Eturistiside napsahti poikki

  • 249 000
  • 612

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Minulla ei ole ollut noita sähköiskuja lainkaan. 5-6 viikkoa meni että sain kunnolla nukuttua kun öisin kivisti juuri riittävästi polvea sisäsyrjältä. Nyt olen päässyt fyssarin luvalla mm kyykky/prässi- vaiheeseen. Crossaria/Kuntopyörää ja lihaksia. Kävelystä polvi ei selvästi vielä tykkää (4km maastossa niin särki vielä seuraavana päivänä). Tunto on vielä heikko säären etuosassa tosin - liittyykö näihin ilmiöihin?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: RtSn

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minulla ei ole ollut noita sähköiskuja lainkaan. 5-6 viikkoa meni että sain kunnolla nukuttua kun öisin kivisti juuri riittävästi polvea sisäsyrjältä. Nyt olen päässyt fyssarin luvalla mm kyykky/prässi- vaiheeseen. Crossaria/Kuntopyörää ja lihaksia. Kävelystä polvi ei selvästi vielä tykkää (4km maastossa niin särki vielä seuraavana päivänä). Tunto on vielä heikko säären etuosassa tosin - liittyykö näihin ilmiöihin?
Näyttää olevan tosi yksilöllisiä nuo sähköiskut. Onko muilla palstalaisilla ollut? Hyvä, että siellä polvi kuntoutuu selvästi aikataulussa. Tunto-ongelmat taitaa liittyä näihin hermotuksellisiin yksityiskohtiin, ellen ihan väärässä ole.

Hirveästi vaatiipi kärsivällisyyttä tämä pitkä kuntoutumismatka, perhana vieköön.
 
Viimeksi muokattu:

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Reilut 3kk leikkauksesta. Kai se vähitellen siitä paranee, mutta vähänkin pidemmän (kävely on vielä hidasta) kävelylenkin tai muun isomman rasituksen jälkeen polvi on todella kipeä ja joudun palaamaan särkylääkkeisiin

Dilemma ol se että lihaksia pitää vahvistaa fyssarin liikkeillä, mutta välillä ei vaan pysty kivun vuoksi. Usko ja epätoivo vaihtelevat
Juoksulupa on mutta ei edes tee mieli
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Reilut 3kk leikkauksesta. Kai se vähitellen siitä paranee, mutta vähänkin pidemmän (kävely on vielä hidasta) kävelylenkin tai muun isomman rasituksen jälkeen polvi on todella kipeä ja joudun palaamaan särkylääkkeisiin

Dilemma ol se että lihaksia pitää vahvistaa fyssarin liikkeillä, mutta välillä ei vaan pysty kivun vuoksi. Usko ja epätoivo vaihtelevat
Juoksulupa on mutta ei edes tee mieli
Aika ja kärsivällisyys on paras ratkaisu, itse huomannut. Kyllä se polvi tulee kuntoon, vaihtelee vaan yksilöittäin kuinka pitkän ajan paraneminen vaatii. Mulla leikkauksesta siis pikkasen vajaa kaksi kuukautta. Täällä myös kevyen kävelyn, kuntopyöräilyn ja salitreenailun jälkeen särkyä, mutta se taitaa olla kuitenkin normaalia. Särkylääkkeitä vahvemman Buranan muodossa käytössä, auttaapi. Fyysiseen työhön paluu toivoakseni kuun lopulla, työterveyslekurin ja -fyssarin pitää tietysti näyttää vihreää ensin.

Kovasti tämä kuntouttaminen töitä vaatii, ja ollut välillä melkoinen 'rocky road'. Tsemppiä sinne!
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Kovasti tämä kuntouttaminen töitä vaatii, ja ollut välillä melkoinen 'rocky road'. Tsemppiä sinne!
Kiitos samoin! Laitetaan tänne joskus kuulumisia- vertaistuki on parasta
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: RtSn

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
3.5kk operaatiosta ja viikko epätoivosta niin hölkkäsin tänään helpolla alustalla 4.7km ilman suuria kipuja. Päivien välillä on valtavia eroja. Mahtava fiilis oli vaikka kunto on surkea, mutta eteenpäin on menty.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: RtSn

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Käydäänpä täälläkin: kohta tulee 5kk operaatiosta ja punttisalilla tehdään jo raskailla painoilla mm kyykkyjä ja lenkkeilyä on tullut harrastettua 3-4krt viikossa. Kunto on toki vielä kehno ja Jalasta puuttuu vielä voimaa ja rasituksen jälkeen lieviä kipuja polveen tulee eri kohtiin, mutta homma etenee. Kevyttä hyppelyä lisätty liikkeisiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: RtSn

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Käydäänpä täälläkin: kohta tulee 5kk operaatiosta ja punttisalilla tehdään jo raskailla painoilla mm kyykkyjä ja lenkkeilyä on tullut harrastettua 3-4krt viikossa. Kunto on toki vielä kehno ja Jalasta puuttuu vielä voimaa ja rasituksen jälkeen lieviä kipuja polveen tulee eri kohtiin, mutta homma etenee. Kevyttä hyppelyä lisätty liikkeisiin.
Periaatteessa samoja hommia täälläkin. Mukava kuulla, että aikataulussa edetään.

Itsellä tosiaan se kolmisen kk nyt, ja hyvältä tuntuu. Töihinpaluu on onnistunut kiitettävästi ja normaali arki sujuu. Rajoitteita ei suoranaisesti enää ole, ainut etten pääse vielä syväkyykkyyn ja polvillaanolo on hieman vaikeampaa. Nämä varmasti korjaantuu ajan kans. Pikkuhölkkää jo harrastetaan täälläkin, mutta enemmän oon tehnyt pyörän selässä pitkiä lenkkejä. Punttia pikkupainoilla, mutta kärsivällisyyttä tässä haetaan. En halua enää samaa sirkusta uudelleen. josko ensi kesänä uskaltaisi jo täysillä, mutta sählylle tuskin palaan enää koskaan. Niin syvät arvet eturistisidevamma kyllä jätti jälkeensä, etten halua niitä enää aukaista.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Mukava Niin syvät arvet eturistisidevamma kyllä jätti jälkeensä, etten halua niitä enää aukaista.
Tämä. Mä päätin lopettaa pallopelit ja laskettelun tähän. Toki noita tulikin jo yli 40v harrastettua joten ihan sama. Keskityn juoksuun hiihtoon ja punttiin. Ikää on kuitenkin jo riittävästi
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: RtSn

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
8kk leikkauksesta ja kunto kohenee. Lieviä kipuja ilmenee edelleen polvessa ja outoa kyllä öisin polven sisäsyrjän tienoilla on hetkittäistä herättävää kipua, mutta ortopedin mukaan kaikki on kunnossa. Heikon jalan lihaskunto on parantunut paljon, mutta on edelleen jäljessä parempaa koipea. Kuulemma n vuosi menee siihen

Juostu on jo lähes normaaleja määriä ja fyssarin lisäämiä suunnanmuutosharjootuksia olen muutaman kerran jo tehnyt

Suurin haaste on ehkä edelleen se että polvillaan jalkojen ”päällä” istuminen lattialla on edelleen täysi mahdottomuus. Joku 5-10 astetta puuttuu täydestä koukistumisesta. Tuo kuulemma palautuu ajan kanssa

Vaan on tämä pitkä projekti
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Jahas, katsotaanpa saanko liittyä ketjuun. Syyskuun alussa polvi vääntyi sählyssä, vääntösuunta sisäänpäin ja sattui aivan saatanasti, napsausta ei mielestäni tuntunut. Kipua lukuunottamatta polvi kuitenkin toimi normaalisti mitä turvotukselta pystyi, ja parissa viikossa suurin kipu hellitti. Lääkäri ei passittanut jatkotutkimuksiin, mutta fyssari antoi treeniohjelman jota suhteellisen hyvin jaksoin seurata. No, aikaa kului ja polvi alkoi olla ihan kivuton, joten mukaan taas sählyyn ja sulkapalloon, ja hyvin meni reilu kuukausi mutta viikko sitten maanantaina taas polvi vääntyi uudestaan, tällä kertaa kiertoliikkeessä. Nyt lääkäri sitten passitti ortopedille ja ortopedi magneettiin joka on sitten huomenna. Polvi sinänsä parani tällä kertaa hyvin nopeasti kivusta ja on nyt melkeinpä täysin kivuton.

Mites kun mulla ei tuo polvi ole pettänyt tässä välissä lainkaan ja sinänsä liikunta on tuntunut ihan hyvältä, kunhan olen vaan hieman varonut pahimpia riskitilanteita, onko tässä vielä mahdollisuus että eturistiside olisikin ehjä? Normaaliarjessa tuo ei tunnu haittaavan oikein mitään.
 

Mäkelä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Durrels Palace
Mites kun mulla ei tuo polvi ole pettänyt tässä välissä lainkaan ja sinänsä liikunta on tuntunut ihan hyvältä, kunhan olen vaan hieman varonut pahimpia riskitilanteita, onko tässä vielä mahdollisuus että eturistiside olisikin ehjä? Normaaliarjessa tuo ei tunnu haittaavan oikein mitään.
Olen tässä mennyt kohta lähes 10 vuotta rikkinäisellä eturistisiteellä ja käytännössä tilanne on sama, eli ilman diagnoosia ei olisi mitään hajua, jotta jokin olisi vialla. Tietysti pallopelit ovat jääneet, mutta muussa liikunnassa ei ole ongelmaa. En halua olla ilonpilaaja, mutta oireettomuus ei välttämättä todista mitään. Toivottavasti selvisit säikähdyksellä.

Hieman asiaa sivuten, kävin muutama vuosi sitten toisissa asioissa erään ison yksityisen lääkäripalveluita tarjoavan puulaakin fyssarilla ja siellä puhe kääntyi eturistisiteen kateamiseen. Hän väitti, että nykyään ammattiurheilijoiltakaan ei niitä korjattaisi aina leikkauksella, vaan ne parantuisivat ihan kuntoutuksella. Ihmettelin vaan, että en ole kuullutkaan moisesta, olen aina olettanut puukotuksen olevan ainoa vaihtoehto.
 

Murskaaja

Jäsen
Jahas, katsotaanpa saanko liittyä ketjuun. Syyskuun alussa polvi vääntyi sählyssä, vääntösuunta sisäänpäin ja sattui aivan saatanasti, napsausta ei mielestäni tuntunut. Kipua lukuunottamatta polvi kuitenkin toimi normaalisti mitä turvotukselta pystyi, ja parissa viikossa suurin kipu hellitti. Lääkäri ei passittanut jatkotutkimuksiin, mutta fyssari antoi treeniohjelman jota suhteellisen hyvin jaksoin seurata. No, aikaa kului ja polvi alkoi olla ihan kivuton, joten mukaan taas sählyyn ja sulkapalloon, ja hyvin meni reilu kuukausi mutta viikko sitten maanantaina taas polvi vääntyi uudestaan, tällä kertaa kiertoliikkeessä. Nyt lääkäri sitten passitti ortopedille ja ortopedi magneettiin joka on sitten huomenna. Polvi sinänsä parani tällä kertaa hyvin nopeasti kivusta ja on nyt melkeinpä täysin kivuton.

Mites kun mulla ei tuo polvi ole pettänyt tässä välissä lainkaan ja sinänsä liikunta on tuntunut ihan hyvältä, kunhan olen vaan hieman varonut pahimpia riskitilanteita, onko tässä vielä mahdollisuus että eturistiside olisikin ehjä? Normaaliarjessa tuo ei tunnu haittaavan oikein mitään.
Itsellä mennyt eturistiside ja pystyin juoksemaan seuraavana päivänä. Ei sillä normaaliarjessa mitään tee, mutta saattaa sitten muljahtaa yhtäkkiä, kun jalalle tulee painetta. Onko vakuutukset kunnossa?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Itsellä mennyt eturistiside ja pystyin juoksemaan seuraavana päivänä. Ei sillä normaaliarjessa mitään tee, mutta saattaa sitten muljahtaa yhtäkkiä, kun jalalle tulee painetta. Onko vakuutukset kunnossa?
Ei tietenkään ole vakuutuksia. Vaihdoin työpaikkaa, ja edellisessä vapaa-ajan vakuutus oli työnantajan puolesta, nykyisessä ei. Tuo on ollut listalla mikä pitää tehdä siitä lähtien.

Työterveyden kautta saan kaiken muun kun magneettikuvan, joten kun yksityinen ortopedi tuon kuvan lausuu, niin ymmärtääkseni pitäisi mennä suoraan julkiselle leikkausjonoon (jos siis tarvetta). Ortopedi kuuluu siis työterveyden piikkiin vielä.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Nykyään siis pelkän ACLn katketessa päälinja on jalan kuntoutus. Jos mukana on liitännäisvammoja (kuten revennyt kierukka itselläni) yleensä mennään leikkauksen kautta

Nämä siis vain rankkoina yleistyksinä
 

Tuamas

Jäsen
Nykyään siis pelkän ACLn katketessa päälinja on jalan kuntoutus. Jos mukana on liitännäisvammoja (kuten revennyt kierukka itselläni) yleensä mennään leikkauksen kautta

Nämä siis vain rankkoina yleistyksinä

Itse kun on rikkonut ja sittemmin kuntouttanut sekä ACL:n että olkapäästä useamman jänteen ja lukenut/keskustellut aiheesta itseä viisaampien kanssa.

Niin kyllähän fakta on, että normityypillä normiarjessa, jos ei ole isompia urheilullisia ambitioita, leikkaus on usein huonompi vaihtoehto.

Se polvi/olkapää tms. kun on toki leikkaamatta voimatason potentiaalilta sekä tietyissä vääntöliikkeissä huonompi, mutta vastapainoksi leikkaus toisaalta vaatii melko raskaan ja pitkällisen kuntoutuksen, jotta päästään takaisin edes siihen tasolle mihin oltaisiin jääty ilman leikkausta.
 

Canis Lupus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, LuPo
Mites kun mulla ei tuo polvi ole pettänyt tässä välissä lainkaan ja sinänsä liikunta on tuntunut ihan hyvältä, kunhan olen vaan hieman varonut pahimpia riskitilanteita, onko tässä vielä mahdollisuus että eturistiside olisikin ehjä? Normaaliarjessa tuo ei tunnu haittaavan oikein mimitään.
Voi olla ehjä. Omalla pojalla suunnilleen tuolta kuulostava pettäminen alkusyksystä. Hänellä siis on acl-leikkaus takana, ja pelkona oli siirteen repeäminen. Mutta oli onneksi ehjänä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Voi olla ehjä. Omalla pojalla suunnilleen tuolta kuulostava pettäminen alkusyksystä. Hänellä siis on acl-leikkaus takana, ja pelkona oli siirteen repeäminen. Mutta oli onneksi ehjänä.
No näin hyvä tuuri ei omalle kohdalle osunut, ja liityn ketjuun ihan virallisesti. Eturistiside siis kokonaan poikki, sivuside vaurioitunut ja molemmissa kierukoissa repeämä. Lähete tehty yksityiseltä julkiselle leikkausta varten, sitten odotellaan. Onkos jollain tietoa kuinka kauan julkisella on näitä joutunut odottelemaan? Magneettikuvat otettu ja lausuttu siis jo yksityisellä jolloin _ehkä_ voisi jonkun stepinkin skipata julkisella?
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
8kk leikkauksesta ja kunto kohenee. Lieviä kipuja ilmenee edelleen polvessa ja outoa kyllä öisin polven sisäsyrjän tienoilla on hetkittäistä herättävää kipua, mutta ortopedin mukaan kaikki on kunnossa. Heikon jalan lihaskunto on parantunut paljon, mutta on edelleen jäljessä parempaa koipea. Kuulemma n vuosi menee siihen

Juostu on jo lähes normaaleja määriä ja fyssarin lisäämiä suunnanmuutosharjootuksia olen muutaman kerran jo tehnyt

Suurin haaste on ehkä edelleen se että polvillaan jalkojen ”päällä” istuminen lattialla on edelleen täysi mahdottomuus. Joku 5-10 astetta puuttuu täydestä koukistumisesta. Tuo kuulemma palautuu ajan kanssa

Vaan on tämä pitkä projekti
Noniin itellä 6 kk tulee.

Mulla polvi on edelleen ns. jäykkä, kun istuu kauemmin. Ei se kivulias ole, mutta juoksumatolla kokeilin jo juosta pieniä määriä, niin täytyi Buranaa syödä. Sitten polven sisäsyrjä kipeytyi aikaslailla paljon. Ei ole ihan valmis olla pitkiin aikoihin tämä koipi. Juoksua ei siis pysty pitkästi, mutta jalkapunttia pystyy periaatteessa normaaliin tapaan - pienemmillä painoilla tosin. Fyssarilla käyty täälläkin, ja onhan sitä kehitystä tullut hänenkin mielestä. Ojentuu suoraksi, koukistuu ihan hyvin. Polvillaanolo täälläkin ihan mahoton paikka vielä. Mullahan oli myös etusääressä niitä tuskallisia hermokipuja. Ne loppui lääkityksen avulla.
No näin hyvä tuuri ei omalle kohdalle osunut, ja liityn ketjuun ihan virallisesti. Eturistiside siis kokonaan poikki, sivuside vaurioitunut ja molemmissa kierukoissa repeämä. Lähete tehty yksityiseltä julkiselle leikkausta varten, sitten odotellaan. Onkos jollain tietoa kuinka kauan julkisella on näitä joutunut odottelemaan? Magneettikuvat otettu ja lausuttu siis jo yksityisellä jolloin _ehkä_ voisi jonkun stepinkin skipata julkisella?
Ei ole tietoa noista julkisen puolen jonoista. Varmaan katsovat, miten tarvitset esimerkiksi työarjessa jalkaa. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä kovasti kuntoutukseen. Kyllä se siitä ajan kans.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
8.5kk ja viimeinen fyssarikäynti. Lupa olisi aloittaa pallopelit kun leikatun jalan lihasvoima testeissä n 90% terveestä. Ei nyt sellainen olo ole että tekisi mieli mennä mihinkään levypallotilanteeseen kovin agressiivisesti

Juoksua ja punttia normaalisti jo- treenistä tosin tulee lievää kipua ja tosiaan öisin heräilen joskus sisäsyrjän kipuun joka menee lihaksia aktivoimalla yleensä aika nopeasti ohi

Ja särkylääkettä menee silloin tällöin
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: RtSn

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Ei ole tietoa noista julkisen puolen jonoista. Varmaan katsovat, miten tarvitset esimerkiksi työarjessa jalkaa. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä kovasti kuntoutukseen. Kyllä se siitä ajan kans.
Yllättävän nopeasti tuli ainakin kutsu lääkäriin, eli kun perjantaina laitettiin lähete niin tänään tuli aika keskiviikolle ja esikyselyt täytettäväksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: RtSn
Jahas, katsotaanpa saanko liittyä ketjuun. Syyskuun alussa polvi vääntyi sählyssä, vääntösuunta sisäänpäin ja sattui aivan saatanasti, napsausta ei mielestäni tuntunut. Kipua lukuunottamatta polvi kuitenkin toimi normaalisti mitä turvotukselta pystyi, ja parissa viikossa suurin kipu hellitti. Lääkäri ei passittanut jatkotutkimuksiin, mutta fyssari antoi treeniohjelman jota suhteellisen hyvin jaksoin seurata. No, aikaa kului ja polvi alkoi olla ihan kivuton, joten mukaan taas sählyyn ja sulkapalloon, ja hyvin meni reilu kuukausi mutta viikko sitten maanantaina taas polvi vääntyi uudestaan, tällä kertaa kiertoliikkeessä. Nyt lääkäri sitten passitti ortopedille ja ortopedi magneettiin joka on sitten huomenna. Polvi sinänsä parani tällä kertaa hyvin nopeasti kivusta ja on nyt melkeinpä täysin kivuton.

Mites kun mulla ei tuo polvi ole pettänyt tässä välissä lainkaan ja sinänsä liikunta on tuntunut ihan hyvältä, kunhan olen vaan hieman varonut pahimpia riskitilanteita, onko tässä vielä mahdollisuus että eturistiside olisikin ehjä? Normaaliarjessa tuo ei tunnu haittaavan oikein mitään.
Itsellä 20 v sitten sählyssä kaarrejuoksusussa yllättävä voimakas kipu polvessa. En huomannut mitään napsahdusta. Viikon päästä kokeilin uudestaan ja heti alusta voimakas kipu kun vääntöjä sivusuunnassa.

Menin julkiselle ja ohjattiin ortopedille. Sanoi heti että euturistiside poikki ja leikkaukseen. Ortopedi T. Järvinen leikkasi jalan ja puolen vuoden päästä jalan toimintakyky 98%.

TAYS:ssa seurantamagneetit 2 vuotta ja iso kiitos hyvin hoidetusta julkisesta sairaanhoidosta. Kokonaiskustannukset mulle alle 100€.
 

Pablito

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Real Madrid, Toronto Maple Leafs
Itsellä 20 v sitten sählyssä kaarrejuoksusussa yllättävä voimakas kipu polvessa. En huomannut mitään napsahdusta. Viikon päästä kokeilin uudestaan ja heti alusta voimakas kipu kun vääntöjä sivusuunnassa.

Menin julkiselle ja ohjattiin ortopedille. Sanoi heti että euturistiside poikki ja leikkaukseen. Ortopedi T. Järvinen leikkasi jalan ja puolen vuoden päästä jalan toimintakyky 98%.

TAYS:ssa seurantamagneetit 2 vuotta ja iso kiitos hyvin hoidetusta julkisesta sairaanhoidosta. Kokonaiskustannukset mulle alle 100€.

Sama kaveri leikkasi oman polveni 10 vuotta sitten, kun eturistiside napsahti poikki ja kierukka repesi puoliksi juurikin salibandyssa.

Korjattu eturistiside toimii erinomaisesti edelleen, mutta puolet kierukasta jouduttiin poistamaan ja sekin puolikas mitä siitä on jäljellä ilmoittelee tasaisin väliajoin itsestään.

Kävin tuota vaivaa viimeksi vuosi sitten näyttämässä Pihlajalinnassa Tapparan entisellä lääkärillä, joka magneettikuva kerrallaan näytti mikä siellä polvessani vihoittelee. Jäljellä oleva kierukan puolikas on siis myös nyt revennyt, ja siitä joku "repale" muljahtelee polven äärimmäisessä kiertoliikkeessä johonkin polven eri väleihin tms. Tämä näkyy itsellä klenkkaamisena enkä saa jalkaa suoraksi, vaiva poistuu yleensä parin päivän sisällä itsestään. Pitäisi vain entisestään treenata tukilihaksia ympärillä vahvemmaksi niin polvi (tai mitä siitä on jäljellä) pysyisi paremmin "koossa".

Plus leikatun polven kanssa ns polvillaan olo aivan mahdotonta, niin hirveä kipu iskee samantien. Leikannut ortopedi sanoi, että noin puolella leikatuista potilaista jalkaan jää ikuiset hermovauriot, jotka johtuu siitä että operaatio on niin brutaali jalalle. Itse kuulun tähän puolikkaaseen ja muutenkin leikatun jalan "aistit" ovat yliherkät, tuo polvi vain keihäänkärkenä.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Eilen oli tosiaan ensimmäinen käynti julkisella ja samantien varattiinkin aika leikkauspöydälle, jonka sain jo tammikuun alkuun. Pakko sanoa, että uskomattoman nopeasti homma kyllä liikkuu, pelotti monen kuukauden odottelu.

Kuinka kauan tuollaisessa leikkauksessa yleensä kestää, siis ihan operaationa, eli ensimmäisestä reiästä tikkaukseen asti? Jännittää jo etukäteen että kuinka paljon pitää rauhoittavaa pyytää, kun mulla on noista hereillä ollessa tehdyistä leikkauksista aikalailla huonot kokemukset. Tai ei niissä kokemuksissa mitään huonoa ole, mutta viimeksi olin kalmankalpea ja hikinen ennen kuin lykkäsivät rauhoittavaa minulle. Se operaatio kesti ehkä 10 minuuttia, ja siinä oli mulle ehkä 9 liikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös