Eurovaalit 25.5.2014

• 77 542
  • 605

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.
Ailus kepun ehdokkaaksi?

Suomenmaassa valaytetaan, etta kepun eurolistalle laitetaan Merja Ailus. Tiedettahan taman eroamaan joutuneen Kevan toimitusjohtajan. Sama nainen, joka sai Norjasta tuplalapsilisaa yli 21.000 euroa kahdeksan vuoden ajan. Norjan valtio perii niita nyt takaisin.

Ja selitys oli, ettei han koskaan tarkistanut paljonko siella Norjan pankkitililla oli rahaa! Tottakai me selitykseen uskomme. Nainhan me kaikki tehdaan.

Suomenmaa

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
EU-parlamentissa ei sinänsä kaivattaisi ensimmäistäkään persua, koska niillä ei tule olemaan siellä mitään vaikutusmahdollisuutta (kuten ei kenelläkään muullakaan, joka valitaan EPP:n ja demarien ryhmien ulkopuolelta). Jos joku persu kuitenkin läpi menee, olkoon se Halla-Aho. Hallis leimattanee myös eurotasolla fasistiksi, mutta ainakaan hän ei aiheuta myötähäpeää kuten muut potentiaaliset persujen ehdokkaat.

Ymmärtääkseni Persujen Sampo Terhoa voidaan myös pitää ehdokkaana, joka tuskin suuren suurta myötähäpeää Perussuomalaisille ja äänestäjilleen tuottaa - tällainen mielikuva minulle herrasta on syntynyt.

Minun ääneni nyt mennee kuitenkin Persujen Halla-aholle ja käytännössä syynä on halu protestoida ja antaa ääni sellaiselle ehdokkaalle, joka ui vastavirtaan. Aika paljon pitää tapahtua muiden puolueiden ehdokaslistoilla jotta muuttaisin mahdollisen ääneni saajan toiseksi - käytännössä on olemassa kaksi nimeä, jotka voivat muuttaa listaa, mutta kumpikaan heistä - Haavisto & Soininvaara - eivät ehdolle ole asettumassa.

Tietyssä mielessä on suuri kynnys äänestää perussuomalaista ehdokasta, koska silmissäni puolue henkilöityy liiankin kanssa Soiniin ja hän nyt arvojensa puolesta on varsin vastenmielinen henkilönä minulle. Mutta mennee näin EU-vaaleissa tämä hyppy Perussuomalaisten kelkkaan.

vlad.

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minun ääneni nyt mennee kuitenkin Persujen Halla-aholle ja käytännössä syynä on halu protestoida ja antaa ääni sellaiselle ehdokkaalle, joka ui vastavirtaan.
Tietyssä mielessä on suuri kynnys äänestää perussuomalaista ehdokasta, koska silmissäni puolue henkilöityy liiankin kanssa Soiniin ja hän nyt arvojensa puolesta on varsin vastenmielinen henkilönä minulle. Mutta mennee näin EU-vaaleissa tämä hyppy Perussuomalaisten kelkkaan.

vlad.

Näille mielipiteille olisi mielenkiintoista kuulla lisää perusteluja. Miksi Soinin arvot eivät miellytä? Oma näkemykseni kun on ihan täysin päinvastainen - Soinia, humaania ja rehellistä konservatiivia, voisin hyvin kuvitella henkilönä jossain tilanteessa voivani äänestää. Halla-ahoa tai Terhoa en taas ikinä. Halla-ahon Jussi taas edustaa tekoälyllistä ratsastamista ulkomaalaisvastaisuudella, enkä näe hänellä ollenkaan samanlaista vahvaa arvopohjaa ja myös tiettyä aitoa humanismia kuin Soinilla. Halla-aho kerää minusta vain ääniä, jotta voi nauttia kansanedustajan palkkaa.

Niin, oma ääneni mennee keskustan listalta Jäätteenmäki-Ovaska -akselille, mutta kattellaan nyt.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Näille mielipiteille olisi mielenkiintoista kuulla lisää perusteluja. Miksi Soinin arvot eivät miellytä? Oma näkemykseni kun on ihan täysin päinvastainen - Soinia, humaania ja rehellistä konservatiivia, voisin hyvin kuvitella henkilönä jossain tilanteessa voivani äänestää. Halla-ahoa tai Terhoa en taas ikinä. Halla-ahon Jussi taas edustaa tekoälyllistä ratsastamista ulkomaalaisvastaisuudella, enkä näe hänellä ollenkaan samanlaista vahvaa arvopohjaa ja myös tiettyä aitoa humanismia kuin Soinilla. Halla-aho kerää minusta vain ääniä, jotta voi nauttia kansanedustajan palkkaa.

Kirjoititkin ne syyt joiden vuoksi tahi tähden en Soinia voi kuvitella äänestäväni ja oikeastaan niiden syiden sekä Soinin aseman tähden minun on vaikea kuvitella antavani ääntä hänelle tai puolueelleen missään muussa valtakunnallisessa vaalissa, koska koen ääneni olevan samalla tuki Soinin ajamalle politiikalle ja hänelle henkilönä.

En siis ole konservatiivi enkä jaa samoja arvoja Soinin kanssa. Minun on vaikea kuvitella antavani ääntä uskonnolliselle konservatiiville joka (tietty) on abortteja vastaan ja suhtautuu hyvin negatiivisesti seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin. Olen hyvin vapaamielinen monessa asiassa ja vakaumukseltani uskonnoton, joten yhteistä tarttumapintaa ei Soiniin tai laajemmin persuihinkaan juuri ole mutta Halla-ahoa voin kuvitella rasistina äänestäväni EU-vaaleissa - mutta tuskin muissa vaaleissa hänkään saa minulta ääntä.

vlad.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En siis ole konservatiivi enkä jaa samoja arvoja Soinin kanssa. Minun on vaikea kuvitella antavani ääntä uskonnolliselle konservatiiville joka (tietty) on abortteja vastaan ja suhtautuu hyvin negatiivisesti seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin. Olen hyvin vapaamielinen monessa asiassa ja vakaumukseltani uskonnoton, joten yhteistä tarttumapintaa ei Soiniin tai laajemmin persuihinkaan juuri ole mutta Halla-ahoa voin kuvitella rasistina äänestäväni EU-vaaleissa - mutta tuskin muissa vaaleissa hänkään saa minulta ääntä.

vlad.

Olen ihan vilpittömästi yllättynyt siitä, että kaikista ihmisistä juuri sinä vlad olet aikeissa äänestää ehdokasta, jonka arvomaailma nähdäkseni aika monessa kohtaa sotii sinun liberaaleja arvojasi vastaan. Tietysti jos muukalaisvastaisuus on riittävän suuri yhteinen nimittäjä, niin sitten valinta on tietysti ihan luonteva, mutta en tosiaan olisi uskonut. Eikä tämä ollut minkäänlainen yritys ympäri puhua, vaan tosiaan ihan aitoa hämmästelyä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olen ihan vilpittömästi yllättynyt siitä, että kaikista ihmisistä juuri sinä vlad olet aikeissa äänestää ehdokasta, jonka arvomaailma nähdäkseni aika monessa kohtaa sotii sinun liberaaleja arvojasi vastaan. Tietysti jos muukalaisvastaisuus on riittävän suuri yhteinen nimittäjä, niin sitten valinta on tietysti ihan luonteva, mutta en tosiaan olisi uskonut. Eikä tämä ollut minkäänlainen yritys ympäri puhua, vaan tosiaan ihan aitoa hämmästelyä.

Nyt on kyllä vlad kännissä tai jossain muissa päihteissä.

Olen jo aiemminkin tuonut asian esille eli aikomukseni äänestää tulevissa EU-vaaleissa Halla-ahoa eli en ole päihteissä nyt - tai siis olen päihteissä mutta päihteet eivät vaikuta päätökseen tässä asiassa - asiasta kertoessani.

Olen vaan lopunkyllästynyt vallitsevaan politiikkaan kuin myös olen pettynyt puolueisiin joille olen aiemmin antanut ääneni ja niinpä nyt teen harkitun liikkeen ja tulen antamaan ääneni henkilölle, jonka koen olevan mitä mielenkiintoisin lisä EU:n ytimessä.

Eihän minulla ole kovinkaan paljon yhteistä Halla-ahon kanssa, jollei rasistisuutta oteta huomioon, mutta kun aiemmissa puolueissani tilanne on se ettei todellista ja vakuuttavaa ja arvostettavaa ehdokasta ole listoilla niin tilanne on se, että protestoin protestoidakseni ja annan ääneni Halla-aholle. Suomesta löytyy kyllä poliitikkoja joille mielusti ääneni antaisin, mielummin kuin Halla-aholle, mutta Haavisto ja Soininvaara eivät näytä asettuvan ehdolle eikä Kasvi ole niin kovan profiilin ehdokas, että hän Halla-ahon syrjäyttäisi, joten siksi Persut ja Halla-aho.

vlad.

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Vladilla toisin kuin Snaksterilla on suodatin mitä mediaan tulee ja median antama harhaanjohtava kuva Halla-ahosta ei ole Vladille mennyt läpi. Olen hieman pettynyt, että Snakster jota pidän viisaana henkilönä on taas ollut ihan median vietävissä.

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

vlad.

Mm, onko Halla-aho mainitsemissasi asioissa siis liberaalimpi kuin Soini? Itse näkisin päinvastoin niin, että Soini kyllä Halla-ahoa aidommin pyrkii ymmärtämään kanssaan eri mieltä olevia ja en minä ole sellaista käsitystä saanut, että hän avioliittokäsityksestään huolimatta erityisesti halveksisi esimerkiksi seksuaalivähemmistöjä tai abortin tehneitä naisia, ei varmasti. (itsekin siis olen ko. kysymyksissä Soinia liberaalimpi, mutta pystyn ymmärtämään hänen kantansa vaikken ole samaa mieltä).

Se on totta, että Soini ei ole missään tapauksessa rasisti, joten jos itse sellainen jostain syystä koet olevasi, niin Halla-aho on sitten kaiketi looginen valinta....

Syyrian pakolaiskeskustelussa tuli hyvin esiin näiden herrojen ero - Soini oli valmis ottamaan pakolaisia vastaan, Halla-aho ei koska hänen arvopohjaansa kuuluu oman agendan ja vallan pönkittäminen häikäilemättömällä pelon lietsonnalla - ei ihmisten auttaminen ("autetaan kohdemaassa"-mantra oli hänelle täydellinen keppihevonen).

Viimeksi muokattu:

kovalev

Jäsen
Vladin kaltaiselle fiksulle immeiselle ei pitäisi joutua esittämään todisteita sen suhteen, että halla-aho on aikalailla samanlainen patakonservatiivi kuin soini tai vaikka joku ihmeen oinonen.
No ei nyt ehkä sentään aivan hauvelin veroinen, mutta samassa ilmastossa kuitenkin.

Tosin on kyllä todettava, että kun kyseisen ehdokkaan elämän täyttävät nämä rotukysymykset, muut elämänkatsomukset helposti jäävät (mediassakin) vähemmälle.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vladilla toisin kuin Snaksterilla on suodatin mitä mediaan tulee ja median antama harhaanjohtava kuva Halla-ahosta ei ole Vladille mennyt läpi. Olen hieman pettynyt, että Snakster jota pidän viisaana henkilönä on taas ollut ihan median vietävissä.

Eihän Halla-Ahon krteereitä mediasta pidäkkään katsoa, vaan miehen omista puheista ja kirjoituksista. Rasisti, joka käyttää dataminig tekniikkaa saadakseen hämättyä asiaansa tukevia pseudotietoja. Kyllä, juuri näin, jos vähääkään oma tietolähdekritiikin perusteita tai loogista ajattelua sen suhteen mitkä asiat ovat vertailukelpoisia ja mitkä eivät tai mikä on esim lukuarvoesityksiin valittu estystapa(prosentit muutoksesta sillon kun lukuarvot on veratalukelvottoman pieniä ja lukuarvoja kun muutos tai osuusprosentit on olemattomia).

Älykäs jätkä, ei siinä mitään, mutta erittän vaarallinen. Vaarallinen, saadessaan nostettua perusteetonta vihaa ja vastakkainasetteluja. Asioita jotka yleistessään yhteiskunnassa ovat aina tarkouttaneet suvaitsevaisuuden vähenemistä (joka siis tarkoittaa aina yleisen onnellisuuden ja turvallisuuden tunteen laskua) ja väkivaltaisen käyttäytymisen kynnyksen laskemista ja pitkään jatkuttuaan monissa maissa yhtäaikaa on johtanut lopulta sotiin (joiden hyväksyttävyys perustuu aina viholliskuvaan, jota Halla-Aho luo esim islamin suhteen... joka siis on uskonto, eikä kansa tai väestöryhmä)

No Halla-Aholaisille on asiat satakertaa osoitettu, mutta koska kyse on lähes uskonnollisesta suhtautumisesta asioihin, ei faktoilla ole merkitystä. Niinpä, vaarallista kyllä, asioiden debukkaamiseen on kyllästytty. Sama ilmiö kun ihmetellään vaikka natsien nousun suhteen, että "miksi kukaan ei tehnyt mitään".. natsikortti, jep, mutta Halla-Ahon kohdalla relevantti ihmisten mielipidejohtamistavan suhteen.

JOS Halla-Aholaiset taas tyypilliseen tapaan haluaa floodata pseudotietojaan ja esittää sata vastakysymystä (tunnettu taktiika), niin tehkää se Jussipojan omassa ketjussa tätä lainaten, jotta täällä puhutas EU vaaleista eikä rasistipoliitikosta.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vladin kaltaiselle fiksulle immeiselle ei pitäisi joutua esittämään todisteita sen suhteen, että halla-aho on aikalailla samanlainen patakonservatiivi kuin soini tai vaikka joku ihmeen oinonen.
No ei nyt ehkä sentään aivan hauvelin veroinen, mutta samassa ilmastossa kuitenkin.

Tosin on kyllä todettava, että kun kyseisen ehdokkaan elämän täyttävät nämä rotukysymykset, muut elämänkatsomukset helposti jäävät (mediassakin) vähemmälle.

Se on tietty todettava ettei Halla-aho mikään liberaali ole eli sen suhteen en ole häntä valinnut ääneni saajaksi vaan pääpaino on ollut muilla teemoilla eli lähinnä protestointi tiettyjen puolueiden toimia kohtaan antamalla ääni taholle, joka tavallaan on epätodennäköinen ehdokas, sekä tietty sillä, että tietyissä asioissa Halla-aho ajaa niitä arvoja joita minäkin ajan.

On myös huomioitava se, että mediassa Halla-aho ei ole paistatellut päivää abortti tai uskontoteemojen ympärillä siinä määrin kuin Soini ja toisaalta Soinin kohdalla nämä teemat ovat esille korostetusti ja siksi minun on mahdotonta kuvitella äänestäväni häntä ja käytännössä siksi minun on mahdotonta kuvitella äänestäväni Perussuomalaisten ehdokasta missään muussa valtakunnallisessa vaalissa kuin EU-vaalissa. Kaikissa muissa vaaleissa katson ääneni olevan myös tuenosoitus mitä selkeimmällä tapaa Soinille, joten siksi on mahdotonta kuvitella äänestäväni puolueen ehdokasta esim. eduskuntavaaleissa. Tässä kohdin EU-vaalit ovat siis oivallinen paikka protestoinnille ja äänestää tahoa jolle en muutoin ääntäni antaisi.

Kokonaisuus huomioiden tilanne on tällä hetkellä sellainen ettei puoluekentässä tunnu olevan puoluetta jolle voisin vakituisesti kuvitella antavani ääneni. Vihreät - joita olen pääsääntöisesti äänestänyt - tuntuvat vieraantuneet täysin todellisuudesta, eikä heillä ole enää kuin pari kolme henkilöä joita voisin kuvitella joissain tapauksissa äänestäväni, jos he lähtisivät ehdolle tuleviin vaaleihin niin hyppäisin välittömästi heidän kelkkaan mutta enpä usko, että Haavisto tai Soininvaara Brysseliin on lähdössä. Demareitakin olen joskus äänestänyt mutta he nyt ovat nykyään silmissäni Vihreitäkin suurempi vitsi ja puolue joka on hukannut täysin perinteiset arvonsa punaviherideologialle.

Ja kyllä, tietyssä mielessä nauttisin tilanteesta jos Suomesta pääsee Brysseliin Halla-ahon kaltainen hahmo.

vlad.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

En minä Halla-ahon suhteen tässäkään yhteydessä mitenkään kiivaile ja vaikka olen äijän kanssa enimmäkseen ihan eri mieltä, niin pidän häntä kohtuullisen taitavana kikkailijana. Enemmän nyt vaan ihmettelin, että nimenomaan vlad on hänen takanaan, mutta kyllähän minä tuon protestiselityksen hyväksyn.

Edelleen kyllä jaksan ihmetellä niinkin mitätöntä juttua kuin sitä, että Halla-aho äänesti tyhjää Helsingin ja Vantaan liitosta käsiteltäessä. Eihän tuon kokoluokan asia voi olla kaupunginvaltuutetulle täysin yhdentekevä. Tai sitten ei vaan kerta kaikkiaan kiinnostanut, kun asia ei ollut millään tavalla omalla agendalla.

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
koko teksti

Aivan huikea setti. Ei ensimmäistäkään argumenttia, mutta pelonsekaisia mielipiteitä ja ennakkoluuloja sitäkin enemmän. Viesti loppuu vielä aneluun, ettei kukaan tarttuisi mihinkään yksityiskohtiin.

Ok. Ei tämän kerran "floodata pseudotietoja", eikä tuoda muutenkaan keskusteluun häiritseviä tosiasioita, kuin noin kauniisti pyydetään :)

kovalev kirjoitti:

Annat varmaan vaikka Jatkoajan Halla-ahoketjussa esimerkkejä hänen esittämistä ”rotukysymyksistä” politiikassa tai muussakaan yhteydessä. Niitä ei luulisi olevan vaikea löytää, jos ne kerran ”täyttävät ehdokkaan elämän”.

vald kirjoitti:
Ja kyllä, tietyssä mielessä nauttisin tilanteesta jos Suomesta pääsee Brysseliin Halla-ahon kaltainen hahmo.

Jos pysytään tiukasti tässä eurovaalispekulaatiossa, niin Halla-ahon läpimeno ei realistisesti arvioiden ole jos, vaan kuinka suurella äänimäärällä hän menee läpi ja kuinka monta perussuomalaista hän vetää mukanaan. Henkilökohtaisesti pidän alle 50 000 jäävää äänisaldoa pettymyksenä Halla-ahon kohdalla. Odotukset ovat 75 000+ tietämillä, mutta 100 000 äänirajan rikkominenkaan ei liene mahdotonta. (Olettaen tietysti, että vaalikampanja onnistuu rahoituksineen kunnolla.)

Halla-ahon eurovaalikampanja on tietysti epävirallisesti jo käynnistytkin, kuten usean muunkin ehdokkaan. Tuossa Aamu-TV:n lyhyt eurovaalidebatti. Mukana Halla-ahon lisäksi Anneli Jäätteenmäki ja Sirpa Pietikäinen: : Puolueet asettautuvat eurovaaliasetelmiin | Tv | Areena | yle.fi

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen jo aiemminkin tuonut asian esille eli aikomukseni äänestää tulevissa EU-vaaleissa Halla-ahoa eli en ole päihteissä nyt - tai siis olen päihteissä mutta päihteet eivät vaikuta päätökseen tässä asiassa - asiasta kertoessani.
vlad.

Halla-aho on arvokonservatiivi, joka kannattaa erittäin kovia taloudellisia arvoja. On vaikea nähdä yhtään mitään yhtäläisyyttä sinun ajatustesi kanssa. Hän ymmärtääkseni myös kiistää olevansa rasisti. Olisi muuten kiinnostavaa kuulla tästä sinun "rasismistasi". Uskot siis esimerkiksi, että mustaihoiset ovat valkoihoisia vähempiarvoisia? Eli onko sinulla jonkinlainen rotujen hierarkia? En ole totta puhuen havainnut sinun kirjoituksistasi suurta rasismia aiemmin, ja olisikin kiinnostava saada vähän lähemmin tietää siitä, miten päädyit rasistiksi.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En kyllä näe Halla-Ahoa rasistina tai muukalaisvastaisena, vaan henkilönä, joka on huolissaan suomalaisesta yhteiskunnasta, jonka korjauksena hän näkee maahanmuuton vähentämisen. Hänen kanssaan ei tarvitse olla samaa mieltä myöntääkseen asian olevan näin. Toki nyt joku irvileuka täällä tulee vääntämään, että Halla-Aho on rasisti ja edellä mainittu on vain tapa tehdä rasismista salonkikelpoista.

On vain helppo kaikki leimata kaikki maahanmuuttoa kritisoivat rasisteiksi. Kuten on myös vastavuoroisesti helppo leimata kaikki mamut tai somalit loisiksi. Molempia näitä kärjistyksiä heitetään nettikeskusteluissa, vaikka aina näin ei välttämättä tarkoiteta. Kärjistys vain on nettikeskustelulle olennaista. Kun joku yllä olevia väittämiä heittää ihan pokkana, on kyseessä idiootti tai rasisti.

Tuamas

Jäsen
En kyllä näe Halla-Ahoa rasistina tai muukalaisvastaisena, vaan henkilönä, joka on huolissaan suomalaisesta yhteiskunnasta, jonka korjauksena hän näkee maahanmuuton vähentämisen. Hänen kanssaan ei tarvitse olla samaa mieltä myöntääkseen asian olevan näin. Toki nyt joku irvileuka täällä tulee vääntämään, että Halla-Aho on rasisti ja edellä mainittu on vain tapa tehdä rasismista salonkikelpoista.

Kaveri joka ihan tosissaan jauhaa islamisaatiosta ja muusta höpö höpöstä ei ole liikkeellä vain koska "on huolissaan suomalaisesta yhteiskunnasta, jonka korjauksena hän näkee maahanmuuton vähentämisen".

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
mjr kirjoitti:
Halla-aho on arvokonservatiivi, joka kannattaa erittäin kovia taloudellisia arvoja.

Arvokonservatiivi kuvaa Halla-ahoa monelta osin hyvin ja yksinkertaistettuna hän on varmasti enemmän oikeistolainen kuin vasemmistolainen. Saisiko kuitenkin jotain esimerkkejä näistä Halla-ahon kannattamista ”erittäin kovista taloudellisista arvoista”, koska tämä on ihan uutta tietoa minulle. (olettaen, että jotain normikokoomuslaista näkemystä ei lasketa ”erittäin kovaksi taloudelliseksi arvoksi”)

Täytyy muistaa, että Perussuomalaisissa ei voi tehdä ”taloudellisesti erittäin kovia arvoja” kannattavaa politiikkaa, joten siksikin tuo väite on vähän outo. Halla-aho on minusta selvä pragmaatikko talouskysymyksissä. Itse hän on kommentoinut tätä puolta viimeksi näin:
Jussi Halla-aho eduskunnassa
Jussi Halla-aho kirjoitti:
Minulla ei ole voimakasta kantaa perinteisiin oikeisto-vasemmisto-kysymyksiin. Hyväksyn se, että peruspalveluja karsitaan, jos on pakko karsia, mutta sitä en hyväksy, että niitä karsitaan, ellei joutavia menoja karsita ensin.

mjr kysyy vladilta kirjoitti:
Olisi muuten kiinnostavaa kuulla tästä sinun "rasismistasi". Uskot siis esimerkiksi, että mustaihoiset ovat valkoihoisia vähempiarvoisia? Eli onko sinulla jonkinlainen rotujen hierarkia? En ole totta puhuen havainnut sinun kirjoituksistasi suurta rasismia aiemmin, ja olisikin kiinnostava saada vähän lähemmin tietää siitä, miten päädyit rasistiksi.

Nähdäkseni nimimerkki vladin tai jonkun muunkaan rasismikäsitys ei liity eurovaaleihin millään tavalla, koska tietääkseni yksikään ehdokas ei pidä itseään rasistina. Jatkoajassa on varmaan joku rasismin olemusta ja etymologiaa käsittelevä ketju. Jos ei ole, niin asiasta kiinnostuneet voivat sellaisen perustaa ja jatkaa siellä. Saatan itsekin tehdä sinne vierailun!

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Arvokonservatiivi kuvaa Halla-ahoa monelta osin hyvin ja yksinkertaistettuna hän on varmasti enemmän oikeistolainen kuin vasemmistolainen. Saisiko kuitenkin jotain esimerkkejä näistä Halla-ahon kannattamista ”erittäin kovista taloudellisista arvoista”, koska tämä on ihan uutta tietoa minulle. (olettaen, että jotain normikokoomuslaista näkemystä ei lasketa ”erittäin kovaksi taloudelliseksi arvoksi”)

Niin, itse asiassa viittaan juuri siihen, että Halla-aho ilmeisesti edustaa selvästi Kokoomuksen oikeistosiiven taloudellisia arvoja. Useissakin vaalikonekartoituksessa hän erottui perussuomalaisista ja myös Kokoomuksen valtavirrasta talousarvoiltaan. Olen ymmärtänyt, että hänen blogikirjoituksensa myös tukevat tätä tulkintaa.

Niin, varmaan tuosta rasismista olisi hyvä keskustella omassa ketjussaan - mutta minusta vähän tuntuu siltä, että tässä on kysymys siitä valtavasta inflaatiosta, minkä termi on kärsinyt. Vähän sama kuin joku 70-luvulla perustuslaillisia protestiksi äänestänyt olisi tunnustautunut "fasistiksi". Epäilen nimittäin, ettei vlad ainakaan oman määritelmäni mukaan ole mitään rasismia koskaan nähnytkään. Eikä tämä termin laveutuminen sovi ainoastaan vasemman puolen ääriryhmille vaan oikeankin. Mutta keskustellaan siitä sitten jossain toisaalla.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No Halla-Aholaisille on asiat satakertaa osoitettu, mutta koska kyse on lähes uskonnollisesta suhtautumisesta asioihin, ei faktoilla ole merkitystä.

Kiitos piristävistä nauruista heti aamusta! Olet kyllä uskomaton hahmo, ei voi mitään. Siis sinä kaikista nimimerkeistä olet täällä kitisemässä siitä, että ihmiset eivät muka ota faktoja huomioon? Siis sinä, joka tunnetusti et missään tämän palstan ketjuissa ole paljoa faktoista välittänyt ja välillä sitten väität faktaksi jotain, mikä ei sellaista ole.

Sitten tuossa viestissäsi yrität vielä lietsoa pelkoa, että jos ihmiset jatkavat Halla-Ahon äänestämistä niin kohta alkaa väkivaltaisuuksia tulemaan ja syttyy sota ja lopuksi ylennät itsesi keskustelun yläpuolelle, kun ensin lyöt vähän bensaa liekkeihin. Huikeaa settiä, kuten nimim. Swearengen jo totesi.

Halla-Ahon vastustajat ovat kovasti toitottaneet, että Halla-Aho sitä ja Halla-Aho tätä. Eli että Halla-Aho kannattaa rotuerottelua, Halla-Aho kannattaa erittäin kovia taloudellisia arvoja tai että Halla-Aho ei edes pyri ymmärtämään eri mieltä olevia tai ei muka haluaisi käydä avointa keskustelua näistä asioista. Mutta kun pyytää jotain esimerkkiä, niin niitä ei anneta, todetaan vaan että kyllä niitä on. Ja avointa, rakentavaa ja rehellistä keskusteluahan Halla-Aho nimenomaan haluaisi näiden maahanmuuttoasioiden kohdalla käydä, mutta kukaan ns. vastapuolelta ei ole halukas sitä hänen kanssaan käymään. Miksiköhän?

Jos pysytään tiukasti tässä eurovaalispekulaatiossa, niin Halla-ahon läpimeno ei realistisesti arvioiden ole jos, vaan kuinka suurella äänimäärällä hän menee läpi ja kuinka monta perussuomalaista hän vetää mukanaan. Henkilökohtaisesti pidän alle 50 000 jäävää äänisaldoa pettymyksenä Halla-ahon kohdalla. Odotukset ovat 75 000+ tietämillä, mutta 100 000 äänirajan rikkominenkaan ei liene mahdotonta. (Olettaen tietysti, että vaalikampanja onnistuu rahoituksineen kunnolla.)

Juuri näin. Jos ei mitään kovin mullistavaa tapahdu, niin Halla-Aho on tulevissa vaaleissa äänimäärissä top-kolmosessa. Eurovaalit kun ovat tunnetusti ne vaalit, joissa äänestysprosentti on todella alhainen eli nukkuvia on paljon, ja Halla-Aho taas henkilönä sellainen, jota iso osa näistä nukkuvista voisi äänestää, niin siinä on sellainen yhtälö joka toteutuessaan saattaa taas poikia vaalien jälkeen lukuisia suvisten itkupotkuraivareita. Toisaalta on myös kieltämättä huvittavaa nähdä, millaisen lokakampanjan nämä muita paremmat ihmiset Halla-Ahoa vastaan vielä kehittävät.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Eurovaalit on oikein hyvä tilaisuus protestoida. En ole vielä ehtinyt hirveästi vaaleihin tällä kertaa perehtymään, mutta lähtökohtaisesti lienee selvää, että nykymenoon kyllästyneen äänen on mentävä PerSuille tai Väyryselle. Pitää vain pohtia kumpaan päätyy. Väyrynen on oppositionkin oppositio ja ehkä juuri sopivan Unioni-kriittinen. Persujen kohdalla ei taida olla kauheasti väliä ketä äänestäisi.

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Pitää vain pohtia kumpaan päätyy. Väyrynen on oppositionkin oppositio ja ehkä juuri sopivan Unioni-kriittinen. Persujen kohdalla ei taida olla kauheasti väliä ketä äänestäisi.

Itse ihmettelen miten tämä Keskustan kaksilla rattailla ajaminen menee ihmisille vieläkin läpi. Keskusta on vielä parlamentissa siellä hihhuleiden ryhmässä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Halla-aho on arvokonservatiivi, joka kannattaa erittäin kovia taloudellisia arvoja. On vaikea nähdä yhtään mitään yhtäläisyyttä sinun ajatustesi kanssa. Hän ymmärtääkseni myös kiistää olevansa rasisti. Olisi muuten kiinnostavaa kuulla tästä sinun "rasismistasi". Uskot siis esimerkiksi, että mustaihoiset ovat valkoihoisia vähempiarvoisia? Eli onko sinulla jonkinlainen rotujen hierarkia? En ole totta puhuen havainnut sinun kirjoituksistasi suurta rasismia aiemmin, ja olisikin kiinnostava saada vähän lähemmin tietää siitä, miten päädyit rasistiksi.

Suoranaista rodullista hierarkiaa minulla ei ole mutta on jaottelua jonka mukaan minua voi pitää rasistina - ainakin vihervasemmiston tekemän määritelmän mukaan ja sen mukaan myös Halla-aho on leimattu rasistiksi.

Ohessa linkki viestiini, jossa käsittelen teemaa heinäkuussa 2013: vlad ja rasismi.

Rasismista yleisesti sitten liene parempi jatkaa keskustelua ketjussa josta viesti on lainattu.

vlad.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ohessa linkki viestiini, jossa käsittelen teemaa heinäkuussa 2013: vlad ja rasismi.

Jaa, olikohan tuo mennyt minulta kokonaan ohi... Anyway, joo, kyllä oikeastaan tosiaan olet rasisti: eli olisit valmis pelkän ryhmäjäsenyyden perusteella kaventamaan yksilöiden oikeuksia: siis määritelmänomaisesti tietyllä ryhmällä eli "islamilaisilla neekereillä" olisi vähemmän oikeuksia ja lainsäädäntö suhtautuisi heihin tiukemmin riippumatta siitä, minkälaisia ja miten käyttäytyviä he olisivat yksilöinä. Kyllä tuo minusta menee jo aika tyylipuhtaana rasismina. Tässä suhteessa et oikeastaan edes protestoi vaan äänestät hieman itseäsi maltillisempaa miestä - ehkä Muutos-11 olisi parempi vaihtoehto tai vastaavat kansallisradikaalit ryhmät?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy