Muilta osin samoilla linjoilla, mutta tähän (lihavointi oma) kohtaan täytyy puuttua sen verran, että kyllähän myös Suomessa keskiluokan elintaso on rakennettu ja varsinkin viime vuosina ylläpidetty velkavetoisesti. Kuten eilen Findikaattori.fi -sivustolta linkkaamani kuvaajat
kotitalouksien velkaantumisasteesta ja
asuntojen hintakehityksestä osoittaa, niin varsinkin suomalaisten "asuntovarallisuuteen" (mitä ikinä se nyt onkaan) on puhallettu kunnolla ilmaa velkarahan muodossa. Ja tuo siis sisältää vain yksityistalouksien velkaantumisen. Oma lukunsa on sitten valtion ja yritysten velkaantuminen, jotka nekin on molemmat kasvussa.
Minäkin pelkään, että pahimmassa tapauksessa äärimmäinen kurjistuminen sekä yhteiskuntarauhan ja miksei maailmanrauhankin järkkyminen saattaa olla edessä. Enkä nyt mitään maailmanpaloa tietenkään toivo. Luultavasti myös oma työpaikkani yrityksessä, jonka toiminta perustuu vientiin, olisi hyvinkin nopeasti liipaisimella siinä vaiheessa kun rytinä alkaisi.
Sen sijaan sitä minä en ymmärrä, miksi me olisimme ansainneet muuta kuin elintason rajun putoamisen, siis jos elintaso on pääasiassa perustunut velanottoon. Minusta ihmisten on korkea aika ymmärtää, että kulutusta olisi ylipäätään syytä vähentää, eikä korkea elintaso ole mikään itsestäänselvyys, varsinkaan kun emme suostu tekemään kuin 8h päivässä töitä, viitenä päivänä viikossa (nytkin minä kirjoittelen kesken päivän Jatkoaikaan!). Eihän tuollaisella reseptillä kuulukaan olla hyvintoimeentuleva, siis globaalissa mittakaavassa, jos verrataan vaikkapa kiinalaisiin. Meillä ei myöskään tunnu olevan juurikaan intoa yrittää. Odotamme, että joku tulee tarjoamaan töitä, mutta emme keksi luovia ideoita emmekä ota tarpeeksi riskiä itse. Tämä siitä huolimatta, että meillä on ollut jo pitkään mahdollisuus hankkia ilmaiseksi riittävät tietotaidot esimerkiksi tekniikan aloilla. Miksi emme ole hyödyntäneet tätä maksimaalisesti ja luoneet uusia ideoita ja yrityksiä, jotka menestyvät globaalissa vertailussa? Olemmeko tyhmiä vai laiskoja? Jos olemme, niin sittenhän meidän elintason kuuluukin laskea muiden tyhmien ja laiskojen tasolle.
Olen myös sitä mieltä, että ihan perusjampat omistavat aivan liian kalliita asuntoja ja autoja. Tuntuu olevan yleisesti vallalla sellainen ajattelu, että ostetaan kallis asunto, jota ei ole tarkoituskaan maksaa pois, vaan odotetaan, että asuntojen hinnat nousevat ja sitten kuitataan myyntivoitto. Eihän tuollaisessa ole mitään tolkkua. Toki se pumppaa asuntojen hintoja ylöspäin, mutta ennen pitkää kupla kenties puhkeaa. Jos joku on tuollaisen kuplan puhkeamisen takia kusessa, niin eikö se ole ainakin osittain omaa syytä? Jos haluat asua hyvin ja ajaa hienolla autolla, niin mene helvetti sentään ja keksi joku tuote, joka menee kaupaksi maailmalla ja rikastu!
En minä tietenkään haluaisi omaakaan elintasoani menettää. Onhan se kivaa kun on riittävästi rahaa. Mutta jos siirretään tunteet sivuun ja ajatellaan kylmästi, niin olenko minä oikeasti globaalissa mittakaavassa niin äärimmäisen hyvä, että minun kuuluu ansaita enemmän kuin 99 % maailman ihmisistä? Ja minä ehkä jopa omalla spesifisellä alallani osaankin jotain, mitä vain harva osaa. Tämä ei koske läheskään kaikkia hyvin ansaitsevia.
Toki tietysti on kurjaa, että jos rytinä alkaa, niin meidän mukava elämämme kuten myös lapsiemme mukava elämä oli sitten mahdollisesti siinä. Mutta ehkä parin sukupolven päästä ihmiset taas alkavat rakentaa järkevämpää maailmaa ja ansaitsevat taas kohtuullisen hyvin, sekä mikä tärkeintä, myös kuluttavat kohtuullisesti, eivät enempää mitä ansaitsevat. Eivätkä käytä aikaansa hölmöyksiin.