Saanko muuten kysyä, että millä perusteella pidät Viljuri itseäsi niin suurena EU-tietäjänä? Ei siinä mitään, hyviä argumentteja kaikesta huolimatta
En minä pidäkään itseäni erityisen hyvänä EU-tietäjänä, olen itse asiassa skeptinen EU-tietoni suhteen.
Yleistiedon tasossa on aivan valtavia eroja ihmisten välillä. En minä mielestäni kirjoita mistään asiasta yleistiedon ulkopuolella. Jos esimerkiksi jotakin sattuisin jostakin asiasta tietämäänkin, detaljitasolla, niin en todellakaan lähtisi sitä tänne kirjoittelemaan. Ammattietiikan lisäksi työekonomiaan liittyvistä syistä.
Olen kuitenkin luonnollisesti huolestunut siitä, että nämä erot yleistiedossa mahdollistavat hyväksikäyttäjille täysin poskettomien valheiden levittämisen. Esimerkiksi Esko Seppäsen tapa kytkeä toisiinsa liittymättömiä asioita on kuin Wincapitan perustajan päiväkirjasta. Jos haluamme esimerkiksi kotimaista maataloustukea alas, niin emme syytä siitä EU:ta, syytämme siitä keskustapuoluetta ja muista EU-maista poikkeavia luonnonolosuhteitamme.
Lisäksi meidän tulisi hahmottaa mittakaava:
1) Suomen talous >> EU-budjetin jäsenmaksut
2) Suomen valtion budjetti > EU-budjetin Suomen osuus