EU:n ja euron tulevaisuus?

  • 592 624
  • 4 708

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllähän valtionlainojen korot euroalueella nousisivat Kreikan eron myötä. Sillä Kreikka eurosta erottuaan ei tule maksamaan velkojaan. Tämä indikoi velkojille, että euromaiden riski lainanottajina kasvaa ja tämä heijastuu kohonneina korkoina.

Kreikka ei tule maksamaan velkojaan vaikka jäisikin euroon. Kreikan eroaminen eurosta taas ei tulisi vaikuttamaan esim. Suomen lainakorkoihin juuri millään tavalla.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Kreikka ei tule maksamaan velkojaan vaikka jäisikin euroon. Kreikan eroaminen eurosta taas ei tulisi vaikuttamaan esim. Suomen lainakorkoihin juuri millään tavalla.

Miksi tuota vänkäät, kun perustelin miksi se vaikuttaa Suomen korkoihin. Suomelle voisi olla edullista erota eurosta (ulkoisen devalvaation takia), joten Kreikan ero nostaisi Suomen korkoja enemmän kuin esim. Saksan.

Eurossa ollessaan Kreikalle annettaisiin anteeksi ensin muiden euromaiden antamat lainat. Viimeisenä vasta ulkopuolisten sijoittajien lainat.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksi tuota vänkäät, kun perustelin miksi se vaikuttaa Suomen korkoihin. Suomelle voisi olla edullista erota eurosta (ulkoisen devalvaation takia), joten Kreikan ero nostaisi Suomen korkoja enemmän kuin esim. Saksan.

Siksi, koska olet väärässä ja perustelusi myös.

Eurossa ollessaan Kreikalle annettaisiin anteeksi ensin muiden euromaiden antamat lainat. Viimeisenä vasta ulkopuolisten sijoittajien lainat.

Aivan, eli jää Kreikka sitten euroon tai ei, niin joka tapauksessa se ei tule maksamaan velkojaan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vähän alkaa henkilökohtaisella tasolla jännittämään tämä Kreikan touhu. Parin kuukauden päässä odottaa oma kreikanreissu ja vaikka hyvin todennäköisesti siitä selvitäänkin ilman merkittäviä ongelmia, niin mukavampi sitä olisi odotella, kun laineet tuosta vähän tyyntyisivät. Olen mä joskus drakma-aikanakin Kreikassa ollut, en olisi kyllä voinut kuvitella, että joskus vielä olen vastaavassa tilanteessa, mutta nyt oikeastaan mikään vaihtoehto ei ole poissuljettu.

Olen tota päässäni pyöritellyt, että mitä sitten, jos Kreikka eroaa eurosta. Olen ainakin vielä toiveikas sen suhteen, että vaikka euroero tulisikin, niin euroja silti vielä parin kuukauden päästä voi siellä maksuvälineenä käyttää, jolloin ei tarvitsisi vaihtaa rahaa. Tämän joutuisi vielä tekemään etukäteen, kun eihän sitä tiedä, että missä mallissa maa makaa kun sinne asti pääsen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kreikka ei tule maksamaan velkojaan vaikka jäisikin euroon. Kreikan eroaminen eurosta taas ei tulisi vaikuttamaan esim. Suomen lainakorkoihin juuri millään tavalla.

Mihin perustat tämän väitteen? Olen lueskellut netistä asiantuntijoiden arvioita vaikutuksista, heistä kukaan ei ole täysin varma siitä mitä tapahtuu ensi viikolla.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vähän alkaa henkilökohtaisella tasolla jännittämään tämä Kreikan touhu. Parin kuukauden päässä odottaa oma kreikanreissu ja vaikka hyvin todennäköisesti siitä selvitäänkin ilman merkittäviä ongelmia, niin mukavampi sitä olisi odotella, kun laineet tuosta vähän tyyntyisivät. Olen mä joskus drakma-aikanakin Kreikassa ollut, en olisi kyllä voinut kuvitella, että joskus vielä olen vastaavassa tilanteessa, mutta nyt oikeastaan mikään vaihtoehto ei ole poissuljettu.

Olen tota päässäni pyöritellyt, että mitä sitten, jos Kreikka eroaa eurosta. Olen ainakin vielä toiveikas sen suhteen, että vaikka euroero tulisikin, niin euroja silti vielä parin kuukauden päästä voi siellä maksuvälineenä käyttää, jolloin ei tarvitsisi vaihtaa rahaa. Tämän joutuisi vielä tekemään etukäteen, kun eihän sitä tiedä, että missä mallissa maa makaa kun sinne asti pääsen.
Eiköhän siellä turistikohteet ainakin pyöri ihan normaalisti, on kreikkalaistenkin omassa intressissä äärimmäisen tärkeänä tulonlähteenä ihan koko kansantaloutensa tasolla. Mikä ihme siinä rahanvaihtamisessa muuten niin hirvittäisi? Minusta on päinvastoin tietyllä tapaa itse asiassa jotenkin mukavaa päästä käyttämään jotain muuta rahaa matkustellessa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Eiköhän siellä turistikohteet ainakin pyöri ihan normaalisti, on kreikkalaistenkin omassa intressissä äärimmäisen tärkeänä tulonlähteenä ihan koko kansantaloutensa tasolla. Mikä ihme siinä rahanvaihtamisessa muuten niin hirvittäisi? Minusta on päinvastoin tietyllä tapaa itse asiassa jotenkin mukavaa päästä käyttämään jotain muuta rahaa matkustellessa.

Kreikan uusi valuuttaa devalvoituu luultavasti rajusti ja se aiheuttaa inflaatiota. Lyhyellä matkalla tuo tuskin haitta on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vähän alkaa henkilökohtaisella tasolla jännittämään tämä Kreikan touhu. Parin kuukauden päässä odottaa oma kreikanreissu ja vaikka hyvin todennäköisesti siitä selvitäänkin ilman merkittäviä ongelmia, niin mukavampi sitä olisi odotella, kun laineet tuosta vähän tyyntyisivät. Olen mä joskus drakma-aikanakin Kreikassa ollut, en olisi kyllä voinut kuvitella, että joskus vielä olen vastaavassa tilanteessa, mutta nyt oikeastaan mikään vaihtoehto ei ole poissuljettu.

Olen tota päässäni pyöritellyt, että mitä sitten, jos Kreikka eroaa eurosta. Olen ainakin vielä toiveikas sen suhteen, että vaikka euroero tulisikin, niin euroja silti vielä parin kuukauden päästä voi siellä maksuvälineenä käyttää, jolloin ei tarvitsisi vaihtaa rahaa. Tämän joutuisi vielä tekemään etukäteen, kun eihän sitä tiedä, että missä mallissa maa makaa kun sinne asti pääsen.

Linkissä yksi skenaario mitä tapahtuisi:

Kreikan mahdollinen euroero alkaisi pankkien sulkemisella | Taloussanomat
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Minusta on päinvastoin tietyllä tapaa itse asiassa jotenkin mukavaa päästä käyttämään jotain muuta rahaa matkustellessa.

Yksi ainakin on osto- ja myyntikurssien välinen ero. Jos mitään palvelumaksuja sun muita ei mene, niin tällä hetkellä esimerkiksi Forex myy 100 USD hintaan 93,70€. Jos tuo jää käyttämättä, niin takaisin tulee 87,52€. Eihän tuo paljoa ole, mutta ilman valuuttariskiä on jotenkin mukavampi matkustella. Jos euroja jää käyttämättä, niin ainakin tilille hyvittyy sama summa kuin sieltä matkarahoja nostaessa. Toki tuo dollariesimerkki on varsin maltillinen ja tuollainen vitosen kurssitappio ei paljoa tunnu kun matkabudjettia ajattelee. Jos kuitenkin vaihdettava valuutta on vahvan devalvaatiouhan alla oleva kreikkalainen leikkiraha, niin se viikkoa ennen reissua satasta vastaava seteli voi reissun jälkeen olla lähes arvoton. Henkilökohtaisesti en näe valuutanvaihtoa minään ongelmana, mutta mielelläni en matkakassaa vaihtaisi nykyisissä olosuhteissa Kreikan valuuttaan jos maa siirtyisi omaan valuuttaansa.

Todennäköisesti kuitenkin jos tuolla nyt yllättäen valuutta vaihtuisi, niin turistipaikoissa silti euro olisi kova sana. Vahvasti devalvoituva ja epävarma drakhma ei varmasti kiinnostaisi kauppiaitakaan yhtä paljon kuin edes vähän vakaampi euro. Loppujen lopuksi kuitenkin euro on varsin laajalti hyväksytty valuutta euroalueen ulkopuolellakin noin muutenkin, joten eiköhän Jorgos ja Zorbas tätäkin toivoisi käytettävän.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikä ihme siinä rahanvaihtamisessa muuten niin hirvittäisi?

Ei varsinaisesti mikään. Se vaan on helpompaa, kun ei tarvitse uhrata puolikastakaan ajatusta vaihtokursseille, eikä tarvitse ruokalistojen sun muiden kanssa laskeskella, että mitä mikäkin euroissa maksaa. Eli ihan puhdasta laiskuuttani toivon, ettei rahaa tarvitse vaihtaa, mutta jos se nyt ajankohtaiseksi tulisi niin sitten vaihdetaan, ei siinä mitään. Kortillakin tietysti voi maksaa ja olen siihen täällä kotimaassa tottunutkin, jostain syystä vain suosin noilla lomareissuilla seteleitä, en tiedä miksi, varmaankin jonkunlaisen selkeyden takia.

*e* Tuli tässä vielä mieleen sekin epätodennäköinen skenaario, että Kreikka häädettäisiin ulos koko EU:sta, tai se itse siitä eroaisi. Siinä tapauksessa henkilökortti ei riittäisi matkustusasiakirjaksi ja passia mulla ei ole, tai on, mutta jo kauan sitten vanhentunut sellainen. Toki passin varmasti vielä ehtisi hommaamaan. En kuitenkaan taida hommata, eiköhän se Kreikka pysy EU-maiden joukossa ja vaikka ei pysyisikään, niin tuskin ero ihan parissa kuukaudessa astuisi voimaan.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Aika kova väite. Minä kyllä luulen, että juuri tällä hatkellä todennäköisyys Kreikan euroexitille on suurempi kuin euroon jäämiselle.

Ulkopuolisen tarkkailijan näkemys asiasta. On totta, että lopulta Neuvostoliitto hajosi ja Berliinin muuri murtui ja sen semmoista, mutta ei ne nyt ihan muutamassa yössä kuitenkaan niin kun Kreikan kohdalla kaikkea sellaista pelätään.

Mitenköhän tarkkaan kaiken maailman erot EU:sta ja eurosta on edes säännelty? Joskus joitain vuosia sitten, kun joku varmaankin Britannia kiukutteli eroavansa (mitä toki taas kerran tekevät), niin joku lakiherra tuumasi, että ei siitä oikein voi erota. Mietti ja pohti voi varmaan jollakin tavalla, mutta miten se käytännössä tapahtuisi ja mitä se tarkoittaisi.

Minkälaiset kustannukset tästä neuvottelusirkuksesta tulee veronmaksajille? Eikö niitä rahoja voisi käyttää johonkin muuhun?
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Ulkopuolisen tarkkailijan näkemys asiasta. On totta, että lopulta Neuvostoliitto hajosi ja Berliinin muuri murtui ja sen semmoista, mutta ei ne nyt ihan muutamassa yössä kuitenkaan niin kun Kreikan kohdalla kaikkea sellaista pelätään.

Mitenköhän tarkkaan kaiken maailman erot EU:sta ja eurosta on edes säännelty? Joskus joitain vuosia sitten, kun joku varmaankin Britannia kiukutteli eroavansa (mitä toki taas kerran tekevät), niin joku lakiherra tuumasi, että ei siitä oikein voi erota. Mietti ja pohti voi varmaan jollakin tavalla, mutta miten se käytännössä tapahtuisi ja mitä se tarkoittaisi.

Minkälaiset kustannukset tästä neuvottelusirkuksesta tulee veronmaksajille? Eikö niitä rahoja voisi käyttää johonkin muuhun?

Jotain luin tässä taannoin, että mikäli eroaisi eurosta niin pitäisi lähteä samalla koko unionista, koska pelkkää euroeroa ei perussopimuksessa tunneta. Jotta Kreikka säilyisi unionissa, mutta ei rahaliitossa niin täytyisi muuttaa Lissabonin sopimusta ja uskon, että melkein mieluummin heitetään koko maa ulos unionista kuin lähdetään siihen rumbaan.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Saksan pörssin DAX -futuurit mukavasti -4.65% pakkasella ja kohta alkaa varsinainen kaupankäynti. Tulee erittäin mielenkiintoinen päivä ja viikko ellei jopa kuukausi...
 
Romahtaakohan euron arvo merkittävästi tällä viikolla? Nythän yhdellä eurolla saa alle 1,1 dollaria, voi olla, että viikon loppuun mennessä dollari on jo euroa arvokkaampi valuutta. Poliitikot ainakin jauhavat paskaa pienistä vaikutuksista, jottei ihmisiin iske paniikki.

Kreikalla oli monta vuotta aikaa alkaa verottaa kunnolla ja varsinkin vahtimaan, että yrityksen maksavat veronsa kusetuskuittien sijaan, mutta vissiin mitään ei saatu aikaiseksi, kun lehtien juttujen mukaan yritykset kiertävät yhä yleisesti veroja laittamalla kuittiin vain osan hinnasta tai pimittämällä kuittitietoja. Tulee ihan mieleen eräät Itä-Euroopan valtiot.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Jotain luin tässä taannoin, että mikäli eroaisi eurosta niin pitäisi lähteä samalla koko unionista, koska pelkkää euroeroa ei perussopimuksessa tunneta. Jotta Kreikka säilyisi unionissa, mutta ei rahaliitossa niin täytyisi muuttaa Lissabonin sopimusta ja uskon, että melkein mieluummin heitetään koko maa ulos unionista kuin lähdetään siihen rumbaan.
Voidaanhan sitä Lissabonin sopimusta vaan olla noudattamatta.

Vähän samaan tapaan kuin päätettiin myöntää tukipaketteja kriisimaille. Tukipaketit rikkoivat Lissabonin sopimusta (esim. artikla 125), jossa kielletään yhteisvastuun ottaminen muiden jäsenmaiden veloista.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö EKP:n pitäisi toimittaa Kreikkaan lisää käteistä rahaa, jotta kreikkalaiset voisivat nostaa haluamansa määrän rahaa? Rahan pitäisi olla muutettavissa käteiseksi.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mihin perustat tämän väitteen? Olen lueskellut netistä asiantuntijoiden arvioita vaikutuksista, heistä kukaan ei ole täysin varma siitä mitä tapahtuu ensi viikolla.

Eihän tätä toki minulta kysytty, mutta epävarmana aikana sijoitetaan turvallisena pidettyihin kohteisiin. Itse näkisin että Suomen ja Saksan jne lainapaperit edelleen ovat sellaisia eli korot tuskin ainakaan nousevat.. Italian ja Espanjan kaltaisten maiden osalta lainakorot luultavasti nousevat.

Pörssit yleisellä tasolla luultavasti laskevat mutta energia ja muut turvallisena pidetyt osakkeet vahvistuvat. Euro valuuttana heikkenee.

Täysin varma toki asiasta ei voine kukaan olla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eihän tätä toki minulta kysytty, mutta epävarmana aikana sijoitetaan turvallisena pidettyihin kohteisiin. Itse näkisin että Suomen ja Saksan jne lainapaperit edelleen ovat sellaisia eli korot tuskin ainakaan nousevat.. Italian ja Espanjan kaltaisten maiden osalta lainakorot luultavasti nousevat.

Pörssit yleisellä tasolla luultavasti laskevat mutta energia ja muut turvallisena pidetyt osakkeet vahvistuvat. Euro valuuttana heikkenee.

Täysin varma toki asiasta ei voine kukaan olla.

Suurin osa asiantuntijoista on sitä mieltä, että lainojen korot ja pörssikurssit laskevat, mutta Kisapuiston kaltaista varmuutta en löytänyt mistään.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kieltämättä itselle tuli ainakin yllätyksenä ettei edes viikonloppuna päästy sopimukseen kreikkatuen jatkamisesta. Silti uskon että alkuviikosta jonkinlaista kompromissia yrittävät, tai viimeistään sitten kansanäänestyksen jälkeen neuvotteluja jatketaan. Tsiprashan saa kansanäänestyksessä ehkä mandaatin kansalta hyväksyä lainoittajien ehdot ja näin ollen oma takinkääntö ei näytäkään enää niin pahalta. Eiköhän nuo ehdot kuitenkin ole hyväksyttävissä vielä ensi viikollakin, sillä aika kova tahto taitaa olla edelleen pitää Kreikka eurossa hinnalla millä hyvänsä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Joskus, ei läheskään aina, konventionaalinen, porvarillinen, sanoisiko kokoomuslainen viisaus on väärässä. Ja silloin kun näin on, ovat seuraukset usein tuhoisia, koska tämän ymmärryksen varassa yhteiskunnat ja yksilöt aika pitkälle toimivat ja reagoivat.

Eli:

1. Kreikka on sopeuttanut julkista talouttaan valtavasti keskellä kysyntälamaa - ja kuten kaikki makrotalouden oppikirjat edellyttävät niin nämä toimet ovat romahduttaneet taloutta entisestään pakottaen uusiin sopeutuksiin jne. jne.

2. Kreikkaa ei pelastettu: eurooppalaiset suurpankit pelastettiin kierrättämällä apu Kreikan kautta, pankkien tappiot pitkälle siis sosialisoitiin eurooppalaisten veronmaksajien kustannuksella.

Kreikan fataali heikkous on ollut, ei heikko sopeuttaminen vaan absurdi, itsetuhoinen halu pysyä eurossa. (Minkä tahansa pienen reuna-alueen talouden valtaisa etu olisi erota eurosta ensimmäisessä mahdollisessa tilaisuudessa.)
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joskus, ei läheskään aina, konventionaalinen, porvarillinen, sanoisiko kokoomuslainen viisaus on väärässä. Ja silloin kun näin on, ovat seuraukset usein tuhoisia, koska tämän ymmärryksen varassa yhteiskunnat ja yksilöt aika pitkälle toimivat ja reagoivat.

Eli:

1. Kreikka on sopeuttanut julkista talouttaan valtavasti keskellä kysyntälamaa - ja kuten kaikki makrotalouden oppikirjat edellyttävät niin nämä toimet ovat romahduttaneet taloutta entisestään pakottaen uusiin sopeutuksiin jne. jne.

2. Kreikkaa ei pelastettu: eurooppalaiset suurpankit pelastettiin kierrättämällä apu Kreikan kautta, pankkien tappiot pitkälle siis sosialisoitiin eurooppalaisten veronmaksajien kustannuksella.

Kreikan fataali heikkous on ollut, ei heikko sopeuttaminen vaan absurdi, itsetuhoinen halu pysyä eurossa. (Minkä tahansa pienen reuna-alueen talouden valtaisa etu olisi erota eurosta ensimmäisessä mahdollisessa tilaisuudessa.)

1. Kreikka toki on sopeuttanut julkista talouttaan mutta käyttänyt siihen osin vääriä keinoja, tai siis jättänyt käyttämättä toimia harmaan talouden, korruption ja yleisen puliveivaamisen saralla. Esimerkiksi valtion yhtiöissä ja niiden toiminnassa lienee edelleen paljon perattavaa.

2. Kreikkaa ei pelastettu, mutta euro saatettiin pelastaa. Oma valuutta on yksi tapa veivata kansakunnan taloutta siten että maa säilyy ja osa kansasta pärjää mainiosti. Toisten kustantaessa lystin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
2. Kreikkaa ei pelastettu, mutta euro saatettiin pelastaa. Oma valuutta on yksi tapa veivata kansakunnan taloutta siten että maa säilyy ja osa kansasta pärjää mainiosti. Toisten kustantaessa lystin.

Niin, ilmeisesti viittaat tässä hillittömästi spekuloivaan finanssisektoriin, joka aina suojataan virheiltään muiden kustannuksella? En kyllä ymmärrä, miten oma valuutta tätä auttaa tai haittaa - ehkäpä tarkoitat että spekulaatio olisi vaikeampaa suurella valuutta-alueella? En kyllä olisi itse täysin varma tuosta.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suurin osa asiantuntijoista on sitä mieltä, että lainojen korot ja pörssikurssit laskevat, mutta Kisapuiston kaltaista varmuutta en löytänyt mistään.

Yleensä korkojen ja pörssikurssien suhde on jossain määrin käänteinen.
Joskus, ei läheskään aina, konventionaalinen, porvarillinen, sanoisiko kokoomuslainen viisaus on väärässä. Ja silloin kun näin on, ovat seuraukset usein tuhoisia, koska tämän ymmärryksen varassa yhteiskunnat ja yksilöt aika pitkälle toimivat ja reagoivat.

Eli:

1. Kreikka on sopeuttanut julkista talouttaan valtavasti keskellä kysyntälamaa - ja kuten kaikki makrotalouden oppikirjat edellyttävät niin nämä toimet ovat romahduttaneet taloutta entisestään pakottaen uusiin sopeutuksiin jne. jne.

2. Kreikkaa ei pelastettu: eurooppalaiset suurpankit pelastettiin kierrättämällä apu Kreikan kautta, pankkien tappiot pitkälle siis sosialisoitiin eurooppalaisten veronmaksajien kustannuksella.

Kreikan fataali heikkous on ollut, ei heikko sopeuttaminen vaan absurdi, itsetuhoinen halu pysyä eurossa. (Minkä tahansa pienen reuna-alueen talouden valtaisa etu olisi erota eurosta ensimmäisessä mahdollisessa tilaisuudessa.)

Kreikkaa on haitannut euro, sillä suurista alijäämistä huolimatta valuutta ei ole menettänyt arvoaan ja korjannut täten kilpailukykyongelmaa, sillä maa on niin pieni toimija euroalueella. Fataali heikkous on puolestaan ollut tuo heikko tai jopa olematon kilpailukyky alunperin ja se taas ei ole pelkästään euron vika.
 
Jännää nähdä, miten Kreikassa suhtaudutaan seuraavien viikkojen aikana sinne taskut täynnä rahaa tuleviin turisteihin. Taitavat rosvot olla hereillä, sillä heille voi koittaa elämänsä tilaisuus rikastua.
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin, ilmeisesti viittaat tässä hillittömästi spekuloivaan finanssisektoriin, joka aina suojataan virheiltään muiden kustannuksella? En kyllä ymmärrä, miten oma valuutta tätä auttaa tai haittaa - ehkäpä tarkoitat että spekulaatio olisi vaikeampaa suurella valuutta-alueella? En kyllä olisi itse täysin varma tuosta.

En viittaa finanssisektoriin joka sinänsä on osannut turvata selustansa varsin tehokkaasti. Viittaan siihen perinteeseen joka Suomessakin oli voimissaan vielä 1970-luvulla eli että vientisektorin edut turvataan ja kotimaassa toimijat saavat maksaa.

Suuruus tuo jonkin verran vakautta ja turvaa, varma ei silti voi olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös