Ei kait noista euroviisuista nyt mitenkään minimaalisia kannatta tehdä. Eikä se kovinkaan hyvää mainosta Suomesta olisi eikä yleisesti euroviisuillekkaan jos tapahtumasta tulisi parin tuhannen katsojan pieni (ja eriskummallinen) tilaisuus.
Onko Lapissa tarpeaksi tarjottavaa turisteille? Riittävästi hotelleja, ravintoloita, nähtävää ja tarjontaa, takseja jne. Niin tavallaanhan sitten ei tarvitsisi olla hyviä paikallisia kulkuyhteyksiä, jos turisteilla ei ole mitään missä kierrelläkkään. Euroviisujen tyypilliset katsojat tulevat Keski- ja Etelä Euroopasta, eikä ne taida ihan samoja laskettelijoita tai tuntureilla samoajia olla jotka tykkää Lapissa kierrellä. Kyllä mä uskon että ne viisuturistit keskimäärin haluaisivat enemmän nähdä esimerkiksi Suomen eduskuntataloa ja presidentinlinnaa tai käydä esim kansallismuseossa tai -teatterissa ennemmin kuin katsella tyhjyyttä tai porolaumaa. Siis ei sen puoleen ettenkö mä itse tykkäisi Lapista, sen luonnosta ja siellä kierrellä, mutta en usko että suurin osa euroviisuturisteista kiinnostuisi. Kuinka monesta Euroopan maasta lennetään esim Rovaniemelle, ja onkohan viisutulijoilla isoa rahtimäärää mukana. Esiintyjät ja niiden taustahenkilöstö, selostajat ja toimittajat jne. Onko niillä omat keikkabussit mukana ja joutuisivat läpi Euroopan ja läpi Suomenkin ajamaan. En mä tiedä. Onko Lapissa tarpeeksi isoa tilaa, jossa olisi riittävästi palveluita lähellä. Tai hallissa tiloja esim aitioita missä selostajat selostaisivat omiin maihinsa jne, ja tarvii kait siinä olla lähellä jotain isoja mediatilojakin.
Mä uskon että Helsinki oli viisutulijoille paras ja helpoin vaihtoehto. Euroopan maista pääsee helpoiten Helsinkiin, eikä tarvitse vaihtaa lentoa tai miettiä jatko-yhteyksiä. Myös Suomesta tulevat katsojat tulisivat luultavasti pääosin isoista etelän kaupungeista (esim Helsinki, Espoo, Vantaa, Turusta ja Tampereelta parissa tunnissa jne). Helsingissä on hyvät paikalliset kulkuyhteydet (metro, ratikat jne) ja junakin pysähtyy ihan Hartwall-areenan viereen, niin olisi katsolla helppo löytää ja rahtikin helppoa siirtää. Lisäksi YLEn tilat sijaitsevat ihan vieressä Pasilassa. Hotellit, ravintojat ja muut palvelut olivat parasta ja "suurinta" mitä Suomessa on. Mun mielestä olisi Suomelle parempaa mainosta, ja sillä saataisiin enemmän turisteja jatkossakin, jos esitellään isona Eurooppalaisena kaupunkina, jossa on paljon kierreltävää, nähtävää ja tapahtumia, kuin autiona tunturimaisemana ja tuhansien järvien maana. Noi viisut on Suomelle iso näytön paikka, ja edistää varmasti myös matkailua että suomitietoutta ympäri Eurooppaa.
Mun mielestä siis kolme olennaista asiaa olisi riittävän iso tila, jossa saadaan näyttävä tapahtuma, tarpeeksi hyvät yhteydet (suomessa ja ulkomailta) ja kaupungin hotellit ja muut palvelut (ja muu tarjonta). Näissä kaikissa Helsinki (tai esim Espoo, Turku, Tampere) olisi mun mielestä parempi kuin Lapissa pienempi kaupunki.