Minäkään en nyt oikein taas käsitä tätä iltapäivälehtien revittelyä
"Euroviisukatastrofi!" ja sitä kuinka suomalaiset on taas suurin piirtein ranteitaan aukomassa kun menestystä ei tullutkaan. Mikä ihmeen katastrofi tuo nyt mukamas oli? Kuunkuiskaajat edustivat Suomea mielestäni tyylikkäästi ja hyvin joten ei tuo nyt mikään katastrofi ollut vaikka tie katkesikin jo alkueriin.
Euroviisuihin ei minun mielestäni pitäisi edes lähteä hampaat irvessä menestystä hakemaan, mieluummin lähettää vaan hyvää musiikkia ja hyvät esiintyjät - tuli sitten menestystä tai ei. Minä kun näen tuon tapahtuman kilpailun sijasta mieluummin hauskana musiikkitapahtumana jossa välillä on hyvää musiikkia ja hyviä esityksiä, välillä taas ei. Välillä nuo esitykset ovat kuin parasta komediaa (esim. Venäjän überkorni esitys eilen) ja välillä ihan oikeasti hyvää musiikkia. Mitä siitä jos menestystä ei tule, ei siihen maa kaadu, viihde tuossa pitäisi olla pääasiassa.
Oikeastaan ihan samahan se on mitä Suomi sinne laittaa, ei meillä riitä naapuriäänet jatkoon.
Tässä vaan ontuu vähän se että Suomi on ollut finaalissa muistaakseni viisi kertaa peräkkäin. Näistä kerroista tosin Pakarinen pääsi automaattisesti finaaliin, kiitos Lordin, ja Waldo pääsi jatkoon tuomariäänillä viime vuonna. Mutta ei se mistään naapuriäänistä kiinni ole, kun sattuu olemaan hyvä biisi ja hyvä esitys niin kyllä se Suomikin voi mennä jatkoon siinä missä Venäjä tai joku Balkanin maistakin. Ei sillä etteikö Kuunkuiskaajatkin olisi ollut hyvä, mutta tällä kertaa tuollainen ei sitten vaan purrut. Aika arpapeliähän se on minkälaisella konseptilla milloinkin ollaan kärjessä.
Siinä olen kyllä samaa mieltä että Balkanin maat ja Venäjä menevät huomattavasti helpommin jatkoon näistä alkueristä, kiitos naapurimaiden, mutta loppujen lopuksi tuo jatkuva naapuriäänistä ja sopupelistä itkeminen alkaa olla jo aika vanha vitsi. Kyllähän tuo Norjakin voitti ennätyspistein viime vuonna eikä sillä ole sen enempää naapureita kuin Suomellakaan. Alkuerästä finaaliin voi vielä päästä puhtaasti naapuriäänillä mutta jossain viiden kärjessä niillä ei enää ole kovin paljoa merkitystä, kärkeen päästäkseen kun pitää saada pisteitä jokseenkin tasaisesti lähes kaikilta mailta.