Pientä raporttia ja päivitystä tästä omasta 17.11.2010 leikatusta polvesta.
Tähän asti kaikki on mitä ilmeisemmin mennyt todella hyvin. Polvi oikenee nyt käytännössä lukkoon asti. Koukkuun menee myös aika hyvin, mitä nyt heittäisin, sanotaan 95%:sti. Kipua ja arkuutta ei esimerkiksi kävelyn jälkeen ole. Tietyissä venytysliikkeissä kyllä huomaa, että jotain sille on tehty ja sörkitty, mikä on toki varmasti aivan luonnollista.
Pikkuhiljaa joulun jälkeen kun oli saanut luvan, sai tuota kuntopyöräilyäkin aloiteltua. Tylsää hommaa ja täytyy myöntää etten ole kyllä kovin montaa kertaa edes yli 30min settejä pyörällä vetänyt. Tällä hetkellä oon saanut vihdoin kunnolla tuon saliharjoittelun pyörimään, kun sain fysiolta ohjelman tynkää. Käsittääkseni tässä vaiheessa pitää vielä hyvin hyvin kevyillä painoilla, eikä tuola nyt vielä hirveästi voimaakaan olisi tehdä isommilla.
Fysio sanoi, että käyt vaikka pari kertaa viikolla ja kerran vkl:na, eli ilmeisesti tuollainen kolmekin kertaa pitäisi olla määrällisesti ihan ok ja riittävä määrä. Vai? Sitten ainakin pari kertaa viikossa siihen kylkeen kunnon pyöräilyt. Nyt oon reilut parisen viikkoa saanut käytyä tuon kolme kertaa, alkukuukaudesta sen jälkeen kun sain luvan saleilla, kävin ehkä kerran kaksi kertaa viikossa.
Tähän mennessä liikkeet ovat olleet aika yksipuolisia, mutta toivottavasti oon tehnyt niitä tehokkaimpia ja "oikeita" liikkeitä. Oikeastaan joka kerta on ollut vakiona neljä perus liikettä laitteissa: 1. etureidet 2. takareidet 3. lähentäjät 4. loitontajat. Ehdotuksia tähän, mitä liikkeitä kannattaisi vielä ehdottomasti tehdä? Jalkaprässi on jäänyt, se olisi varmasti ainakin yksi.
Toistojen ja sarjojen määrät ovat hieman hakusessa. Nyt oon vääntänyt sellasta 15-20 toistoa ja yleensä neljän sarjoissa. Kommentteja tuohon?
Tällä hetkellä on vielä aika selvät erot vasemman ja oikean jalan lihaksissa. Saas nähdä kauanko tuohon menee, että saisi samalle tasolle. Ja noista leikatun jalan lihaksista kun pitäisi käytännössä saada jopa paremmat kuin terveen jalan, että polvi kestäisi paremmin.
Oon käsittänyt että esim. noita etu- ja takareisiä laitteessa tehdessä olisi hyvä tehdä yksi jalka kerralla, koska molemmilla jaloilla tehdessä terve jalka tekisi enemmän työtä? Lisäksi täten pystyy kirimään leikatulla jalalla eroa terveen jalan voimaan kiinni, kun terveellä jalalla ei tule tietyssä pisteessä samoilla painoilla tehdessä kuin leikatullakin jalalla enää voimaa lisää.