Makuasioita, sano Musti, ko muniaan nuoli.
Kahden kärjessä oli omasta mielestäni kaksi parasta esiintyjää ja kappaletta.
Mä olen täsmälleen samaa mieltä sillä lisäyksellä, että kolmanneksi sijoittui mielestäni kolmanneksi paras biisi. Irlanti olisi ollut Minun Listallani neljäs, joten siihen katkesi putki, vaikka Ranskastakin pidin. Näistä lähtökohdista 50/50 jako toimi jopa hämmästyttävän hyvin ja lopputulokset olivat suurimmaksi osaksi täysin asialliset.
Mun mielestä se on vähän typerä väittely toiko pisteiden laskuun politiikan juryt vai yleisö, kun oikea syyllinen on EBU. Israel olisi ehdottomasti pitänyt sulkea kilpailusta ihan jo turvallisuusuhkiin vedoten, mutta niin ei tehty. EBU jätti yleisön ja juryjen vastuulle pitää politiikan ulkona kilpailusta ja ei ihan täytenä yllätyksenä tullut ettei se onnistunut. Miten ihmeessä se olisi edes voinut onnistua.
Vielä kahta kauheammin politikoitaisiin jos Venäjää ja Valko-Venäjää ei olisi polititisista syistä suljettu kisoista. Oikeasti puolet maista jättäisi kisat kokonaan väliin jos Venäjä siellä olisi, mutta jos kuvitellaan että Venäjä olisi israelina mukana porukassa, niin se aivan satavarmasti voittaisi yleisöäänet ja yhtä satavarmasti jäisi hyvin pienillä pisteillä sijoille ynnämuut juryäänissä. Jos asettaisin itseni Suomen juryyn siinä tilanteessa, niin tuskinpa suostuisin antamaan heille pistettäkään vaikka miten olisi laadukasta balladia tuotu lavalle. Mukavaa että tässäkin ketjussa on iso kasa kirjoittajia, jotka kykenisivät kaikissa tilanteissa täydelliseen objektiivisuuteen.