Euroviisut 2024 ja UMK 2024

  • 316 879
  • 3 924

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Kroatian Baby lasagna laittaa riman korkeammalle. Hupaisa huuda mukana-rokki-rallatus. Tää on just sitä mikä viisuissa saa takuuvarman top 10 sijoituksen jos sinne pääsee.

Linkki vie youtubeen
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Aurinko ei paista, mut lunta sattaaa, taitaa tulla VÄLIVUOSI! Ja kyllä, sanon tämän vaikkei kaikkea ole edes kuultu. Jotenkin ei vaan ennakkoon hivele oikein mikään. Onko maha täynnä makiaa, Halvan maukasta lakritsaa, vai mistä johtuu?
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Niin no, tässä tapauksessa "Ulkomaalaiset" = Hyvin hyvin harva valittu joukko jotka seuraa Euroviisuja todella tarkasti. Väitän, että ne ovat niitä henkilöitä jotka näkevät jokaisessa esityksessä jotain positiivista oikein hakemalla. Se on mielestäni ihan hieno asia, että jaksavat kehua. Eipä tuo Suomen keskimääräinen sijoitus Euroviisuissa ole ollut, sanotaanko vaikka viimeisen 7 vuoden aikana, mitenkään erityisen hyvä että voitaisiin aidosti sanoa UMK:n tason olevan oikeasti hyvä ja laaja. Ei ainakaan, jos mittarina on Euroviisu-menestys.
Samaa olin kirjoittamassa. Varsinkin somessa esim. nämä reaktiovideoita tekevät ulkomaalaiset ESC-fanit tuntuvat intoilevan kutakuinkin jokaisen biisin kohdalla että wow Finland you did it again, ja osaavat olla kohteliaita ja puhua juuri sillä tavalla että katsoja ei vahingossakaan pahoita mieltään kun oman maan edustajasta ei tykättykään. Siitä voi syntyä helposti illuusio että UMK olisi kauttaaltaan jotain ylikylän touhua ja täyttä rautaa alusta loppuun.

Mutta koska kyseessä on kilpailu, kaikki biisit eivät voi tietenkään olla samalla viivalla, eikä siinä ole omasta mielestäni mitään erikoista että jo tässä vaiheessa pistetään kotimaassakin kylmästi ehdokkaita paremmuusjärjestykseen, vaikka moinen musan ja taiteen suhteen onkin ylipäätänsä ja yleensä vähän nurinkurista. Tässä on kuitenkin kyse siitä kuka onnistuu tekemään vahvimman vaikutuksen niiden kolmen minuutin aikana mitä nämä kisaavat biisit yleensä kestävät, eikä siinä riitä millään jos esitys ja kappale ovat vain osastoa ihan kiva. Kaksi toistaiseksi julkaistua biisiä ovat olleet juuri sitä, joten ei ihmekään että kansan syvät rivit janoavat jotakin iskevämpää ja tehokkaampaa. Voihan se olla ettei sellaista tänä vuonna tule ollenkaan, vaikka ulkomaalaisten mukaan ollaankin jo amazingia ja mitä lie muuta.
 

Tuamas

Jäsen
Niin no, tässä tapauksessa "Ulkomaalaiset" = Hyvin hyvin harva valittu joukko jotka seuraa Euroviisuja todella tarkasti. Väitän, että ne ovat niitä henkilöitä jotka näkevät jokaisessa esityksessä jotain positiivista oikein hakemalla. Se on mielestäni ihan hieno asia, että jaksavat kehua. Eipä tuo Suomen keskimääräinen sijoitus Euroviisuissa ole ollut, sanotaanko vaikka viimeisen 7 vuoden aikana, mitenkään erityisen hyvä että voitaisiin aidosti sanoa UMK:n tason olevan oikeasti hyvä ja laaja. Ei ainakaan, jos mittarina on Euroviisu-menestys.

Noniinno, kun sieltä poistetaan jälkeenpäin katsottuna täysin idioottimaiset kiintiöpaikat Darudelle ja Saara Aallolle (Aksel Kankaanranta oli ihan hyvä, mutta kisoja ei pidetty), niin kyllähän viimeisen kolmen vuoden (jolloin UMK alkoi oikeasti nauttimaan arvostusta ja taso nousi) tulos on aika kova.

Blind Channel Finaaliin ja 6.
Rasmus Finaaliin ja 21.
Käärijä Finaaliin ja 2.

Rasmuskin oli vähän samanlainen kuin Saara Aalto ja Darude, kuviteltiin että ”kansainvälinen maine ja tunnettavuus” ovat tärkeämpiä kuin hyvä biisi.
 
Viimeksi muokattu:

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Noniinno, kun sieltä poistetaan jälkeenpäin katsottuna täysin idioottimaiset kiintiöpaikat Darudelle ja Saara Aallolle, niin kyllähän viimeisen kolmen vuoden tulos on aika kova.

Softengine Finaaliin ja 6.
Rasmus Finaaliin ja 21.
Käärijä Finaaliin ja 2.

Rasmuskin oli vähän samanlainen kuin Saara Aalto ja Darude, kuviteltiin että ”kansainvälinen maine ja tunnettavuus” ovat tärkeämpiä kuin hyvä biisi.
Kyseessä oli Blind Channel joka oli kuudes. Softengine oli 11. vuonna 2014.

Viimeinen kolme vuotta ovat menneet kyllä hyvin, mutta kun katsoo menestystä laajemmin niin ei ole. Tosiaan Softengine kävi hakemassa hyvän sijoituksen 2014, mutta sen jälkeen (sekä ennen sitä) oli kuitenkin monta heikompaa vuotta. Mielestäni turha noita kiintiöpaikkoja poistaa huomioista, koska nekin olivat UMK:ta tyhmyydestä huolimatta.
 

Tuamas

Jäsen
Kyseessä oli Blind Channel joka oli kuudes. Softengine oli 11. vuonna 2014.

Viimeinen kolme vuotta ovat menneet kyllä hyvin, mutta kun katsoo menestystä laajemmin niin ei ole. Tosiaan Softengine kävi hakemassa hyvän sijoituksen 2014, mutta sen jälkeen (sekä ennen sitä) oli kuitenkin monta heikompaa vuotta. Mielestäni turha noita kiintiöpaikkoja poistaa huomioista, koska nekin olivat UMK:ta tyhmyydestä huolimatta.

Niin, toki kyseessä on ihan eri kilpailu kun äänestetään vain muutamasta biisistä.

Ja kisan arvostuksen nousu on täysin keskeinen kulma, aiemmin mukaan saatiin marginaaliartisteja ja päälle ehkä yksi valmis artisti.

Nyt joka vuosi mukana on oikeasti nimekkäitä ja valmiita artisteja, yleisen tason ollessa merkittävästi kovempi.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Minun mielestäni UMK on ollut viihdyttävä jo useamman vuoden. Ylellä on ollut tuotantoarvot kohdillaan. Kaikista kappaleista tehtiin hyvät musiikkivideot, itse tapahtumassakin on lavastukseen laitettu vaivaa. Myös UMK:n ympärillä oleva sisällöntuotanto somessa on ollut hyvää. Kuten esimerkiksi "artistit kuulevat kilpailijoiden biisit"-pätkät. Biiseissä ei ole kalkkunoita vaan jokaisella on ainakin joku meriitti olemassa. Myös Dannyllä oli. Lisäksi kilpailu on saanut kotimaiseen musiikkikenttään uutta sykettä.

Hieman annan Ylelle moitteita artistivalinnasta noin yleensä. Yleläinen kulttuurikupla vaikuttaa selvästi valintoihin, mutta toki tuo myös itselleni uutta artistia esiin. Kuten Käärijän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, toki kyseessä on ihan eri kilpailu kun äänestetään vain muutamasta biisistä.

Ja kisan arvostuksen nousu on täysin keskeinen kulma, aiemmin mukaan saatiin marginaaliartisteja ja päälle ehkä yksi valmis artisti.

Nyt joka vuosi mukana on oikeasti nimekkäitä ja valmiita artisteja, yleisen tason ollessa merkittävästi kovempi.
Äänestäjien näkökulmasta kilpailu on erilainen, mutta Saara Aallon ja Daruren kohdalla YLEn omat hoopot kuitenkin päättivät, että mitä me saadaan äänestää. Tyhmää se oli, ja huonotasoisia jokainen kappale oli huono.

Samaa mieltä siitä, että kisan arvostus on selkeästi noussut ainakin Suomessa. Jotain tapahtui 2020, kun kisa leimahti uudelleen liekkeihin. Euroviisut jäi tuolloin koronan takia pitämättä, joten emme tiedä mikä olisi ollut Akselin sijoitus. Mutulla heittäisin, että olisi finaaliin mennyt. Mutulla heitän myös, että Erika Vikman olisi finaalissa sijoittunut paremmin kuin Aksel. Mutta nämä täydellisiä "musta tuntuu" väitteitä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo Saara Aalto-show vuonna 2018 oli kerrassaan erikoinen. Jos maailmalla mainetta ja menestystä niittänyt The Rasmus "joutui" karsimaan muiden kanssa, miksi vuonna 2018 UMK käytännössä peruttiin ja Aalto valittiin Suomen viisuedustajaksi Ylen mahtikäskyllä? Joo hän sijoittui toiseksi Britannian X Factorissa, mutta tällä verukkeellako hänen odotettiin pärjäävän ja kansalle jäi valitseminen kolmesta keskinkertaisesta biisistä.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo hän sijoittui toiseksi Britannian X Factorissa, mutta tällä verukkeellako hänen odotettiin pärjäävän ja kansalle jäi valitseminen kolmesta keskinkertaisesta biisistä.
Eikö se valitettavasti ihan noin mennyt? Suomessahan tuo Saara Aalto -ilmiö oli hyvin ylimitoitettu, kun hän X Factorissa oli. Silloin ilmeisesti pelättiin, että hän edustaisi Iso-Britanniaa, ja tämän takia hänelle piti antaa kultainen lippu suoraan Euroviisuihin. Hankala ymmärtää edes vähänkään logiikkaa tuon taustalla.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Azzurri
UMK itsessään on formaattina erittäin onnistunut ja saanut palautettua tasoa karsintoihin. Syynä lienee, että UMK on takuuvarma ponnahduslauta kotimaan musapiireihin, jos ei jo ennestään niissä ole ollut. Ainoa seikka mistä pitää kritisoida, on nykyinen osallistujamäärä 7. Se on turhan vähän omaan makuuni. Formaatissa on parhaimmillaan (finaalissa) ollut 10 ehdokasta, mikä olisi hyvä määrä. Aiempien Euroviisukarsintojen (ja UMK:n) useisiin alkukarsintoihin en koe tarvetta palata, kymmenen ehdokasta saisi vielä kätevästi samaan lähetykseen. Olisiko sitten järkevää mennä aikaan ennen UMK:ta ja näistä poimia kolmen superfinaali, vai rehellisesti eniten saanut edustamaan. Tänä vuonna kattaus on aika suppea ja räppärit varmasti syövät toistensa ääniä. Kolmella lisäosallistujalla olisi saatu monipuolisempaa materiaalia.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Itse olen kerran tahtomattani altistunut Sexmanen live-esitykselle, ja se ei kyllä jätä kylmäksi, joten livestä ei oikeastaan tarvitse olla huolissaan.

Sanoituksen erinomaisuudesta olen aika lailla eri mieltä, sama väsynyt tarina on kirjoitettu moneen kertaan jokaisen vähänkään menestyneen modernin räppärin toimesta. Ei tässä ollut mitään erityisyyttä sen suhteen, eikä kyllä ilmaisutavassakaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin no, tässä tapauksessa "Ulkomaalaiset" = Hyvin hyvin harva valittu joukko jotka seuraa Euroviisuja todella tarkasti. Väitän, että ne ovat niitä henkilöitä jotka näkevät jokaisessa esityksessä jotain positiivista oikein hakemalla. Se on mielestäni ihan hieno asia, että jaksavat kehua. Eipä tuo Suomen keskimääräinen sijoitus Euroviisuissa ole ollut, sanotaanko vaikka viimeisen 7 vuoden aikana, mitenkään erityisen hyvä että voitaisiin aidosti sanoa UMK:n tason olevan oikeasti hyvä ja laaja. Ei ainakaan, jos mittarina on Euroviisu-menestys.
Aika hienosti teit johtopäätöksiä siitä mihin tuossa viittasin. Toki osittain olet oikeassa, mutta olen kuullut paljon myös Ruotsin puolelta ihan tavallisilta ihmisiltä. Lisäksi olen seurannut hitusen enemmän kuin "hyvin harvaa valittua joukkoa", sillä viisuista kiinnostuneita ihmisiä on miljoonakaupalla ja heidän mielipiteitään kysellään monin eri tavoin jo eri maiden karsintavaiheiden aikana.

Joka tapauksessa myöskään viisuja ammatikseen arvioivat tahot eivät todellakaan kaikki ole sellaisia, jotka hakevat kaikesta väkisin positiivisia asioita. Valtaosa eri maiden edustajista ja etenkin karsintoihin osallistuvista esiintyjistä saa erittäin negatiivisia arvioita. Suomen kohdalla arviot ovat olleet viime vuosina poikkeuksellisen positiivisia.

Myönnettäköön, että oma "vuodesta toiseen" kommentti oli siinä mielessä ehkä vähän liioittelua, että olen seurannut ulkomaiden kommentointia lähinnä edellisten kolmen viisuvuoden aikana. Blind Channel menestyi todella hyvin, Rasmus oli ok, mutta ulkomaillakaan Rasmusta ei pidetty yksimielisesti oikeana valintana, sekä tietysti Käärijä oli huippumenestys. Näiden kolmen edellisen vuoden aikana on siis menestytty ja UMK:n taso on ollut hyvä.

Toistaiseksi sanoisin, että myös tämän vuoden UMK vaikuttaa lupaavalta, mutta jos loput biisit ovat oikeasti paskaa, niin sitten jää kyllä laihaksi. Kaksi ensimmäistä on ihan laatukamaa, vaikka toivomisen varaa jättävätkin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen kerran tahtomattani altistunut Sexmanen live-esitykselle, ja se ei kyllä jätä kylmäksi, joten livestä ei oikeastaan tarvitse olla huolissaan.
Live-esityksestä tuskin tarvitsee olla huolissaan, mutta voiko samaa sanoa laulutaidosta? Omilla keikoilla siellä voi vetää playbackia oikein huolella, jos laulutaidot eivät livenä vakuuta.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Azzurri
Live-esityksestä tuskin tarvitsee olla huolissaan, mutta voiko samaa sanoa laulutaidosta? Omilla keikoilla siellä voi vetää playbackia oikein huolella, jos laulutaidot eivät livenä vakuuta.
Tässähän meinaa mennä helposti pari asiaa sekaisin. Kisa, mistä haetaan edustuspaikkaa, on Uuden Musiikin Kilpailu, ja Ruotsissa kisataan Eurovision Song Contest. Haetaan siis parasta biisiä ja visuaalinen tapahtuma kun on, niin loistava esitys tulee seuraavana. Kuten on kisan historiassa nähty, laulutaito ei ole lähellekään olennaisin osa tätä skabaa. Ja niin se tulee ollakin! Bileethän nämä on.
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Live-esityksestä tuskin tarvitsee olla huolissaan, mutta voiko samaa sanoa laulutaidosta? Omilla keikoilla siellä voi vetää playbackia oikein huolella, jos laulutaidot eivät livenä vakuuta.
Sexmane on loistava esiintyjä, laulutaito jättää kuitenkin pahasti toivomisen varaa. Jollain keikoilla kohderyhmä saattaa hyvin olla kännisiä nuoria, joten siellä laulutaidolla ei niin suuresti ole väliä. Nyt kohderyhmä on oikeasti kaikki ihmiset. Silloin laulutaidolla on huomattavasti enemmän väliä, joskaan se ei ole ainoa tärkeä asia. Sexmanen kappale ei ole huono, mutta tuskinpa tuo ihmisten mieleen jää, kun valittavana on myös 24 muuta kappaletta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässähän meinaa mennä helposti pari asiaa sekaisin. Kisa, mistä haetaan edustuspaikkaa, on Uuden Musiikin Kilpailu, ja Ruotsissa kisataan Eurovision Song Contest. Haetaan siis parasta biisiä ja visuaalinen tapahtuma kun on, niin loistava esitys tulee seuraavana. Kuten on kisan historiassa nähty, laulutaito ei ole lähellekään olennaisin osa tätä skabaa. Ja niin se tulee ollakin! Bileethän nämä on.
Kyllä, mutta itse mietin tässä viisuihin saakka. Mulle UMK on vain viisujen karsintakisa, eli haluaisin, että sen voittaja kykenee menestymään myös itse viisuissa. UMK:ssa sallitaan enemmän playbackia, mutta viisuissa ei. Jos ei osaa laulaa, niin on ihan sama miten hyvin esiintyy, kun se kuulostaa hirveältä.
 

TAPPI32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
UMK itsessään on formaattina erittäin onnistunut ja saanut palautettua tasoa karsintoihin. Syynä lienee, että UMK on takuuvarma ponnahduslauta kotimaan musapiireihin, jos ei jo ennestään niissä ole ollut. Ainoa seikka mistä pitää kritisoida, on nykyinen osallistujamäärä 7. Se on turhan vähän omaan makuuni. Formaatissa on parhaimmillaan (finaalissa) ollut 10 ehdokasta, mikä olisi hyvä määrä. Aiempien Euroviisukarsintojen (ja UMK:n) useisiin alkukarsintoihin en koe tarvetta palata, kymmenen ehdokasta saisi vielä kätevästi samaan lähetykseen. Olisiko sitten järkevää mennä aikaan ennen UMK:ta ja näistä poimia kolmen superfinaali, vai rehellisesti eniten saanut edustamaan. Tänä vuonna kattaus on aika suppea ja räppärit varmasti syövät toistensa ääniä. Kolmella lisäosallistujalla olisi saatu monipuolisempaa materiaalia.
Tämähän on puhtaasti rahakysymys. Yleltä on jo muutama vuosi sitten ihan suoraan myönnetty, että rahat riittävät tähän määrään artisteja, mikäli halutaan tehdä laadukkaat musiikkivideot, lavashow:t yms.

Saa nähdä, miten UMK:n käy jos/kun Yleltä leikataan rahoitusta. Todennäköisesti artistimäärä vain pienenee tästä ja jatkossa nähdään 5-6 artistia.
 

MegaForce

Jäsen
Toinen biiseistä erittäinen laskelmoitua, tekoälynkin avulla luotua yökerhorokkia, joka on kuultu jo moneen kertaan, toinen tuntuu taas olevan hieman tekotaiteellinen, luomisen tuskasta tuleva uloshuuto, josta vielä puuttuu se luvattu maanisuus ja hulluus. Toivottavasti taso nousee vielä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
En ollut ennen tätä eläissäni kuullutkaan Sexmane nimisestä artistista, mutta aina oppii uutta. En nyt oikein osaa muodostaa varsinaista mielipidettä. Enemmän räppiä kuin Käärijä, ja alkaa olla jo sellaista "liian räppiä" minun makuuni. Ja lyriikoiden puolesta tulee enemmänkin Cheek mieleen.. en jotenkin osaa sanoa lähettäisinkö kisaan mieluummin Cyan Kicksin vai tuon

Hassua muuten miten jotenkin lyhyt kappale on jopa euroviisuksi, hädintuskin 2:30
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ollut ennen tätä eläissäni kuullutkaan Sexmane nimisestä artistista, mutta aina oppii uutta. En nyt oikein osaa muodostaa varsinaista mielipidettä. Enemmän räppiä kuin Käärijä, ja alkaa olla jo sellaista "liian räppiä" minun makuuni. Ja lyriikoiden puolesta tulee enemmänkin Cheek mieleen.. en jotenkin osaa sanoa lähettäisinkö kisaan mieluummin Cyan Kicksin vai tuon

Hassua muuten miten jotenkin lyhyt kappale on jopa euroviisuksi, hädintuskin 2:30
Pertti Kurikan Nimipäivät: Aina mun pitää oli vielä lyhyempi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö se valitettavasti ihan noin mennyt? Suomessahan tuo Saara Aalto -ilmiö oli hyvin ylimitoitettu, kun hän X Factorissa oli. Silloin ilmeisesti pelättiin, että hän edustaisi Iso-Britanniaa, ja tämän takia hänelle piti antaa kultainen lippu suoraan Euroviisuihin. Hankala ymmärtää edes vähänkään logiikkaa tuon taustalla.
Joo muistan miten hänen X Factor-taivalta seurattiin suorastaan maaotteluhengessä iltapäivälehtiä myöten. Sikäli huomioiden Aallon olleen jo tuolloin "establisoitunut" artisti, oli tuo taas kerran yhteen talent showhun aika mielenkiintoinen veto.

Mitä nyt kuitenkin olen seurannut, ei Aallon ura missään kovin suuressa nosteessa ole ollut ja ilmeisesti jossain Baltic Princessin yökerhossa joutuu kutakuinkin esiintymään. Ei Suomessakaan mikään ns. iso nimi. Ei toki ollut ymmärtääkseni edes tuolloin 2018.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mitä nyt kuitenkin olen seurannut, ei Aallon ura missään kovin suuressa nosteessa ole ollut ja ilmeisesti jossain Baltic Princessin yökerhossa joutuu kutakuinkin esiintymään. Ei Suomessakaan mikään ns. iso nimi. Ei toki ollut ymmärtääkseni edes tuolloin 2018.
Saara Aalto on karismaton ja jääkylmä esiintyjä, ei sellaisella ole mahdollisuuksia lyödä itseään läpi. Laulutaito riittää viemään kykykilpailuissa ja musiikkiteatterissa yms. pitkälle, mutta kun pitäisi alkaa tehdä omaa tuotantoa, ei hänellä ole kykyä rakentaa kokonaisvaltaista tuotetta itsestään.

Vaikkapa UMK:n kautta läpilyöneet Erika Vikman ja Bess ovat Aaltoa selkeästi huonompia laulajia, mutta heiltä löytyy karismaa ja ihmissuhdetaitoja (Aalto ja varsinkin managerivaimonsa taitavat olla aika vaikean ihmisen maineessa), joita tarvitaan sopivien biisintekijöiden ja tuottajien löytämiseksi.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Harmillisen kädenlämpöisiä tuotoksia toistaiseksi. Kaiholla muistelee, millaisen pöhinän Käärijä käynnisti tälläkin palstalla heti biisin ilmestyttyä.
No onhan tässä vielä 5 jäljellä. Käärijän biisi julkaistiin viime vuonna viidentenä, joten on tässä vielä aikaa tulla se biisi, mikä räjäyttää potin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös