Euroviisut 2014

  • 133 338
  • 1 018

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Kai mä tämän keskustelun joudun nöyränä avaamaan.

Onkos porukka seuraillut UMK:ta? Itse en ole noita karsintalähetyksiä vielä katsonut, mutta Spotifysta tuli kuunneltua tämänvuotista otantaa, ja sitä myöten sitten mielenkiintoisimpien osalta youtubesta. Esiintyjäkaarti on tasaisen tappavan tuntematonta, mutta se kai se jo nimenkin perusteella vähän kuin tuppaa tarkoitus olemaan. Taso vaikuttaa silti (tai ehkä juuri siksi!) mielestäni kohtalaisen hyvältä, ehkäpä tasaisemmalta kuin vuosi sitten. Sellaista selkeää voittajabiisiä sieltä ei kyllä erotu, joten voinen julistaa jo tässä kohtaa ettei Suomi voita euroviisuja 2014!

Helmikuun alun finaaliin on tässä vaiheessa jo selviytyneet Softengine ja Hanna Sky. Ensimmäinen on kieltämättä kiva ralli nuorilta pojilta, kun taas jälkimmäinen kuulostaa sellaiselle 10-15 vuotta vanhalle euroviisulle lisättynä cheerleaderkuorolla Faith No Moren Be Aggressivesta.

Itse olen huomannut pitäväni tuon Softenginen ohella eniten Mikko Pohjolan pettämis-biisistä. Vaikea tuossa on tietenkään mitään Euroviisumenestyjää nähdä tuolla sanoituksella, tyylillä ja kielellä mutta jotenkin salakavalasti toimii itselle.

Jos taas miettii, että mikä voisi toimia muunkin Euroopan edessä niin vähän vaikeaksi menee. Lauri Mikkolan biisi on periaatteessa ihan ok mutta ei kyllä yhtään sen enempää. Levyltä kuunneltuna MIAU:n biisi vaikutti ihan potentiaaliselta häröilyltä, mutta livenä ei näytä toimivan sitten vähääkään. Jos perseilylinjalle lähdetään niin sitten mieluummin vaikka Hukka ja Mama. Vanhan ketun Paul Oxleyn tekemä Top of the World taas on nimeä myöten sitä mitä euroviisut ovat pähkinänkuoressa viimeiset 10 vuotta olleet, mutta ei saatana sentään toimi itselle ollenkaan.

Muiden maiden biisejä tai ehdokkaita en ole kuunnellut, mutta näyttää siltä että Balkanilla ei kisat maistu enää. Bosnia ei ollut enää viime vuonnakaan mukana ja tälle vuodelle myöskin Serbia ja Kroatia vetäytyvät kuten myös vanhoista viisumaista Kypros.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Asia ei millään muotoa minulle kuulu, mutta eiköhän Suomen edustajaksi - eli Paradise Oskarin, Pernilla Karlssonin ja Krista Sickf... Siegfridsin manttelinperijäksi - saada jälleen joku suomenruotsalainen artisti.

UMK:ssa on siis mitä ilmeisimmin mukana ainakin yksi em. väestönosan edustaja, eikö vain?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Softengine on jotakuinkin ylivoimainen, mutta en tiedä onko heillä nyt levysopparin saatuaan riittävää hinkua Euroviisuihin.
Toinen josta tykkäsin on Jasmin Michaela. Toki kieli on väärä, mutta biisi minusta muuten ihan hauska (spotify-versio on minusta parempi kuin livenä kuultu lattari) ja esiintyjässä jotain karismanpoikasta.
UMK:ssa on siis mitä ilmeisimmin mukana ainakin yksi em. väestönosan edustaja, eikö vain?
Pari taitaa olla, Clarissa från Karis och Dennis från Hangö. Kumpikaan ei ole kyllä mikään voittajasuosikki.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Softengine on jotakuinkin ylivoimainen, mutta en tiedä onko heillä nyt levysopparin saatuaan riittävää hinkua Euroviisuihin.

Täh? Bändi joka koostuu n. 18-vuotiaista (tai alle) jannuista, jotka tuskin ovat bändinsä kanssa vielä edes tämän maan keikkapaikkoja juuri nähneet, ja laulavat englanniksi eli tähtäävät siten selkeästi Suomen ulkopuolelle. Meinaat ettei heitä pahemmin kiinnostaisi heittää tv-keikka kymmenille miljoonille katsojille ympäri Eurooppaa?
-"Joo ei, mennään mieluummin nyt studioon tekemään levy että saadaan Ylexillä vähän soittoa ja pari keikkaa Hesassa".

Vaikken bändin musatyylistä oikeastaan tippaakaan itse pidä, niin onhan Softengine kyllä vakuuttanut kypsyydellään. Laulajan ääni on jo nyt maailmanluokkaa. Ei sillä ehkä viisuja voiteta, mutta eipä ainakaan tarvis hävetä, ja uraansa ajatellen kyseisen ponnahduslaudan soisin mielelläni tuollaiselle nuorelle ja lupaavalle poppoolle.
 

sake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako kukaan sanoa koska alkaa Melodifestivalenin semifinaalit? Ja tuleeko ne taas suorana femmalta?

MF alkaa 1.2. lauantaina, Finaali on 8.3. lauantaina (ja välissä siis joka lauantai osakilpailu sekä andra chansen). SVT:n sivuilla voi jo käydä vähän tsekkailemassa ehdokkaita. Mukana on myös Yohio, joka oli erittäin lähellä voittoa viime vuonna. Mielestäni karseaa rainaa, aiheuttaa vain kamalaa myötähäpeää.

UMK:ssa omat suosikkini on tällä hetkellä Jasmin Mikaela, mutta voi kyllä vielä vaihtua, kun kilpailu etenee.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Mitä täällä porukka on mieltä Madcraftista? Itelleni ainakin iskee tommonen All Time Low -tyyppinen juttu, varsinkin euroviisuihin ois hienoo saada tuotakin tyylilajia sillä poppunk ei noissa skaboissa kauheasti ole ollut esillä. Toki general public on musiikkimakuasioissa eri mieltä kanssani niinkuin yleensä on tapana.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mitä täällä porukka on mieltä Madcraftista?

Bändin edesottamuksia on tullut seurattua jonkin verran jo parin vuoden ajan ennen UMK:ta. Ahkeria keikkailijoita ovat olleet, tosin ei omalle kohdalle toistaiseksi ole livevetoa osunut. Aiemmasta tuotannosta löytyy paljon tuota viisuvetoa paremmin itselleni uppoavia kipaleita. Shining bright menee vaan itelleni liiankin happy-happy-meiningiksi, joskin ymmärrän kyllä miksi tällainen biisi on täsmäisketty tuohon kisaan sillä kyllähän se päähän jää soimaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Toi Miau on oikeasti jotain niin paskaa ja järkyttävän huonoa, että saa mut vihaamaan kissoja (eläimiä siis) vaikkei mulla aikaisemmin mitään niitä vastaan koskaan ole ollutkaan. Tosta tekeleestä tulee mieleen tilanne, että biisintekijä(t) on ollut seitsemän eri biisin kanssa tilanteessa, että eivät osaa valita mikä lyödä kisaan mukaan. No sitten ne päästi yhdistää ne kaikki seitsemän yhdeksi tekeleeksi. Viime vuonna suomalaiset mokasi lähettämällä sen tekopirteän ADHD-bi-blondin kun tarjolla oli yksi kaikkien aikojen mahtavimmista suomalaisista balladeista ikinä. Jos kympin sakkiin halutaan niin äänestäkää Lauri Mikkola voittajaksi. Biisi ei ole mikään ylikylän tuotos, mutta laulajan karisma ja huikea lauluääni yhdistettynä erinomaiseen rauhalliseen biisiin missä isojen lavojen yksinkertainen voimakertsi. Ei tarvita pyroja, ei tarvita tanssityttöjä, ei tarvita lesbosuudelmia. Tarvitaan vain mies, ääni, laulu ja karisma.

Toni Wirtanen, sä olet niin turha jätkä. Mee vetää Apulantaa pissiksille.

Edit. Odotetut finalistit tästä semistä. Hienoa nähdä ihanainen seksikäs söpö ja muutenkin niin täydellinen Clarissa finaalissa. Mulle toi biisi on yhtä tyhjän kanssa, mutta tota naista voisin katsoa tv-ruudussa vaikka kuusi kertaa viikossa. Ja tän illan asu, vau mikä kissa, miau... ; )
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole tullut katsottua yhtään näitä kilpailuja, saati kuunneltua edes noita kilpailijoita läpi, mutta eilistä jaksoa seurailin ainakin sivukorvalla. Aika masentavan huono taso oli kyllä, ja minun korvaani tuo Mikko Pohjolan biisi oli aivan ylivoimainen. Se oli oikeastaan ainoa biisi josta ei jäänyt sellainen olo että on tekemällä yritetty tehdä kilpailubiisiä, vaan siinä oli vaan tehty oikeasti hyvää musiikkia välittämättä siitä meneekö se johonkin euroviisukaavaan. Ei tuolla todennäköisesti menestystä tulisi jo pelkästään kielen takia, mutta koska minä haluan että paras biisi voittaisi niin mielelläni näkisin tuon menestyvän.

Toivottavasti siellä jo finaalissa olevien biisien joukossa olisi parempia, koska ainakin nuo eilen finaaliin menneet (Pohjolaa lukuunottamatta) oli ihan järkyttävän heikkotasoista paskaa.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Viime vuonna suomalaiset mokasi lähettämällä sen tekopirteän ADHD-bi-blondin kun tarjolla oli yksi kaikkien aikojen mahtavimmista suomalaisista balladeista ikinä. Jos kympin sakkiin halutaan niin äänestäkää Lauri Mikkola voittajaksi. Biisi ei ole mikään ylikylän tuotos, mutta laulajan karisma ja huikea lauluääni yhdistettynä erinomaiseen rauhalliseen biisiin missä isojen lavojen yksinkertainen voimakertsi. Ei tarvita pyroja, ei tarvita tanssityttöjä, ei tarvita lesbosuudelmia. Tarvitaan vain mies, ääni, laulu ja karisma.

No jotain rajaa. Lauri Mikkolan hissimusiikki ei pääsee lähellekkään Mikael Saaren viimevuotista vetoa. Näistä kahdesta ei pitäisi kirjoittaa samassa lauseessa, ei edes samassa kappaleessa. Viimeiset kolme lausettasi sopivat kyllä viime vuoden kisan parhaaseen biisiin , muttei kyllä miltään osin Mikkolan karismattomaan keskinkertaisuuteen.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Madcraft on noussut omaksi suosikikseni. Jätkillä on intoa ja energiaa yllin kyllin, halua tehdä showta, ja biisikin toimii hienosti. Laulu itsessään ei ole kaksista, mutta sen saa piilotettua soiton alle, eikä se loppuen lopuksi ole tämän tyyppisessä biisissä niin oleellistakaan. Biisi saa yksinkertaisesti hyvälle tuulelle.

Softengineltä melkoisen valmiin oloinen veto tuossa karsinnassa, ja vaikka ei välttämättä olekaan sellainen biisi, jota muuten kuuntelisin, niin onhan tuo ihan edustava vaihtoehto.

Lauri Mikkola ei puolestaan sytytä alkuunkaan. Geneerinen hyvännäköinen kundi vetää geneerisen englanninkielisen euroviisubiisin. Näitähän on joka vuosi. Toivottavasti lyriikat ovat enne, eikä lähdetä tälle linjalle. "Going down, going down..."

Muuten tuntuu olevan semmoista tasaista massaa, joista olisi melko se ja sama mikä laitetaan eteenpäin. Jotain positiivista, mutta toisaalta myös paljon negatiivista
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Softengineltä melkoisen valmiin oloinen veto tuossa karsinnassa, ja vaikka ei välttämättä olekaan sellainen biisi, jota muuten kuuntelisin, niin onhan tuo ihan edustava vaihtoehto.

Itse liputtelen Softengineä illan finaalissa, ainut biisi ja bändi jonka oikeastaan voisi lähettää maatamme edustamaan. Sitä on vaikea kyllä sanoa miten se kisoissa pärjää, mutta eipä sitten tarvitse ainakaan häpeillä sen kummemmin.

Tänä vuonna itse olen kyllä tykkäillyt biiseistä, nimennomaan biiseinä. Eihän noista nyt kovin moni euroviisuissa menestyisi. Tuo Clarissakin kappale on niin euroviisu - sävellys kuin olla ja voi, mutta sääli että livenä esitys ei ole yhtään samantasoinen kuin levyltä kuunneltuna. Liian perinteinen meno siinä kyllä on.

On siellä joukossa kyllä ihan onnettomiakin tekeleitä, kuten Hukka ja Mamma ja Lauri Pohjola. Muista ei mitään sen pahempaa sanottavaa ole, mutten niitä viisuissa kyllä näkisi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse liputtelen Softengineä illan finaalissa, ainut biisi ja bändi jonka oikeastaan voisi lähettää maatamme edustamaan. Sitä on vaikea kyllä sanoa miten se kisoissa pärjää, mutta eipä sitten tarvitse ainakaan häpeillä sen kummemmin.

Tänä vuonna itse olen kyllä tykkäillyt biiseistä, nimennomaan biiseinä. Eihän noista nyt kovin moni euroviisuissa menestyisi. Tuo Clarissakin kappale on niin euroviisu - sävellys kuin olla ja voi, mutta sääli että livenä esitys ei ole yhtään samantasoinen kuin levyltä kuunneltuna. Liian perinteinen meno siinä kyllä on.

Minun mielestäni suomalaisten ongelma on juuri siinä että täällä aina yritetään laskelmoida ja miettiä niin kovasti mikä biisi olisi mahdollisimman euroviisu-tyylinen sen sijaan että valittaisiin vaan oikeasti paras biisi. Kun aika monesti tuolla menestyjien (ja myös voittajien) joukossa on ollut paljon juuri sellaisia biisejä jotka eivät mene siihen perinteiseen viisukaavaan vaan ovat pelkästään hyviä sävellyksiä ja/tai jäävät mieleen erilaisuudellaan.

Eli suomalaisten pitäisi minusta unohtaa tämä laskelmointi ja valita vaan yksinkertaisesti se paras ja tarttuvin sävellys, sopiipa se siihen perinteiseen viisukaavaan tai ei.

Minä en oikein ymmärrä tätä Softenginen hehkutusta. Tämä on juuri sellainen keskinkertainen, hajuton ja mauton "viisurock-biisi" mitä esim. joltakin Sveitsiltä on totuttu kuulemaan, ja jotka ei kovin hyvin ole koskaan menestyneet. Mutta suomalaisille tuttuun tyyliin tämä voittanee kilpailun koska se on juuri niin "viisu-tyylinen" että se uppoaa sopivasti sinne muun viisumassan sekaan ja sitä ei tarvitse hävetä.

Minun mielestäni tuo Mikko Pohjolan Sängyn reunalla on biisinä ihan ylivoimainen, ja kun toivoisin että paras biisi voittaa niin se on suosikkini voittajaksi. Eihän se mikään viisu-tyylinen biisi ole mutta kuten sanoin niin viis siitä.


EDIT: Minusta Suomi on oikein erikoistunut tähän että joka vuosi karsinnoissa on vähintäänkin yksi todellinen mestariteos (Elena Mady, Nightwish, Johanna Kurkela, Signmark & Osmo Ikonen, Mikael Saari jne. jne.) mutta koskaan sitä ei lähetetä kilpailuihin, vaan sen sijaan valitaan joku totaalisen hajuton, mauton ja perinteinen viisubiisi ettei vaan yhtään erotuttaisi massasta. Eipähän ainakaan tarvitse hävetä...
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Minä en oikein ymmärrä tätä Madcraftin hehkutusta. Tämä on juuri sellainen keskinkertainen, hajuton ja mauton "viisurock-biisi" mitä esim. joltakin Sveitsiltä on totuttu kuulemaan, ja jotka ei kovin hyvin ole koskaan menestyneet. Mutta suomalaisille tuttuun tyyliin tämä voittanee kilpailun koska se on juuri niin "viisu-tyylinen" että se uppoaa sopivasti sinne muun viisumassan sekaan ja sitä ei tarvitse hävetä.

Minun mielestäni tuo Mikko Pohjolan Sängyn reunalla on biisinä ihan ylivoimainen, ja kun toivoisin että paras biisi voittaa niin se on suosikkini voittajaksi. Eihän se mikään viisu-tyylinen biisi ole mutta kuten sanoin niin viis siitä.

Niin, sekoitatko nyt Madcraftin Softengineen, jota lähinnä ennakkosuosikkina on pidetty? Molemmat toki samantyylisiä "poikabändejä", mutta kyllä tuo Softenginen esitys on Madcraftin jenkkityyppistä lallattelua vakuuttavampi.

edit. Korjasitkin juuri.

Toisesta kappaleesta pitkälti samaa mieltä. Pohjolan kappale ja ainakin viimeviikkoinen esitys ovat olleet parhaita.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Toivottavasti tämä ilta tullaan muistamaan ainakin siitä, että kyseessä oli viimeinen kerta kun tota saatanan ärsyttävää blondia piti nähdä ja kuunnella missään suorassa tv-lähetyksessä tai yleensäkin nähdä ja kuunnella missään. "To all my international fans". Voi vittu, ai kaikki ne viisi swedua jotka on kirjoittanut sun Facebook-seinälle? Oikeasti, paljon on maailmassa ärsyttävää, mutta tämä blondi on täysin omassa kategoriassaan tällä saralla.

Go Lauri Mikkola! Suomi, hoitakaa homma kotiin ja tehkää ainoa oikea päätös.

No jotain rajaa. Lauri Mikkolan hissimusiikki ei pääsee lähellekkään Mikael Saaren viimevuotista vetoa. Näistä kahdesta ei pitäisi kirjoittaa samassa lauseessa, ei edes samassa kappaleessa. Viimeiset kolme lausettasi sopivat kyllä viime vuoden kisan parhaaseen biisiin , muttei kyllä miltään osin Mikkolan karismattomaan keskinkertaisuuteen.

En verrannut biisejä, vertasin tilanteita loistavan biisin versus muut artistit välillä kahtena eri UMK-keväänä. Mikael Saaren biisi on Nightwishin Sleepwalkerin kanssa ne kaksi suuremmin vääryyttä kokenutta Suomen Euroviisu-biisiä kautta aikojen.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Go Lauri Mikkola! Suomi, hoitakaa homma kotiin ja tehkää ainoa oikea päätös.

Mitä tämä maa tekee edes viisutasolla vitsiluokan Voice of Finland jämällä?

Tuo nuori ja osittain lapsellisuuteen saakka coldplaymenoinen bändi kuuluu viisuedustajaksi wooo ooo oou -huutoineen. Ehdottomasti tervetullut vaihtoehto kaikelle tekotaiteelliselle kiintiöpaskalle Kristojen, Pernillojen sekä paratiisi-Oskujen jälkeen. Muutama vuosi sitten oli tuoretta pistää kiintiöhurreja nollatason biiseillä viisuihin, mutta nyt on muun aika.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Minun mielestäni tuo Mikko Pohjolan Sängyn reunalla on biisinä ihan ylivoimainen, ja kun toivoisin että paras biisi voittaa niin se on suosikkini voittajaksi. Eihän se mikään viisu-tyylinen biisi ole mutta kuten sanoin niin viis siitä.
Mielestäni kyseessä on harvinaisen omahyväisen oloinen artisti. Voi toki olla, että moinen ominaisuus vetoaa eurooppalaisiin. Tai sitten ei.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Minun mielestäni suomalaisten ongelma on juuri siinä että täällä aina yritetään laskelmoida ja miettiä niin kovasti mikä biisi olisi mahdollisimman euroviisu-tyylinen sen sijaan että valittaisiin vaan oikeasti paras biisi.

Jännää miten nämä asiat voi nähdä. Musta tää on itseasiassa justiinsa päinvastoin. Aina valitaan joku mukamas kiva biisi, mutta ei se ikinä ole sellainen joka uppoisi suuressa maailmassa. Kyllähän sen nyt kaikki tietää ettei joku Mikko Pohjola viisuissa tule pärjäämään, vaikka miten hieno biisi sattuisikin olemaan. Mikä pointti siinä on tuollaista lähettää?

Softengineäkään en osaa pitää minään perus viisu menona. Enemmin juuri Clarissa siihen muottiin menee, tai tuo Madcraftinkin kappale ja miksei Lauri Mikkolakin.

Eipähän ainakaan tarvitse hävetä...

Ja silti lähes joka vuosi hävetään...
 

Sic

Jäsen
Tästä Mikko Pohjolan biisistä saisi oivan jatkajan suomen viime vuosien linjaan, on nimittäin helvetin hyvää nukutuslääkettä tämä veto.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
En tykkää biisistä, mutta eipä lähde tänään Pohjolalta laulukaan. Ei tällä voiteta, ei todellakaan.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Muistan yhden piisin aikasemmista viisuista, joka ois edes saman tyylinen kun tuo Madcraftin biisi. Joten jos Freya osais osottaa mulle noita lisää kun kerta on niin viisumainen niin oisin kiitollinen koska mää tykkään tuommosesta genrestä ja mää en muista samanlaisia viisupiisejä kun Anonymouksen aikoinaan.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Onkohan Suomella edes mahdollisuutta viisuja voittaa millään muulla, kun todella erottuvalla esityksellä? Siis nimenomaan joku Lordi, jonka kaikki muistaa jälkeenpäin. Viimevuonnakin oli monta Suomea paskempaa kisoissa, mutta ne meni hyville sijoille.

Btw, äänestääkö näissä kisoissa muut kun suomenruotsalaiset? Mietin vaan noita viimevuosien edustajia... Pernilla, oikeesti...
 

Juzbe#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Islanders, HPK
Minun mielestä Euroviisuihin on ihan turha lähteä jollain geneerisellä paskalla siksi koska se mukamas toimii siellä. Pitäisi rohkeasti vain valita hyvä biisi jolloin voidaan ainakin hyvin mielin katsella viisuja. Kannattaa myös muistaa että hyvän biisin ympärille voidaan aina tehdä hyvä esitys, mutta hyvä esitys ei paranna biisiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös