Euroviisut 2010

  • 120 863
  • 745

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Musiikki on minulle vaan musiikkia eikä mikään lähde pätemiselle.

Näinhän se pitäisi ollakin. Ehkä nyt pitäisi mennä vain itseensä, mutta on vain jotenkin todella vaikeaa saada näistä viisuista nimenomaan musiikillisesti mitään irti. No ehkä teen itselleni palveluksen jättämällä Oslon finaalin väliin ja koitan samalla muistaa etteivät kaikki ymmärrä minunkaan musiikkimieltymyksiäni. Ehkä.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
en ole viisujen kautta löytänyt hyvää musiikkia sitten Crosbyn syntymävuoden, kun Johnny Logan lurautti siirappisella, mutta ah niin ihanalla Hold Me Now -slovarilla viisujen voittoon.
Jännää, että rinnastat mr. Euroviisun ja jonkun kanadalaisen miljonääri-jääkiekkoilijan tällä tavalla.
No joo, provoa tämäkin, mutta turha näistä on pulttia ottaa.
Kuunkuiskaajat ei ollut minunkaan suosikkini, mutta ei silti huonokaan vaihtoehto. Nyt kävi vaan näin, että se edustaa Suomea Oslossa. Sen takia sille pidetään peukkuja, vaikkei se oma suosikki olisikaan.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Heh, nyt nolottaa. En ollut törmännyt Eläkeläisiä lukuunottamatta yhteenkään ehdokaskipaleeseen ennen finaalia, enkä ollut kuullutkaan mistään Kuunkuiskaajista. Sitten ihmettelin koko lähetyksen loppuun saakka, että näyttävätpä naiset hämmästyttävän paljon Värttinän laulajilta. Ja lopputeksteistä sitten selvisi syykin...

Noo, pistetään normaalia raskaamman meikin piikkiin ja koetetaan olla tyytyväisiä. Siihen on ainakin meikäläisellä aihetta: mukavin melodia vei viisufanien palkinnon, huumorintajuisimmat lyriikat sai pronssia ja ihailemani bändin jämät voitti koko roskan. Ihan sama miten Norjassa käy, Suomella on kerrankin pätevät edustajat.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suomella tuntuu olevan tapana mennä viisuihin edellisen vuoden voittajan tyyppisellä kappaleella.

Milloin viimeksi Suomi on mennyt viisuihin edellisen vuoden voittajan tyyppisellä kappaleella? Pakarinen yhtä kuin Lordi? Oliko Teräsbetonin tai Waldo's Peoplen kappaleet balladeja?
 

Rike.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kissapedot
Itse en todellakaan tule pitämään tälle biisille peukkuja, koska näen ettei se edes edustanut Suomen mielipidettä. On ennenkin ollut epäilyksiä näiden puhelinäänestysten luotettavuudesta ja tämä oli se viimeinen niitti, koko homma on täysin kusetusta. Palaisivat edes sitten rehellisesti asiantuntijaraateihin, jos tällaisia kappaleita haluavat kerran valita. Koko euroviisut on menettänyt merkityksensä kyllä Suomen suhteen.
 

J.Petke

Jäsen
Itse tänään kyllä sytyin täysin tuohon Heli Kajon biisiin. Eihän se Euroviisuihin sovi lainkaan mutta hyvä ralli kuitenkin. Eli sain tästä musiikillisestikin jotain irti, pitäisikö minua nyt jo pelottaa?

PS. Minulla ei ole yhtään sellaista kaappia mihin mahtuisin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eläkeläiset olisi saanut voittaa, niin olisi saatu vähän massasta poikkeava biisi. Veikkaampa, että nämä kuiskaajat toistavat viime vuoden "menestyksen", eli jäävät koko kisan jumboksi.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Eläkeläiset olisi saanut voittaa, niin olisi saatu vähän massasta poikkeava biisi. Veikkaampa, että nämä kuiskaajat toistavat viime vuoden "menestyksen", eli jäävät koko kisan jumboksi.

Paitsi, että waldos's people oli kylläkin 25. Eli puolessa välissä...
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Kuunkuiskaajien voitto tuli kyllä täysin puun takaa. Mutta kyllä Eläkeläisiltä ryöstettiin voitto, ja tuo näyttää niin YLE:n järjestämältä kusetukselta kuin voi olla vain. Eläkeläisille kuitenkin lotottiin 20 prosenttia äänistä, ettei YLE näytä täysin huijareilta. Eläkeläiset olisi minusta ollut oikea voittaja ja samanlaista hypeä ja kohua kuin Lordi muutama vuosi sitten olisi taatusti tullut ja bändi jäänyt ainakin ihmisten mieleen ja läppä ääniäkin olisi saatu.

Mutta mitä yritin kuunnella television lähetyksellä niin paikan päälläkin Eläkeläiset sai kovimmat aploodit ja porukkaa nousi kunnolla seisomaan. Mutta toisaalta tuo kuunkuiskaajien voittoveto oli sitten jo loistava omasta mielestäni, tuolla tavalla kun vetäisivät Oslossakin niin finaaliin voidaan mennä ja se on hyvä saavutus. Suomenkielinen biisi kun on kyseessä niin pisteet jää varmasti vähiin. Ongelma tulee olemaan siinä, ettei Eurooppa tule ehkä ymmärtämään tuota kappaletta.

Heli Kajon tippuminen kolmen kärjestä oli yllätys, hyvä ja omalaatuinen kappale. Tosin äänestä kuuli hiukan jännitystä, mikä toisaalta ihan ymmärrettävää.

Nina Lassanderillakin oltaisiin voitu finaalipaikka saada, ihan hyvännäköinen muija, mutta liikaa viime vuoden Islannin edustajan näköinen ja tyylinen kyhäelmä joka olisi taatusti syönyt ääniä ja pisteitä, niinkuin tästäkin on jo mainittu, niin hyvä ettei sitten voittanut.

EDIT: Eniten ihmetyttää kuka noita kuunkuiskaajia oikein äänesti, kun suurinosa on kirjoittanut, miten jäädään nollille ja paskin viisuvalinta ikinä.
Pelkonen ja Peltsikin vaikutti aika innottomilta julkistaessaan tuloksia.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ennen kuin teilaatte Kuunkuiskaajien menestymisen ulkomailla, niin kannattaa ottaa selvää kuinka Värttinä on menestynyt ulkomailla. Aivan.

Itse pidän kyllä Eläkeläisistä, mutta tämä veisu oli todella huono. Ja on aivan turha puhua YLEn järjestämästä voitosta, koska suurin osa Euroviisu-äänestäjistä eivät ole Jatkoaikaan kirjoittavia juntteja, joiden mielestä kaikki mikä tapahtuu kännissä, on hauskaa.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
En pidä itseäni kovin suurena musiikin asiantuntijana (suosikkejani mm. AC DC, Eput jne.), mutta silti eilen kuunneltuani ensimmäisen kerran kappaleet, niin ainoina jäi mieleen Heli Kajon ja Kuunkuiskaajien kappaleet. Paras voitti mielestäni, Suomen kieli ehdottomasti suuri haitta Oslossa aikanaan, mutta ei noita Kuunkuiskaajia hävetä tarvitse. Eläkeläisten biisi ja esitys oli yhdellä sanalla paskaa, mutta joku tuossa tyylilajissa käsittämättömästi viehättää osaa suomalaisista. Todella tyytyväinen olen, ettei myöskään tämä nasaali Amadaeus menestynyt, esityksen aikana oli pakko kääntää kanavaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Ja on aivan turha puhua YLEn järjestämästä voitosta, koska suurin osa Euroviisu-äänestäjistä eivät ole Jatkoaikaan kirjoittavia juntteja, joiden mielestä kaikki mikä tapahtuu kännissä, on hauskaa.

Niinpä. Sama asia kuin sen ihmetteleminen, miksei kokoomus saa Jatkoajan Kierrätyskeskuksesta poiketen vaaleissa 50 prosentin kannatusta.

Samoin iltapäivälehtien kyselyt ovat ennustearvoltaan yhtä tyhjän kanssa, koska populaation rakenne on internetissä aivan erilainen kuin reaalimaailmassa ja lisäksi kultti-ilmiöt saavat porukkaa aktivoitumaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onneksi olkoon Kuunkuiskaajille, kansa on teidät kisoihin äänestänyt.

Valitettavasti menestys taitaa taas Suomen osalta jäädä heikonlaiseksi, on oikeastaan ihan sama kuka Suomea kisoissa edustaa. Menestys on aina jo tiedossa ennen kisjoja.
Lordin voitto perustui hyvin pitkälti siihen, että se erottui täysin aiemmin nähdyistä esityksistä. Osa saattoi äänestää Lordia silloin pelkästään sen takia että se oli täysin erilainen kuin muut. Kaikki kunnia silti Lordille, he ovat voittonsa ansainneet.

Saa nähdä mikä maa on tänä vuonna "suosikki", eli mitä hehkutetaan ja hehkutetaan ja se "yllättäen" sitten voittaa

Pahoin pelkään että tänä(kin) vuonna saamme todistaa lausahdusta: Finland Zero points.... Ja Jaana Pelkonen ihmettelee miksi me ei taaskaan saatu pinnoja.'
 

Makopide

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo FOREVER, Liverpool
Lopputulos oli mikä oli eikä siitä voi valittaa, onnea vaan blondeille Norjaan.

Mutta yksi asia koko hommassa oli mikä sai minutkin melkein oksentamaan. Marco Naminamin kommentit varsinkin Eläkeläisistä. Jumalauta kun ei Marco Naminami tiedä itse musiikista mitään niin pitää ruveta poskea soittamaan tuolla tavalla. Sitä kun kerran juontaa jotain vitun tylsää BumtsiBumia niin johan sitä ollaan musiikiin aatelia. Olen aina tiennyt että se on täyspelle mutta että ihan noin pelle. Ei helvetti.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Mutta yksi asia koko hommassa oli mikä sai minutkin melkein oksentamaan. Marco Naminamin kommentit varsinkin Eläkeläisistä. Jumalauta kun ei Marco Naminami tiedä itse musiikista mitään niin pitää ruveta poskea soittamaan tuolla tavalla. Sitä kun kerran juontaa jotain vitun tylsää BumtsiBumia niin johan sitä ollaan musiikiin aatelia. Olen aina tiennyt että se on täyspelle mutta että ihan noin pelle. Ei helvetti.

Eläkeläisten viisu oli kyllä täyttä kuraa. Itsekään en musiikista juuri mitään muuta ymmärrä, kuin mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei, mutta valaisetko mikä mielestäsi tekee Eläkeläisten musiikista erityisen ihmeellistä?
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Että tällainen ratkaisu.. Vähän jankkaavat liikaa sitä (hämärää) kertsiään ja lisäksi minusta tässä koitetaan menestyä edellisen vuoden kaavalla. Kansanmusiikki sinänsä on jees ja kappale saattaa löytääkin vastakaikua muualta Euroopasta mutta en silti oikein usko menestykseen.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta yksi asia koko hommassa oli mikä sai minutkin melkein oksentamaan. Marco Naminamin kommentit varsinkin Eläkeläisistä. Jumalauta kun ei Marco Naminami tiedä itse musiikista mitään niin pitää ruveta poskea soittamaan tuolla tavalla. Sitä kun kerran juontaa jotain vitun tylsää BumtsiBumia niin johan sitä ollaan musiikiin aatelia. Olen aina tiennyt että se on täyspelle mutta että ihan noin pelle. Ei helvetti.
Itse taas yllätyin positiivisesti siitä, että Marco ei heittänyt siihen sitä perinteistä "naminamia" ja "pusipusia", vaan pyrki oikeasti analysoimaan niitä lauluja ja esityksiä. Ei pelkästään pyrkinyt keksimään jotain positiivista, vaan kertoi rohkeasti negatiivisetkin mielipiteensä. Sitä paitsi, kyllä minä uskon että Bjuströmillä on kompetenssia kommentoida Euroviisuesityksiä, varsinkin tuota esiintymistä ja koreografioita.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Eläkeläisten viisu oli kyllä täyttä kuraa. Itsekään en musiikista juuri mitään muuta ymmärrä, kuin mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei, mutta valaisetko mikä mielestäsi tekee Eläkeläisten musiikista erityisen ihmeellistä?

Eihän tuo Bjurström puuttunut juuri lainkaan siihen yksittäiseen kappaleeseen, vaan keskittyi morkkaamaan bändin ideaa yleisemmällä tasolla. Varmaan pelkkä biisin kritisointi olisi mennyt jollain läpikin.

Pahiten arviot menivät pieleen siinä, kun epäili että bändillä ei ole edes hauskaa lavalla. Bjurström vaikuttaa olevan huumorin ja hauskuuttamisen suhteen äärimmäisen kapeakatseinen. Se mikä ei mahdu naminamimuottiin ei voi olla Bjurströmin maailmassa hauskaa.

Väkisin tuli kuitenkin eilen sekin mieleen, että Bjurström on tietoinen siitä, että on tullut aiemmin mainituksi Eläkeläisten kappaleessa, eikä ole asiasta kovin mielissään. Kappalehan on Humppaäimä, jossa (luonnollisesti miesäänellä) lauletaan kuinka "Haku päällä Bumtsibumin Marco hiipii päiväuniin".
 

Makopide

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo FOREVER, Liverpool
Eläkeläisten viisu oli kyllä täyttä kuraa. Itsekään en musiikista juuri mitään muuta ymmärrä, kuin mikä kuulostaa hyvältä ja mikä ei, mutta valaisetko mikä mielestäsi tekee Eläkeläisten musiikista erityisen ihmeellistä?
Ei tässä ollut kyse siitä tekeekö Eläkeläiset hyvää musaa tai tekeekö kenties Kuunkuiskaajat hyvää musaa. Kyse on siitä että kun tulee antamaan kommentteja äänestystilanteessa olevaan kilpailuun ja voi varmasti vaikuttaa äänestykseen niin en ymmärrä miksi siellä mustamaalataan yhtä bändiä ja kehutaan kahta. Ei tuo minun mielestäni ollut kovinkaan tasapuolista.

Tämä on puolueeton kommentti koska olen itse hevifani. Eläkeläisiä olen kuullut noin kerran pari vuoteen joten en ole puolueellinen kommentoija. Tuosta koko systeemistä jäi vaan se maku suuhun että näille humppaajille ei annettu edes saumaa voittaa. Myönnän että olin Eläkeläisten kannalla mutta ei tuo Kuunkuiskaajienkaan kappale mikään huono ole.

Jos näitä viisuja yleensä lähetetään kisaamaan jatkossakin niin kyllä kisan kuuluu olla tasapuolinen kaikille osanottajille eikä sinne pidä laskea ketään tyhmää naminamijunttia sotkemaan kisaa paskapuheillaan.
 
Tuo Eläkeläisten koko esitys tosiaan oli hirveätä kuraa, ei olisi pitänyt missään nimessä sijoittua edes kolmen parhaan joukkoon tässä Suomen finaalissa, mutta jos kansa kerran sanoo. Kertokaa yksikin syy äänestää tuota? Luulin tätä joksikin "masinoinniksi" kun niin moni tämän halusi jatkoon, mutta ilmeisesti vielä ihan tosissaan...

Kiitos YLE! Ja nyt salaliittoteoriat pystyyn.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Ei tässä ollut kyse siitä tekeekö Eläkeläiset hyvää musaa tai tekeekö kenties Kuunkuiskaajat hyvää musaa. Kyse on siitä että kun tulee antamaan kommentteja äänestystilanteessa olevaan kilpailuun ja voi varmasti vaikuttaa äänestykseen niin en ymmärrä miksi siellä mustamaalataan yhtä bändiä ja kehutaan kahta. Ei tuo minun mielestäni ollut kovinkaan tasapuolista.

Minä en ymmärrä miksi pitäisi antaa tasapuoliset kommentit kaikille? Mikäli joku pyydetään kommentoimaan kappaleita, esityksiä kokonaisuutena, niin eikö silloin pidä kommentoida juuri sitä miettimättä tasapuolisuutta. Vaikken musiikista hirveästi ymmärrä, niin eihän tuossa Eläkeläisten kappaleessa ollut musiikillisesti yhtään mitään, kappale sinällään aika nolla ja esityksenä lähinnä hävettävä. Minä myönnän olevani iloinen siitä, ettei tuollaiset pääse esiintymään Suomen nimissä, ei siitä ainakaan suomalaisten itsetunto nousisi. Eläkeläisten esitys on tehty vitsiksi, joka toimii yhden kerran edes jotenkin, toisella kertaa se lähinnä hävettää.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Joo, olisin itsekin toivonut Eläkeläisiä edustamaan kisoihin, koska aikoinani leikittelin ajatuksella ko. yhtyeestä meuhkaamassa, juomassa, rikkomassa urkuja ja lopulta sammumassa lavalle vähän niin kuin protestina kisoille. Mutta olisiko nuo "ulkomusiikilliset asiat" nyt sitten enää toimineet niin paljoa, kun koko kisoista on tullut yksi iso sirkus ja karnevaali. Ja olisin halunnut siksikin voittoa, että itse oon digannut orkesterista ja nähnyt keikoilla Joensuussa asuessani ja koko asenne ja meninki on sitä luokkaa että meiksi tykkää vaikken ns. huumoripopin ystävä olekaan suuremmin. Ja tietysti Kumikameli on ollut suosikki ihan 13-vuotiaasta saakka. Että kyllähän Eläkeläisten jätkillä soittovuosia on hyvin paljon takana, vaikka bändinsä eivät olekaan listoilla paistatelleet.

Mutta miten ton Nami Nami Marcon murskakrittiikki eroaa siitä mitä nää Idols-tuomarit antaa semeissä ja finaaleissa? Vitutti sitä kyllä kuunnella, en mä sitä väitä, mutta onhan noita kuultu ennenkin televisiossa.

Värttinän puolikkaalle onnea kisoihin. Ei nyt varmaan tollasta horttokaaloa olis tarvinnut vetää, mutta näillä mennään.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ennen kuin teilaatte Kuunkuiskaajien menestymisen ulkomailla, niin kannattaa ottaa selvää kuinka Värttinä on menestynyt ulkomailla. Aivan.
No Värttinä on Värttinä ja aika lailla eri settiä kuin tuo finaalissa kuultu*, mutta voihan sieltä tulla ääniä sen takia, että ovat 50 prossaa Värttinän laulajakaartista. Tuo Eläkeläisten "kertakäyttövitsi" kyl tuntuu aika pitkään purevan jengiin, onko se nyt jo melkein 20 vuotta. Vai oisko siinä jotain muutakin sisältöä?

* itse olen bändiä paljonkin kuunnellut, joten uskallan tehdä tuon arvion :)
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Minä en ymmärrä miksi pitäisi antaa tasapuoliset kommentit kaikille? Mikäli joku pyydetään kommentoimaan kappaleita, esityksiä kokonaisuutena, niin eikö silloin pidä kommentoida juuri sitä miettimättä tasapuolisuutta.

Tämä. Kerrankin kun joku uskaltaa kertoa mielipiteensä jees jees-kommenttien sijasta, niin väärinhän sen täytyy olla. Kaikkia pitäisi miellyttää ja kenellekään ei saa tulla paha mieli? Eläkeläisten esityksestä välittyi sellainen väkisin vääntämisen meininki, että alta pois. Marcon kommentit osuivat siinä mielessä täysin naulan kantaan.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Sitä paitsi, kyllä minä uskon että Bjuströmillä on kompetenssia kommentoida Euroviisuesityksiä, varsinkin tuota esiintymistä ja koreografioita.

Lisäksi kaverilla luulisi olevan ihan riittävästi vertailupohjaa arvioidakseen laulutaitoa. Kuinka moni suomalainen huippulaulaja EI ole esiintynyt BumtsiBumissa? Eläkeläisiä ei lasketa...

No Värttinä on Värttinä ja aika lailla eri settiä kuin tuo finaalissa kuultu*, mutta voihan sieltä tulla ääniä sen takia, että ovat 50 prossaa Värttinän laulajakaartista.

Samaa mieltä. Tosin viime vuosina Värttinän laulajakaarti on kutistunut kolmeen.

Sympatiaääniä tulee varmasti, mutta kovin montaa sympatiapistettä niillä tuskin saa. Loppu on kiinni siitä, miten suuri yleisö vastaanottaa kappaleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös