Ihme on jos ei tästä valintasysteemistä nouse taas kerran haloo kansan parissa. Huvikseni katsoin noi tuomariston antamat pisteet uudestaan ja yllätys, yllätys - varsin selkeällä erolla muihin kilpailijoihin nähden tuomariston kärkitrio oli Softengine, Mikko Pohjola ja MIAU, eli samat mitkä sitten yleisöäänten lisäyksen jälkeen oli myös "finaalitrio".
Miksi mistään ei löydy vastausta kysymykseen missä suhteessa yleisön antamat ja tuomariston antamat äänet vaikuttivat lopulliseen valintaan? Jos joku löytää niin suuri kiitos. Jotenkin mulle jäi sellainen kuva, että tuomariston antamat äänet olivat liian suuressa roolissa ja tämä siksi, että piste-erot muodostuivat liian kovaksi. Väitän, että esimerkiksi MIAU ei ole kerännyt yleisöltä mitään äänivyöryä. Nautti tuomariston luottoa ja niillä käytännössä kiilasi kolmanneksi. Softenginen ja Mikko Pohjolan kokonaismenestykseen uskon, mutta MIAUn tilalle olisi varmasti kiilannut Lauri Mikkola, Clarissa Feat Josh tai esimerkiksi Hanna Sky, jos pelkät yleisöäänet olisi laskettu mukaan.
Muutenkin toi tuomaristo on jo nähty, toivottavasti koko kvartetti vaihtuu toisiin tekijöihin ensi vuonna. Toni Wirtasella voisi oikeasti olla jotain annettavaa tohon hommaan jos ei jatkuvasti olisi tolla ärsyttävällä perseennuolentalinjalla ja muutenkin esiintyisi niin ylimielisesti. Redrama, oikeasti, mitä helvettiä tuomariston valitsijat? Aija Puurtinen. Tämän muijan naama on vituttanut mua siitä lähtien kun ensimmäisen kerran näin mimmin esiintymässä aikoinaan 90-luvulla Pub Hertaksessa Tikkurilassa. Musiikki oli täyttä paskaa, laulu jotain sinne päin, mutta parhaiten jäi mieleen ne ylimieliset spiikit biisien välissä. Ja toi ylimielisyys paistaa edelleen Aijasta mitä näitä UMK lähetyksiä on katsonut. Varmasti tietää laulutekniikoista helvetin paljon, mutta persoonana todella tylsä ja ehkä riittäisi jos toimisi taustalla laulajien laulun preppaajana niin kuin ilmeisesti on tuomaroinnin lisäksi tehnytkin. Se neljäs tuomari, en tiedä edes nimeä.
Summa summarum. Uudet tuomarit ensi vuonna. Finaalissa 2015 100 % valta kansalle. Onnea ja menestystä Softenginelle Tanskaan, toivottavasti nuorilla jätkillä pää kestää sen armottoman mediamylläkän mitä ne kaksi viikkoa paikan päällä tuo. Kun se ei pelkästään ole ne 1-2 esitystä ja treenit vaan paljon muutakin. Mikko Pohjola, Lauri Mikkola ja ehkä Madcraft. Näille kolmelle on helppo ennustaa alalla paljon hyvää ja varsin nopeasti. Clarissa Feat Josh saavat 1-2 biisiä johonkin Summer Heat Dance Pop Raumanmeren Juhannus Kalajoki Festarit kokoelmalle, vetävät niitä playbackina juuri em. kaltaisilla festareilla ja siihen se sitten jää. Hukka ja Mama ovat kuulemmat solmineet jo levytyssopparin. En usko, että kyseinen levy koskaan yltää kärkisijoille Suomessa. No kuunnellaan ensin. Ehkä se toimii paremmin kuunneltuna, kun ei tarvitse katsoa liian kireään esiintymisasuun ahtautunutta Mamaa. Hanna Sky ja MIAU. Hannasta voisi tullakin ihan hyvä artisti jos löytää oman tyylinsä. Miau vaan MIAUlle. Paska mikä paska.