Moni kirjoittaja on ottanut kantaa taloudellisiin riskeihin, mitä mahdolliseen euroliigaan liittyisi. Omasta mielestäni ne ovat erittäin pienet ja taloudelliset mahdollisuudet ovat moninkerroin riskejä merkittävimpiä.
Taloudellisia riskejä ja vastauksia:
1) Yleisöä ei uusi liiga kiinnosta, pääsylipputulot romahtavat.
Vastaus: Miksi ei kiinnostaisi? Jos nykyisessäkin suunnitelmassa on 60 % otteluista samoja vanhoja tuttuja jengejä vastaan, niin olisiko muutos todellakin niin suuri, kun oman joukkueen pelaajat tunnetaan kuitenkin joka tapauksessa? Toiseksi tänä päivänä esimerkiksi Ruotsissa pelaa niin paljon suomalaistaustaisia pelimiehiä, että kiinnostus säilynee, ellei jopa nouse, kuten itse luulen.
2) Uudella liigalla ei ole perinteitä, joten koko juttu koetaan muoviseksi ja keinotekoiseksi.
Kun ajatellaan, että miten paljon muutoksia jääkiekossa on sääntöihin tehty viime vuosina, on vaikea nähdä yleisöä kovin muutosvastarintaisena. On myös selvää, että uutta liigaa tullaan markkinoimaan isolla kädellä ennen sen alkua.
3) Liigaan osallistuminen vaatii mieletöntä budjetin kasvattamista ja suurta riskinottoa.
Jos ajatellaan asiaa pakollisina menoina, niin matkustuksesta johtuvia menoja varmasti syntyy. Jos arvioidaan leveällä marginaalilla, niin 200k lisäkustannukset matkustuskuluihin tuskin ajaisi nykyisiäkään joukkueita konkurssiin. Sen sijaan mahdolliset lisätienestit varsinkin televisiosopimuksen suhteen voivat olla merkittäviä. Mahdollisuudet suomalaisten seurojen oalta ovat siinä, että jo nyt Ruotsista maksetaan varmastikin enemmän noista oikeuksista ja Saksassa taas on valtava katsojapotentiaali, kuten 75000 silmäparia edellisten MM-kisojen avausottelussa todisti. Jos nuo tulot kyetään jotenkin koplaamaan yhteiseen kassaan, niin silloin sm-liigaseurat ovat vähän kuin maaseutu nyky Suomessa. Seurat voivat lypsää isommiltaan rahaa. Myös sponsorointi puolella aukeaa uusia mahdollisuuksia.
4) SM-liigaseurojen nykyiset paikalliset sponsorit eivät maksa lisää lisääntyvästä näkyvyydestä, kun eivät hyödy siitä.
No voi herätys. Jos on kuunnellut esimerkiksi joskus netin kautta jonkin NHL-joukkueen paikallista radiokanavaa, tulee sieltä tuutin täydeltä pelin ohessa paikallisia autokorjaamo ja ravintolamainoksia. Pointti on se, että jokaiselle sponsorille kyllä varmasti löydetään sopiva tapa, miten sponsoroida. Paikallinen nakkikiska voi mainostaa vaikka otteluita välittävän paikallisradion tai valotaulun kautta, jokin pohjoismainen firma taas pelipaidassa.
5) Kilpailun kiristyessä suomalaisilla seuroilla ei ole resursseja pärjätä.
Ymmärtäisin pointin, mikäli tasoero muihin eurooppalaisiin jengeihin olisi jo nyt valtava. Ottaen huomioon Kärppien ja Bluesinkin otteet lähimenneisyydessä, on tätä näkemystä todella vaikea ymmärtää. Siksi toiseksi näkisin, että kilpailun kiristyminen tekisi valtavan paljon hyvää suomalaiselle jääkiekolle sitä kautta, että joukkueiden organisaatiot saataisiin hinattua 80-lukulaisuudesta 2010-luvulle. Ilman tuota kilpailua kehitys on valtavan hidasta.