Ehkä olen katkera suomalainen tai jotain muuta, mutta omana mielipiteenäni Melodifestivalen on kaikista biiseistä nähtyjen klippien perusteella tänä(kin) vuonna oikeastaan aikamoista sontaa. Toinen toistaan kliinisempiä esityksiä ja biisejä luvassa. Erona pariin viime vuoteen tänä vuonna ei ole edes sitä yhtä positiivisesti erottuvaa mukana. Mutta eipä ole pakko katsoa ja tuskin katsonkaan. UMK on satakertaa kiinnostavampi kilpailu.
Tää on musta ihan valiidi mielipide kun makuasioita pohditaan. Ihan heti alkuun siis.
Ite oon kattonut tänäkin vuonna aika monen maan karsintaa edes jonkun verran (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Kroatia, Irlanti, Saksa, Italia, Liettua, Viro, Espanja, Luxemburg) niin objektiivisesti kun katsoo niin Ruotsi on laadullisesti edellä todella montaa maata. Myös Suomea. Italia ja Sanremo on sitten myös erittäin laaduukkaasti toteutettu. Mutta siellä tähän karsintaan ei pääse ne horrosehdokkaat ja eikö tarvi jännittää osaako joku laulaa. Ne kyllä osaa.
Oon siitä samaa mieltä, että ruotsalaiset ovat kovin mukaavudenhaluisia, kun semi tutulla kaavalla laittelevat biisejä. Toki vaikea on heitä syyttää, kun tulokset puhuvat puolestaan. Merkittävää onkin, että pudonneet biisit hallitsee Spotifyita (toki jatkoonmenijät tuleekin myöhemmin Spotifyihin). Unga & Fria niminen kappale ei ole esimerkiksi finaalissa, mutta Ruotsin top - 50 Spotify listalla on kolmanetena. 11 ensimmäistä biisiä on muuten kaikki Melodifestivalen kappaleita ennen kun päästään Beyonceen.
Ukrainan karsintaa en ole päässyt katsomaan, kun ei ole osunut aikatauluun, mutta laadukkaita biisejä sieltä tulee. Voisin kuvitella olevan siis kovatasoinen. Ei ole vaikea siis miksi tällä hetkellä Italia, Ruotsi ja Ukraina ovat kestomenestyjiä viisuissa tällä hetkellä.