Etanat – suurta herkkua vai ei?

  • 14 099
  • 58

Etanat – suurta herkkua vai ei?


  • Äänestäjiä
    170

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Etanat ovat hyviä ja valkosipuli kuuluu olennaisesti niiden mausteeksi.

Eka kerran maistoin niitä hieman ennakkoluuloisena joskus 70-luvulla silloisessa Länsi-Berliinissä jossain korealaisessa ravintolassa - maistuivat erinomaisilta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valkosipuli, persilija, voi, sinihomejuusto, parmesaani sekä itse etanat maksavat kahdelle noin viisi euroa eli melko edullinen herkku nautinnollisen koti-illan alkuun.

Joopa. Olen sitä mieltä, että tuohon "etanat" sanan tilalle voi laittaa lähes minkä tahansa mämmiä suolaisemman suuhun pantavan, ja lopputulos on vähintään ok. Eli kantani on, että etanat menettelevät, mutta eivät ole mitään suurta herkkua.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eipä ole tullut koskaan maistettua ja ajatuskin helposti etoo. Ehkä kuitenkin jossain olosuhteissa hyvin valmistettuna voisin kuvitella maistavani. Olen yrittänyt kehittää sellaisen periaatteen, että kaikkea ruokaa voi ainakin maistaa kerran. Jos ei sitten tykkää, niin ei.

Luultavasti pitäisi olla pienessä tumussa, että etanaa suostuisi maistamaan. Sinänsä varmasti hyvä ja ravintorikas ruoka, kuten yleensä tuntuu kaikenlaiset nilviäiset ja ötökät olevan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse kun käyn yhdessä tietyssä ravintolassa muutamia kertoja vuodessa syömässä, niin tilaan aina alkupalaksi valkosipuli-pekoni-etanat voissa. Voi piru kun on hyviä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eipä ole tullut koskaan maistettua ja ajatuskin helposti etoo. Ehkä kuitenkin jossain olosuhteissa hyvin valmistettuna voisin kuvitella maistavani. Olen yrittänyt kehittää sellaisen periaatteen, että kaikkea ruokaa voi ainakin maistaa kerran. Jos ei sitten tykkää, niin ei.

Luultavasti pitäisi olla pienessä tumussa, että etanaa suostuisi maistamaan. Sinänsä varmasti hyvä ja ravintorikas ruoka, kuten yleensä tuntuu kaikenlaiset nilviäiset ja ötökät olevan.
Miten tuo nyt eroaa jostain katkaravusta tai simpukasta? Ei niitä nyt suoraan nurmikolta tarvitse syödä. Tastes like chicken.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Valkosipuli-gorgonzolaetanat ovat yksi parhaista alkuruoista, jota suhteellisen perusrafloistakin saa. Kuten todettua, helppoa tehdä kotonakin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten tuo nyt eroaa jostain katkaravusta tai simpukasta? Ei niitä nyt suoraan nurmikolta tarvitse syödä. Tastes like chicken.
Niin, no en tiedä. En ole syönyt etanaa. Se on vaan joku mielleyhtymä, ei siinä mitään rationaalista olekaan. Ehkä etanoita sitten näkee huomattavasti enemmän luonnossa kuin esim. katkarapuja ja simpukoita ja siksi ennakkoluuloja on enemmän.

Voi hyvin olla, että siis maistaisin etanaa, jos sopiva tilaisuus tulisi.

Edit. En itse kyllä simpukoista pahemmin välitä, tosin olen syönyt niitä vain pizzan seassa, mikä ei ehkä ole se paras yhteys ja laadustakin voidaan olla ehkä montaa mieltä.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kun käyn yhdessä tietyssä ravintolassa muutamia kertoja vuodessa syömässä, niin tilaan aina alkupalaksi valkosipuli-pekoni-etanat voissa. Voi piru kun on hyviä.

Itsekin vastasin ehdottomasti kyllä. Herkkua. Tämä pekonin mainitseminen tässä toi oikein veden kielelle. Itse toki mielelläni aina rakennan sapuskan sotkematta, eli jos etanapannussa vs-voissa paistaa herkkupalat, niin sitten rinnalle rapea pekoni, myös persiljapohjainen pesto on hyvä. Ja mistä nyt hyvä setti syntyy. Kapris ei ole huono.

Noista luonnon poiminnoista voin kertoa, että useita kertoja tuli laitettua viinimäkikotiloita, kun asuin alueella, jossa niitä kartanoaikojen vuoksi vilisti puutarhoissa riittävästi. Siis erinäiset aatelissuvut olivat tuoneet niitä kasvatettavaksi, ja tietty myös nautinnon lähteiksi. Hyvä jauhokuuri, ja sitten parin päivän paasto (siis kotiloille, ei minulle), ja ei kun pannulle.

Sen tietenkin ymmärrän, että saksalaistyyppisen kulinaarisuuden yms. puritanistit ( lue: scholl) eivät pidä hyvänä ravintona muuta kuin schnitselit ja bratwurstit, niin ja hapankaalin.
Ne kun ovat sitä gurmeeta. (gourmet, suom.huom.)
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Suurta herkkuahan etanat tietenkin on.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Etanat ovat loistava alkuruoka. Etenkin etanat valkosipulivoissa maistuvat ensiluokkaisille.

Etanoista nauttiminenhan vaatii ylemmän akateemisen loppututkinnon, keskivertoa korkeamman tulotason, sekä perus jatkoaikakirjoittajaa korkeamman älykkyysosamäärän.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Olen sitä mieltä, että tuohon "etanat" sanan tilalle voi laittaa lähes minkä tahansa mämmiä suolaisemman suuhun pantavan, ja lopputulos on vähintään ok.

Vähän samaa olin kirjoittamassa. Etanat itsessään ovat aika mauttomia, mutta yleensä noissa etana-annoksissa on osiensa summana riittävästi sitä ravintoaineryhmää, joka saa ruoan maistumaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vähän samaa olin kirjoittamassa. Etanat itsessään ovat aika mauttomia, mutta yleensä noissa etana-annoksissa on osiensa summana riittävästi sitä ravintoaineryhmää, joka saa ruoan maistumaan.
No harvapa meistä syö vaikka naudanlihaa sellaisenaan. Tai mitään raaka-ainetta pääruokana. Pelkkä etana sellaisenaan on lähinnä lihasklöntti, josta ei vielä repeä minkään valtakunnan riemua. Asia muuttuu keittiössä. Maukas linkki muuten cottonmouthilla edellä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Sistiksellä on vaarallinen ruoka-allergia joka estää etanoiden testaamisen. Itse voin vedota myös allergiaan siinä vaiheessa jos jostain syystä tyrkytettäisiin sieniä, etanoita tai ostereita. Ei vaan tarvitse mainita kyseessä olevan henkinen allergia kyseisiä aineksia kohtaan. Annan muiden nautiskella etanat, saavatpahan enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Neljäs vaihtoehto olisi voinut olla: "En ole vielä maistanut, mutta haluaisin."
Kun kerran mustekalaa, ostereita ja jotain epämääräistä lihaa eräässä malesialaisessa pikaruokalassa on tullut syötyä, voisi seuraava looginen askel olla etana.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Neljäs vaihtoehto olisi voinut olla: "En ole vielä maistanut, mutta haluaisin."
Kun kerran mustekalaa, ostereita ja jotain epämääräistä lihaa eräässä malesialaisessa pikaruokalassa on tullut syötyä, voisi seuraava looginen askel olla etana.
Viides vaihtoehto: Olen maistanut, ei hyvää eikä pahaa.

Nyt oli pakko laittaa, että oli hyvää, kun ei tuo missään nimessä pahaakaan ollut.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Kyllähän etanat maistuu. Tai kuten täällä jo todettukin, niin varsinkin ne lisukkeet siinä.

Kaunis kesäpäivä Timbaalissa, 6kpl Roquefort etanoita (12 on liikaa), leipää ja lasi kylmää valkkaria. A Vot.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Suurta herkkua, etenkin valkosipulietanat. Ollaan jopa puhuttu etanapannun hankkimisesta, mutta toistaiseksi ollaan tyydytty ravintolan antimiin. Herkullisia ovat, huh huh.
 

Juippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Eipä ole kauaa, kun otin ravintolassa alkupalaksi Roquefort-valkosipulietanat . Siihen kylkeen uunituoretta leipää. Todella hyvää.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Etanat, aivan mainio ja herkullinen alkupala! Itse pidän valkosipulietanoista, persiljavoietanoista ja roquefortetanoista.

Ymmärrän toki, jos joku ei näistä pidä. Kyse on kumminkin tässä, niinkuin muissakin ruokajutuissa puhtaasti makuasioista.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oliko se toissapäivänä kun luin jostain nuorukaisesta, joka oli nousuhumalassa nähnyt etanan ja syönyt sen. Seurauksena ollut viimeiset kymmenen vuotta halvaantuneena. Siinä etanassa oli ollut loisia ja menneet aivoihin. Jotenkin noin se juttu meni tai sinnepäin. Eli älkää syökö suoraan maasta ottaen niitä etanoita, vaan mielummin ravintolassa. tai ainakin valmistettuna.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jotenkin noin se juttu meni tai sinnepäin. Eli älkää syökö suoraan maasta ottaen niitä etanoita, vaan mielummin ravintolassa. tai ainakin valmistettuna.

Nyt en aivan viime aikoina muista tuollaista nähneeni, mutta muuten kyllä joskus. Ei ole urbaanilegendaa tai mitään vaaratonta.

Jossain määrin on ehkä jopa herkkua. Käyn vain hyvin harvoin valkoisten pöytäliinojen paikoissa missä etanoita voisi edes olla tarjolla, mutta kovasti olen tykännyt. Sellaiset tulikuumat rasvaiset jutut ja sitten niitä vain popsii menemään.

Täysin mahdotonta ruveta suosittelemaan, mutta eihän se niinkään voi mennä, että jos menussa lukee etana, niin hyi en syö.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Nää nyt on näitä legendoja. Raakana kalaa syönyt japanilainen kalamies sai myös aivot täyteen matoja joten ei myöskään sushia kannata harrastaa. Toki kukaan suomalainen heteromies tuskin sushiin koskee, tuli vaan mieleen. Hinttien ja hipstereiden muoti ilmiö.

Valkosipulietanat on parhainta herkkua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nää nyt on näitä legendoja. Raakana kalaa syönyt japanilainen kalamies sai myös aivot täyteen matoja joten ei myöskään sushia kannata harrastaa.

Joo, ihan hyvä näkemys, jos mielestäsi mistään kypsentämättömästä ruuasta ei voi loisia saada. Aivan kuin se olisi joku mielipidekysymys, vaikka japanilaisen kalamiehen aivot eivät olleetkaan täynnä matoja sushin takia.

Mitä olet mieltä esimerkiksi tästä valeuutisesta:

What parasitic worms in defector reveal about health conditions in North Korea - CNN
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Joo, ihan hyvä näkemys, jos mielestäsi mistään kypsentämättömästä ruuasta ei voi loisia saada. Aivan kuin se olisi joku mielipidekysymys, vaikka japanilaisen kalamiehen aivot eivät olleetkaan täynnä matoja sushin takia.

Mitä olet mieltä esimerkiksi tästä valeuutisesta:

What parasitic worms in defector reveal about health conditions in North Korea - CNN
Ensimmäinen hipsteri sieltä huutelee. Mahtaa sushi olla lemppariruokaa? Maistuuko myös kyrpä?

Toi video ja uutiset siitä on oksettavaa, nähty. En syö mitään raakana ikinä. Alan myös kyseenalaistaa medium pihvit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös