Asiahan ei vaivaisi, jos nämä paikkamäärät olisi tulleet jostain selvästi ilmoitetusta laskualgoritmista, mutta ilmeisesti ovat täysin neuvottelutuloksia ja siten jossain määrin mielivaltaisia.
Henk. koht. en näe äänestysmotivaation osalta hirveästi eroa siinä, että valitaanko Suomesta 10 vai 13 MEPpiä. Pisara meressä joka tapauksessa, mutta niinhän se Suomikin on Euroopassa.
Oikessa olet. Paikkajako ei perustu mihinkään matemaattiseen laskukaavioon muuta kuin suuntaa antavasti. Paikkajaosta päättää valtiopäämiesten huippukokous. Se voi aina pikkasen viilata ja höylätä paikkoja. Esimerkiksi Nizzan sopimuksessa, joka edelsi nykyistä voimassaolevaa Lissabonin sopimusta, sovittiin Saksalle himpun verran suurempi paikkaluku EU-parlamentissa kuin mitä suora matematiikka olisi edellyttänyt. Tämä tapahtui Ranskan vaatimuksesta, jotta puolestaan EU-neuvostossa kummallakin maalla olisi sama äänimäärä.
Eli ilman tätä puliveivausta Ranskalla olisi ollut pikkasen vähemmän ääniä neuvostossa kuin Saksalla (esim. jos maatalous-tai sisäministerit äänestävät neuvostossa jostakin lakiehdotuksesta). Mutta jotta Ranska sai puntit tasan neuvostossa, se ajoi Saksalle muutaman lisäpaikan EU-parlamentissa. Ja Saksa teki diilin.
Nyt kun eletään Lissabonin sopimuksen aikaa, niin voi tietysti arvuutella oliko tämä sopimus Ranskalle sittenkään niin hyvä. Nykyisin neuvosto ja parlamentti ovat tasaveroisia lainsäätäjiä. Jos ei parlamentti hyväksy jotain neuvoston lakiehdotusta, niin homma menee kiville. Ja päinvastoin. Ennen neuvosto oli aina niskan päällä.
Jos haluatte pikkasen enemmän sisäpiiritietoa, niin yleisesti ollaan sitä mieltä, että EU-parlamentti on nykyisin vahvempi osapuoli. Neuvostossa on 27-jäsenmaata. Maat ovat eripuraisia. Ja kustakin maasta ministerit lentävät Brysseliin kokouksiin käytännössä pelkästään virkamiesten valmistelemien puheiden sisältälukemiseksi. Samana iltana tullaan jo kotiin.
Sen sijaan EU-parlamentti on aina koolla. Mepeillä on aikaa perehtyä lakeihin, jos vaan itse haluavat.
---
Itse olen aina äänestänyt eurovaaleissa ja niin äänestän nytkin. Ajattelen vaan, että kun osanotto on ollut niin laimeata, olisi vaikeampaa houkutella ihmisiä uurnille, jos Suomesta valittaisiin vain esim. 9 meppiä valtakunnallisesti.