Mainos

Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 340 996
  • 3 955

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Win95 oli Suomalaisyleisön suosikki? Se nyt ei kerro yhtään mistään. Ymmärrän hassuttelun tämän winmanin osalta, mutta ei kannata pettyä jos se ei oikein uppoa tuohon eurooppaan.
Vaikka varsinaisissa viisuissa kilpailu tulee olemaan monin verroin kovempi, kuin UMK:ssa, Windows95Manhan ei hahmona ole mitenkään korostuneen suomalainen, vaan 1990-luku-meemit ovat suosittuja kaikkialla ja jos "No Rules" upposi suomalaisiin, en näe yhtään syytä, etteikö se iskiisi niin saksalaisiin, kuin slovenialaisiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eihän tuo ole mikään crazy party...Se oli viime vuonna. Tänä vuonna sinne tuupataan samanlaista huttua joka tuutista, mutta se joka on erilainen ja ajattelee asioita hieman out of the box niin pärjää. Käärijä oli juurikin sellainen vuosi sitten.
Mistäköhän tässä nyt oikein puhut? En ole törmännyt yhteenkään toistaiseksi julkaistuun viisuedustajaan, joka menisi windows95manin kanssa samaan kategoriaan tai genreen. Suomi todellakin erottuu joukosta.

Tykkään tästä valinnasta joka päivä enemmän. Tässä on juuri sopiva asenne, ettei olla kiinnostuneita siitä mitä muut meistä ajattelee, vaan tehdään mitä huvittaa ja katsotaan mihin se riittää.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Viime vuonnahan oli tilastoa siitä, että juryissa pop-musiikin asiantuntijoilla oli järkyttävä yliedustus. Siis sellaisella geneerisellä popilla mikä on esim Ruotsin vahvuus, mutta Suomen vahvuus ei ole ikinä ollut. Tehdään siis vaan omaa juttuamme ja pidetään hauskaa. Ei tää niin vakavaa ole.

Olen kyllä ihmetellyt milloin tästä on tullut niin vakavaa, että Windows95man saa jopa ihan suoranaista vihaa osakseen kansan suosikiksi nousemisesta. Paljon näkee katkeria viestejä siitä, ettei esim. Sara Siipola tullut valituksi vaan tämä.

Siloteltu pop ja lavashown yhdistäminen on vaikea juttu Suomalaisille. siitä ei pääse mihinkään, mutta kun osaa vähän nauraa myös itselleen, niin se välittyy positiivisesti myös esiintymisestä ja siksi Käärijästäkin tykättiin.
UMK onnistui taas siinä, että tuodaan esiin suurelle yleisölle tuntemattomia artisteja ja nämä yllättävät tuoreudellaan ja vievät kansan äänet.. Kiitos ja toivottavasti Windows95man lähtee edustamaan Suomea viisuihin
 

John Lidgett

Jäsen
Suosikkijoukkue
KouPa ( Kouvolan Paska)
En tiedä, onko juttu ollut ketjussa jo, mutta jännän äärellä ollaan nyt. Kesterin ja Piispasen pitäisi tämän viikon loppuun mennessä tehdä päätös, osallistuvatko he Euroviisuihin.


Jos Windows95man jättäytyy pois, on se sen verran kova pettymys, että jää itseltä viisut kokonaan katsomatta. Helvetin politiikka pilaa aina kaiken.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Kyllä mä sanoisin, että Windows95man on aika varma finaalin menijällä tuolla lavashowlla. Kyllä tuolla erottuu tarpeeksi joukosta ja saa niitä huumoria ääniä. Biisinä teos on aika heikko, mutta suurin osa äänestäjistä näkevät vain kokonaisuuden.

Kyllä Siipolakin olisi finaalinässyt. Noi pennin Loreenit jne. nyt on hassuttelua. Mun mielestä lavaesitys oli UMK:si jo aika hieno ja valmiiksi mietitty. Laulaminen jätti hieman parantamisen varaa kyllä, mutta ei sen verran paljoa, että etteikö sitä olisi voinut tapahtua. Muista esityksistä Cyan Kicksillä ja Mikael Gabriel x Nublulla oli heikot show, mutta valittaessa niitä olisi voinut muuttaa ja parantaa. Heissäkin oli valtava mahdollisuus mennä finaalista läpi. Sini Sabotagella, Jesse Markinilla tai Sexmanella ei olisi omasta mielestä ainakaan todennäköisyyksiä finaaliin.

Ja se finaalin pääseminen on yksi tärkeimpiä tavotteita joka vuosi. Mitä useammin ollaan siellä ja pärjätäänkin niin sitä paremmin siellä pärjää jatkossa. Vaikka joka vuosi on oma juttunsa niin kyllä mielikuvilla on myös merkitystä. Irlanti on joka vuosi vitsi (karsinta on toki Euroopan surkein) ja se näkyy joka vuosi finaalittomuudessa. Sitten toisaalta Italia, Ukraina ja Ruotsi menestyy joka vuosi ja se taas näkyy menestyksenä. Aika monena vuonna nuo kolme on top-5. Ja aina heiltäkään ei tarvitse olla se top-5 biisi sen tehdäkseen. Menestys ruokkii menestystä ja mielikuvat ovat tärkeitä. Siksi näen nyt taas todella tärkeänä, että päästään finaaliin. Ja sen pitäisi onnistustua Windows95manilla. Finaalissa juryilta tulevat saamaan 0-20 pistettä ja veikkaan yleisöltä 60-120.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Ysärin europopin duothan olivat yleensä lihaksikas mies ja tissikäs nainen. Windows95man on enemmänkin hipsteröity nykyhassuttelu viiksineen ja paljaine pyllyineen. Eikä siinä mitään, hauskahan se esitys oli. Mutta ehkä Win95-hahmo vinkkaa silmää enemmän meidän nykykäsitykselle ysäristä kuin itse ysärille. Minusta se on tärkeä asia huomata, eikä verrata esitystä oikeisiin 90-luvun tekeleihin.
 

peksa

Jäsen
En tiedä, onko juttu ollut ketjussa jo, mutta jännän äärellä ollaan nyt. Kesterin ja Piispasen pitäisi tämän viikon loppuun mennessä tehdä päätös, osallistuvatko he Euroviisuihin.


Jos Windows95man jättäytyy pois, on se sen verran kova pettymys, että jää itseltä viisut kokonaan katsomatta. Helvetin politiikka pilaa aina kaiken.

Tämä on sillain hankala case, jonkun pitäisi avata tämä lipas ensimmäisenä että Israel potkittaisiin viisuista ulos. Jos boikotteja tulee tarpeeksi niin eiköhän sillä tulosta tule.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on sillain hankala case, jonkun pitäisi avata tämä lipas ensimmäisenä että Israel potkittaisiin viisuista ulos. Jos boikotteja tulee tarpeeksi niin eiköhän sillä tulosta tule.
Siihen vaadittaisiin maakohtaista boikotointia, eikä vain sitä, että yksittäinen esiintyjä jättäytyy pois ja tulee toinen tilalle.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
En tiedä, onko juttu ollut ketjussa jo, mutta jännän äärellä ollaan nyt. Kesterin ja Piispasen pitäisi tämän viikon loppuun mennessä tehdä päätös, osallistuvatko he Euroviisuihin.


Jos Windows95man jättäytyy pois, on se sen verran kova pettymys, että jää itseltä viisut kokonaan katsomatta. Helvetin politiikka pilaa aina kaiken.


Siihen vaadittaisiin maakohtaista boikotointia, eikä vain sitä, että yksittäinen esiintyjä jättäytyy pois ja tulee toinen tilalle.
Niin.. tosiaan sääntöjen mukaan jos Windows-herrasmiehet kieltäytyvät lähtemästä, niin tällöin kakkoseksi tullut lähtisi. Mutta koska mediassa/somessa olleiden tietojen mukaan Siipola nyt vielä todennäköisemmin kieltäytyy lähtemästä kuin voittajat, niin sitten olisi jonossa Mikael Gabriel virolaiskätyrinsä kanssa. Ja he nyt tuskin kieltäytyvät lähtemästä, että tämähän voi mennä vielä mielenkiintoiseksi..
 

Tuamas

Jäsen
Päätin tuossa viime yönä tehdä "mitä ne meistä ajattelee" -kansalle palveluksen ja katsoin kaikki edes jonkinlaisen katsojamäärän keränneet reaktiovideot Windows95manin UMK-finaalisuoritukseen.

Koska studio- ja videoversio on niin keskinkertainen, siihen liittyviä videoita en katsonut, koska ne eivät ole relevantteja.

Otetaan poimintoja ja havaintoja:
- Suurin osa tykkäsi vedosta, pieni osa inhosi syvästi ja muutama nimesi tämän suosikikseen koko kisassa.
- Käytännössä kaikki veikkasivat, että Win95 menee televotella helposti finaaliin.
- Stereotyyppiset Euroviisujen oikeinkannattajat, joille kyseessä on hyvin vakava laulukilpailu jota ei saa tällaisin hupiesityksin pilata, pääsääntöisesti inhosivat esitystä sydämensä pohjasta ja olivat selvästi päättäneet inhota esitystä jo ennen kuin sen näkivät.
- Oikeastaan mitä enemmän kuuntelija oli perusjannu/-jannutar, sitä kovemmin Win95 iski.
- Suurin osa oli aivan intona mukana esityksen draaman kaaressa, munasta syntyminen, "alastomuus", sääntömuijan vastustus, shortsien laskeutuminen katosta ja shortsipyrot upposivat kuin veitsi voihin.
- Alastomuus, vaikka ei edes ollut "oikeaa", oli selkeästi vähän vaikea pala sulattaa ensialkuun monelle.
- Sillä hetkellä kun farkkushortsit ovat jalassa ja shortsipyrot alkavat, Euroopassa pyöreästi 30 miljoonaa ihmistä repeää nauramaan.
- Pitäisin melko todennäköisenä, että tuo pyrokohta tulee olemaan näiden Euroviisujen käytetyin meemi.
- Lisäksi kyseessä tulee todennäköisesti olemaan tämän vuoden viisudiskojen anthem.

En näe tämän perusteella syytä muuttaa arviota, menee helposti, mahdollisesti jopa ylivoimaisesti (vaikkei sillä olekaan väliä) semeistä finaaliin.

Finaalissa on yleisöäänissä helposti TOP10, mutta raatien sorsiminen on enemmän kuin todennäköistä ja tämän vuoksi todennäköisesti kokonaissijoitus lienee siellä 10-20 välillä.

Edit.
Liitetään vielä muutamia näistä.

Oikeinkannattajista räikein versio:



Sama pari Käärijästä viime vuonna:





Esimerkki tavisparista:

 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tuo aiemmin mainitsemani Kroatian Euroviisukarsinnan ennakkosuosikki onkin samassa semifinaalissa, kuin Suomi. Tosin musiikkigenrenä rockimpaa, mitä Windows95manin biisi.



 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tää on kyllä kova. Milloin Kroatia valitsee edustajansa, jos tämä ei ollut vielä varma?
25.2 on niiden finaali. 22.2 on ensimmäinen semifinaali ja 23.2 toinen semifinaali. Molemmista semifinaaleista pääsee jopa 8 jatkoon, eli niiden finaalissa on 16. Äänestyssysteeminä niillä on, että semifinaaleissa on 100% yleisöäänestys ja finaalissa sitten 50% yleisöäänet, 25% kansallinen raati ja 25% kansainvälinen raati.
 
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Tuo aiemmin mainitsemani Kroatian Euroviisukarsinnan ennakkosuosikki onkin samassa semifinaalissa, kuin Suomi. Tosin musiikkigenrenä rockimpaa, mitä Windows95manin biisi.



Tämä on kyllä kova. Oma suosikkini tulee olemaan mikäli ja toivottavasti kun valitaan viisuihin. Vähän tulee kertsistä tuo Painin biisi mieleen niin kuin @jle01 jo mainitsikin.

Edit: En tiedä onko tuo huumoribiisi vai ei, mutta joka tapauksessa biisinä ihan eri tasoa kuin No Rules. Mutta olenkin enemmän metalliukkoja.

Heh, vaikka olenkin 90-luvulla kuunnellut paljonkin eurodancea, niin jostakin syystä miellän sen ajan musiikin vieläkin kaikilta osin noloksi. 80-luvun paluu synthwaven muodossa oli hieno juttu, mutten välttämättä toivottaisi 90-lukua takaisin yleiseen soittoon. Omaan korvaan ihan käsittämätön se ero soundissa mikä ikävä kyllä meni tapahtumaan 80-luvun ilmavien rumpujen ja ylipäänsä tunnelmallisten biisien siirryttyä 90-lukujen äänimaailmaan.

Tai no, jos poppi meni huonompaan suuntaan niin 90-luvulla saatiin sitten parempaa rock/metallimusaa lähinnä grungen, shoegazen, industrialin ja alternativen ansiosta. :)
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heh, vaikka olenkin 90-luvulla kuunnellut paljonkin eurodancea, niin jostakin syystä miellän sen ajan musiikin vieläkin kaikilta osin noloksi. 80-luvun paluu synthwaven muodossa oli hieno juttu, mutten välttämättä toivottaisi 90-lukua takaisin yleiseen soittoon. Omaan korvaan ihan käsittämätön se ero soundissa mikä ikävä kyllä meni tapahtumaan 80-luvun ilmavien rumpujen ja ylipäänsä tunnelmallisten biisien siirryttyä 90-lukujen äänimaailmaan.

90-luvulla pop muuttui moniulotteisemmaksi ja saundeihin tuli erilaista syvyyttä. Kasari oli muovista kuraa, josta useimmiten paistoi pakonomainen tarve kuulostaa modernilta, ysärillä tästä oli päästy jo eroon. Rumpujen "ilmavuushan" johtui siitä, että kaikua piti laittaa vitusti, jotta musa kuulostaisi isolta. Lisäksi kasarissa myötähäpeää kautta rantain aiheuttaa ulkomusiikillisten tekijöiden korostaminen, mikä johtui tietysti musiikkivideoiden merkityksen kasvusta MTV:n tulon myötä.

Mitä Windows-mieheen tulee, niin itse biisiä en ole edes kuullut, mutta Keisterin taustan tuntien paketissa on aika paljon inside-läppää ja itseironiaa. Mieluummin tällainen kaveri viisuihin kuin joku nevahööd "viiden pennin Loreen" Sippola, jonka biisiä en myöskään ole kuullut, mutta laitan pääni pantiksi, että kuulematta paskaa.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Heh, vaikka olenkin 90-luvulla kuunnellut paljonkin eurodancea, niin jostakin syystä miellän sen ajan musiikin vieläkin kaikilta osin noloksi. 80-luvun paluu synthwaven muodossa oli hieno juttu, mutten välttämättä toivottaisi 90-lukua takaisin yleiseen soittoon. Omaan korvaan ihan käsittämätön se ero soundissa mikä ikävä kyllä meni tapahtumaan 80-luvun ilmavien rumpujen ja ylipäänsä tunnelmallisten biisien siirryttyä 90-lukujen äänimaailmaan.
Ysärin valtavirtasaundi oli kyllä melko hirveää, mutta se siinä varmaan nykyaikana kiehtookin. Ja nimenomaan siksi tällainen camp-humoristinen esitys tuon biisin kylkeen toimii.

Jos taas miettii ysäriä koko konemusakartalla, niin nimenomaan teknon osalta tuo aika oli varsinaista kulta-aikaa. Ja silläkin uhalla, että menee genrerunkkailuksi, puhun nyt teknosta nimenomaan kolkkojen teollisuushallien tekno-musagenrenä enkä minään eurodance-jumputuksena, jota niin usein väärin kuulee teknoksi kutsuttavan. Juurikin tuo perkussioiden ilmavuus ja biisien tunnelma ovat minulle tavaramerkkejä ysäriteknossa. Tämän päivän tappiin tuotetussa loudness-kamassa sitä ei ole minusta oikein ollut, edes siellä varastohallireiviskenen muuten saundillisesti ihan maukkaassa musiikissa. Tosin ihan parin viime vuoden aikana on teknossa nytkähdetty yhtäkkiä takaisin johonkin ysärin ilmaviin saundeihin ja kovempiin tempoihin, minkä olen ilolla ottanut vastaan.

Mutta joo, mentiin aika kauas ketjun aiheesta. Oliskohan täällä ihan konemusa-ketjua...?
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
- Stereotyyppiset Euroviisujen oikeinkannattajat, joille kyseessä on hyvin vakava laulukilpailu jota ei saa tällaisin hupiesityksin pilata, pääsääntöisesti inhosivat esitystä sydämensä pohjasta ja olivat selvästi päättäneet inhota esitystä jo ennen kuin sen näkivät.

Omalta osaltani tämä saa olla viimeinen viesti tähän UMK/ESC-ketjuun koska en edes ole kiinnostunut sen kummemmin Euroviisuista, ja minusta nämä skabat otetaan Suomessa ja Jatkoajassakin vähän turhan tosissaan. Minut voi kuitenkin niputtaa tuohon yllämainittuun oikeinkannattajien kategoriaan myös, koska kyllähän henkilön täytyy olla vähän arveluttava tyyppi, jos ei ymmärrä Suomen biisin hienoutta. En kyllä yleensä edes katso Euroviisuja, mutta mielelläni kuulun tuohon stereotyyppisten oikeinkannattajien posseen silti. Otan kuitenkin musiikin yleisesti ottaen aika tosissaan, enkä lähtökohtaisesti pidä huumorista musiikissa, joten koen yhteenkuuluvuutta tosikkojen heimoon.

Mutta olen nyt katsonut myös tuon UMK-voittoesityksen Youtubesta, ja täytyy sanoa, että en kyllä edelleenkään ymmärrä mitä hienoa tuossa on. Keskinkertainen biisi, jonka kylkeen on liitetty nopeatempoinen ja kaoottinen lavashow ottamaan huomiota, jotta kukaan ei kai kiinnittäisi huomiota varsinaiseen musiikkiin. Minusta tuo esityskin oli lähinnä sekava kohellus, ja koska olen myös huumorintajuton ihminen, en revennyt nauramaan siinäkään kohtaa kun mies sai shortsinsa. Onneksi kuitenkin suurin osa eurooppalaisista omistaa huumorintajun, ja tulee repeilemään liitoksistaan tuon näyn edessä. Olen kai itse masentunut, kun mies kalsareissa ja Windows95-paidassa ei naurata. Tiedän että pitäisi naurattaa, mutta kun ei vain lähde.

Itseäni ei kiinnosta Euroviisuissa lähinnä kuin se, että onko varsinainen musa hyvää, koska ne showt ovat kaikilla niin massiivisia ja viimeisen päälle suunniteltuja. Lisäksi jos artistilla on karismaa, niin se voi kiinnittää huomion. No Rules on kuitenkin mielestäni varsin huonoa musiikkia, eikä tuo live-esitys sitä muuksi kirjoissani muuta, vaikka kuinka sekoiltaisiin. Sanoisin tämän olevan sellainen 3/10 esitys ykkösestä kymppiin-asteikolla. Onneksi suurin osa ihmisistä on eri mieltä.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Siis hetkinen... eikö tuo kertsi ole täsmälleen sama kuin Pain - Party in my head:

edit: no ei se ihan täsmälleen sama ole

On siinä vähän samaa kuin Hypocrisyssa, jonnet ei tiedä :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös