Niin no, tässä tapauksessa "Ulkomaalaiset" = Hyvin hyvin harva valittu joukko jotka seuraa Euroviisuja todella tarkasti. Väitän, että ne ovat niitä henkilöitä jotka näkevät jokaisessa esityksessä jotain positiivista oikein hakemalla. Se on mielestäni ihan hieno asia, että jaksavat kehua. Eipä tuo Suomen keskimääräinen sijoitus Euroviisuissa ole ollut, sanotaanko vaikka viimeisen 7 vuoden aikana, mitenkään erityisen hyvä että voitaisiin aidosti sanoa UMK:n tason olevan oikeasti hyvä ja laaja. Ei ainakaan, jos mittarina on Euroviisu-menestys.
Aika hienosti teit johtopäätöksiä siitä mihin tuossa viittasin. Toki osittain olet oikeassa, mutta olen kuullut paljon myös Ruotsin puolelta ihan tavallisilta ihmisiltä. Lisäksi olen seurannut hitusen enemmän kuin "hyvin harvaa valittua joukkoa", sillä viisuista kiinnostuneita ihmisiä on miljoonakaupalla ja heidän mielipiteitään kysellään monin eri tavoin jo eri maiden karsintavaiheiden aikana.
Joka tapauksessa myöskään viisuja ammatikseen arvioivat tahot eivät todellakaan kaikki ole sellaisia, jotka hakevat kaikesta väkisin positiivisia asioita. Valtaosa eri maiden edustajista ja etenkin karsintoihin osallistuvista esiintyjistä saa erittäin negatiivisia arvioita. Suomen kohdalla arviot ovat olleet viime vuosina poikkeuksellisen positiivisia.
Myönnettäköön, että oma "vuodesta toiseen" kommentti oli siinä mielessä ehkä vähän liioittelua, että olen seurannut ulkomaiden kommentointia lähinnä edellisten kolmen viisuvuoden aikana. Blind Channel menestyi todella hyvin, Rasmus oli ok, mutta ulkomaillakaan Rasmusta ei pidetty yksimielisesti oikeana valintana, sekä tietysti Käärijä oli huippumenestys. Näiden kolmen edellisen vuoden aikana on siis menestytty ja UMK:n taso on ollut hyvä.
Toistaiseksi sanoisin, että myös tämän vuoden UMK vaikuttaa lupaavalta, mutta jos loput biisit ovat oikeasti paskaa, niin sitten jää kyllä laihaksi. Kaksi ensimmäistä on ihan laatukamaa, vaikka toivomisen varaa jättävätkin.