EU:n ja euron tulevaisuus?

  • 593 315
  • 4 708

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monet ei tajua sitä että kilpailu on Eurooppa vs Aasia vs P-Amerikka ja niin edelleen. Ei Suomi voi itse päättää näistä asioista kun ei meillä ole lihaksia mihinkään, kun nykyinen hyvinvointi perustuu talouden kasvuun, joka on taas nyky Suomessa lähes mahdottomuus. Muut tekee halvemmalla lähes kaiken niin miksi kukaan haluaa investoida tänne mitään.

Kilpailua pitää jotenkin rajottaa jotta saataisiin talous kasvuun myös Euroopassa ja jenkeissä. USA:n ja EU:n kannattaisi aloittaa sota Kiinaa ja Intiaa vastaan vaikka ihmisoikeuksiin vedoten.

Ja silti Suomi on top10:ssä kaikissa mahdollisissa kilpailukykyvertailuissa. Kilpailukykyyn kun vaikuttaa niin moni muukin asia kuin työn kustannus. Liian moni uskoo tuon EK:n propagandan, ja joku varmaan tulee tännekin sanomaan, että "ei ole kauan" tai "tutkimukset eivät kerro totuutta" tms. vakiokommenttia aiheeseen.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
millä perusteilla Suomen vähäiset lihakset pitäisi valjastaa jonkun mystisen Euroopan etujen ajamiseen.
Kreikka pitäisi potkia unionista pois. EU:lla pitäisi olla lisenssi joka vaatii tiettyjä ehtoja ja jos et täytä ehtoja niin sitten pois. Karsia voisi yrittää joka kevät aina Eu:n huonointa taloutta vastaan. Olisi mukava seurata kuinka monta bussia nousua yrittävä maa saa lähetettyä Brysseliin.

Jos me ollaan kilpailukykyvertailuissa top kympissä, niin miksi kaikki teollisuus häviää Suomesta?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos me ollaan kilpailukykyvertailuissa top kympissä, niin miksi kaikki teollisuus häviää Suomesta?

Ihan taloustieteen perusjuttuja: Suomesta häviää tuotantoa, jossa suhteellinen etu on muilla mailla, ja Suomeen syntyy aloja, joissa Suomella on suhteellinen etu. Suomella ei ole suhteellista etua aloissa, joissa ei vaadita korkeaa osaamista, koska niillä aloilla tuotantokustannukset ovat ratkaiseva tekijä, eikä Suomi tälläisillä aloilla pysty koskaan kilpailemaan Kiinaa ja Intiaa vastaan. Suomessa taas on kannattavaa tehdä tuotteita, joilla on korkea jalostusarvo ja joissa tarvitaan paljon osaamista. Suomen kilpailyky on kaiken kaikkiaan maailman top10:ssä käytännössä kaikissa tutkimuksissa.

http://www.hs.fi/talous/Uutisanalyysi+Suomi+on+hyv%C3%A4+eik%C3%A4+liian+kalliskaan+maa/a1355207737151

Linkki vie Helsingin Sanomien sivuille.

Taloussanomat:

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2012/12/11/nainko-on-kilpailukyky-voi-olla-mita-tahansa/201243533/12

Jne. Heikoimmassa tutkimuksessa minkä löysin, Suomi sijoittui 17. sijalle. Esimerkiksi EK:n kommenttien lukemiseen tarvitaan mediakriittisyyttä (kuin myös vassareiden jne.), sillä tottakai on EK:n etu, että suomalaiset työläiset työskentelisivät mahdollisimman pienellä palkalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Asiaa voi ajatella myös siten sitten Suomi on kilpailukyvyltään top-10:ssä koska täällä on EK, jonka ansiosta suomalaiset työskentelevät mahdollisimman pienellä palkalla.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Asiaa voi ajatella myös siten sitten Suomi on kilpailukyvyltään top-10:ssä koska täällä on EK, jonka ansiosta suomalaiset työskentelevät mahdollisimman pienellä palkalla.

Totta, ei EK olekaan mikään huono asia Suomelle, mutta sen maalaamia uhkakuvia ja kommentteja kilpailukyvyn suhteen tulee tarkastella kriittisesti.
 

Buffalo_1988

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomessa taas on kannattavaa tehdä tuotteita, joilla on korkea jalostusarvo ja joissa tarvitaan paljon osaamista. Suomen kilpailyky on kaiken kaikkiaan maailman top10:ssä käytännössä kaikissa tutkimuksissa.
Kerrotko ihan käytännön esimerkein ne toimijat jotka tekevät tätä korkean jalostusarvon bisnestä Suomessa. Ja onko osaaminen nykypäivän Suomessa edes niin hyvällä tasolla kun väitetään?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Angry Birds -peli on tästä varmaan hyvä esimerkki korkean jalostusarvon tuotteesta. Kombinaatio teknistä osaamista, luovaa ajattelua ja osaavaa markkinointia. Joskus aikoinaan älypuhelimien suunnittelu oli tällaista toimintaa.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kerrotko ihan käytännön esimerkein ne toimijat jotka tekevät tätä korkean jalostusarvon bisnestä Suomessa. Ja onko osaaminen nykypäivän Suomessa edes niin hyvällä tasolla kun väitetään?

No esimerkiksi Rolls-Royce, jossa itsekin olen ollut töissä, tekee laivan potkureita Raumalla. Udessakaupungissa tehdään Marussian urheiluautoja ja Mersun A-sarjan autoja. Kone on yksi maailman johtavia hissien (ja liukuportaiden) valmistajia. Nokia valmistaa matkapuhelimia, joiden suunnittelu tehdään pitkälle Suomessa. UPM tuottaa korkealaatuista paperia vientiin, vaikka alalla onkin ylituotantoa maailmanlaajuisesti. Kemira on suuri vientiyritys, joka tuottaa pääasiassa paperi- ja selluteollisuuden, vedenpuhdistuksen ja öljy- ja kaivosteollisuuden tarvitsemia kemikaaleja. Ohjelmistoteollisuudessa on menestynyt mm. F-Secure, joka tuottaa tietoturvaratkaisuja. Suomalainen peliteollisuus on viime vuosina ollut kovassa nosteessa mm. Rovion johdolla. Jolla on matkapuhelinalan kasvuyritys, joka on syntynyt Nokian hylkäämän Meegon pohjalta.

En nyt tähän kaikkia mahdollisia yrityksiä jaksa luetellä, mutta tuossa on muutamia joihin kannattaa tutustua. Kyllä Suomessa on oikeasti monia korkeanteknologian yrityksiä, jotka pärjäävät maailmalla. Esimerkiksi telakkateollisuuden jätin mainitsematta koska vaikka alalla on osaamista, niin kilpailu on epätervettä ja sen vuoksi Suomi ei välttämättä ole enää kauaa mukana alalla.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Suomen EU-laskuun tulee miljoonien korotus - EU:n budjetti - Kotimaa - Helsingin Sanomat
Katainen suostui 40%:n korotukseen Suomelle, kun keskiarvona 0,22% bkt:sta muuttuu 0,31%:n. Hyvä Jyrki ja Suomi, nyt sopii vetää Porilaisten marssi, kun voitettiin periksiantamisen kultamitalit EU:ssa, vuosiksi 2014-2020.
Porilaisten marssi - laulettu versio - YouTube
Sisäpolitiikan Herra pääministeri Jyrki tulee taas varmaan maanantaina intoa täynnä esiin ja vaatii lisäsäästöjä kotimaahan. No, niitä tarvitaan tietysti lisää ja paljon, muiden EU-maiden tukemiseen. Onnetonta touhua, kun ei kyetä Suomen etua puolustamaan EU:ssa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä olen tässä koittanut puolisen tuntia kaivaa faktoja siitä, että mitkä ovat eri maiden jäsenmaksuprosentit 2014-2020. Se on ainakin selvinnyt, että helposti eivät ole kaivettavissa. En tiedä onko koko kohu lähtenyt Seppäsen kirjoituksista liikkeelle ja että onko monenlaisia asioita on laskelmissa "otettu huomioon".

Onko jollain oikeasti faktoja asioista vai jatketaan huhupohjalta.
 
Esko Seppäseltä napakkaa tekstiä:
Piru vieköön, Jyrki Katainen

Kirjoituksen ehkä olennaisin pointti: Suomi seurasi vain katseella Tanskan menestystä neuvotteluissa vaatimatta itselleen samaa etua, jonka Tanska sai. Meille oli tärkeä vain sopu, mutta ei oman maan etu.

IS:n juttu asiasta: Suomen megalasku: Tässä tulee Kataisen vastaus - Kotimaan uutiset - Ilta-Sanomat

Esikunnasta ilmoitettiin, ettei Katainen itse ehdi suoraan vastata tänään aihetta koskeviin kysymyksiin.
Luikertelee siis vastuustaan kuin pahinkin matelija. Ei tosin yllätä.
 
– Nettomaksaja-Suomessa on huomattavasti mukavampaa elää kuin nettosaaja-Suomessa. Kysykää vaikka kreikkalaisilta, Jungner twiittasi.

Kyllä kreikkalaisetekin tykkäävät enemmän nettomaksaja-Suomesta. Muutenhan ne joutuisiva itse maksamaan vähän verojakin.

Taitaa aika monessa nettosaaja-maassa olla Suomea matalampi veroaste. Tämän lisäksi suomalaisten ostovoima on hyvin heikolla tasolla.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Onko jollain oikeasti faktoja asioista vai jatketaan huhupohjalta.

Olet "denial" vaiheessa, ihan selkeästi, kun et usko edes numeroita faktoiksi. Ei muuta tarvitse tietää kuin se, että Suomen nettomaksu nousee 0,22 prosentin bkt-keskiarvosta 0,31 prsentiyksikköön. Tämä on 40%:n kasvu Suomen osuuteen, vaikka voissa paistaisi.

"Samalla Kataisen esikunta kuitenkin myönsi, että oli alusta asti selvää, että Suomen maksuosuudet tulevat lisääntymään."
Kuka on oikeassa? – Suomen EU-maksujen suuruudesta kova kiista | Taloussanomat
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä en epäile noita lukuja, vaan haluan kuulla, että kuinka monta prosenttia Ruotsi maksaa, kuinka monta prosenttia Tanska maksaa, kuinka monta prosenttia Saksa maksaa jne. Voi olla että sinun ei muuta tarvitse tietää, mutta minua se kiinnostaa.

Kuvitteellisena esimmerkkinä jos Ruotsin osuus on laskenyt 50%:sta 49,9%:iin ja Suomen osuus noussut 0,22%:sta 0,31% niin faktisesti on totta, että Suomen osuus on noussut ja Ruotsin laskenut. Tuon nyt Johanneskin ymmärtää, että esimerkki on kuviteltu ja jopa hieman liioiteltu, mutta enemmänkin kiinnostaa, että mitkä ovat ne oikeat prosentit joita eri maat maksavat ja mitkä ovat sen päälle tullutta tulkintaa. Näihin kun tuntuu olevat laskettu kaikenlaisia maataloustukiaisia ja tullimaksuja useiden kirjoittajien jutuissa, mutta perusteet puuttuvat.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olet "denial" vaiheessa, ihan selkeästi, kun et usko edes numeroita faktoiksi. Ei muuta tarvitse tietää kuin se, että Suomen nettomaksu nousee 0,22 prosentin bkt-keskiarvosta 0,31 prsentiyksikköön. Tämä on 40%:n kasvu Suomen osuuteen, vaikka voissa paistaisi.
Minua kiinnostaisi tietää, josko noita prosenttilukuja jostain löytyisi vuositasolla. Vuonna 2011 lukema on ollut 0,34 prosenttia kansantulosta ja keskimäärin viime budjettikaudella 0,22. On siis lähdetty aika pienestä lukemasta liikkeelle, kaiketi. Jos kasvu jatkuisi ennallaan, ei tulevan kauden keskiarvo voisi olla 0,31, eli kyllä siinäkin on peränsä, että kasvu on taittunut. Se ei toki poista sitä tosiasiaa, että nykyistä ja tulevaa verrattaessa kasvua kokonaisuudessaan on, mutta ei Katainen ole kuitenkaan valehdellut, jos puhuu kasvun taittumisesta. Kai sekin on ihan jees juttu. Ja Jungnerista en minäkään pidä, mutta mieluummin asun nettomaksaja-Suomessa kuin nettosaaja-Kreikassa. Mieluiten asuisin kuitenkin velattomassa, riippumattomassa Suomessa, mutta kun se ei ole minun päätettävissäni, niin valitsen Jungnerin kanssa samoin.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Esko Seppäseltä napakkaa tekstiä:
...

Kappas, Esko Seppänenkö on loikannut persuihin. Solidaarisuus ei sitten enää yht'äkkiä riitäkkään kreikkalaisille ja muille latinoille. Vasurien 'rahaa kaikille tyhjästä', vaikkei jaettavaa olisikaan, ei siis ylitäkään Suomen rajoja enää (vai olisiko tiettyjen palstakirjoittajien logiigan mukaan vaan kyse herran europarlamenttivaaliäänistä?).

Eipä siinä, Tampereella ei saa pispalalaisten kunnallisveroja käyttää Hervannan kehittämiseen, Suomessa pitää Itä- ja Pohjois-Suomi jättää heitteille eikä Slummi-Suomen valtion virkamiesten palkkoihin tokikaan voi käyttää euroakaan pirkanmaalaisten rahaa.

Ehkä maksamme liikaa, ehkä emme, mun kompetenssi ei tuohon riitä, vaan tuossa mennään tuollaiseenn halla-aholaiseen mutkat suoriksi yksinkertaistamiseen.

Mulle EU ja euro ovat tarkoittaneet henkilökohtaista hyötyä lähes käsittämättömän alhaisena korkoprosenttina. Niin omissa kuin valtionkin lainoissa. En usko, että markassa pysymällä, saati EU:n ulkopuolella, olisin päässyt samaan, omissa korkomenoissa tai veroprosentissa. Saa olla eri mieltä.

Kysymys: miksi Suomi ei saanut, tai edes pyytänyt, Tanskan tavoin, jäsenmaksualennusta? Minkä helvetin takia Katainen/Stubb/Urpilainen kolmikolla olisi joku missio ajaa Suomea alas. Mä olen kai sitten vaan niin vitun naivi, että uskon oikeasti, että nekin tekee omasta mielestään parhaansa. Vaikkakin oma etu on mukana, mutta kyllä kai niihin tuleviin ääniin vähän vaaditaan meidänkin etua.

t. hanu
 
Viimeksi muokattu:

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulle EU ja euro ovat tarkoittaneet henkilökohtaista hyötyä lähes käsittämättömän alhaisena korkoprosenttina.

Voisin vähän jatkaa listaa. Minä olen hyötynyt vapaasta liikkumisesta, työpaikoista eri puolella EU:ta, yhteisestä rahasta (ei jatkuvaa valuutanvaihtoa ja euro on vakavasti otettu raha ympäri maailmaa, toisin kuin markka), palkanoususta ja; eikä suinkaan vähäisimpänä; Euroopan vakaasta tilanteesta.

Haittojakin tietenkin on, mutta ne ovat huomattavasti pienemmät kuin hyödyt.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Voisin vähän jatkaa listaa. Minä olen hyötynyt vapaasta liikkumisesta, työpaikoista eri puolella EU:ta, yhteisestä rahasta (ei jatkuvaa valuutanvaihtoa ja euro on vakavasti otettu raha ympäri maailmaa, toisin kuin markka), palkanoususta ja; eikä suinkaan vähäisimpänä; Euroopan vakaasta tilanteesta.

Minä olen kärsinyt EU:sta ja eurosta, koska säästötilini korko on ollut paljon pienempi kuin se olisi markka-aikana. Mutta en minä nyt herran jestas sentään tuon takia vastusta Suomen jäsenyyttä EU:ssa ja eurossa vaan yritän nyt edes jollakin tapaa ajatella asiaa monipuolisemmin ja yhteisen suomalaisen hyvän kautta.

EU on ideana loistava, mutta sille on käymässä kuten Kansainliitolle, Neuvostoliitolle ja sosialismille, eli teoriassa hyvä asia osoittautuukin täydelliseksi sudeksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kuten että Suomen valtionvelka on palttiarallaa 90 miljardia euroa jolloin joku parin prosentin koronnousu merkitsee vuodessa parin miljardin euron lisämenoa:
http://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot/kuviopankki/BOFIGraphImageList/24978_FIN.png

Totta. Tosin mitään faktaa meillä ei ole olemassa siitä, kuinka suuri Suomen valtion lainojen korko olisi ilman euroa. Sen sijaan se olisi varmaankin selvää, että Suomen vastuut muiden eurooppalaisten maiden veloista olisivat aika paljon pienemmät ilman euroa. Olikos se nyt niin Hesarin laskelmien mukaan Suomen vastuut euroalueella kaikkinensa ovat noin 50 miljardin kieppeillä? Melkoista uhkapeliä veronmaksajien rahoilla, saattaisi joku sanoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös