Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 316 976
  • 3 924

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Jos/kun Yle-leikkauksia tulee, niin artistimäärä todennäköisesti vain laskee, ellei haluta tinkiä musiikkivideoista tai lavashowsta.

Tänä vuonna ei olisi keltään pois, vaikka artistimäärä olisi ollut 5 tai 6. Silkkaa säästöä olisi ollut jokainen sentti.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Nyt kun nuo tuli vielä kertaalleen kaikki kuunneltua:

Gabrielin biisissä on ehkä jotain ChaChaCha vibaa, jossa yleisön ehkä saattaa helpolla saada mukaan laulamaan. Muutenkin vauhdikas ja etenevä laulu, myös diskojalalle tampattavaksi. Menestyspotentiaalia.

Sabotage ei vaan lähde. Jotenkin yliyrittäminen tuntuu puskevan läpi. Tai jotain, mikä aiheuttaa vahvoja negatiivisia fiiliksiä.

Ikkuna95mies laittoi myös vauhdin päälle. Eiköhän tämä soi useissa DJ seteissä yön pikkutunneilla pidemmän aikaa. Saas nähdä, kuinka paljon musiikki ja komiikka yhdistettynä tuovat ääniä ja menestystä itse kilpailussa.

Jos Markin ei lähde Euroviisuihin, en ymmärrä, miksi hän on edes kilpailemassa Euroviisuihin pääsystä. Musiikkia voi esitellä ja uraa rakentaa muuallakin. Biisi sinänsä aiemmin täälläkin nostettua valikkomusiikkitasoa. Ja sellaiset tulee usein korvattua omalla musiikkilistalla, eli mutenappia päälle telkkariin, ja parempaa tilalle.

Sara Siipolan biisi ihan koskettava ja vahva balladi, mutta lauluääni ei vaan itselleni toimi. Jonkun toisen laulamana olisin valmis näkemään, tai kuulemaan, tässä isommankin hitin. Tosin lavalla laulettuna tämä voi kuulostaa paremmalta kuin tämä koneella vedettynä.

Mania ei jotenkin myöskään lähde, johtuen tuosta muokkaillusta äänestä ja melodian jotenkin häiritsevästä etenemisestä.

Cyan Kicks oli ihan kelpo poppirokkia. Ei sinänsä pahaa sanottavaa tästä.

Mutta kyllähän itse kisaan olisi kaivannut jotain oikeasti tajunnan räjäyttävää biisiä, ja myös hieman laajempaa genre-edustusta. Sellainen menevä suomenkielinen popbiisi kevyen bändin kera puuttuu tänä vuonna kokonaan.
 

axe

Jäsen
Vedin pikaiset kaikkien ehdokkaiden kanssa muutaman päivän tauon jälkeen, ja nyt kun oli vähän muistijälkee vanhastaan, niin oikeestaan niissä on monessa ihan hyvä piisi, kelvollisia melodioita ja kaikkee, mutta ne on kyllä haudattu piiloon tuotannossa.

Mikään ei kuulosta yhtään elävältä, on rumpukonetta, syntikkaa, digisitä ja digitätä, kellot kilisee, säksättää, pärisee, hautaa kappaleen alleen ja heittää lisää jotain unts-untsia tai titti-ditti-tiitä päälle. Ja sitten se kaikki vielä viimeistellään sillä kirotulla autotunelaululla. Cyan Kicksinkin kuvittelisi ainakin olevan ihan soittimilla soitettua, mutta sitten sillekin on tehty jotain, että kaikki särmät ja dynamiikka on tasoitettu matoksi.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Ei mitään hajua kriteereistä. Mutta onhan UMK tämän maan isoimman näkyvyyden tarjoava ohjelma, joten vähän kummastuttaa miten CK on kahteen kertaan onnistunut seulan läpäisemään, varsinkin kun tämän vuoden biisi on sellainen 7+.

Toki, ei läheskään kaikkia UMK tai euroviisut kiinnosta. Eli voihan se olla, että nyt kuullut biisit ovat ne parhaimmat!

Cyan Kicks tuli Rasmus-vuonna toiseksi. Kaipa se on YLE:lle ollut merkki, että bändin voi valita uudemmankin kerran. Jos olisi jäänyt UMK:n pohjalle silloin niin tuskinpa olisi tänä vuonna mukana.
 

Zohan

Jäsen
Kyllä tuo Vox Populi on muutaman kuuntelun jälkeen noussut omalla listalla haastamaan Siipolaa.

Mulle pääasia on, että sinne lähetetää suomenkielistä musiikkia.
 

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En itse oikein ymmärrä Siipolan suosiota kun puhutaan Suomen ehdokkaasta. Ruotsi voisi saada ok pisteet tälläisellä ''pissatauko''-biisillä mutta piskuinen Suomi tarvitsee jotain erottuvampaa. Itse lähettäisin MG:n ja nublun viisuihin koska heidän biisissä on sentään yritys saada jonkinlainen korvamato kuulijan korvaan. Uskon myös että tämän kaksikon lavaesiintymiseen on enemmän mahdollisuuksia saada eloa ja jonkinlaista hulluutta mukaan verrattuna Siipolaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ruotsi voisi saada ok pisteet tälläisellä ''pissatauko''-biisillä mutta piskuinen Suomi tarvitsee jotain erottuvampaa.
Tämä toki riippunee paljon slotista, mikä Suomelle laitetaan. Ensimmäisten joukossa kusihätä ei ole vielä yllättänyt janoisimpiakaan ja ihan viimeisten joukossa jengi on jo palannut ruutujen äärelle. Mikäli Siipola valitaan, ideaalipaikahan saattaisi olla ns. huumoribiisien välissä.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Olen melko varma, että nämä "kaikki UMK-biisit on paskoja" on samoja tyyppejä kuin "kaikki euroviisubiisit on paskoja".

Summa summarum: Paskat biisit taistelemassa paskojen biisien kilpailussa voitosta. Ihan hyvin me tuossa seurassa joka tapauksessa siis pärjätään.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Olen melko varma, että nämä "kaikki UMK-biisit on paskoja" on samoja tyyppejä kuin "kaikki euroviisubiisit on paskoja".

Summa summarum: Paskat biisit taistelemassa paskojen biisien kilpailussa voitosta. Ihan hyvin me tuossa seurassa joka tapauksessa siis pärjätään.

Onneksi meillä on kisaan osuvasti nimetty biisi, Paska(na).
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koko tämän vuoden UMK-kattaus tuntuu olevan täynnä sellaisia biisejä, mitkä aukeavat omalla kohdalla vähän hitaammin. Jokaisesta biisistä ensifiilis on ollut negatiivisempi, kuin mitä niistä nyt ajattelen.

Siipola on vahvoilla, mutta on vaikea sanoa miten tuolla pärjäisi viisuissa. Se toimii meille, kun lyriikat ovat suomeksi, mutta tekstien kautta käännettynä biisi ei mitenkään voi iskeä samalla tavalla.

Livessä voidaan ratkaista paljon. En usko, että yksikään ehdokas nousee niin ylivoimaiseksi suosikiksi, että tiedettäisiin jo ennakkoon kuka tulee voittamaan, kuten viime vuonna Käärijän kohdalla tiedettiin.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Koko tämän vuoden UMK-kattaus tuntuu olevan täynnä sellaisia biisejä, mitkä aukeavat omalla kohdalla vähän hitaammin. Jokaisesta biisistä ensifiilis on ollut negatiivisempi, kuin mitä niistä nyt ajattelen.

Siipola on vahvoilla, mutta on vaikea sanoa miten tuolla pärjäisi viisuissa. Se toimii meille, kun lyriikat ovat suomeksi, mutta tekstien kautta käännettynä biisi ei mitenkään voi iskeä samalla tavalla.
Näinhän tämä aina menee. Samoin varsinaisten viisubiisien kohdalla ainakin itselläni, kunnes sitten viisuviikolla sen vuoden biisejä luukuttaa sen viikon putkeen ja joka vuosi sieltä muutama biisi nousee ihan omille soittolistoille saakka, vaikka ensikuunteluiden perusteilla tuntuukin siltä, ettei näistä ole viime vuoden tasolle. Kai tällekin on olemassa jokin psykologinen selitys, jotain olemassa olevaa ja jo entuudestaan "omistamaansa" arvostaa enemmän kuin uutta ja tuntematonta, kunnes tuntematon tuleekin tutuksi jne.

Edelleen olen varma siitä, että täälläkin vuoden päästä samaan aikaan muistellaan kaiholla 2024 UMK:n huipputasoa, kun UMK 2025 on jälleen kerran se kaikkien aikojen heikkotasoisin otatus, josta kuka tahansa viime vuoden edustajista olisi mennyt heittämällä läpi.

Eihän kovin monessa maassa edes käännetä noita biisejä, eikä valtaosalla siten ole hajuakaan mistä kappaleessa tarkalleen ottaen lauletaan. Siis siitä porukasta, jotka näkevät ja kuulevat biisin tasan kerran, viisufinaalissa. Ja vaikka käännettäisiinkin, kuinka moni jaksaa sen yhden ja ainoan katselukerran aikana syventyä lyriikoihin niin paljon, että alkaisi pohtia niiden merkitystä ennen kuin jo uusi esitys puskee päälle? Tuolla viisuissa se on ei-englanninkielisten biisien tapauksessa lyriikoiden puolesta se ja sama vaikka kappaleessa hoilattaisiin käsien pesemisestä (Serbia 2022) tai kaksin käsin tuopeista kiinni pitämisestä. Toki tuossa Serbian biisissäkin oli pointtinsa taustalla, mutta olisiko joku esityksen ensimmäisen ja viimeisen kerran finaalissa nähnyt saanut siitä kiinni ilman käännöstä tai edes käännöksen kanssa? Enemmän ratkaisee se, kuinka biisi jää kerrasta mieleen vai unohtuuko se jo kokonaan ennen seuraavaa esiintyjää. Yleisöäänten tapauksessa siis. Hyvän laulajan erottaa kyllä huonosta, samoin kuin hyvän tai huonon esityksen, oli laulukieli tai lyriikat sitten mitä tahansa.
 

Barney

Jäsen
Tuo MGN vox populi on hämmentävä pläjäys. Biisi ja tarina/tarinankertoja ei jotenkin mätsää.. Onko MG vihainen vai tulkitsenko tuota oikein? Onko tuo joku henkilökohtainen avautuminen kokemastaan vääryydestä? Onko tullut paljon vihapostia viime aikoina? Ei jotenkin toimi yhtään tässä UMK/Euroviisu kontekstissa
Eikö tuo nyt ole aika selkeä?

Jokasel on mielipide siitä, mitä mä olen
Mietin mikä tääl on pilalla, ku avasin somen
Mua huolestuttaa tää nykykunto nuorien
Muistan kun mä ite olin joskus ulkopuolinen
Välil halusin vaa tääl kaiken hajottaa
Lähettää teille terveisii, jotka koittaa ääntäni rajottaa
Et painukaa kaikki helvettiin


Kertoo selvästi siitä, miten nykypäivänä somessa jokaisella on ihan helvetin vahva mielipide joka asiasta, vaikka ei olisi asiaan edes tarkemmin perehtynyt. Monesti se mielipide on vielä negatiivinen, mikä yleensä kertoo siitä, että sillä kirjoittajalla on itsellään henkilökohtaisia ongelmia, joita sitten purkaa somessa esimerkiksi haukkumalla jotain julkisuuden henkilöä. Lopuksi vielä kertoo, että on itsekin kokenut itsensä ulkopuoliseksi, jolloin on käyttäytynyt edellä mainitulla tavalla. MG nuorempana provosoi vähän joka suuntaan ja se surullisenkuulusia Putin-tatuointikin oli todennäköisesti ainakin jollain tasolla yritys provosoida. Nyt kokee kasvaneensa aikuiseksi ja tajuaa käytöksensä olleensa lapsellista.

Vaikka kertosäkeen "kaikki mielipiteet on yhtä väärii" onkin melko korni, niin 99% tilanteissa se pitää paikkansa. Yleensä se totuus löytyy jostain niiden mielipiteiden väliltä, vaikka etenkin somessa ollaan aina sitä mieltä, että itse on aina oikeassa ja toinen väärässä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siipola on vahvoilla, mutta on vaikea sanoa miten tuolla pärjäisi viisuissa. Se toimii meille, kun lyriikat ovat suomeksi, mutta tekstien kautta käännettynä biisi ei mitenkään voi iskeä samalla tavalla.
Toisaalta on viisuissa pärjätty "vakavalla" sanoituksella muullakin kuin englannin kielellä ihan viime vuosinakin. Cha Cha Cha osoitti, että suomenkieliselläkin biisillä voi menestyä, mutta olisi se mielenkiintoista nähdä myös toisessa genressä.

Tiedä sitten, kykeneekö se moldovalainen, saksalainen, tai kroatialainen saamaan suomenkielisestä biisistä samalla tavalla irti, kuin indoeurooppalaisilla kielillä lauletuista. Cha Cha Cha kaikkine show-elementteineen toki toimi, mutta uskon sen pärjänneen vaikka kieli olisi ollut mikä. Eräänlainen Verka Serduchka-efekti.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Toisaalta on viisuissa pärjätty "vakavalla" sanoituksella muullakin kuin englannin kielellä ihan viime vuosinakin. Cha Cha Cha osoitti, että suomenkieliselläkin biisillä voi menestyä, mutta olisi se mielenkiintoista nähdä myös toisessa genressä.
Tällä hetkellä vaikuttaisi olevan kovasti in, jos biisi on laulettu natiivilla kielellä - on se sitten Suomi, Norja tai Ukraina. Siipolan pelastus voi olla suomenkieli, koska ainakin omaan makuun "mä oon paskana" ei nyt ole ihan omaperäisintä tai nokkelinta verbaliikkaa.

Joka tapauksessa Suomi saa ihan hyvän edustajan liikkeelle, jota ei tarvitse hävetä. Sitä voinee pitää jo onnistuneena suorituksena. Jonnet ei ehkä muista millaista kuraa tuonne on vuosien varrella lähetetty.
 

Schadowan

Jäsen
Tällä hetkellä vaikuttaisi olevan kovasti in, jos biisi on laulettu natiivilla kielellä - on se sitten Suomi, Norja tai Ukraina. Siipolan pelastus voi olla suomenkieli, koska ainakin omaan makuun "mä oon paskana" ei nyt ole ihan omaperäisintä tai nokkelinta verbaliikkaa.

Joka tapauksessa Suomi saa ihan hyvän edustajan liikkeelle, jota ei tarvitse hävetä. Sitä voinee pitää jo onnistuneena suorituksena. Jonnet ei ehkä muista millaista kuraa tuonne on vuosien varrella lähetetty.
Joo, miettikää niitä Darude ja Sebastian Rejman sekä Saara Aalto vuosia. Ihan pimeetä touhua.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Toisaalta on viisuissa pärjätty "vakavalla" sanoituksella muullakin kuin englannin kielellä ihan viime vuosinakin. Cha Cha Cha osoitti, että suomenkieliselläkin biisillä voi menestyä, mutta olisi se mielenkiintoista nähdä myös toisessa genressä.

Tiedä sitten, kykeneekö se moldovalainen, saksalainen, tai kroatialainen saamaan suomenkielisestä biisistä samalla tavalla irti, kuin indoeurooppalaisilla kielillä lauletuista. Cha Cha Cha kaikkine show-elementteineen toki toimi, mutta uskon sen pärjänneen vaikka kieli olisi ollut mikä. Eräänlainen Verka Serduchka-efekti.
Cha Cha Cha oli euroviisukontekstiin aika lailla täydellinen biisi. Yhdisteli eri genrejä, oli yllätyksellinen sekä ennen kaikkea kerrasta mieleen jäävä ja vielä ilmiöksi nousseen hahmon esittämä. Itsekin olen verrannut Cha Cha Cha:ta ja Käärijää juuri nimenomaan Dancing Lasha Tumbaihin ja Verka Serduchkaan sekä Wild Dancesiin ja Ruslanaan. Eipä noissakaan sanoitukset ole millään muotoa syvälliset, eikä oikeastaan edes kiinnosta mitä niissä sanotaan, esitykset ovat puoleensavetävän koukuttavia ja jäävät kerrasta mieleen.

Tällä hetkellä vaikuttaisi olevan kovasti in, jos biisi on laulettu natiivilla kielellä - on se sitten Suomi, Norja tai Ukraina. Siipolan pelastus voi olla suomenkieli, koska ainakin omaan makuun "mä oon paskana" ei nyt ole ihan omaperäisintä tai nokkelinta verbaliikkaa.
Jotenkin se käännöksen "Fucking wreck" toimii itselleni tässä paremmin. Ymmärrän kyllä, miksi suomenkielisessä versiossa ei ole haluttu käyttää esimerkiksi "hajalla" tai "rikki", mutta "paskana" kuulostaa jotenkin paskalta tuoden mieleen ihan väärät mielikuvat :D
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minusta on aina ollut plussaa (olen perinteinen viisukatselija jo niiltä ajoilta kun piti laulaa omalla kiellellä) jos lauletaan omalla kielelle se lisää mielestäni eksotiikkaa noihin biiseihin ja moni kieli on varsin kaunis vaikkei ymmärtäisi kuin sanan sieltä tai toisen täältä.
 

Siwankassa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Edelleen olen varma siitä, että täälläkin vuoden päästä samaan aikaan muistellaan kaiholla 2024 UMK:n huipputasoa, kun UMK 2025 on jälleen kerran se kaikkien aikojen heikkotasoisin otatus, josta kuka tahansa viime vuoden edustajista olisi mennyt heittämällä läpi.
Tää on kyllä joka vuosi sama. Ellei sitten joku yks hitti Cha cha cha ole siellä menossa mukana. Musta oikeastaan mielenkiintoisempaa nyt odottaa umk kun voittaja ei ole niin varmaa kun parina vuona ollut se selkeä ennakkosuosikki ja itse kisassa ei ole mitään jännitettävää kun voittaja on varma. Ainakin käärijän kohdalla viime vuonna oli selvä peli jo ennen umk että lähtee meitä edustamaan. Ainoa mielenkiinto oli tosiaan ne live vedot miltä näyttää. (esim robin pelasti keskinkertaisen/heikon biisin hyvällä lavashowlla). Tänä vuonna saa varmaan jännittää pisteidenjakoa ja yleisöäänissä top 3 veikataan lonkalta että (Mg+Nublu, Sara Siipola, Cyan Kicks)
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Aika hyvin kilpailijat arvaili toisia kilpailijoita reaktiovideoiden perusteella. Olikohan jokin vuotanut lista jo heidänkin tiedossa tuohon aikaan?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta on aina ollut plussaa (olen perinteinen viisukatselija jo niiltä ajoilta kun piti laulaa omalla kiellellä) jos lauletaan omalla kielelle se lisää mielestäni eksotiikkaa noihin biiseihin ja moni kieli on varsin kaunis vaikkei ymmärtäisi kuin sanan sieltä tai toisen täältä.
Vanha sääntö toki toi selvän etulyöntiaseman Britannialle ja Irlannille, sekä perinteisesti lyyrisinä pidetyille suurien kulttuurikielten maille. Ei suomi todellakaan ruma kieli ole, mutta jos sitä ei kuule eläissään vs. englanti, ranska, espanja jne. melko vaikea siitä on syttyäkkään.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Eikö tuo nyt ole aika selkeä?

Jokasel on mielipide siitä, mitä mä olen
Mietin mikä tääl on pilalla, ku avasin somen
Mua huolestuttaa tää nykykunto nuorien
Muistan kun mä ite olin joskus ulkopuolinen
Välil halusin vaa tääl kaiken hajottaa
Lähettää teille terveisii, jotka koittaa ääntäni rajottaa
Et painukaa kaikki helvettiin


Kertoo selvästi siitä, miten nykypäivänä somessa jokaisella on ihan helvetin vahva mielipide joka asiasta, vaikka ei olisi asiaan edes tarkemmin perehtynyt. Monesti se mielipide on vielä negatiivinen, mikä yleensä kertoo siitä, että sillä kirjoittajalla on itsellään henkilökohtaisia ongelmia, joita sitten purkaa somessa esimerkiksi haukkumalla jotain julkisuuden henkilöä. Lopuksi vielä kertoo, että on itsekin kokenut itsensä ulkopuoliseksi, jolloin on käyttäytynyt edellä mainitulla tavalla. MG nuorempana provosoi vähän joka suuntaan ja se surullisenkuulusia Putin-tatuointikin oli todennäköisesti ainakin jollain tasolla yritys provosoida. Nyt kokee kasvaneensa aikuiseksi ja tajuaa käytöksensä olleensa lapsellista.

Vaikka kertosäkeen "kaikki mielipiteet on yhtä väärii" onkin melko korni, niin 99% tilanteissa se pitää paikkansa. Yleensä se totuus löytyy jostain niiden mielipiteiden väliltä, vaikka etenkin somessa ollaan aina sitä mieltä, että itse on aina oikeassa ja toinen väärässä.
Tulkitsen biisin sanomaa jonkin verran eri tavalla.

Mielestäni lainaamasi ensimmäisen säkeistön lyriikat kuvaavat MG:n uhriutumista somessa saamaansa (suurelta osin ansaittuun) palautteeseen liittyen. Putin-tatskan lisäksi herraa on kritisoitu mm. järjestäytyneen rikollisryhmän (Cannonball MC) kanssa kaveeraamisesta, koronarokotteiden ja -passien vastustamisesta ja myös muista salaliittoteorioista.

Kertosäe tuo esiin vaihtoehtomedioiden (vai vastamedioitako ne ovat) narratiivin, jonka mukaan kaikki mielipiteet ovat ihan yhtä arvokkaita ja oikeita. Eivät ole, esim. tiedettä ja ihmisarvoa kunnioittavat mielipiteet ovat parempia kuin niitä vastustavat. Kertsissä tuodaan samaisen narratiivin mukaisesti myös esille, että me ollaan kansan ääni ja te lauma lampaita. Ja videolla kansakin hypnotisoituu ja vaipuu transsiin uutistenlukijoita kuunnellessa, kun reppanat massapsykoosissa uskovat kaiken heille kerrotun.

Jos tuon kappaleen esittäjä olisi joku muu kuin MG, sen voisi ottaa huumorilla, mutta artistin menneisyyden huomioiden ei kyseinen biisin sanoma jaksa naurattaa, vaikka en jaksa siitä myöskään liikaa mieltäni pahoittaa. Harmi sikäli, koska omaan korvaani kyseinen humppa kuulosti UMK:n biiseistä "melodisesti" kivoimmalta, mutta biisin sanoman tai sen esittävän artistin kannattaminen on vähän tekemätön paikka.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Vanha sääntö toki toi selvän etulyöntiaseman Britannialle ja Irlannille, sekä perinteisesti lyyrisinä pidetyille suurien kulttuurikielten maille. Ei suomi todellakaan ruma kieli ole, mutta jos sitä ei kuule eläissään vs. englanti, ranska, espanja jne. melko vaikea siitä on syttyäkkään.

Mutta kummasti on hepreallakin on voitettu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös