Jätän nyt tässä kohtaa syvemmin käsittelemättä maailman poliittiset aspektit, mutta haluaisin silti nostaa esiin tämän seuraavan näkökulman
Vajaan tunnin päästä alkaa Euroopan yleisradioyhtiöuden yhteenliittymä EBU:n vuotuinen lippulaivaohjelma, jota ilmeisesti tulee seuraamaan yhteensä yli 100 miljoonaa ihmistä, ja se televisioidaan myös Euroopan ulkopuolelle. Kisat järjestää tänä vuonna Ruotsin, vakiintuneen länsimaan yleisradioyhtiö. Monet EBU:n jäsenet myös haluavat esiintyä luotettavina tiedonvälittäjänä. Lopputuloksena tähän mennessä on nähty jo muun muassa:
- Yhden ennakkosuosikin hylkäys perusteilla, joita on avattu julkisuuteen hyvin ylimalkaisesti ( toki tähän voi olla myös pätevät perusteet, mutta viestinnässä on mokattu yhtä kaikki)
-Yleisön reaktioiden vääristelyä lähetyksissä
&Peruttuja lehdistötilaisuuksia
- Ilmeisesti ainakin pari kriisikokousta, joiden annista ei ole virallisesti tiedotettu käytännössä mitään.
Lisäksi uutisten ja huhujen perusteella tänään voidaan vielä nähdä vaihtelevin todennäköisyksin toimenpiteestä riippuen seuraavaa:
- Lisää yleisön reaktioiden vääristelyä lähetyksissä
- Jurypisteiden antajien sensurointia
- Hieman "yllättäviä" ohjausratkaisuja
- Joidenkin kilpailukappaleiden näyttämistä nauhalta ( tälläisestakin kiertää huhuja, mutten ainakaan haluaisi itse niitä vielä tässä vaiheessa uskoa)
Jo tähän astinen saldo, plus mahdollisesti tulevat toimenpiteet, tai oikeastaan jo se, että niistä puhutaan vähintään suht vakavissaan on minusta melkoisen huolestuttavaa. Yleensä kun minun mielestäni skenaario siitä, että jokin suuri tapahtuma pitää vaikka väkisin, ja vaikka millä vippaskonstein saada näyttämään TV-katsojan silmiin onnistuneelta, ja vielä niin, että tapahtumaan liittyvät ikävät asiat loistaisivat poissaolollaan, kuulostaa lähtökohtaisesti sellaiselta tiedonvälityksen linjalta, jota on yleensä tavattu nähdä jossain hieman muualla, kuin tällä kertaa.
Vaikka kyseessä on "vain" viihdeohjelma, pitäisi EBU:n ja yleisradioyhtiöiden pomoportaissa katsella peiliin, ja miettiä oikein huolella, onko tämä nyt sellaista mainosta mikä sopii brändien puolesta tuuttavaksi ulos tässä mitassa, mitä viisuja seurataan? Riippumatta siitä onko Israel mukana vai ei, olisi tämä varmaan ollut hoidettavissa hieman paremminkin. Edes tiedottamisen osalta, jonka nyt kuitenkin luulisi olevan juurikin EBU:n, ja sen jäsenten erikoisalaa.