Etanat – suurta herkkua vai ei?

  • 14 093
  • 58

Etanat – suurta herkkua vai ei?


  • Äänestäjiä
    170

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Etanat alkupaloina. Kuulostaako hyvältä vai pahalta? Oletko kyseisen nilviäisen ystävä vai vihollinen ruokapöydässä? Entä oletko koskaan uskaltautunut edes maistamaan?

Meikäläiselle nuo ovat suurta herkkua ja usein väsään myös itse kyseistä tuotosta. Valkosipuli, persilija, voi, sinihomejuusto, parmesaani sekä itse etanat maksavat kahdelle noin viisi euroa eli melko edullinen herkku nautinnollisen koti-illan alkuun.

Ensimmäisen kerran taisin maistaa joskus 90-luvun alkupuolella ja tykästyin välittömästi.
 

Ralph

Jäsen
En ole ikinä maistanut. Olen niin nirso montaa ruokalajia kohtaan ja etanat eivät todellakaan kuullosta erityisen maukkailta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ennakkoluuloista päästyäni maistoin emännän alkupaloiksi tilaamia etanoita. Ja olisin syönyt loputkin jollei olisi tullut melkoisen suoraa kieltoa. Tilasin sitten itselleni omat. Harvoin tulee syötyä mutta hyviä ovat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
"Ihan ok". Menee alas, mutta ei tule himo.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Etanat alkupaloina. Kuulostaako hyvältä vai pahalta? Oletko kyseisen nilviäisen ystävä vai vihollinen ruokapöydässä? Entä oletko koskaan uskaltautunut edes maistamaan?

Muutaman kerran olen etanoita maistanut (tai syönyt, ihan miten sen nyt ottaa) ja kyllähän ne ihan syötäviä ovat esim. valkosipulin ja juuston kanssa, kera hyvän valkoviinin. Pelkkien etanoiden maku on mielestäni suhteellisen neutraali - tuli kerran maisteltua pelkkää etanaa, mutta oikein valmistettuna se on oikein maittava osa ateriakokonaisuutta.

vlad.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pelkkien etanoiden maku on mielestäni suhteellisen neutraali - tuli kerran maisteltua pelkkää etanaa, mutta oikein valmistettuna se on oikein maittava osa ateriakokonaisuutta.

Aivan...etanat eivät itsessään maistu juuri miltään mutta se kaikki muu härpäke siinä ympärillä tukee näiden hitaiden kulkijoiden mietoa makua. Paahtoleipä tai patonki kuuluu myös tuohon ja niitä dippailemalla tuohon "kastikkeeseen" maku on uskomattoman hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Moni-ilmeinen herkkupala. Säilyke-etanaa saa Suomesta varmaan jostain Siwastakin, ja menekkiä on nähtävästi sen verran, ettei hinnan perusteella ole kyse enää luksustuotteesta. Etanoita saa mukavasti ravintoloista. Muutamissa paikoissa alkaa olla jo variaatioita, ei pelkästään tutusti valkosipuli- tai persiljavoissa kypsytettyjä nilviäisiä. Kuten avausviesti hyvin johdatteli, etanoita voi kypsyttää monenmoisin tykötarpein.

Vaan säilöttyä etanaa maukkaampaa on tuore. Tämä on tietysti selvä juttu kaikessa ruoanlaitossa. Suomessa harva jaksaa kasvattaa etanoita, mutta muutama etanafarmari täältä löytyy, ihme kyllä. Suomesta löytyy yksi etanoihin oikein erikoistunut ravintola, Porvoossa sijaitseva Timbaali. Tietääkseni Timbaalin nykyinen omistaja ei enää kasvata itse etanoita, kuten Timbaalissa tehtiin vielä Merja Tammen aikana. Olen pari kertaa käynyt, ja enpä ole Suomessa parempia etanoita kohdannut.

Paikoitellen jopa maanvaivaksi asti levinnyt ns "tappajaetana" eli espanjansiruetana on kuulemma myös ihan syötävä otus, samoin lehtokotilo. Olen kerran törmännyt todella runsaslukuiseen lehtokotilojoukkoon, mutta olosuhteet olivat sellaiset etten voinut oikein harkita keräämistä. Jonakin päivänä voin sen tehdä. Vastaisen varalta olen hieman opiskellutkin etanan valmistelua luonnosta ruokapöytään. Ooptionaalinen jauhodieetti, sen jälkeen ei safkaa, jolloin suoli tyhjenee - sitten ruoaksi.

Sieni-etanakeittoa olen joskus tehnyt kotonakin. Maittava loppukesän herkku kantarelliaikaan.
 

scholl

Jäsen
Niiden syömiseen menee enemmän energiaa kuin mitä niistä saa. On täysin samantekevää miltä etanat tai sushi maistuvat, kun niistä ei tule miksikään. Se on sellaista turhaa näpertelyä, johon tarvitsee viiksekkään ranskalaisen luonteen punaviinipöhnässä, jotta ymmärtää.

Maun suhteen maailmassa on lukemattomia herkullisia ruokia, etanat eivät kuulu niihin.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Niiden syömiseen menee enemmän energiaa kuin mitä niistä saa. On täysin samantekevää miltä etanat tai sushi maistuvat, kun niistä ei tule miksikään. Se on sellaista turhaa näpertelyä, johon tarvitsee viiksekkään ranskalaisen luonteen punaviinipöhnässä, jotta ymmärtää.

Sama asia kuin parsakaalissa. Aitini oli siis väärässä kun tuollaisia negatiivisia kaloreita tunki tallaiseen miehiseen mieheen.

Hyi kamala kun meinaa miehuus olla vaarassa.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En ole etanaa syönyt. Toki, jos joskus eteen tulee tilanne, jossa pitäisi syödä, maistaisin varmaan. Olen joskus kuullut tuon arvion, että ei oikein maistuisi miltään ilman tykötarpeita. Eli menee omalla kohdallani yliarvostettujen herkkujen joukkoon.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Meikäläiselle nuo ovat suurta herkkua ja usein väsään myös itse kyseistä tuotosta. Valkosipuli, persilija, voi, sinihomejuusto, parmesaani sekä itse etanat maksavat kahdelle noin viisi euroa eli melko edullinen herkku nautinnollisen koti-illan alkuun.
Todellakin helppoja ja halpoja valmistaa kotonakin, jostain syystä tapanani on kuitenkin etanoida syödä lähinnä ravintoloissa. Uskaltaisin melkein väittää että noin joka toinen kerta valitsen alkuruuaksi etanat. En jaksa muistaa missä ravintolassa olen syönyt etanoita jotka oli valmistettu anisviinavoihin, joko pastis tai pernod-sellaiseen. Kannattaa etsiä resepti ja kokeilla!
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Kerran tuli maistettua, kun silloisen työpaikkani tapahtumassa oli kaikille tilattu alkupalaksi etanoita enkä kehdannut olla maistamatta ja sen jälkeen on tullut kerran tilattua uudestaankin ja tilaisin uudestaankin, jos niitä tarjolla on.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Etana itsessään menee, mutta ne pääasialliset lisukkeet ja mausteet ovat liian hallitsevia. Pitäis varmaan tehdä niitä joskus itselle paremmin soveltuvilla sörsseleillä ja maustemäärillä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niiden syömiseen menee enemmän energiaa kuin mitä niistä saa. On täysin samantekevää miltä etanat tai sushi maistuvat, kun niistä ei tule miksikään.
Etanoissa on runsaasti proteiinia. Etanapannussa kunnon rasvassa paistettuna niistä tulee ihan varmasti joksikin. Hiilihydraatteja välttelevää ruokavaliota harrastavalle etanat ovat täsmätilaus alkuruoaksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äänestin vaihtoehtoa C. Tosin syy ei ole viitsimisessä, vaan ihan varotoimessa. Etanat luokitellaan kuitenkin nilviäisiin, ja allekirjoittaneella on kala-allergikkona myös varotoimenpiteenä äyriäis-/nilviäisruoka pannassa. Muussa tapauksessa olisin todennäköisesti kokeillutkin etanoita.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tykkään kyllä. Joskus Mersisalissa töissä ollessa noita oppi paistamaan ja myös syömään. Etanapannu, valkosipuli, meijerivoi ja homejuusto/persilja. Ai ai ai...
 
Kyllä, nimenomaan alkupalana on tullut syötyä. Ei tosiaan ole mitään gourmetia, mutta menee helposti alas lisähärpäkkeineen. Osteria en ole syönyt, mutta mieli tekisi!
 

Kissa Jansson

Jäsen
Suosikkijoukkue
We never give in
Tulin vahingossa vastanneeksi että en tykkää, vaikka todellisuudessa en ole ikinä edes maistanut. Enkä varmasti maistakaan, joku roti!
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Oikein hyvää, varsinkin valkosipulissa.

Mä en muuten tajua henkilöitä, jotka eivät ole etanaa maistaneet, mutta silti tyrmäävät ajatuksen (toki allergikot poislukien). Ei vaan pysty ymmärtämään, tolla logiikalla ne jois vaan maitoa ja asuis luolissa, kun eivät mitään uutta halua kokeilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös