisi mukaan. Tämä toisi näkyvyyttä artisteille entistä enemmän ja mahdollistaisi myös yllättävämpien nimien mahdollisuuden päästä Euroviisuihin ja koko kansan tietoisuuteen.


Täytyy myös muistaa että UMK:llakin alkaa olla kansainvälistä näkyvyyttä joka tuo Suomalaista musiikkia hienosti myös muun maailman tietoisuuteen. Tämänkin vuoksi entistä useamman nousevankin tai uuden artistin soisi päästä näyttämään osaamistaan laajalle yleisölle. Vain suurien levy-yhtiöiden ja artistien leikkikentäksi tätä formaattia ei saa päästää.

Olen 100% samaa mieltä siitä, että UMK:ta pitäisi laajentaa. Vähintään 20 vaihtoehtoa pitäisi olla alkuvaiheessa, joista sitten yleisö hiljalleen äänestää suosikkinsa.

Mutta samalla on todettava, että tämänkin vuoden osalta UMK:ta pidetään pitkälti koko Euroopan laadukkaimpana viisukarsintana. Toistuvasti näkee kommentteja, että UMK on jopa "epäreilun laadukas".

Eli vaikka tämän vuoden UMK-kattaus ei henkilökohtaisesti miellyttäisi, niin se ei taida olla kovinkaan yleinen mielipide ja UMK on siitä huolimatta erittäin laadukas karsintakilpailu, jossa on laadukkaita esiintyjiä hyvien biisien kanssa.

Toisaalta on aika riski formaatin tekijöiden kannalta lähteä rikkomaan toimivaa kaavaa näinkin radikaalisti. UMK:n katsojaluvut ovat kasvaneet vuodesta 2020 viime vuoteen yli 500 000 katsojalla, joten ainakin tässä suhteessa konseptia voidaan pitää toimivana. Samaan aikaan on nähtävissä, että niin Melodifestivalenin kuin Melodi grand prixin osalta, että semifinaalit eivät ainakaan näissä maissa kovinkaan suuria massoja kerää tv-ruutujen ääreen. Parhaimmillaan melodi grand prixin finaali on saanut tällä vuosikymmennellä yli miljoona katsojaa. Nyt kuitenkin tämän vuoden ensimmäisen semifinaalin katsojamäärät olivat täysin kelvottomat, reilusti alle 500 000.

Myös Melodifestivalenissa on nähtävissä trendi, että ensimmäinen semifinaali ja finaali keräävät katsojia. Parhaimillaan tai pahimillaan katsojaluvuissa voi semifinaalien ja finaalien osalta olla noin miljoonan katsojan ero. Puhumattakaan sitten tämän kilpailuformaatin "toinen mahdollisuus" -kierroksesta, joissa katsojaluvut jäävät sitten päältä miljoonan finaaliin verrattuna. 10 Miljoonan kansalta nämä heilahtelut ovat aika isoja.

Summasummarum, en itse lähtisi näin radikaalisti muuttamaan verrattain kuitenkin toimivaa konseptia. Erityisesti, kun muuallakin käsittääkseni puhutaan enemmän laulujen karsimisesta kuin lisäämisestä. Jos formaattiin muutoksia tekisin, lähtisin niitä aika varovasti tekemään, koska nyt kuitenkin konseptia voidaan pitää kaikilla mittareilla verrattain toimivana. Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä. Ensiksi viisujen määrän voisi lisätä kymmeneen, joka on kuitenkin kiva tasaluku ja näin saadaan kuitenkin UMK vedettyä yhdessä illassa läpi. Itse tosiaan suhtaudun aika skeptisesti kovinkaan suuriin esikarsintajärjestelyihin edellä mainittujen esimerkkien vuoksi. Itse en usko, että tosiasiassa kysyntää kovinkaan laajalle karsintajärjestelmälle Suomessa olisi. Eikä Suomen naapurimaiden esimerkit anna syytä olettaa toisin.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Hiukan ihmettelen Cyan Kicksin mukanaoloa toiseen kertaan. Ei siis mitään bändiä vastaan, mutta onko tuo nyt puhtaasti musiikillisesti muka niin hyvä, että valinta on perusteltu.

Ja kun miettii, että Käärijä tuli vähän tutkan ulkopuolelta, niin tämän esimerkin olisi voinut kuvitella rohkaisevan raatia entistä rohkeampiin valintoihin.

Onko sitten valintaperusteena se että tässä kattauksessa on kaikille jotakin ja Cyan Kicksillä oli paras biisi rock genrestä? Onhan tuo ihan laadukas biisi kuitenkin. Bändi on kokenut ja kiertänyt eurooppaa, livenä hyvä. lauluääni ja presenssi 5/5. Turvallinen ja hyvä valinta genrestään, enkä oikein tiedä olisiko siellä tänä vuonna ollut ketään muutakaan parempaa? Sanokaa te jos tiedätte, mutta tyrkyllä on varmaan ollut myös Temple balls ja sitten se jonka nimeä en muista, mutta ihan semi kuuluisa uuden ajan rock bändi.. ei Archie Cruz xD
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Onko sitten valintaperusteena se että tässä kattauksessa on kaikille jotakin ja Cyan Kicksillä oli paras biisi rock genrestä? Onhan tuo ihan laadukas biisi kuitenkin. Bändi on kokenut ja kiertänyt eurooppaa, livenä hyvä. lauluääni ja presenssi 5/5. Turvallinen ja hyvä valinta genrestään, enkä oikein tiedä olisiko siellä tänä vuonna ollut ketään muutakaan parempaa? Sanokaa te jos tiedätte, mutta tyrkyllä on varmaan ollut myös Temple balls ja sitten se jonka nimeä en muista, mutta ihan semi kuuluisa uuden ajan rock bändi.. ei Archie Cruz xD

Ei mitään hajua kriteereistä. Mutta onhan UMK tämän maan isoimman näkyvyyden tarjoava ohjelma, joten vähän kummastuttaa miten CK on kahteen kertaan onnistunut seulan läpäisemään, varsinkin kun tämän vuoden biisi on sellainen 7+.

Toki, ei läheskään kaikkia UMK tai euroviisut kiinnosta. Eli voihan se olla, että nyt kuullut biisit ovat ne parhaimmat!
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Toisaalta on aika riski formaatin tekijöiden kannalta lähteä rikkomaan toimivaa kaavaa näinkin radikaalisti. UMK:n katsojaluvut ovat kasvaneet vuodesta 2020 viime vuoteen yli 500 000 katsojalla, joten ainakin tässä suhteessa konseptia voidaan pitää toimivana. Samaan aikaan on nähtävissä, että niin Melodifestivalenin kuin Melodi grand prixin osalta, että semifinaalit eivät ainakaan näissä maissa kovinkaan suuria massoja kerää tv-ruutujen ääreen. Parhaimmillaan melodi grand prixin finaali on saanut tällä vuosikymmennellä yli miljoona katsojaa. Nyt kuitenkin tämän vuoden ensimmäisen semifinaalin katsojamäärät olivat täysin kelvottomat, reilusti alle 500 000.

Myös Melodifestivalenissa on nähtävissä trendi, että ensimmäinen semifinaali ja finaali keräävät katsojia. Parhaimillaan tai pahimillaan katsojaluvuissa voi semifinaalien ja finaalien osalta olla noin miljoonan katsojan ero. Puhumattakaan sitten tämän kilpailuformaatin "toinen mahdollisuus" -kierroksesta, joissa katsojaluvut jäävät sitten päältä miljoonan finaaliin verrattuna. 10 Miljoonan kansalta nämä heilahtelut ovat aika isoja.

Summasummarum, en itse lähtisi näin radikaalisti muuttamaan verrattain kuitenkin toimivaa konseptia. Erityisesti, kun muuallakin käsittääkseni puhutaan enemmän laulujen karsimisesta kuin lisäämisestä. Jos formaattiin muutoksia tekisin, lähtisin niitä aika varovasti tekemään, koska nyt kuitenkin konseptia voidaan pitää kaikilla mittareilla verrattain toimivana. Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä. Ensiksi viisujen määrän voisi lisätä kymmeneen, joka on kuitenkin kiva tasaluku ja näin saadaan kuitenkin UMK vedettyä yhdessä illassa läpi. Itse tosiaan suhtaudun aika skeptisesti kovinkaan suuriin esikarsintajärjestelyihin edellä mainittujen esimerkkien vuoksi. Itse en usko, että tosiasiassa kysyntää kovinkaan laajalle karsintajärjestelmälle Suomessa olisi. Eikä Suomen naapurimaiden esimerkit anna syytä olettaa toisin.
Onhan se riski, ja voi olla, että katsojaluvut jäisivät vähän vaatimattomammiksi jos kilpailua laajennettaisiin semifinaaleihin. Mutta ei tämän myötä kilpailuun mukaan pääsevien tuntemattomampien artistien saaman näkyvyyden arvoa voi pelkästään tv-lähetysten katsojaluvuilla mitata. Kyseessä olisi todella merkittävä asia näiden artistien uralle ja mahdollisesti merkittävä myös suomalaisen musiikin viennille jatkoa ajatellen, nyt kun UMK:n näkyvyys ulkomaillakin on kasvussa.

Ja ei minun mielestäni esim. 500k katsojaa eli Norjan tai Suomen tapauksessa lähes 10% maan kansasta ole todellakaan ”kelvoton” katsojamäärä. Semifinaaleihin ei myöskään tarvitsisi tietenkään panostaa samassa määrin kuin finaalilähetykseen.

Lisäksi, jos UMK:ta järjestäisi voittoa tavoitteleva yritys, vaikkapa Maikkari, ymmärtäisin tietenkin kaikkien katsojalukumittausten mukaan tanssimisen ja varman päälle pelaamisen täysin. Mutta Yleisradion motiivien soisi olevan vähän tätä moniulotteisemmat, ja uskon että ne ovatkin.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
MG:n isoisä oli virolainen ja isoäiti tšuvassi, jotka asuvat Venäjällä. Putin on mahdollisesti kohdellut tšuvasseja paremmin kuin neuvostojohtajat, joten tässä selitys Mikaelin nuoruuden Putin-sympatioille. Võrussa, Etelä-Virossahan ne isovanhemmat asuivat ja paikka on kyllä hyvin neuvostonostalginen eli kaikkea muuta kuin Tallinnan lasipintaiset uudisrakennukset.
Ja sitten takaisin todellisuuteen: MG otti Putin-tatuoinnin, koska hänen mielestään "Putin on boss ja buli äijä, jolla on hyvää äijämeininkiä". Teki myös vähän omaa tutkimusta aiheesta, päätyen siihen tulemaan, että media syöttää (vuonna 2014) väärää informaatiota lampaille Venäjän toimista Ukrainassa ja aito totuus löytyy jostain muualta: Mikael Gabriel on syy, miksi medialukutaidon opetusta tarvitaan kouluissa
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tämän vuoden UMK-raati on epäonnistunut työssään ja UMKta pitäisi laajentaa. Nyt kun tämän on huomattu olevan huomattavan näkyvä mediaalusta artisteille, hakee mukaan suomen huippunimet. Raati on mennytkin nimet edellä, koska kattaus on 6 keskinkertaista pop- tai rock-biisiä, eikä mukana ole yhtään yllätävää biisiä tai tuntematonta artistia w95 miestä lukuunottamatta, joka on taas vanhentunut vitsi jo syntyessään.

UMK-finaaliin pitäisi järjestää kolme karsintaa joihin kaikkiin valitaan vaikkapa 6-8 artistia. Näistä finaaliin voisi mennä yleisöäänillä kuusi, jolloin sitten myös raadit tulisi mukaan. Tämä toisi näkyvyyttä artisteille entistä enemmän ja mahdollistaisi myös yllättävämpien nimien mahdollisuuden päästä Euroviisuihin ja koko kansan tietoisuuteen.

Täytyy myös muistaa että UMK:llakin alkaa olla kansainvälistä näkyvyyttä joka tuo Suomalaista musiikkia hienosti myös muun maailman tietoisuuteen. Tämänkin vuoksi entistä useamman nousevankin tai uuden artistin soisi päästä näyttämään osaamistaan laajalle yleisölle. Vain suurien levy-yhtiöiden ja artistien leikkikentäksi tätä formaattia ei saa päästää.
Eiköhän Ylekin olisi mielissään tästä uudistuksesta, mutta täytyy muistaa myös realismi ja rahoitus, jota ollaan Yleltä jo muutenkin leikkaamassa.
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Harmittavan tasapaksuinen ehdokasvalikoima tämän vuoden Uuden musiikin kilpailussa. Yksittäisiä artisteja vertailtaessa toki on eroja, mutta silti nämä tuntuu olevan tietyn muotin mukaisia. Ennen kaikkea ei yksikään noista erotu toisistaan positiivisella tavalla. Toisaalta yksikään ei ole aivan sysipaska. Omasta mielestä Cyan Kicks on näistä paras, mutta vähän meh-fiilis biisiä ensi kerralla kuunnellessa syntyi. Enkä myöskään syty sille, että yhtye on toista kertaa kisassa lyhyen ajan sisään.

UMK:n nykyformaatissa ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta ehkä uusiutumista voisi tapahtua esikarsintavalintojen käytänteissä. Euroviisuihin pääsemisen lisäksi tässähän käytännössä kilpaillaan siitä, ketkä pääsevät YleX:n kanavalle tehosoittoon seuraavaksi vuodeksi. Tämän varmasti hyvin ymmärtävät sekä kilpailijat ja valintaraadin puheenjohtajana toimiva YleX:n musiikkipäällikkö Tapio Hakanen. Muut raadin jäsenet eivät ole julkista tietoa, mutta liekköhän enemmän tai vähemmän vakiokokoonpanolla? Nykymalli näyttäisi tuottavan uutta soitettavaa kevyehköä poppia soitattavalle radiokanavalle, mutta ei kuitenkaan uusia artisteja isomman kansan tietoisuuteen. Melkein kaikki ovat artisteja ja yhtyeitä, joiden kappaleita soitettaisiin mediassa muutenkin. Käärijäkään ei välttämättä olisi päässyt viime UMK:hon yhtä tasapaksulla biisillä mitä vaikka Sini Sabotage on mukana tänä vuonna.

Kovinkaan paljoa ei ole tietoa karsiutuneista kappaleista, mutta se on ainakin tiedossa että indie-artisti Litku Klemetti karsiutui pois UMK23-kisasta tällä Uuteen maailmaan -nimisellä kappaleella:




Netistä pienellä googlettamalla löytyi tieto, että tämän vuoden kisasta oli karsiutunut Vaasa palaa yhtyeen krvv krvv -biisi. Vaasa palaa julkaisee UMK-kilpailusta pudotetun ysärivaikutteisen "krvv krvv" -singlen - KaaosZine




Ainakin tuo Vaasa palaa on itselleni täysin uusi tuttavuus ja tuo biisi upposi välittömästi. Ei varmastikaan ole kaikille mieluisa, mutta kyllä tällaisia ehdokkaita haluaisin kuulla enemmänkin ilman kuitenkaan että kaikkien tarvitsisi olla indie-tason artisteja. Ennen kaikkea tämä olisi Suomen etu myös Euroviisuja ajatellen, koska erottuvuus on mahdollisuus menestyä isoilla areenoilla.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hiukan ihmettelen Cyan Kicksin mukanaoloa toiseen kertaan. Ei siis mitään bändiä vastaan, mutta onko tuo nyt puhtaasti musiikillisesti muka niin hyvä, että valinta on perusteltu.
Toisaaltahan tämän voi nähdä vuosikymmenten perinteen jatkona. Olihan jotkut Kirka ja Mikko Alatalo ehdolla viisuihin lukuisia kertoja. :)
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
MG on armotonta paskaa, koukku aivan olematon ja tuotanto pahiten Käärijä-kopiota koko joukosta. Muutenkaan mikään näistä ei nyt totaalisesti iske, mutta jos tuota muistettavaa koukkua ja hokemaa mietitään niin tätä Pox Puppelia huonompi koukku on vain tuossa Glow rallatuksessa ja Paskana paskana siinä lähimaastossa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Live-esitys saattaa joko nostaa tai pudottaa tämän alemmaksi.

Ihana bubismi. Tämä siis kaikella lämmöllä.

Sloveniakin saanut viime aikoina kelpo viisuja lähetettyä. Oma slovenialainen suosikki oli aikoinaan se nainen, joka soitti huilua ja lauloi jotain tyyliin round and round.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Tuo MGN vox populi on hämmentävä pläjäys. Biisi ja tarina/tarinankertoja ei jotenkin mätsää.. Onko MG vihainen vai tulkitsenko tuota oikein? Onko tuo joku henkilökohtainen avautuminen kokemastaan vääryydestä? Onko tullut paljon vihapostia viime aikoina? Ei jotenkin toimi yhtään tässä UMK/Euroviisu kontekstissa
 

TAPPI32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämän vuoden UMK-raati on epäonnistunut työssään ja UMKta pitäisi laajentaa. Nyt kun tämän on huomattu olevan huomattavan näkyvä mediaalusta artisteille, hakee mukaan suomen huippunimet. Raati on mennytkin nimet edellä, koska kattaus on 6 keskinkertaista pop- tai rock-biisiä, eikä mukana ole yhtään yllätävää biisiä tai tuntematonta artistia w95 miestä lukuunottamatta, joka on taas vanhentunut vitsi jo syntyessään.

UMK-finaaliin pitäisi järjestää kolme karsintaa joihin kaikkiin valitaan vaikkapa 6-8 artistia. Näistä finaaliin voisi mennä yleisöäänillä kuusi, jolloin sitten myös raadit tulisi mukaan. Tämä toisi näkyvyyttä artisteille entistä enemmän ja mahdollistaisi myös yllättävämpien nimien mahdollisuuden päästä Euroviisuihin ja koko kansan tietoisuuteen.


Täytyy myös muistaa että UMK:llakin alkaa olla kansainvälistä näkyvyyttä joka tuo Suomalaista musiikkia hienosti myös muun maailman tietoisuuteen. Tämänkin vuoksi entistä useamman nousevankin tai uuden artistin soisi päästä näyttämään osaamistaan laajalle yleisölle. Vain suurien levy-yhtiöiden ja artistien leikkikentäksi tätä formaattia ei saa päästää.
Olisi kieltämättä mielekästä nähdä UMK:n kasvavan, mutta mistä ihmeestä rahat siihen? 7 artistia on tällä hetkellä se maksimimäärä, jolla tuotanto voidaan viedä laadukkaasti läpi. Tämän on Yle todennut jo yli vuosi sitten, että eivät voi sen takia ottaa lisää artisteja mukaan, vaikka haluaisivat. Jos/kun Yle-leikkauksia tulee, niin artistimäärä todennäköisesti vain laskee, ellei haluta tinkiä musiikkivideoista tai lavashowsta.

Yle ei voi myöskään alkaa keräämään lisärahoitusta sponsoreilta tai esimerkiksi levy-yhtiöiltä, koska laki estää sen. Tuotanto on toteuttava siis täysin Ylen oman budjetin turvin. On mielestäni siis utopistista haaveilla laajemmasta kisasta tässä kohtaa, kun Ylen rahoitusta ollaan muutenkin leikkaamassa. Toki jos itse saisin päättää, niin peruisin nämä leikkaukset vielä (pitkälti toki muiden syiden kuin UMK:n takia).
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös